Ubiquiti/Unifi topic

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Heb dit ook enkele keren voorgehad, oplossingen waren telkens anders (reboot loste niets op btw).

Ofwel is het gewoon een pover getermineerde kabel, dat loste het dan op.

Maar in de meeste gevallen gaf de kabeltester aan dat de kabel 100% ok was, in dat geval:

* Ofwel was de poort niet 100% in orde en moest je de kabel er echt "induwen" om 1000 te krijgen. Dit kon je nagaan door druk op de connector te zetten terwijl in de app kijkt of de 100 melding weggaat (wacht een minuutje terwijl je de druk houdt).

* Een variatie op het vorige, een switch die nogal in een hoek ging waardoor de kabels die erin zaten meteen afbogen. Ook dat zette blijkbaar druk in de verkeerde richting. De oplossing hier was zo'n kort UTP kabeltje van Ubiquiti zelf die een heel lange connector heeft in de switch steken (die wonderbaarlijk nooit problemen geven met 100), en dan met een verloopstukje de oorspronkelijke UTP kabel eraan verbinden.

* Het kan natuurlijk ook zijn dat
1) Het apparaat dat verbonden is maar 100 is
2) Het probleem zich stelt op de poort van dat apparaat
3) De kabel zelf dus niet in orde is (testen!)
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

devilkin schreef: de poort gewoon fix op 1000FX te zetten.
Dit dus.

Ik hanteer al zolang dat ik in de IT rond huppel de volgende simpele guideline:

-Auto speed/duplex en auto mdi/X zijn leuk voor access/Edge switches waar je "allerlei rommel" kan verwachten aan een poort waar je op voorhand de speed en duplex en cross/noncross niet kent.
-Voor fixed infrastructure/devices gebruik je fixed settings.

En ja, je zou mogen verwachten dat minstens apparatuur van dezelfde fabrikant geen probleem heeft met auto negotiate, maar in de praktijk draait dat vaak toch anders uit, dus ben je beter af om voor fixed devices gewoon fixed settings te hanteren.Lang niet alleen van toepassing op Ubiquiti stuff overigens....
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

In de gevallen die ik had zou je met je fix op 1000FX gewoon zero connectiviteit hebben... Als Layer 1 maar 100 toelaat om een of andere reden, zal dit niets oplossen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

CCatalyst schreef:In de gevallen die ik had zou je met je fix op 1000FX gewoon zero connectiviteit hebben...
Als de autonegotiate geen 1000 Mbps geeft dan is daar meestal een reden voor... ik zou dus inderdaad niet zomaar forceren.

Het voelt een beetje als het lampje van de olie uitdraaien in je auto en gewoon verder rijden :eek:
Golan
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 aug 2020, 14:09

Voor zoveel blabla te verkopen omtrent hun software zijn de statistieken toch maar heel sumier en onoverzichtelijk bij de UDM.

Van de wifi zijn we uiteraard wel tevree!
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 13 keer

Iemand een idee of het mogelijk is om je hotspot zo in te stellen dat gebruikers (ios) een notification krijgen dat er een hotspot beschikbaar is? Is weinig info over te vinden hoe je dit kan realiseren. Dacht mss dat ssid hotspot moest bevatten maar dat is het al niet.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 314
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

charlez schreef:Iemand een idee of het mogelijk is om je hotspot zo in te stellen dat gebruikers (ios) een notification krijgen dat er een hotspot beschikbaar is? Is weinig info over te vinden hoe je dit kan realiseren. Dacht mss dat ssid hotspot moest bevatten maar dat is het al niet.
Ik denk dat je dit niet op je netwerk moet instellen maar eerder op je ios apparatuur. Bij mijn ipad vind ik onder de wifi instellingen een vakje " Verbind automatisch met hotspot" hier kun je het instellen dat je ios apparaat automatisch gaat zoeken naar hotspots als er geen reeds voorgeprogrammeerde wifi aanwezig is. Je kunt dit ook instellen op "vraag voor verbinding" en dan krijg je voor zover ik reeds heb kunnen vaststellen een melding die vraagt of je toestel een verbinding met de gedetecteerde hotspot mag opzetten.
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 13 keer

Was in Makro begin van de week en daar kreeg ik de melding, thuis echter niet. Dus instelling op iphone staat juist denk ik.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

https://support.apple.com/en-us/HT202831

Netwerk moet 802.11u/HotSpot 2.0 zijn daarvoor. AFAIK ondersteunt Ubiquiti dit (nog) niet. Je vindt het wel op Cisco WLC of Meraki natuurlijk.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Op unifi is dit ondersteund in beta.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 13 keer

Hotspot 2.0 is a standard for Wi-Fi roaming between Wi-Fi and cellular networks with automatic authentication.
Toch niet helemaal wat ik zoek, of ben ik verkeerd?
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Tbh: geen idee ;) maar je kan het altijd eens testen en ons laten weten :)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

charlez schreef:Hotspot 2.0 is a standard for Wi-Fi roaming between Wi-Fi and cellular networks with automatic authentication.
Toch niet helemaal wat ik zoek, of ben ik verkeerd?
Dat is Passpoint.

Het is wat verwarrend, dus om te verduidelijken: je hebt de IEEE 802.11u standaard, daar heeft de Wi-Fi Alliance wat non-standard zaken aan toegevoegd wat ze HotSpot 2.0 noemen (gelijkaardig als hoe ze Wi-Fi 6 van 802.11ax gemaakt hebben), en van HotSpot 2.0 hebben ze ook een specifieke implementatie voor roaming met mobiele netwerken ontworpen genaamd "Wi-Fi CERTIFIED Passpoint".

Mits een correct geconfigureerd HotSpot 2.0 netwerk (en dat moet geen Passpoint zijn, het mag wel), zal de iPhone toelaten om te vragen of hij het mag joinen (mits de setting in de iPhone actief is natuurlijk).

Let op, iOS is wel kieskeurig en je moet 802.11u/HotSpot 2.0 echt correct configureren opdat het zou werken, best de documentatie inzake opzoeken.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 314
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

Zijn er bij de ubnt gebruikers nog mensen die problemen ondervinden met Wifi enz. sinds de laatste unifi controler update 6.0.22 van zaterdag 19 september? zo ja zijn er al eventueel oplossingen?

De meeste problemen zijn de vele meldingen ivm. wifi retries, dhcp die niet rap genoeg antwoord, dns die niet of met vertraging reageert enz.

Ik werk op de ene site met een USG-Pro 4 en de "oude" witte cloudkey(gen.1). Als ap' zijn er de uap ac pro, de flex Hd en De uap-ac-lr. Op de andere site die aangestuurd wordt door dezelfde cloud key staan 2 uap-ac -lr en de "kleine" usg router.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Er zijn problemen met de versie 6.0.22.
Op Youtube staan een aantal filmpjes waarin momenteel afgeraden word om te upgraden naar versie 6.0.22.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Jep, ik volg een aantal van de grotere YT kanalen die Unify op de voet volgen en ze hadden direct gepost dat updaten naar versie 6 van de controller nog geen goed idee is, zeker niet omdat de laatste versie 5 zo stabiel is.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Op unifi forums zijn ze er ook niet over te spreken. Vooraleer te upgraden kijk je best *altijd* naar https://community.ui.com/tags/unifi-wireless en daar onderaan het topic van de laatste release.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

1 van de belangrijkste dingen dat ik van Ubi heb geleerd is nooit direct te upgraden. :lol:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Idd, altijd een week of twee wachten en zien of er geen problemen gemeld worden. Geldt trouwens niet alleen voor Ubiquiti.

^ De meesten onder ons leren dit op de harde manier :wink:

Dit geldt uiteraard niet voor dringende beveiligingsupdates waarvan er al exploitcampagnes bezig zijn.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 314
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

decat schreef:1 van de belangrijkste dingen dat ik van Ubi heb geleerd is nooit direct te upgraden. :lol:
Ik doe dit normaal ook niet maar om een of andere reden stond updaten op automatisch :-(
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Vaganzza schreef:zeker niet omdat de laatste versie 5 zo stabiel is.
Maar ook nog steeds een nieuwe UI heeft waar de helft niet van werkt :?
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 13 keer

Nieuwe ui kan je uitzetten
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Dat weet ik maar het geeft wel aan dat de prioriteiten foutief liggen bij UBNT.

Waarom moest er wederom een nieuwe UI komen voor versie 6 (terwijl er tal van andere issues zijn) ?
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Ja hoe ze hun prioriteiten leggen is best wel zorgwekkend als je je long term wilt comitten. En dat doe je wel aan die prijzen als gewone consument.
Er zijn zoveel issues en bugs en ontbrekende features (die echt niet mogen ontbreken). Ze zouden beter daar op focussen dan een UI (waar niks mis met was) of cameraatjes maken.
Heb ook meer en meer het gevoel dat ze hun producten véél te snel de deur uit pushen voor een of andere reden. Zie release van versie 6 en de horrorverhalen rond de UDMP.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Iemand die al op Unifi controller 6 zit ?
Er zitten een heel deel bugs nog in, maar gisteren alweer een update van 6.0.20 naar 6.0.22 naar 6.0.23 en dus gisteren 6.0.24
https://community.ui.com/releases/UniFi ... 77bb6fe535

Omdat ik een op Tweakers las dat de broadcast storm bug het grootste issue was.

6.0.24 is blijkbaar nog RC Release Candidate, 6.0.23 is stable.
Maar ik wacht nog even.

6.0.23 stable
https://community.ui.com/releases/UniFi ... fe7cca2094
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik zou er nog even van wegblijven... Teveel shit mee, zeker als je een iewat geavanceerde setup hebt.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Eerlijk gezegd, ik ondervind geen problemen....
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Sinds Kerst staat hier ook een dream machine pro, fijn gerief.
Ik heb ook nog een AP-LR, een oude, die is obsolete maar kan ik die op één of andere manier toch adopten in de dream machine ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Abusimbal schreef:Iemand die al op Unifi controller 6 zit ?
Ik draai zelfs al 7.0.15 (Early access versie)... heb trouwens geen problemen meer gehad sinds geruime tijd (dus ook niet met 6.x versies).
Joe de Mannen schreef:Ik heb ook nog een AP-LR, een oude, die is obsolete maar kan ik die op één of andere manier toch adopten in de dream machine ?
Ik heb hier ook nog 3 AP-LR's in gebruik op een 7.0.15 controller... je kon deze tot een bepaalde versie nog adopteren voor zover ik weet (geen idee welke). Eens ze gekend zijn in je controller kan je ze gewoon blijven gebruiken.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Die ap draait op een andere controller, mijn laptop.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Als je die AP Lite of Pro op hangt, is het dan effectief de bedoeling dat je ze aan het plafond monteert voor beste bereik/WiFi coverage of kan je die ook ergens (andersom) opleggen of aan de muur bevestigen en heeft dit weinig invloed?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/1 ... n-Patterns

De straling is eerder naar 'beneden' dus bedoeld om aan het plafond te hangen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Ok, dus bij volgende vraagstelling, wat is dan de betere manier voor de AP plaatsing:\

- 3 kamers en ik wil WIFI op alle 3 de kamers, maar zeker in kamer 1
- enkel kamer 3 heeft UTP
- de UTP is dicht naast de kast in kamer 3
- om alle 3 de kamers te voorzien van Wifi en volgens jou stelling; verspreid meer naar beneden, zou het dus beter zijn om de AP in positie a te bevestigen aan de muur boven de kast?
Ik zie niet in waarom dan aan het plafond of zelf omgekeerd op de kast leggen (makkelijkst) betere dekking zou geven voor de 3 kamers?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ideaal: in het midden van kamer 3 tegen het plafond.
Afhankelijk van de afstanden kan tegen de rechtse muur van de rechtse kamer ook werken.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”