Winteruur - Zomeruur

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

cadsite schreef:Ik vraag me wel af wat jou zo stellig doet zeggen dat het prima is. Waarom ben je zo pro-uurwissel?
Gewoon dat ik in de zomer (nu reeds) kan genieten van een lange avond buiten.

De ochtend maakt me niet uit want dan moet ik toch werken (en in het weekend slaap ik wat langer).
AnD schreef:Als ze het maar houden bij één van de twee want ik haat het ook altijd dat omschakelen.
Ben daarna ook niet in mijn doen dan.
Dus jij gaat iedere dag op hetzelfde uur naar bed... nooit eens in het weekend naar een feestje zodat je een uur meer of minder slaap hebt ?

Of ben je dan ook niet in je doen ? Ik begrijp echt de heisa niet van de klok een uurtje verzetten. Moest iemand stiekem de klok 's nachts komen verzetten zou ik het zelfs niet weten dat ze aangepast is.
Laatst gewijzigd door DarkV op 31 mar 2021, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

DarkV schreef:
cadsite schreef:Ik vraag me wel af wat jou zo stellig doet zeggen dat het prima is. Waarom ben je zo pro-uurwissel?
Gewoon dat ik in de zomer (nu reeds) kan genieten van een lange avond buiten.

De ochtend maakt me niet uit want dan moet ik toch werken (en in het weekend slaap ik wat langer).
Weet niet hoe oud je bent maar wat deed je dan in al die jaren die vooraf gingen aan de omschakeling? Zitten kniezen en luidop zitten denken "werd er nu toch maar een zomeruur ingevoerd zodat ik langer in de tuin kan zitten"?
Voor mij maakt het niet uit of ik in de zomer in de tuin zit en het is licht of donker. Er bestaat nog zoiets als verlichting.
1 goede raad: blijf deze kanten wonen en verhuis zeker niet naar het zuiden. Je snapt het wel zeker?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Jack Daniels schreef: Weet niet hoe oud je bent maar wat deed je dan in al die jaren die vooraf gingen aan de omschakeling? Zitten kniezen en luidop zitten denken "werd er nu toch maar een zomeruur ingevoerd zodat ik langer in de tuin kan zitten"?
Dat is toch alweer 44 jaar geleden.

Enfin, ze werd toen ingevoerd wegens de oliecrisis om geld te besparen, vooral energiekosten. Vandaag lijkt het er meer en meer op dat de kosten voor energie in de toekomst opnieuw ferm gaan toenemen, zeker als de regering doorzet in haar plannen om volop gas te gaan stoken waardoor CO2-emissie afgekocht zal moeten worden, waarvan de prijs verder zal toenemen, en ook de prijs van importgas is in stijgende lijn. De oorspronkelijke reden voor het zomeruur komt dus weer terug.

In die zin zou het nogal zelfkastijding zijn om het hele jaar door voor winteruur te kiezen. Ja, de besparing met het zomeruur is niet gigantisch, maar er is wel degelijk een besparing. Uiteraard veronderstelt dat dan ook om gewoon verder te doen met de bijaarlijkse switch.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Die besparing van een paar euro, daar doen we het voor, toch? Maar de tientallen, zelfs honderden euro's extra die er aan zitten te kopen onder het mom van capaciteitstarief en andere, die bedekken we dan maar met de mantel der liefde.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

DarkV schreef:
AnD schreef:Als ze het maar houden bij één van de twee want ik haat het ook altijd dat omschakelen.
Ben daarna ook niet in mijn doen dan.
Dus jij gaat iedere dag op hetzelfde uur naar bed... nooit eens in het weekend naar een feestje zodat je een uur meer of minder slaap hebt ?

Of ben je dan ook niet in je doen ? Ik begrijp echt de heisa niet van de klok een uurtje verzetten. Moest iemand stiekem de klok 's nachts komen verzetten zou ik het zelfs niet weten dat ze aangepast is.
Meestal ga ik rond hetzelfde uur slapen en dat kan ook in het weekend zijn, alhoewel in het weekend blijf ik meestal wat langer op. En 's morgens ben ik altijd vroeg op ook in het weekend. En zoals hier nog gezegd is, als het donker is kan je ook buiten zitten.

Wat ik hier veel lees is het woord "ik". ;)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

AnD schreef:En zoals hier nog gezegd is, als het donker is kan je ook buiten zitten.
Lijkt me wat te simplistisch qua argument. Natuurlijk kan je ook buiten zitten als het donker is. Maar het nodigt minder uit, het is kouder, en het is onaangenamer (zeker als de muggen actief zijn). Gemiddeld gezien ga je dus minder lang buiten zitten op een avond. Zoals al gezegd: langer licht geeft de economie een boost, vermindert obesitas en verhoogt de fitheid, allemaal omdat licht veel meer uitnodigt om buiten te komen dan donker (en dus ook meer te sporten en/of geld uit te geven). Voor veel mensen, en dan vooral vrouwen, is licht een bepalende factor of ze al dan niet nog eens gaan joggen buiten. Wie hierop antwoordt met "je kan ook joggen als het donker is" getuigt van weinig inzicht in de maatschappij.

Dus ik zie in ieder geval niet in hoe "als het donker is kan je ook buiten zitten(/joggen)" een zonsopgang om 4u30 moet verantwoorden, anders gezegd: ik snap de meerwaarde niet om 3 uur zonlicht te hebben als de mensen nog in bed liggen. Maar anderzijds "kan je ook opstaan om 4u30" om het met een even simplistisch argument te zeggen natuurlijk.
AnD schreef:Wat ik hier veel lees is het woord "ik". ;)
Natuurlijk, iedereen heeft wel een voorkeur, en ze is vrij voorspelbaar: hoe jonger men is, hoe meer men zomeruur verkiest, hoe meer ochtendmens men is, hoe meer men winteruur verkiest. Then again, ouderen zijn ook vaker ochtendmens, logisch dus. Ook de intelligentie van een persoon heeft trouwens nog een bewezen invloed op ochtend/avondmens, maar daar zal ik wijselijk niet verder op ingaan.

Wil de overheid een meerderheid winteruur moet ze dus vooral de rusthuizen bevragen, wil ze een meerderheid zomeruur moet ze vooral de universiteiten en hogescholen bevragen.

Ik probeer echter het simpele "ik wil dit" te overschrijden en ik probeer ook te onderbouwen met de studies die gebeurd zijn over de effecten inzake, zie hierboven in post #200.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

CCatalyst schreef:Wie hierop antwoordt met "je kan ook joggen als het donker is" getuigt van weinig inzicht in de maatschappij.
Dan zal ik en nog een heleboel mensen te weinig inzicht hebben in de maatschappij, alhoewel wij ook deel uitmaken van de maatschappij en meebepalen hoe de maatschappij eruit ziet.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Met de nu onbestaande terugdraaiende teller, zullen ook zonnepaneeleigenaars zomeruur nuttiger vinden; dan is de kans groter dat er nog licht is wanneer ze thuis zijn en stroom nodig hebben.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

AnD schreef:Dan zal ik en nog een heleboel mensen te weinig inzicht hebben in de maatschappij, alhoewel wij ook deel uitmaken van de maatschappij en meebepalen hoe de maatschappij eruit ziet.
Het is idd "haar schuld" als ze aangerand wordt op een jaagpad een uur na zonsondergang. Ze had maar moeten lopen toen het licht was en al zeker niet op een verlaten pad. Ze heeft erom gevraagd en ze zal het dus stiekem wel fijn gevonden hebben ook.

Iig deze discussie is zowel off-topic als zinloos want als er geen begrip/empathie is kan ik je ook niet op andere gedachten brengen, dat weet ik. Mijn punt blijft: hoe vroeger het donker is, hoe meer mensen ontraad worden om na hun werk nog aan hun conditie te werken (zonder te moeten betalen voor abonnementen), en dat geldt disproportioneel voor de 51% van de bevolking. Dat is een belangrijke reden om het zomeruur te veralgemenen, OF de 9-5 te vervroegen als je per se winteruur wilt houden (maar veel geluk daarmee).
ITnetadmin schreef:Met de nu onbestaande terugdraaiende teller, zullen ook zonnepaneeleigenaars zomeruur nuttiger vinden; dan is de kans groter dat er nog licht is wanneer ze thuis zijn en stroom nodig hebben.
Klopt, de energiebesparing onder het zomeruur zal daarmee nog groter zijn dan aanvankelijk al het geval was.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

CCatalyst schreef:
AnD schreef:Dan zal ik en nog een heleboel mensen te weinig inzicht hebben in de maatschappij, alhoewel wij ook deel uitmaken van de maatschappij en meebepalen hoe de maatschappij eruit ziet.
Het is idd "haar schuld" als ze aangerand wordt op een jaagpad een uur na zonsondergang. Ze had maar moeten lopen toen het licht was en al zeker niet op een verlaten pad. Ze heeft erom gevraagd en ze zal het dus stiekem wel fijn gevonden hebben ook.
Waar slaat dit nu weer op? :bang:

Dus omdat een vrouwelijk persoon savonds gaat lopen, wil ze verkracht worden?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

quovadis schreef:Dus omdat een vrouwelijk persoon savonds gaat lopen, wil ze verkracht worden?
Als je de post goed leest zal je zien dat ik dat niet zeg. Er zijn wel lagen in de bevolking die by default de schuld bij de vrouw leggen, en alle redenen zijn dan goed. Zoals daar zijn lopen in het donker op een verlaten pad, bonuspunten voor een kort loopshortje, volgens sommigen in onze samenleving is dat nog steeds de definitie van "erachter vragen," zoals cadsite ook illustreert.

Nu, laat het je niet afleiden van de discussie die enkel over winteruur/zomeruur gaat, het is een feit dat een groot deel van de 51% (dus niet allemaal) niet op hun gemak is om in het donker nog te gaan lopen en niet alleen om die reden, een latere zonsondergang zal hen bijgevolg meer opties geven. En nee, ze moeten niet "dan maar vroeger gaan lopen," als ze dat konden zouden ze het wel doen. Overigens zitten er ook bij de 49% mensen die niet in het donker willen gaan lopen, want in sommige buurten is dat ook voor jou en mij geen goed idee.

Voor het wetenschappelijk bewijs - niet inzake de verschillen in geslacht, wel in het algemeen - verwijs ik naar de studie van 2017 in de Journal of Environmental Psychology, want de reden is inderdaad puur psychologisch. Dankzij zomeruur stijgt de activiteit van voetgangers (incl joggers) met 62% en die van fietsers met 38%. Geen kleine cijfers dus, die niet enkel goed zijn voor de fysieke gezondheid, maar ook voor de mentale gezondheid, en ook tot een afname leiden van uitstoot van CO2 en fijn stof wanneer de fiets in de plaats van de wagen komt, wat dan weer tot minder kankers en hartziektes leidt.

Nogmaals: de klok is hier niet de echte schuldige, het is de 9-5. Door de 9-5 algemeen te vervroegen, of flexibele werkuren bij wet te verplichten voor elke werknemer (ook zij bij wie "dat niet gaat," het zal dan maar wél moeten gaan), kan je net hetzelfde bereiken, maar dat is nog zoveel moeilijker dan de klok te veranderen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Sommigen maken er graag een gewoonte van om de aarde als plat te beschouwen. Een discussie of men al dan niet liever in het donker zit is toch zinloos. Als dat waar was hadden we geen licht hoeven uit te vinden :roll:

Trouwens licht en zonlicht zijn totaal verschillende zaken. Zonlicht geeft ook warmte en werkt op onze natuur in, kunstlicht is zoals McDonalds een restaurant is :lol:

Het klopt dat veel mensen hun gedrag wel degelijk aanpassen aan de aanwezigheid van licht. Het is een natuurlijke reflex om donker als mogelijk gevaarlijk te beschouwen, het is ook zo. Minder zichtbaarheid verhoogt de kans om iets niet gezien te hebben bovendien kunnen mensen met slechte bedoelingen dit manco uitbuiten.

Zelf ga ik met de fiets naar het station maar ik doe dat ook liever als het licht is. Het hele traject is nl niet overal verlicht en een stuk door een natuurgebied. In het donker zitten er soms nog dieren op het pad, zo heb ik al een paar keer bijna een reiger aangereden :lol: Ook is het veiliger fietsen in het licht want autobestuurders zullen je beter zien.

Ik begrijp dat mensen opteren voor de natuurlijke gang van zaken maar er zijn wel degelijk argumenten om de verandering van uur te verantwoorden.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

CCatalyst schreef:Natuurlijk, iedereen heeft wel een voorkeur, en ze is vrij voorspelbaar: hoe jonger men is, hoe meer men zomeruur verkiest, hoe meer ochtendmens men is, hoe meer men winteruur verkiest. Then again, ouderen zijn ook vaker ochtendmens, logisch dus
Damn, now I'm confused :-D

Ik voel mij als gepensioneerde jong, hoewel ik geen probleem heb om 's morgens vroeg op te staan blijf ik 's avonds ook graag lang op. De halfjaarlijkse wissel zomer/wintertijd maakt mij niet uit.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:Het is idd "haar schuld" als ze aangerand wordt op een jaagpad een uur na zonsondergang. Ze had maar moeten lopen toen het licht was en al zeker niet op een verlaten pad. Ze heeft erom gevraagd en ze zal het dus stiekem wel fijn gevonden hebben ook.
Hemeltergend.

Ik ga net altijd 's morgen vroeg lopen (5-6u), dan is er bijna niemand op de baan.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

heist_175 schreef:
CCatalyst schreef:Het is idd "haar schuld" als ze aangerand wordt op een jaagpad een uur na zonsondergang. Ze had maar moeten lopen toen het licht was en al zeker niet op een verlaten pad. Ze heeft erom gevraagd en ze zal het dus stiekem wel fijn gevonden hebben ook.
Hemeltergend.

Ik ga net altijd 's morgen vroeg lopen (5-6u), dan is er bijna niemand op de baan.
Wees eerlijk, wie gaat er u verkrachten? :wink:

CCatalyst, haalt gewoon een pijnlijke waarheid boven, als vrouw moet je gewoon nog altijd opletten en in het donker is dat moeilijker en net omdat er dan minder volk "op de baan" is, is er minder sociale controle.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

CCatalyst schreef:
AnD schreef:Dan zal ik en nog een heleboel mensen te weinig inzicht hebben in de maatschappij, alhoewel wij ook deel uitmaken van de maatschappij en meebepalen hoe de maatschappij eruit ziet.
Iig deze discussie is zowel off-topic als zinloos want als er geen begrip/empathie is kan ik je ook niet op andere gedachten brengen, dat weet ik. Mijn punt blijft:
Waarom wil je me eigenlijk op andere gedachten brengen ?
Zoals ik al schreef maakt het me niet uit of het winter of zomeruur is,
als ze maar één van de twee aanhouden en niet continue wisselen.
Waarom ook zoveel moeite doen om uw mening bij andere mensen op te dringen ?
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

CCatalyst schreef:hoe meer ochtendmens men is, hoe meer men winteruur verkiest.
Klinkt op het eerste gezicht misschien logisch, maar ochtendmensen die wintertijd en avondmensen die zomertijd prefereren gaan lijnrecht in tegen hun eigen chronotype. Late types proberen van nature zo laat mogelijk op te staan, terwijl zomertijd hen dwingt om een uur vroeger op te staan en ze dus slaaptijd inleveren. Vroege types kunnen tijdens de zomertijd vroeger (relatief tot de zonnetijd) gaan slapen, wat beter aansluit bij hun slaap-waakritme.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Didymus schreef:avondmensen die zomertijd prefereren gaan lijnrecht in tegen hun eigen chronotype.
Als avondmens ga ik altijd rond hetzelfde uur slapen (althans in de week) ongeacht of het zomer of winteruur is... ik begrijp de link dus even niet.

Ik beleef mijn avond gewoon op een andere manier dankzij het zomeruur... de beleving is met natuurlijk licht wat veel aangenamer is dan met kunstlicht. Tevens spendeer ik meer tijd in de buitenlucht wat wederom aangenamer is.
Didymus schreef:Late types proberen van nature zo laat mogelijk op te staan, terwijl zomertijd hen dwingt om een uur vroeger op te staan en ze dus slaaptijd inleveren.
Ook hier weer, zomertijd dwingt niets... ongeacht zomer of winteruur sta ik in de week op om 6u30 (en dat het dan wel of niet licht is maakt niets uit).
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

DarkV schreef:Ook hier weer, zomertijd dwingt niets... ongeacht zomer of winteruur sta ik in de week op om 6u30 (en dat het dan wel of niet licht is maakt niets uit).
Dus sta je tijdens de zomertijd wel degelijk een uur vroeger op en ga je een uur vroeger slapen in vergelijking met de wintertijd. Dat is algemeen gesproken minder gunstig voor mensen met een laat chronotype. Goed voor je dat jij daar geen last van hebt, maar het gaat hier over een gemiddelde op populatieniveau, niet over jij of ik persoonlijk.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Didymus schreef:
DarkV schreef:Ook hier weer, zomertijd dwingt niets... ongeacht zomer of winteruur sta ik in de week op om 6u30 (en dat het dan wel of niet licht is maakt niets uit).
Dus sta je tijdens de zomertijd wel degelijk een uur vroeger op en ga je een uur vroeger slapen...
Nee. DarkV (en ikzelf ook) staat op hetzelfde uur op. Alleen is het zo dat de klok verzet werd terwijl we aan het slapen waren. Ik slaap bv. 6 uur per nacht. Het is niet omdat zomertijd of wintertijd ingevoerd wordt dat ik die nacht 5 uur slaap of 7 uur, afhankelijk. Iedereen zal steevast rond hetzelfde tijdstip opstaan en merken dat het een uur later of vroeger was dan de dag voordien.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Jawel. Er wordt aan de klok gemorreld, maar de zonnetijd is wat ze is. Iemand die het hele jaar klokvast (de kunstmatige, niet de biologische) opstaat en gaat slapen zoals DarkV, verandert dus wel degelijk 2 keer per jaar van tijdzone.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Didymus schreef:
CCatalyst schreef:hoe meer ochtendmens men is, hoe meer men winteruur verkiest.
Klinkt op het eerste gezicht misschien logisch, maar ochtendmensen die wintertijd en avondmensen die zomertijd prefereren gaan lijnrecht in tegen hun eigen chronotype. Late types proberen van nature zo laat mogelijk op te staan, terwijl zomertijd hen dwingt om een uur vroeger op te staan en ze dus slaaptijd inleveren. Vroege types kunnen tijdens de zomertijd vroeger (relatief tot de zonnetijd) gaan slapen, wat beter aansluit bij hun slaap-waakritme.
Dat maakt enkel uit bij een wissel, niet wanneer zomer- of wintertijd al een hele tijd (hahaa) in voege is.

Als je gewend bent om op een bepaald uur op te staan, maakt het niet uit of dat vroeg of laat is.

Sommige mensen hebben liever dat het daglicht aansluit bij hun laat opstaan en bij hun laat gaan slapen, anderen die vroeger gaan slapen en vroeger opstaan hebben liever geen halve dag donker op moment van opstaan.

Belangrijkste is dat je vooral des morgens zonlicht nodig hebt om genoeg 'wakker'-hormoon te krijgen. Opstaan in de pikkedonker is dus de reden waarom mensen in de winter rondlopen met een winterdepressie. Dit is een belangrijke wetenschappelijke reden om voor vroege zonnetijd (i.e. winteruur) te kiezen.

Dat er 's avonds minder licht is, dat maakt minder uit, want je lichaam heeft gebrek aan (blauw) licht nodig om slaaphormoon aan te maken en je klaar te maken voor de slaap. Als sommige mensen graag opblijven, dan is dat hun zaak, maar mensen die op tijd willen gaan slapen vinden het klote om in volle zon te gaan slapen, want je lichaam zegt van 'Helaaa, wat doet gij? Het is nog wakkertijd!'

TL;DR: zonlicht bij opstaan is belangrijker dan zonlicht bij sociale activiteiten laat op de dag.

@Catalyst: dan kunnen vrouwen 's morgens voor hun werk gaan joggen. Marginalen en andere mensen met slechte bedoelingen zijn vaak avondmensen. Waarmee ik niet wil zeggen dat avondmensen slechte mensen zijn. Allez, misschien een beetje. :twisted:
Laatst gewijzigd door JamesEarlGray op 01 apr 2021, 16:43, 2 keer totaal gewijzigd.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Zomertijd dwingt mij van geen kanten om "een uur vroeger op te staan".
Dat is enkel zo in de nacht van de switch van winteruur naar zomeruur.

Winteruur in de zomer zorgt zelfs voor licht zo vroeg dat het pas echt contraproductief werkt voor avondmensen en nachtmensen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

ITnetadmin schreef:Zomertijd dwingt mij van geen kanten om "een uur vroeger op te staan".
Dat is enkel zo in de nacht van de switch van winteruur naar zomeruur.
Zo is het. 1 nacht heb je daar "last" van. Enkel wie in het WE werkt op dat moment is de sigaar, zoals mij 1 keer is overkomen in oktober 2019. Ik stond met de nacht en moest dus een uur langer werken. Tja, dat is de bluts met de buil. Wie daarentegen in maart met de nacht werkt dat WE, die moet dan een uur minder lang werken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Ik loop al enkele dagen rond als een zombie door de wissel van wintertijd naar zomertijd.

Meestal heb ik vrij goed idee van hoe laat het op de dag is, maar dat gevoel is compléét en volledig naar de kloten na zo'n wissel. Daardoor voel ik mij 'verloren', want ik vind mijn dag gevoelsmatig kunnen indelen en aanvoelen wanneer het tijd is om te eten of te slapen blijkbaar belangrijk, iets dat nu effe niet lukt.

Veel liever heb ik dat ze stoppen met die wissels, want die slopen mij.

In de winter is ochtendlicht ook belangrijker dan avondlicht in de zomer, want zonsondergang om 21u ipv 22u, boeieuh!
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

JamesEarlGray schreef:Dat maakt enkel uit bij een wissel, niet wanneer zomer- of wintertijd al een hele tijd (hahaa) in voege is.
Wat maakt niet uit? Iemand die om 7u lokale tijd uit de veren moet, doet dat van eind maart tot eind oktober om 05:00 i.p.v. om 06:00 UTC de rest van het jaar, daar gaat het toch om? Bij permanente zomertijd zorgt, vooral bij avondmensen, de grotere mismatch tussen circadiaans ritme en de klok voor een aanhoudende jetlag. Ze moeten vroeger opstaan en kunnen moeilijk op tijd gaan slapen.

Ja, je kan die permanente jetlag gewoon worden, maar dat betekent niet dat die er niet meer is.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Didymus schreef:Wat maakt niet uit? Iemand die om 7u lokale tijd uit de veren moet, doet dat van eind maart tot eind oktober om 05:00 i.p.v. om 06:00 UTC de rest van het jaar, daar gaat het toch om? Bij permanente zomertijd zorgt, vooral bij avondmensen, de grotere mismatch tussen circadiaans ritme en de klok voor een aanhoudende jetlag. Ze moeten vroeger opstaan en kunnen moeilijk op tijd gaan slapen.

Ja, je kan die permanente jetlag gewoon worden, maar dat betekent niet dat die er niet meer is.
Dit is de grootste BS die ik recent gehoord heb. Voor de invoering van zomer en wintertijd (1977?) hadden we dus ook die permanente jetlag.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

JamesEarlGray schreef:Ik loop al enkele dagen rond als een zombie door de wissel van wintertijd naar zomertijd.
Meestal heb ik vrij goed idee van hoe laat het op de dag is, maar dat gevoel is compléét en volledig naar de kloten na zo'n wissel. Daardoor voel ik mij 'verloren', want ik vind mijn dag gevoelsmatig kunnen indelen en aanvoelen wanneer het tijd is om te eten of te slapen blijkbaar belangrijk, iets dat nu effe niet lukt.
Veel liever heb ik dat ze stoppen met die wissels, want die slopen mij.
In de winter is ochtendlicht ook belangrijker dan avondlicht in de zomer, want zonsondergang om 21u ipv 22u, boeieuh!
Ik heb ook effe geen gevoel meer hoe laat het is, maar ik ervaar dat zeer positief dat het "al later is dan ik dacht en dus sneller kan genieten van het licht en de zon", want het wordt nu een uur later donker.
Dat uur licht 's ochtends heb ik nul komma nul boodschap aan; dat is toch verspild aan het gevecht om op te staan, en dan binnen te zitten werken.

De wissels hoeven wat mij betreft idd ook niet meer, maar ze slopen me niet echt (enfin, tis te zeggen, de wissel naar winteruur sloopt me veel meer dan niet naar zomeruur; die voelt aan als thuiskomen na maanden helse duisternis 's avonds).

Zonsondergang om 22u ipv 21u is net exact waarom ik van zomeruur houd.
Donker worden voor 21u voelt voor mij compleet onnatuurlijk aan, en vanaf het donker wordt voor 20u is het een ramp.
Ik zou zelfs tekenen voor dubbel zomeruur in de zomer.

Om maar te zeggen dat er echt wel harde avond- en nachtmensen zijn voor wie winteruur in de zomer even erg is als zomeruur in de winter bij de harde ochtendmensen. En switchen triggert dan weer de mensen die gevoelig zijn aan wissels in hun ritme.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

JamesEarlGray schreef:TL;DR: zonlicht bij opstaan is belangrijker dan zonlicht bij sociale activiteiten laat op de dag.
Bij het opstaan sta ik onder de douche en neem ik m'n ontbijt... ik zie niet in waarom ik daar zonlicht voor nodig heb :roll:

Geef mij dat zonlicht maar als ik 's avonds thuiskom van het werk en in alle rust nog kan genieten in de buitenlucht.
JamesEarlGray schreef:Veel liever heb ik dat ze stoppen met die wissels, want die slopen mij.
Oei, dan ga jij nooit eens naar een feestje waar je wat langer opblijft als gewoonlijk ?
Laatst gewijzigd door DarkV op 01 apr 2021, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Didymus schreef:Wat maakt niet uit? Iemand die om 7u lokale tijd uit de veren moet, doet dat van eind maart tot eind oktober om 05:00 i.p.v. om 06:00 UTC de rest van het jaar, daar gaat het toch om? Bij permanente zomertijd zorgt, vooral bij avondmensen, de grotere mismatch tussen circadiaans ritme en de klok voor een aanhoudende jetlag. Ze moeten vroeger opstaan en kunnen moeilijk op tijd gaan slapen.

Ja, je kan die permanente jetlag gewoon worden, maar dat betekent niet dat die er niet meer is.
Ok, ik snap nu wat ge bedoelt.

Het probleem met uw uitspraak is dat ge mensen op hun woord gelooft als die beweren dat ze avondmens zijn. Dat betekent in sociale context niet hetzelfde als in de context van circadiaans ritme.

Dus wat bedoelen ze eigenlijk als ze beweren avondmens te zijn? Dat ze graag pas opstaan als de zon bijna op z'n hoogtepunt staat en graag pas gaan slapen als het vijf uur donker is? Of bedoelen ze dat ze graag nog iets doen in het licht van de avondzon alvorens ze (niet noemenswaardig laat) gaan slapen?

Ik ben iemand die om op te staan graag daglicht ziet en om te gaan slapen graag donker heeft. Ik ben iemand wiens biologische klok toch wel merkbaar langer is dan 24 uur, want als het aan mij ligt, ga ik telkens later en later slapen. Mijn huidige manier van leven verbiedt mij dat, maar ik voel het wel zo aan. Langs de andere kant kan ik de laatste jaren meer genieten van eens vrij vroeg te gaan slapen en dan 'uit te slapen' tot het normale uur van wakker worden. Dat voelt voor mij trouwens een pak beter dan laat uitslapen.
r2504 schreef:Bij het opstaan sta ik onder de douche en neem ik m'n ontbijt... ik zie niet in waarom ik daar zonlicht voor nodig heb :roll:

Geef mij dat zonlicht maar als ik 's avonds thuiskom van het werk en in alle rust nog kan genieten in de buitenlucht.
Zonlicht hebt ge nodig om aan uw brein het signaal te geven dat het dag is en de nodige hormonen te produceren die u helpen wakker te worden en u alert en fris te doen voelen. Sommige mensen gebruiken in de plaats daarvan liters koffie. Dat werkt ook, maar lijkt mij niet de bedoeling.

Een ex-collega van mij kwam altijd vroeg naar het werk, vertrok thuis om 6u15 en had in de winter last van sufheid. Hij had dan een blauwe lamp gekocht waarnaast hij ging zitten tijdens het ontbijt en zijn klachten waren volgens hem merkbaar beter. Blauw licht kom normaal van de buitenlucht die je ziet als de zon op is. De link is volgens mij duidelijk genoeg.
r2504 schreef:Oei, dan ga jij nooit eens naar een feestje waar je wat langer opblijft als gewoonlijk ?
Heel zelden ja, want ik voel mij echt kapot van weinig slaap. Sommige mensen kunnen daar beter tegen, anderen minder goed.

Als men daartegen zegt dat ze maar flink moeten zijn ipv zich aan te stellen, dat is volgens mij hetzelfde zeggen dat iemand maar beter moet studeren als die niet goed scoort op wiskunde: sommige mensen hebben nu eenmaal betere aanleg dan anderen en daar valt niet altijd veel aan te doen. Ik voel mij er trots noch triest over, ik ben gewoon hoe ik ben en daar moeten we het mee doen.
ITnetadmin schreef:Dat uur licht 's ochtends heb ik nul komma nul boodschap aan; dat is toch verspild aan het gevecht om op te staan, en dan binnen te zitten werken.
Je hebt 's morgens daglicht nodig om déftig wakker te worden. Als je tot 10u moet wachten op dat licht, is je dag bij voorbaat eigenlijk al half om zeep.
ITnetadmin schreef:Om maar te zeggen dat er echt wel harde avond- en nachtmensen zijn voor wie winteruur in de zomer even erg is als zomeruur in de winter bij de harde ochtendmensen. En switchen triggert dan weer de mensen die gevoelig zijn aan wissels in hun ritme.
Dan stel ik voor dat we gewoon flexibele uren introduceren voor alles: school, gemeentediensten, private bedrijven, eender wat kan worden afgesteld op het circadiaans ritme van de persoon in kwestie dus kan die tot het gewenste uur opblijven of in zijn nest blijven, zonder dagelijkse gedwongen deadlines (e.g. een school die start op een vast tijdstip).

Wat houdt u eigenlijk tegen om vroeger op te staan en te gaan slapen in de winter (of bij permanente wintertijd, ook in de zomer)? Dan hebt ge toch ook uw 'lange dagen'? Enkel uw vaste werkuren?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

JamesEarlGray schreef:Je hebt 's morgens daglicht nodig om déftig wakker te worden. Als je tot 10u moet wachten op dat licht, is je dag bij voorbaat eigenlijk al half om zeep.

Wat houdt u eigenlijk tegen om vroeger op te staan en te gaan slapen in de winter (of bij permanente wintertijd, ook in de zomer)? Dan hebt ge toch ook uw 'lange dagen'? Enkel uw vaste werkuren?
Eerst zeg je "daglicht is nodig om deftig wakker te worden".
Dan zeg je "waarom sta je in de winter niet vroeger op".
Dat lijkt me contradictorisch.

Tijdens de werkdagen sta ik overigens een groot deel van het jaar zoiezo al op in het donker, winteruur of niet.
Tijden de vakantiedagen (incl weekend) sta ik nooit op als het nog donker is, ook niet in putje winter (want ik sta laat op als ik dat kan); mijn dag is om 10u niet "bij voorbaat om zeep", want hij begint nooit om 10u op vrije dagen (en op werkdagen is ie zoiezo om zeep ;-) ).
Het maatschappelijk probleem "geen daglicht hebben bij het opstaan terwijl dat nodig is", zal dus niet opgelost worden door een verandering van tijdzone, maar met extreem glijdende werkuren.

Onze kunstlicht maatschappij heeft dat soort dingen allang overboord gegooid.
We zijn dus beter af met het weinige daglicht dat ons rest nuttig te kunnen besteden tijdens onze vrije uren, niet tijdens ons ochtendritueel en rit naar het werk.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

JamesEarlGray schreef: Zonlicht hebt ge nodig om aan uw brein het signaal te geven dat het dag is en de nodige hormonen te produceren die u helpen wakker te worden en u alert en fris te doen voelen. Sommige mensen gebruiken in de plaats daarvan liters koffie.
...
Je hebt 's morgens daglicht nodig om déftig wakker te worden. Als je tot 10u moet wachten op dat licht, is je dag bij voorbaat eigenlijk al half om zeep.
Hoe verzin je het toch ? Persoonlijk heb ik (en met mij heel veel anderen) helemaal geen zonlicht nodig om wakker te worden. En mijn koffieconsumptie beperkt zich tot maximaal 2 kopjes per dag. Mijn buurman trekt zijn rolluiken op rond 05.30u. En dan lig ik al wakker. De enige keren dat ik écht lang slaap is nadat ik een paar dagen met de nacht heb gewerkt. Maar ik slaap dan ook maar 3 tot 4 uur na elke nachtdienst. En ja, dan moeten die uren ingehaald worden. En het is al eens gebeurd dat ik dan 10 uur aan 1 stuk slaap.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

alles positief bekijken, zoals ik ergens las

dankzij het zomeruur komt er een versnelling in de vaccinatiestrategie, iedereen wordt een uur vroeger ingeënt
Gebruikersavatar
edon
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 01 jul 2011, 23:27
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 6 keer

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

De beste uitkomst uiteindelijk, voorlopig toch.

Dat gezegd zijnde, als ze in de VS slagen in hun huidig vernieuwd opzet om het af te schaffen en permanent zomeruur te gebruiken, zie ik dat hier ook wel nog gebeuren. Anders is de EU de enige grote regio die nog klokken verzet twee keer per jaar en dan slaan ze weer een mal figuur. Als het regent in Washington...

Probleem is dan weer ze het in de VS al meermaals geprobeerd hebben en het uiteindelijk ook telkens gestrand is.

En blij dat er ook eens over gepraat wordt buiten de maanden maart en oktober.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dit was te verwachten, met corona etc is dit geen prioriteit, en heel wat software zal updates moeten krijgen om niet automatisch over te schakelen.
Mijn, overigens vrij domme, thermostaat, weet bv perfect wanneer over te gaan van winteruur naar zomeruur en terug.
Er zal nog wel wat materiaal in omloop zijn dat allang geen firmware updates meer krijgt en momenteel zelf de transitie maakt.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik moet zelf overigens zeggen dat ik eigenlijk ook wel perfect blij ben met winter- en zomeruur. In de zomer is het nu sowieso al van een stuk voor 6u klaar, terwijl ik maar om 6u30 moet opstaan (wat toch ook niet bepaald laat is). Nog een uur vroeger klaar, en daardoor 's avonds ook een uur vroeger donker, is eigenlijk een no-go. In de winter daarentegen wil ook niet dat het nog eens een uur langer duurt eer het klaar wordt 's morgens, want dan zit je al met dagen dat het pas na 9u licht wordt.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dat is uiteindelijk de ganse issue he.
Wat je ook kiest, er zullen ook nadelen aan de andere kant zijn.

Of dat nu "donkerder 's ochtends in de winter dus gevaarlijkere ochtendspits" is, of "meer mensen met winterdepressie omdat de zon minder snel terug later ondergaat".
En de aftekening zit ook vrij zwaar tussen ochtendmensen en avondmensen.
Het is dus vooral een voorkeur (recente wetenschappelijke artikels die de afweging maken concluderen dat er eigenlijk geen onderzoek is naar de totaaleffecten van het ene of het andere, en dat ze geen conclusies kunnen trekken).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Met meer en meer hernieuwbare/groene energie in de mix zal de business case voor zomeruur de komende jaren steeds sterker worden. Het uitstel is dus goed nieuws voor wie het zomeruur lief heeft.

Wat ben je met zonnepanelen die beginnen te genereren om 4u30 in de zomer en stoppen om 21u. 5u30-22u sluit veel meer aan op het leven van de mensen.

En zo is de cirkel rond want energie was de oorspronkelijke reden voor de terugkeer van het zomeruur sinds 1977.
ITnetadmin schreef:Mijn, overigens vrij domme, thermostaat, weet bv perfect wanneer over te gaan van winteruur naar zomeruur en terug.
Omdat erin geprogrammeerd zit laatste weekend maart en laatste weekend oktober = omschakelen? Als de EU het echt afschaft, heb je een probleem.

Tenzij je DST functie kan uitschakelen natuurlijk, of de thermostaat synct met een tijdsbron maar gezien "vrij dom" zal dat wel niet het geval zijn denk ik.

Als je iets hebt dat wel synct, en dan vooral op DCF77, heb je het wel vlaggen, zeker als Duitsland dan voor een andere tijd gaat.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik betwijfel dat ie synct, want zijn klok loopt na een tijdje verkeerd :-)
Is dan ook echt wel een eenvoudig model.

Maar het gaat hen vooral over het typevoorbeeld.
Zoals mijn thermostaat gaan er ontelbaar veel toestellen zijn die in hun firmware die overgang hardcoded hebben staan, en niet updatebaar zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”