Kreeg hier net een levering van DPD. De koerier had een bakje in zijn hand, en ik dacht dus dat ik, ondanks Corona, toch ging moeten tekenen. Toen ik het pakje opzij legde, en hem terug aankeek had hij zijn bakje vertikaal vast. Ik dacht dat hij ging vragen van te tekenen, maar hij keek gewoon op zijn schermpje, en zei vervolgens 'bedankt en tot ziens' en was weg.
Het duurde een paar seconden eer ik doorhad dat hij wellicht een foto van mij genomen had ?! We krijgen hier dagelijks pakjes (mijn vrouw koopt echt alles online) maar dit had ik nog nooit meegemaakt. De koerier is overigens gewoon de gebruikelijke DPD koerier die vroeger ook al aan de deur geweest is.
Is dit de nieuwe manier van afleverbewijzen ? Zijn bakje zag er anders ook niet zo nieuw uit, maar misschien hebben ze nieuwe software dat de barcode lens/lezer ook als general purpose camera gebruikt kan worden ?
DPD: foto als afleverbewijs ??
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
De koerierbedrijven schakelen allemaal geleidelijk aan over van zo'n proprietair bakje naar een industriële smartphone-achtige oplossing, doorgaans een rugged smartphone van Zebra met een beperkte en energiezuinige versie van Android, en ja daar zit een camera in (en ook een echte barcodelezer).
Handtekenen mag niet meer dus als alternatief kan er idd een foto gemaakt worden.
Het is volgens mij wel niet de bedoeling dat mensen herkenbaar gefotografeerd worden, gewoon een foto van het pakje en de omgeving waaruit duidelijk blijkt dat het afgeleverd is. M.i. is dat wel interessant, bij problemen achteraf is er dan wel duidelijk bewijs dat het geleverd is en kan je mss achterhalen waar het pakje zou kunnen liggen.
Handtekenen mag niet meer dus als alternatief kan er idd een foto gemaakt worden.
Het is volgens mij wel niet de bedoeling dat mensen herkenbaar gefotografeerd worden, gewoon een foto van het pakje en de omgeving waaruit duidelijk blijkt dat het afgeleverd is. M.i. is dat wel interessant, bij problemen achteraf is er dan wel duidelijk bewijs dat het geleverd is en kan je mss achterhalen waar het pakje zou kunnen liggen.
- svermassen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
- Bedankt: 35 keer
Ja, klopt hier ook al gehad.
En ze wilden een foto met de persoon die het pakje vasthield.
Geweigerd en hij heeft kwaad het pakket meegenomen.
Uiteindelijk lag het bij een afhaalpunt, waar ze GEEN foto trekken.
Het kan ook anders...
We hebben een leverancier die verificatie code stuurt die je moet zeggen aan de koerier.
En een andere vraagt de geboortedatum.
Maar ne foto met mijn lelijke kop op, echt niet
En ze wilden een foto met de persoon die het pakje vasthield.
Geweigerd en hij heeft kwaad het pakket meegenomen.
Uiteindelijk lag het bij een afhaalpunt, waar ze GEEN foto trekken.
Het kan ook anders...
We hebben een leverancier die verificatie code stuurt die je moet zeggen aan de koerier.
En een andere vraagt de geboortedatum.
Maar ne foto met mijn lelijke kop op, echt niet
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Ik denk echt niet dat DPD verplicht om een foto van de persoon te nemen hoor, enfin ze zouden toch beter moeten weten dan dat.
Het probleem is misschien de koerier zelf die de instructies niet te goed begrepen heeft...
Het probleem is misschien de koerier zelf die de instructies niet te goed begrepen heeft...
Ja, de UPS Package Release Code optie.svermassen schreef:We hebben een leverancier die verificatie code stuurt die je moet zeggen aan de koerier.
- svermassen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
- Bedankt: 35 keer
Ohnee, die van de Colruyt, Makro en zo bedoel ik.
Ben de naam effe kwijt.
Maar inderdaad, UPS doet dat ook.
Trouwens als je geregeld pakketten krijgt en de chaffeur kent je wat, dan kan het ook zonder
Ben de naam effe kwijt.
Maar inderdaad, UPS doet dat ook.
Trouwens als je geregeld pakketten krijgt en de chaffeur kent je wat, dan kan het ook zonder
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Volgens mij heeft die koerier inderdaad toch de instructies niet goed begrepen. Want bemerk dus dat hij gewoon klaarblijkelijk foto nam van mijn gezicht, en het pakje lag toen al op de trap uit zijn gezichtsveld. Hij heeft met die foto enkel bewijs dat hij mij gezien heeft, niet dat hij iets afgeleverd heeft.
Zal er hem de volgende keer op aanspreken..
Zal er hem de volgende keer op aanspreken..
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Een foto nemen van je gezicht zonder je expliciete toestemming, dat breekt nogal wat wetten.
Enfin, het blijft uiteraard een structureel probleem om het afleveren van pakjes te bewijzen.
Veel diensten zijn lui en geven het aan de buren, laten het in de hal (appt) of voor de deur (huis) achter, gooien het ergens in je tuin uit het zicht (liefst in de volle regen), etc etc...
Waarop de ontvanger dan kan beginnen aan de "dit pakje is nooit aangekomen" klacht, al dan niet terecht (pakje verdwenen) of onterecht (pakje niet gezien, of erger, valsspelen om geld of tweede exemplaar te krijgen).
Enfin, het blijft uiteraard een structureel probleem om het afleveren van pakjes te bewijzen.
Veel diensten zijn lui en geven het aan de buren, laten het in de hal (appt) of voor de deur (huis) achter, gooien het ergens in je tuin uit het zicht (liefst in de volle regen), etc etc...
Waarop de ontvanger dan kan beginnen aan de "dit pakje is nooit aangekomen" klacht, al dan niet terecht (pakje verdwenen) of onterecht (pakje niet gezien, of erger, valsspelen om geld of tweede exemplaar te krijgen).