Vreg voert vanaf 2022 capaciteitstarief in

ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Je haalt zaken door elkaar: een LFP-batterij, momenteel aangewezen voor huishoudelijk gebruik, vliegt niet spontaan in brand.
Bovendien is de keuring voor indienstname van een thuisaccu aan strikte regels onderworpen. Wanneer je deze regels niet wenst na te leven is dat uiteraard op eigen risico.
En in sommige EV's worden nu ook al LFP gebruikt.

De elektrificatie van huizen is al geruime tijd begonnen hoor, dat is geen nieuwe technologie meer. Nu ja, hier toch. :-D
Ik denk dat er jaarlijks meer droogkasten de fik in gaan dan thuisbatterijen.
En dat heeft mensen ook niet tegengehouden nog altijd droogkasten in een woning te gebruiken (voor de duidelijkheid, ik heb geen droogkast :-D ).
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

De Vlaamse energieregulator VREG overweegt om de invoering van het nieuwe capaciteitstarief voor elektriciteit opnieuw uit te stellen naar 1 januari 2023. Dat maakt de regulator zelf bekend.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Niet verwonderlijk, ik heb een tijdje terug eens een parlementaire zitting hieromtrent gevolgd en ze snappen het zelf niet eens tegoei.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Volgens de VREG (weer) de schuld van Fluvius.
Zouden ze het aandurven de beloofde boete aan Fluvius op te leggen omdat deze weer de deadline niet gehaald hebben?
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

De VREG gaat nu een publieke raadpleging organiseren, om de invoering van het nieuwe tarief “een laatste keer” uit te stellen naar 1 januari 2023.
Gaan ze een publieke bevraging doen naar het nieuwe tarief? :wink:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ze zouden beter het bestaansrecht van Fluvius eens in vraag stellen (of eerder de politiek gestuurde visies van de netbeheerder).
Dat slaagt er niet in tijdig een performant laagspanningsnetwerk uit te bouwen, de digitale meter uit te rollen binnen een normale tijdspanne noch een al jaren geleden aangekondigd capaciteitstarief in te voeren.
Of hoe - afhankelijk van waar de politieke wind komt - de ene semi-overheidsinstantie voortdurend de andere stokken in de wielen steekt. En dan zijn het voor een keer zelfs twee overheidsinstanties onder Vlaams toezicht en niet Federaal contra regionaal.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

VREG = eigendom van de Vlaamse regering
Fluvius = eigendom van de gemeentes
Dus de ene zit de andere wat te commanderen en de andere de ene wat te pesten.

Bestaansrecht van Fluvius kan je moeilijk in twijfel trekken: stroom moet nu eenmaal van producent (van de kleinschalige PV, over de kerncentrales tot de invoerkabels vanuit het buitenland) tot bij consument raken.
Het is eerder de onfrisse politiek die errond hangt die in twijfel getrokken kan worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

We moeten die twee gewoon opsplitsen, dan pas zal het beter werken. Zo kunnen we ook de posten en dus werkgelegenheid extra stimuleren. De kosten kunnen we recupereren via een nieuw tarief dat we de opvolgers laten invoeren. :lol:

Alle gelijkenissen met de realiteit zijn puur toevallig.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

heist_175 schreef: Bestaansrecht van Fluvius kan je moeilijk in twijfel trekken: stroom moet nu eenmaal van producent (van de kleinschalige PV, over de kerncentrales tot de invoerkabels vanuit het buitenland) tot bij consument raken.
Het is eerder de onfrisse politiek die errond hangt die in twijfel getrokken kan worden.
Vandaar mijn nuancering tussen haakjes.
Uiteraard is er technisch gezien een netbeheerder nodig. Het probleem is dat de technische kant van de netbeheerder gewurgd wordt door politiek gewin en dit zowel in strategie als in euro's.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Tja.
Enerzijds is het een publiek goed, dus je wil dat niet per sé in privé-handen. Anderzijds krijg je dan wel politieke inmenging, omdat het in publieke handen is.
En het is niet dat de "onafhankelijke" organen zoveel beter zijn: BIPT, VREG?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:Bestaansrecht van Fluvius kan je moeilijk in twijfel trekken: stroom moet nu eenmaal van producent (van de kleinschalige PV, over de kerncentrales tot de invoerkabels vanuit het buitenland) tot bij consument raken.
Ben je hier Elia en Fluvius (met zijn elevendertig onderverdelingen) niet op een hoop aan het gooien?
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Is er eigenlijk nog wel "draagvlak" om die idioterie in te voeren, zeker nu de prijzen de pan uitswingen ?

Best meteen voorgoed afvoeren...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Dan heb je nu de kans om je stem te laten horen:
Per post of [email protected]
Tot 31/5/2022. Uiteraard met vermelding van je echte naam en adres en niet via je UB nick. :wink:

Voorgoed afvoeren zit er voorlopig niet in want ook Fluvius is voorstander en als ze de deadline overschrijden wacht hen een serieuze maandelijkse boete (alhoewel de Vreg daar bij het vorig uitstel ook al mee gedreigd heeft en nu niet kan of wil uitvoeren).
Laatst gewijzigd door ivob op 16 mei 2022, 17:46, 3 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Amen en uit.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

phil48 schreef:Is er eigenlijk nog wel "draagvlak" om die idioterie in te voeren, zeker nu de prijzen de pan uitswingen ?
Het gaat hier over een deel van de nettarieven. Niet over de naakte elektriciteitstarieven. De nettarieven zijn nauwelijks of niet gestegen.
Het is de component energie die de pan uitswingt en daar gaat een herberekening van de nettatieven niet veel aan veranderen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

ivob schreef:
Voorgoed afvoeren zit er voorlopig niet in want ook Fluvius is voorstander.
Er zijn blijkbaar ook wel een paar tegenstanders.

De Vlaamse minister van Energie, Zuhal Demir (N-VA), heeft al herhaaldelijk duidelijk gemaakt dat zij ertegen gekant is. De afgelopen maanden bleek tijdens discussies in het Vlaams Parlement dat heel wat politieke partijen voorstander waren om de invoering van het capaciteitstarief verder uit te stellen. De federatie van elektriciteits- en gasbedrijven Febeg was dan weer vragende partij om zeker tot de zomer van 2023 te wachten met de hervorming van de nettarieven.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Ze kunnen het misschien beter uitstellen tot iedereen een digitale meter heeft. Dat is dan ook gewoon het eerlijkste.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

phil48 schreef:
Er zijn blijkbaar ook wel een paar tegenstanders.

De Vlaamse minister van Energie, Zuhal Demir (N-VA), heeft al herhaaldelijk duidelijk gemaakt dat zij ertegen gekant is. De afgelopen maanden bleek tijdens discussies in het Vlaams Parlement dat heel wat politieke partijen voorstander waren om de invoering van het capaciteitstarief verder uit te stellen. De federatie van elektriciteits- en gasbedrijven Febeg was dan weer vragende partij om zeker tot de zomer van 2023 te wachten met de hervorming van de nettarieven.
Uiteraard.
Eerst zelf de VREG in het leven roepen (want wij kunnen het in Vlaanderen allemaal beter dan federaal) en dan politiek dwars gaan liggen tegen eigen creaties omdat het persoonlijk en partijgewijs wat extra stemmen oplevert.
De prijs van de elektriciteit gaat er met of zonder capaciteitstarief ook tot eind 2022 niet door wijzigen.
Net zoals die "stookpremie" noch BTW verlaging de prijsstijgingen voor velen lang positief heeft kunnen beïnvloeden.
Avenger 2.0 schreef:Ze kunnen het misschien beter uitstellen tot iedereen een digitale meter heeft. Dat is dan ook gewoon het eerlijkste.
Dat was op meerdere vlakken (o.a. ook ivm salderen zonneproductie) inderdaad de meest eenvoudige een eerlijke werkwijze geweest.
Anderzijds dan was het, tegen het werktempo van Fluvius, waarschijnlijk al 2030 voor men van start kon gaan.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

ivob schreef: Dat was op meerdere vlakken inderdaad de meest eenvoudige een eerlijke werkwijze geweest.
Eerlijk én eenvoudig ? Kan niet in België :bang:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Kan zijn maar het capaciteitstarief zoals voorgesteld door de VREG is een louter Vlaamse uitvinding en geen federale materie.
En Fluvius is de overkoepelende netbeheer voor Vlaanderen en niet van België.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

phil48 schreef:
Er zijn blijkbaar ook wel een paar tegenstanders.

De Vlaamse minister van Energie, Zuhal Demir (N-VA), heeft al herhaaldelijk duidelijk gemaakt dat zij ertegen gekant is.


wil iemand A U B demir van de politiek verwijderen ?


"Demir stelt dat de invoering van het capaciteitstarief volgens de VREG, die hierover onafhankelijk beslist, noodzakelijk is om de beschikbare capaciteit van de distributienetten beter te benutten. "

Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) maakt zich zorgen over de impact van de nieuwe nettarieven op de stroomfactuur van gezinnen


en vervolgens "ik wil uitstel" (lees: laten we stilletjes niets doen tot de mensen even niet kijken en hun dan keihard naaien, tot ze ook dat weer vergeten zijn en we het volgende kunnen doen op dezelfde manier)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

cadsite schreef:
heist_175 schreef:Bestaansrecht van Fluvius kan je moeilijk in twijfel trekken: stroom moet nu eenmaal van producent (van de kleinschalige PV, over de kerncentrales tot de invoerkabels vanuit het buitenland) tot bij consument raken.
Ben je hier Elia en Fluvius (met zijn elevendertig onderverdelingen) niet op een hoop aan het gooien?
Elia is hoogspanning, Fluvius is laag- en middenspanning.
Dus nee, zonder Elia en Fluvius trekken we het niet.

Maar het gekonkelfoes, dat hebben we niet per sé nodig.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:
cadsite schreef:
heist_175 schreef:Bestaansrecht van Fluvius kan je moeilijk in twijfel trekken: stroom moet nu eenmaal van producent (van de kleinschalige PV, over de kerncentrales tot de invoerkabels vanuit het buitenland) tot bij consument raken.
Ben je hier Elia en Fluvius (met zijn elevendertig onderverdelingen) niet op een hoop aan het gooien?
Elia is hoogspanning, Fluvius is laag- en middenspanning.
Dus nee, zonder Elia en Fluvius trekken we het niet.

Maar het gekonkelfoes, dat hebben we niet per sé nodig.
Ik zeg ook nergens dat het per definitie zonder hen moet.
Ik zeg gewoon dat je dingen aan het toeschrijven was aan fluvius, terwijl een stukje van wat je zegde bij elia zit.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

heist_175 schreef:
cadsite schreef:
heist_175 schreef:Bestaansrecht van Fluvius kan je moeilijk in twijfel trekken: stroom moet nu eenmaal van producent (van de kleinschalige PV, over de kerncentrales tot de invoerkabels vanuit het buitenland) tot bij consument raken.
Ben je hier Elia en Fluvius (met zijn elevendertig onderverdelingen) niet op een hoop aan het gooien?
Elia is hoogspanning, Fluvius is laag- en middenspanning.
Dus nee, zonder Elia en Fluvius trekken we het niet.

Maar het gekonkelfoes, dat hebben we niet per sé nodig.
DE belangrijkste partij(en) ben je nog vergeten

Zoals Ivob schreef Fluvius is de overkoepelende DNB, je hebt nog de diverse DNB's.

Fluvius bestelt, ontvangt, laat aanpassen en geeft aan de DNB's.
Kreeg een factuur na levering maar vraagt een creditnota en laat dan factureren aan de desbetreffende DNB

Nog mee, zou eenvoudiger, efficiënter en goedkoper moeten zijn
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Ben niet voor Demir, en ook niet voor nva, en mogelijks keert ze haar kar binnenkort, maar vind het positief dat iemand toch eens aan de handrem trekt, ook al is het maar voor een paar maanden.

De vreg afschaffen zal whisful thinking zijn zeker.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Demir is vooral 'tegen' alles wat federaal is, maar wat ze niet beseft is dat ze vlaanderen voor energie afhankelijk gaat maken van... Wallonie...lang leve NVA en de vlaamse onafhankelijkheid.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Dat is dan toch al niet van toepassing op het onderwerp van dit topic.
Het capaciteitstarief wordt ingevoerd door de Vreg.
De Vreg werd in het leven geroepen door de Vlaamse overheid als antwoord op de federale Creg (en om van de "bemoeienissen" van de Creg af te zijn en om een eigen Vlaams prosumententarief te kunnen invoeren).
De NVA (of eender welke partij) kan wat betreft dit dossier (evenals het gehannes met het prosumententarief en de afschaffing van de saldering inzake PV) de blaam dus niet meer op een ander steken.
Demir is dus nu tegen iets dat haar eigen partij mee in het leven geroepen heeft en alleen van invloed is op haar eigen Vlaamse kiezers. Wat wel tot de mogelijkheden behoort is dat een deel van de Vlaamse kiezers dat zelfs niet door heeft.
Federaal, Wallonië noch Brussel heeft enige invloed op de beslissingen van de Vreg noch de invoering van het Vlaamse capaciteitstarief noch de berekening van de Vlaamse distributienettarieven.
De Vreg afschaffen zit er dus waarschijnlijk niet in (hoogstens een paar bestuursleden benoemen die meer de gewenste koers van de eigen partij uitvoeren) want dan lopen ze het "risico" dat de federale Creg terug meer zeggenschap krijgt over het Vlaamse energielandschap.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Het is en blijft een gedrocht.
Op verschillende forums volg ik zowat van die discussies.
Analoog, maar dus ook het minimum is 2,5.
Maar op de fora's geeft misschien 90% aan dat ze daar nooit aan geraken.
Gemiddeld zie er verschillende rond de 4 zitten.
Dus eigenlijk, om het voor iedereen eerlijk te maken, zouden ze dit best pas invoeren als iedereen een digitale heeft.
Anders is dit compleet oneerlijk.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Het hele Vlaamse energiebeleid van de laatste jaren is een gedrocht. Dus what's new?
Eerlijke en doorzichtige regelgeving die men niet om de haverklap moet wijzigen zou ook een ommezwaai van betekenis zijn.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

svermassen schreef:Dus eigenlijk, om het voor iedereen eerlijk te maken, zouden ze dit best pas invoeren als iedereen een digitale heeft.
Anders is dit compleet oneerlijk.
Je kan net hetzelfde zeggen over de PV en terugdraaiende teller.
Daarbij hebben ze er zich ook niets van aangetrokken, dus ik vrees er voor.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

svermassen schreef: Analoog, maar dus ook het minimum is 2,5.
Maar op de fora's geeft misschien 90% aan dat ze daar nooit aan geraken.
Gemiddeld zie er verschillende rond de 4 zitten.
ik heb nu een digitale meter sinds april, dus 1 volledige maand, en daar was mijn piek 2.48.
en dus niet eens in de winterperiode.
dat dus met zonnepanelen, zonder enige speciale of moderne zaken (geen warmtepomp, ventilatiesysteem, zwembad of whatever)
en zelfs met redelijke spreiding (niet wassen en koken gelijk bv)...
dus lijkt me dat 2.5 echt wel veel te weinig zal zijn, maar dat mag niemand verbazen? de bedoeling is toch gewoon de gemiddelde vlaming int zak zetten ?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Veel logica moet je er niet achter zoeken.
Waarom voert men enerzijds tarieven in die alleen met een digitale meter kunnen toegepast worden maar geeft men anderzijds de mogelijkheid om in bepaalde gevallen nog jaren de plaatsing van een digitale meter te weigeren?
Enerzijds voert men een forfaitair tarief in voor een analoge meter (die ze dan zelf nog in stand houden) omdat daar de echte pieken niet te meten zijn maar wanneer de echte pieken wel te meten zijn (digitaal) voert men daar eveneens een forfaitair minimumtarief in.
Gewoon de aloude tactiek van verdeel en heers. Geef de ene een beetje zus en de andere een beetje zo, geef hier wat en pak het elders terug af. Zo focust men zich op elkaar en niet op diegenen die al die zottigheid bedenken.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 15 keer

Splitter schreef: ik heb nu een digitale meter sinds april, dus 1 volledige maand, en daar was mijn piek 2.48.
en dus niet eens in de winterperiode.
dat dus met zonnepanelen, zonder enige speciale of moderne zaken (geen warmtepomp, ventilatiesysteem, zwembad of whatever)
en zelfs met redelijke spreiding (niet wassen en koken gelijk bv)...
dus lijkt me dat 2.5 echt wel veel te weinig zal zijn, maar dat mag niemand verbazen? de bedoeling is toch gewoon de gemiddelde vlaming int zak zetten ?
Het lijkt me ook veel te laag, of het kwartier per maand is te belachelijk. Pak dan uur per dag ofzo en daar een gemiddelde van, dan kun je nog een keer in de week de hogedrukreiniger gebruiken zonder gestraft te worden en als je het een keer vergeet kun je het nog goed maken met andere dagen. Met een kwartier per maand valt er niks meer goed te maken als je 15 minuten 4 KW verbruikt hebt in een maand.
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1933
Lid geworden op: 15 mar 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Als je elke maand 11 KW gebruikt betaal je nu ook niet veel meer dan vroeger.

https://simulatornieuwenettarieven.vreg ... 726aa0e146

Maar ik ben het wel eens dat het verbruik van 1 kwartier niet overeenstemt met een volledige maand.
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 21 keer
Contacteer:

Wel als je om bv 14u24 begint met hogedrukreinigeren en stopt om 14u39, dan heb je in elk kwartiertje maar de helft gebruikt :banana: .
De trucen gebruiken die ze aanbieden hé!
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Ik EIS dat dit volledig in de vuilnisbak wordt gesmeten a la rekeningrijden, ja toch? please vertel me dat dit in de vuilnisbak is?
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Ik EIS dat ze het geld waar ze JARENLANG zakken mee gevuld hebben terug laten betalen en nu gebruiken om het net te versterken.
Hier zijn ze sowieso de hoogspanningslijnen aan het vernieuwen, maar dat lost het probleem met de laagspanning en middenspanning en de cabines niet op natuurlijk.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

bollegijs schreef:please vertel me dat dit in de vuilnisbak is?
Nope.
Zes maanden in de koelkast kan wel.
Of uit de publieke bevraging zou moeten blijken dat een meerderheid eist dat het alsnog op 1 juli van start gaat. :lol: :bdaysmile:
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 15 keer

DidierS schreef:Wel als je om bv 14u24 begint met hogedrukreinigeren en stopt om 14u39, dan heb je in elk kwartiertje maar de helft gebruikt :banana: .
De trucen gebruiken die ze aanbieden hé!
Ja dat klinkt best werkbaar :p , of na 7,5 minuut de hogedrukreiniger uitzetten, 7,5 minuuut wachten en hem terug aanzetten. Deze truuk werkt ook bij trajectcontroles, gewoon op de helft van het traject even stoppen.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”