Vreg voert vanaf 2022 capaciteitstarief in

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

DidierS schreef:Edit: mijn euro valt! :-D .
Ik bedoel fase als in tijd! Spoelen, warmen, drogen, … niet als in L1, L2, L3!
Aaah ok :lol: ja, kwas even niet mee.

Bij ons momenteel ook Mono 40A. We gaan zien wat dat geeft met de EV volgend jaar.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Bij ons zijn we naar 3 fasen gegaan wel om andere redenen.
Maar ook voor toekomstgericht.
Oorspronkelijk wilden we naar 63A mono, maar dat mocht van Fluvius niet.
Onze kast was al op 63A afgezekerd na de meter.
En dan was het enkel de studiekost en de vermogenverhoging.
Nu de ganse ombouw van de kast.

Alles hangt natuurlijk vanaf wanneer je je EV gaat laten terwijl je met andere zaken zoals wassen, koken, ...
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

Jack Daniels schreef:Verkort programma betekent lagere temperatuur. Betekent risico dat de vaat niet proper is. Ik spreek uit ondervinding. Handmatig afwassen is uiteraard een pak goedkoper en sneller. Hier boiler van 15 Liter onder de gootsteen. Kwartiertje of zelfs minder en water is meer dan heet genoeg. Verbruik 2000W max. Ik heb nergens gesproken over dezelfde hoeveelheid als een volgeladen vaatwasser, dat maak jij er van.
Je bent mis, het eco programma van een vaatwasser duurt net langer... Je water wordt minder warm maw het heeft meer werk om uw vaat proper te krijgen oa.. Het minste verbruik op water en elektriciteit is het langste programma..
Een vaatwasser verbruikt trouwens minder water dan dat je met de hand afwast.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

tom35 schreef:
Jack Daniels schreef:Verkort programma betekent lagere temperatuur. Betekent risico dat de vaat niet proper is. Ik spreek uit ondervinding. Handmatig afwassen is uiteraard een pak goedkoper en sneller. Hier boiler van 15 Liter onder de gootsteen. Kwartiertje of zelfs minder en water is meer dan heet genoeg. Verbruik 2000W max. Ik heb nergens gesproken over dezelfde hoeveelheid als een volgeladen vaatwasser, dat maak jij er van.
Je bent mis, het eco programma van een vaatwasser duurt net langer...
Ik heb hier nergens eco programma vermeld. Dat maak jij er van. Ik sprak over lagere temperatuur. Kan ik instellen. Eco programma kan ik ook instellen. Het ging mij over ingekort programma. En op lagere temperatuur doet ie er maar anderhalf uur over. En zijn sommige zaken niet proper.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Bij ons op eco duurt meer dan een uur langer en dan is het ook nog allemaal niet droog.
Verkort programma is hier ook niet alles proper.
Wij kunnen wel nog automatisch nemen.
Daardoor wordt de temperatuur en hoeveelheid water wel wat aangepast.
Maar duurt toch ook nog tussen 2 en 2h30
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

svermassen schreef:Bij ons zijn we naar 3 fasen gegaan wel om andere redenen.
Maar ook voor toekomstgericht.
Oorspronkelijk wilden we naar 63A mono, maar dat mocht van Fluvius niet.
Onze kast was al op 63A afgezekerd na de meter.
En dan was het enkel de studiekost en de vermogenverhoging.
Nu de ganse ombouw van de kast.

Alles hangt natuurlijk vanaf wanneer je je EV gaat laten terwijl je met andere zaken zoals wassen, koken, ...
Wij laden de EV ofwel overdag op pure zonnestroom (en dan heb je geen last van het capaciteitstarief) of (eerder zelden, alleen bij hoogdringendheid) 's nachts aan 2.3 kW (en dan heb je ook geen last van het capaciteitstarief gezien je toch forfaitair 2.5 kW moet betalen en 's nachts schommelt ons huishoudelijk sluipverbruik maar tussen de 50 en 100 Wh.
Wij hebben ook de gewoonte dat wie thuiskomst inplugt (indien nodig) en wie vertekt ontkoppelt zodat je nooit van de theoretische 0 tot 100% moet gaan laden, alleen aanvullen wat er verreden werd.
Voor wie dagelijks meerdere honderden km moet rijden is dat uiteraard geen optie.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Ja, dan pas je de manier van laden ook aan.
Sommigen zullen een snellader nodig hebben, als ze veel kilometers moeten doen en dan is het een ander verhaal.
Het principe is ook zo, wij willen bijvoorbeeld ook zo,weinig mogelijk het ‘s nachts laten opladen.
Als je soms zo van die beelden ziet :|
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Wat bedoel je met een snellader en over welke beelden heb je het?

Op monofase kan je, indien nodig, aan 7 kW laden. Dat is aan 40 km per uur. Tijdens een normale nachtrust (voor wie alleen thuiskomt om te slapen) laad je dan al 320 km bij. De gevallen die thuis sneller moeten laden zullen eerder de uitzondering zijn.

Ter info, ik pas het laden niet aan omdat het thuisnet het niet zou aankunnen maar, als het even kan, louter om economische redenen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Ja, gelijk heb je.
Bedoelde gewoon tussen gewoon in een stopcontact en een lader voor meer vermogen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ah ok :-D .
Aan een stopcontact spreken we over een "granny" en met snelladen aan een thuislaadpaal heeft men het normaal gezien over 11 tot 22 kW. Vandaar dat ik niet mee was.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Snelladen gaat thuis niet gebeuren en normaal ook niet nodig zijn. Al zeker niet aan 7kW met het capaciteitstarief (tenzij de vergoeding hoog genoeg is om dat te bufferen).
Met 1 EV voorzie ik geen probleem, als de prijzen wat normaal worden hoop ik wel men vrouw te overtuigen voor ook een EV (met haar KMs aan de huidige prijzen nog ver van interessant). Met 2 zal monofase misschien al wat nipt zijn (ik ben wel de enige die kilometers doet)
svermassen schreef:Oorspronkelijk wilden we naar 63A mono, maar dat mocht van Fluvius niet.
Wat was de reden? Alles zit klaar voor 3fase hier, gewoon nog geen nood voor gezien, maar das wel duurder om daar naar over te schakelen dus ik doe het niet zolang het niet moet.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

3 fasen (3x400V) krijg je als particulier max. 50A. Ik heb 3 fasen en 40 À. Monofase weet ik niet.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

3 fase @ 63A is als particulier ook mogelijk.
Zelfs met een "slimme" meter.

Indien men dan de prijs van een halve woning aan zonnepanelen en batterijen (met fatsoenlijke cellen!) uitgeeft, kan men deels dat capaciteitstarief ontlopen (3 fase @ 63A).
Moet ge natuurlijk niet afkomen met een (pruts)batterij met LFP cellen (zoals ivob heeft aangeschaft).
Indien men een batterij écht gaat gebruiken, zijn LFP cellen gewoonweg ondermaats.

Met de elektrificatie die men van plan is door te voeren, zal het huidige "gemiddelde" (particuliere) elektriciteitsverbruik stevig de hoogte in gaan (zij het van het net, zij het van PV met batterij).

Slim g€zi€n natuurlijk zo'n capaciteitstarief goed wetende dat de ophanden zijnde elektrificatie het elektriciteitsverbruik onvermijdelijk zal doen toenemen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ordon schreef:Slim g€zi€n natuurlijk zo'n capaciteitstarief goed wetende dat de ophanden zijnde elektrificatie het elektriciteitsverbruik onvermijdelijk zal doen toenemen.
Dat is de enige reden: een slinkse manier om veel geld binnen te harken
Enkel tweakers/UB'ers kunnen dat "omzeilen".
En in december (oudjaar) en januari (nieuwjaar) zit ik sowieso op een piek van 3-4kW, aangezien oudjaar en nieuwjaarsfeestje bij ons is.
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 21 keer
Contacteer:

Het is natuurlijk weer enkel voor zij die het geld hebben om te investeren, I know, maar afgelopen feestdagen heb ik bewust eens de haalbaarheid getest om overdag de batterij manueel traag op te laden zodat we dan 's avonds konden feesten vanuit de batterij (er was amper zon die dag, voor alle duidelijkheid). Thuis hebben ze het nooit gemerkt terwijl ze wel alles gedaan hebben wat ze wilden. Wel rekening houden met de capaciteit van je omvormer: stel dat je je piek onder de 3.5kW wilt houden, dan mag je bij een omvormer van 5kW sowieso nooit meer dan 8.5kW totaal verbruiken gedurende een kwartier.

Maar het lukt dus (mits de investering natuurlijk).

Oh, en voor de duidelijkheid: ik ben ook geen fan van al die regels die wijzigen tijdens de match, want nu lijkt het alsof ik fan ben van al die zotte beslissingen :wink:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

DidierS schreef:Het is natuurlijk weer enkel voor zij die het geld hebben om te investeren, I know,
Zie ook een eerder bericht van mij. Voor alle duidelijkheid: ik heb het geld om mijn nieuwe installatie volledig zelf te bekostigen. Ik heb er bewust voor gekozen om tweederde of drievierde van de investering vía een energielening te financieren. Voor het beetje intrest wat je betaalt ben je inderdaad beter om het zo te doen dan aan je spaarcenten te zitten. Even wat cijfermateriaal van mijn nieuwe installatie die er ligt sinds 10 mei:
14 sunpower panelen van 425W
1 Huawei omvormer
1 Huawei batterij van 10 kW
Installatie, kabels, allerhande materialen, keuring, recupel bijdrage,... enfin de hele reutemeteut: totale kostprijs 13088 euro. Houd er rekening mee dat sunpower panelen, de Rolls Royce onder ZP, duurder zijn dan om het even welk merk met hetzelfde vermogen. Energielening van 8000 euro bij Argenta, de overige 5000 Euro betaal ik uit eigen zak. Intrestvoet bij Argenta is 1,7%, duurder dan andere banken. KBC rekent 1,3%. Ik betaal dat bedrag terug op 2 jaar. Ik ga 142 Euro interest betalen over die volledige som. Maandelijkse aflossing is 338 euro. Ik kom wel nog in aanmerking voor een premie van 1725 Euro voor de batterij. Uiteindelijk kost de installatie mij 13088-1725 = 11363 Euro.
Je bepaalt zelf over hoeveel jaar je die lening terug betaalt, maximum termijn is 120 maanden bij bepaalde (alle?) banken. Waarmee het verhaaltje, dat ZP enkel voor de rich, happy few zijn, ook naar de prullenmand wordt verwezen. Wie een goedkopere installatie wenst mét batterij die laat Chinese of duitse of... paneeltjes installeren.
De "oude" sunpower panelen van 318W liggen er sinds april 2011.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

En kan je dan, na uitgave van ruim elf duizend euro (dertien duizend euro zonder premie), bijvoorbeeld een stoomhogedrukreiniger (zoals reeds opgemerkt in dit bericht) aansluiten en er mee aan de slag zonder alsnog dat capaciteitstarief aan uw been te hebben?
Ik ben zeker van niet.
Hooguit een kleine verzachting, en allicht extra slijtage aan je batterij, ondanks een aanzienlijke uitgave.
Ordon schreef:Een klein voorbeeldje. Een stoomhogedrukreiniger:
  • Elektrisch vermogen motor: 8kW.
  • Thermisch vermogen (brander op huisbrandolie): 120kW.
De "afstraffing" van een piekverbruik zo lang laten doortellen zoals men nu voor ogen heeft, is er toch wel zwaar over.
Afin, mijn gedacht hé.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Op piek momenten sturen mijn panelen 7,4 KW naar het net. Verbruik je meer dan dat, dan schiet de batterij in actie zodat je toch niks van het net afneemt. Idem met inductie koken, oven, vaatwasser,.... Indien geen productie van de ZP doet de batterij het nodige, tot ze leeg is uiteraard. In de zekeringenkast zijn spoelen geplaatst die de richting van de stroom in de gaten houden. Indien van het net naar binnen, dan worden ZP (en eventueel batterij) aangesproken om stroom te leveren.
Ik voeg een Screenshot van de homewizard P1 bij. Groen is richting net, paars is van het net richting huis. De vlakke streep is voor zonsopgang en na zonsondergang. Alle nachtelijke sluimerverbruik wordt door de batterij opgevangen. Sinds de panelen er liggen heb ik 0,0 kW afname van het net. Merk onderaan ook de piek op, die ligt halfweg 7000 en 8000W. Die piek zal nog toenemen de komende weken, tot de zon op haar jaarlijkse hoogtepunt staat. Rijk ga ik er niet van worden, maar ik ga Engie en consoorten toch niet veel meer moeten betalen.
Bijlagen
Screenshot_20220519-181045.jpg
(224.86 KiB) Nog niet gedownload
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Even offtopic, maar zo een 120kW stoomhogedrukreiniger... waar gebruik je dat precies voor dat een gewone hogedrukreiniger niet kan?
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

svermassen schreef:Oorspronkelijk wilden we naar 63A mono, maar dat mocht van Fluvius niet.
Wat was de reden? Alles zit klaar voor 3fase hier, gewoon nog geen nood voor gezien, maar das wel duurder om daar naar over te schakelen dus ik doe het niet zolang het niet moet.[/quote]

Er is gewoon 1 fase zwaarder belast door dat er gewoon teveel op hangt.
De 2de kast is maar 3G10, en komt samen op de eerste kast met nog enkele kringen.
Destijds hebben we terrasverwarmers bijgehangen.
En die vreten stroom.
Dan nog wat koken en de zekering springt.
Nu dat er geen terugdraaiende meter meer is voor ons, zou ik dat nooit meer doen.
Verkeerde keuzes destijds, maar zo gemakkelijk.
Gewoon knopke en het is warm.
Maar dat is menselijk natuurlijk.
Nu zou ik eerder een pelletkachel plaatsen onder de terrasoverkapping.

Ter info: bij mij zeiden ze zelfs dat 3x 80A zelfs mogelijk was, mist de juiste afstand tot de cabine en de juiste kabeldikte en een VERANTWOORDING.
Wij dachten misschien in de toekomst een zorgunit bij plaatsen in de tuin en aangezien ik geen 2de meter kan hangen, wegens plaatsgebrek, zou het dan allemaal via de huidige meter moeten.
Standaard is wel 3 fasen 3x32A zonder studie en mits mogelijkheid qua kabeldikte en lengte (dus mag geen verouderd netwerk zijn).
Maar die richtlijnen veranderen ook ieder jaar en onze situatie is intussen al 2 jaren terug.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”