Discussie: Waar stopt de geldhonger van een spel

Voor de gamers. Hier kan je met al je opmerkingen, vragen, problemen terecht.
Plaats reactie
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik ben misschien een oude rot in die game maar ik word gewoon voor communist verweten.

Ik geef even de uitleg:

Tribalwars:
Kopen van verhoogde grondstoffen productie
kopen verkorten bouwtijd
paketten kopen die je spel permanent kunnen beinvloeden
farm manager om het farmen dus het verzamelen van grondstoffen gemakkelijk te maken
account manager die je dorpen managed
premium account die zorgt voor meer gemak
het kopen van grondstoffen

Iemand vind het onbeperkt kunnen aankopen van grondstoffen oneerlijk. Wie het meeste geld er tegen aan gooit ken je dat.

Tribalwars werkt per wereld.

Als ik zeg tegen een random persoon daar is het geen goed idee voor een wereld te introduceren waar bv 2000 pp aan limiet zit(dat is ongeveer 20 euro))

Dan verwijt die me direct voor een communist die geld wil ontnemen van het spel.

Ik heb als argument probeer het gewoon misschien dat er meer spelers zullen spelen en het ook leuker gaan vinden en blijven maar dat argument is nonsens volgens hem geld is de motor.

Maar als enkel geld het bepalende in het spel is het dan nog wel een spel waar je plezier aan hebt als de regel is gooi gewoon bakken geld ertegen en dan win je? :bang:
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Das toch met al die games zo ... voorbeeldje in de meeste pay-to-win games. Koop Gems ... en dan zie je opties om een berg gems te kopen voor 124,99 EUR ... en als je uitrekent kun je daar misschien een kwart van het game mee vrijspelen ... WTF ... wie doet dat nu ?

Enfin ... ik begrijp wel waarom de grote gamestudio's verdwijnen of het anders doen, die zijn tergend lange processen en grote uitgaven compleet weggeblazen worden door simpele mobile games die een tienvoud inkomsten draaien.

Dus ja ... zulke games, waaronder zeker ook tribal wars, zijn niet gemaakt om te spelen ... die zijn gemaakt om geld te verdienen, meer niet.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Empires & puzzels is er ook zo eentje. 109 euro voor packs, dan nog maandelijks 6 euro voor premium, elke dag zelfs voorstellen voor aankopen... Compleet maf.

World of tanks, pc spel.... Premium jaar spelen iets van 60 euro, dan om meer geld uit de spelers te kloppen een battle pass van 22 euro per maand voor hogere rewards, een tank kost er tussen de 9 euro tot 99 euro!

Ik weet niet wie dat kan betalen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Zelfs een simpel spelletje als Candy Crush doet dat, en wil u heel de tijd upgrades opdringen.
Het is echter ook mogelijk zonder die aankopen te spelen.
'Gratis' spellen die niet te spelen zijn zonder betalende upgrades krijgen bij mij geen kans.
(Sowieso speel ik weinig spelletjes)
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Niet aan beginnen aal zulke spellen.
De frustratie stopt nooit en het kost je hopen geld.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ik speel nu al een aantal jaar Clash Of Clans. Heel leuk spel, maar ook hier zie je vele manieren om je geld te ontfrutselen:

1. Gold pass: maandelijks 5,5 euro voor extra beloningen, lagere upgrade kost, lagere upgrade tijd en een skin voor je heroes (wtf?? waarom zou je daarvoor willen betalen???)
2. Dagelijks/wekelijks "deals" in de shop
3. Gems kan je ook kopen, al lijkt me dit minder populair nu gezien de andere paketten
4. Ze beginnen nu ook een skin voor je dorp te verkopen.

Ik spendeer welgeteld 0 euro aan dat spel. Ik heb geduld en ben zo goed als max in dat spel, bovendien heb je geen enkel voordeel qua sterkte aan bovenstaande zaken. Enkel de tijd is korter om je upgrades te voltooien. Het is, in feite, compleet zinloos om dat te kopen. Toch doen velen het en mij niet gelaten, zij betalen zodat ik gratis kan spelen.

Nog een eigenaardigheid: er zijn velen die er geld aan hangen en dan staat het forum bol dat ze terug max zijn en er geen nieuwe content is... :roll: Terwijl als je zoals mij speelt, je veel minder lang zonder nieuwe content moet spelen.

Ik snap de mensheid niet op dat vlak, maar he... zoals gezegd: ik vind het prima zolang ik het maar 100% gratis kan spelen.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Vaganzza schreef:een skin voor je heroes (wtf?? waarom zou je daarvoor willen betalen???)
Snap ik ook niet, maar er is wel degeliijk een markt voor. En ik moet al niet ver kijken, want mijn zoon van 10 durft wel eens VBucks te kopen in Fortnite van zijn zakgeld/verjaardag/... en dat is ook voor puur cosmetische zaken.

Het kan ook nog veel erger: Roblox, ook zeer populair bij kinderen. Dat is een Sandbox met honderden (if not duizenden) games allemaal van verschillende developers. Ook daar heel veel betalende cosmetische zaken en elke developer bepaalt zelf hoeveel hij vraagt. Daar zijn sommige zaken puur afzetterij en misbruik maken van de naïviteit van kinderen en hopen dat ouders niets door hebben. Mijn dochter wou een gegeven moment voor €21 aan Robux (de Roblox munteenheid)... bleek dat het was voor 1 paar virtuele schoenen, jawel. Dat is dan toch ook niet doorgegaan hoor. Dan nog eens wat verder gekeken en er waren echt items die meer dan €100 bleken te kosten :bang: .
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Tomby schreef:bleek dat het was voor 1 paar virtuele schoenen, jawel.
Promising :lol:

Heb wel tijdje gehad dat ik echt veel van die facebook spellen had maar er praktisch allemaal uit gegooid. Nooit geld aan gegeven maar wel eens gelet hoeveel tijd al die kleine beetjes tijd verkwistten :oops: Speel ik liever een serieus spel.
Geen geld weg gooien is communisme? Die is nieuw (nu ja).
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Men doet dat omdat het werkt.
Die games zijn niet bedoeld voor de casual player, maar om de whales uit te melken.

Ik heb een kennis die zo van die mobile strategy games speelt.
Hij betaalt geen mtx, maar praat wel geregeld met mensen in de chats die die dingen hebben.
Sommigen onder hen betalen 2000$ per maand aan zulke games.

Een ander vb: runescape (dat bestaat blijkbaar nog).
Abbonement van iets van een 8 euro per maand, maar intussen genoeg mtx dat degenen die er kopen voor minstens 33% van het bedrijfsinkomen instaan (if not 50%).

Men doet die rommel omdat er genoeg idioten zijn die ervoor betalen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

ITnetadmin schreef:full quote
Ik full qoute je omdat ik eigenlijk op alle aspecten even wil inpikken.


Men doet dat omdat het werkt.
Die games zijn niet bedoeld voor de casual player, maar om de whales uit te melken.


Dat is zeker waar maar er is hier op tribal wars wel een veranderde mentaliteit aan de oorsprong van dit gebeuren.

Vroeger toen er nog 100 continenten vol lagen met spelers en er naar de meer gevorderde wereld gekeken werd dus na jaren spelen zag je spelers met 1000den dorpen sommige zelfs 15000-20000 dorpen. Elk dorp moest onderhouden worden. Dit deed men vaak met stamscripts of algemene scripts(stam scripts werden vaak voor 2 jaar intern in de stam gebruikt dit werd ook toegelaten door het management van de game) en meestal werden die daarna uitgebracht. + je had toen ook spelers die echt tijd in het spel wouden steken en geen geld en die ook echt een mooi account kunnen opbouwen.

Maar eigenlijk buiten die spelers die skilled waren dus eigenlijk de old timers waarvan ik 1 was toen die echt met een 1000 dorpen goed overweg kon. Die niet panikeerde toen ik 1000den aanvallen op me heen kreeg(ik zeg niet dat ik een pro ben maar ik kon wel wat aan qua druk)

Wat je nu hebt is dat dit verloren is. Mensen willen geen jaren meer vastzitten aan 1 wereld. Willen geen al te groot account. Dus een leegloop van de spelers die geen moeite willen doen. Dus wat nu vaak is dat een wereld 4 continenten maar vult. Goede spelers zie je enkel nog op de forums maar nauwelijks nog ingame. En innogames de eigenaar van tribalwars zag dat ze enorme verliezen maakten aan Tribalwars de laatste jaren vooral. In het begin was dat niet omdat er zo een spelerbase is. Dus ofwel trek je mensen aan of je verhoogt de opbrengst van de spelers die zullen blijven.

Dus wat je nu hebt is dat je voor alles wel een betalende oplossing hebt zelfs privelege items krijg je als je te lang inactief bent. Het gaat niet meer echt om het spel maar om spelersbehoud.


Ik heb een kennis die zo van die mobile strategy games speelt.
Hij betaalt geen mtx, maar praat wel geregeld met mensen in de chats die die dingen hebben.
Sommigen onder hen betalen 2000$ per maand aan zulke games.

Er zijn zelfs mensen die van een game als funding gewoon cosmetic items van boven de 1000 dollar betalen. EZn 2000 dollar per maand hoeveel mensen hebben dat exclusief kosten dat je moet maken?

Een ander vb: runescape (dat bestaat blijkbaar nog).
Abbonement van iets van een 8 euro per maand, maar intussen genoeg mtx dat degenen die er kopen voor minstens 33% van het bedrijfsinkomen instaan (if not 50%).


Runescape heeft nauwelijks p2w opties. Ja er zijn er maar het is meer gemak dan echt een voordeel. Je kan 2000M kopen voor 100den euro's. Je hebt wel mensen die het systeem wel abusen zeker in het geval van items.
Het is niet ongebruikelijk dat iemand de markt forceert. Het is een stuk gebaseerd op vraag en aanbod en als je daar slim gebruik van maakt haal je winst uit de game ipv verlies.

Bv dit

Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Ik heb me daar ook aan laten vangen.
Ken je het spel, The simpsons tapped out , op android of ipad/iphone

https://www.ea.com/nl-nl/games/the-simp ... tapped-out

Bedoeling is op springfield opnieuw op te bouwen en doorlopend de events (kerst, pasen, ......) doorloopt.

Donuts is er the key to succes, die je voor geld kan aankopen. Je kan ook donuts verzamelen door een level up te gaan, of opdrachten te vervullen. Zo kon je gemiddeld een 5 a 10 donuts verzamelen in het begin van het spel. weet dat een premium item tot 150 donuts kost. Het gaat dus tergend langzaam op ook maar wat items te verzamelen.

Dus ja ik heb idd donuts aangeschaft om het wat vooruit te laten gaan. (denk rond de 500€ :oops: ) sinds het begin van het spel.

Maar het heeft opgebracht. Het spel is nu zodanig ver (maximum level en hoge multiplier) dat ik donuts genereer door dure items (bloodmobile) te plaatsen en te verwijderen en hierdoor gemakkelijk 100-en donuts verzamel door een kwartiertje te spelen. :banana: . Het is verslavend, maar het kost me nu geen eurocent meer omdat ik zowat alles tot de maximum heb gedreven.
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

ITnetadmin schreef:Men doet dat omdat het werkt.
Die games zijn niet bedoeld voor de casual player, maar om de whales uit te melken.

Ik heb een kennis die zo van die mobile strategy games speelt.
Hij betaalt geen mtx, maar praat wel geregeld met mensen in de chats die die dingen hebben.
Sommigen onder hen betalen 2000$ per maand aan zulke games.

Een ander vb: runescape (dat bestaat blijkbaar nog).
Abbonement van iets van een 8 euro per maand, maar intussen genoeg mtx dat degenen die er kopen voor minstens 33% van het bedrijfsinkomen instaan (if not 50%).

Men doet die rommel omdat er genoeg idioten zijn die ervoor betalen.
ik vermoed dat er hoop van die whales ook niet echt 2000 dollar/maand van hun eigen geld uitgeven. Wat ik vermoed dat ze doen. Die hebben een kredietkaart en gaan tot hun maximum limiet. Vervolgens betaal ze enkel de maandelijkse interest en vraag ze ergens anders een andere kredietkaart aan. Tot ze bezwijken onder de interest en schulden.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Nja aan andere kant wat ik soms zie wat mensen op twitch uitgeven kan ik er niet bij.

Iemand die gewoon even 200k bits doneerd je zou denken dit is een 2000 dollar inkomst voor die streamer maar je betaald er wel 2500 dollar of nog meer op afhankelijk van de taxen.

Dus 308 dollar zou hier bv 372 zijn en das voor 25k bits. Dus 2600 euro in 10 minuten uitgegeven.

Nja ik denk dat velen zich zo wel zonder dat ze beseffen heel snel in de schulden steken.

En dan klagen wij over 15 euro voor netflix :banana:
Baserius
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jul 2020, 19:53
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Maar die streamer hoopt dan natuurlijk een veelvoud aan inkomsten te genereren door zulk een donatie te doen...

Marketing!
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Het gaat vaak over kleine bedragen he...

Heb zo'n idioot visspel: hoocked inc, die vragen 21,99 euro voor een extra vissers die dan soms marginaal kleine upgrades biedt, maar 1x in de maand kan je er kopen aan 2,69 euro maar dan geen specifieke. Wel, ik denk dat ik er zo 10 gekocht heb aan 2,69 euro... Psychologisch want je denkt, ik doe een goeie deal. Het is maar 1x de maand en de extra diamanten die je er bij krijgt zijn leuk meegenomen. Ook grappig dat het op Android 2,69 kost, maar bij Apple kost dezelfde deal een euro meer.

Maar ik speel ook Empires Puzzles, en daar is premium lid zijn wel handig dus 5,49 de maand. Tel maar op... Klaag ik daarvoor? Nee, maar ben al gestopt met Hustle Castle wanneer premium daar naar 4,99 gegaan is voor 30 dagen. Allez, ik wil gerust een abo nemen als het echt nuttig is, maar bedragen moeten toch ook niet idioot hoog zijn voor prullen.

Vaak is het ook zo dat die premium of vip tijd in het begin nuttig is om een basis te bouwen en je daarna kan skippen. Daarom dat veel van die games ook vaak een agressieve reclame campagne voeren om steeds nieuwe spelers aan te trekken. Die leveren immers het meeste op.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Nja in dat verhaaltje wil ik echt niet meestappen.

Vind het al lastig dat tribalwars en runescape met een maandelijks abbonement werken die wel significante voordelen geven maar dan nog... en niet in de zin van mobile games maar gewoon. bij tribalwars zijn het zelfs functie uitbreidingen dus nie alleen game voordelen maar ook stam voordelen etc...

Bij runescape als je member neemt zeker premium member die je in december kunt aanschaffen dies wel waarde voor je geld. Je hebt member en krijgt er nog vele voordelen boven. Bij runescape is het echt saai om f2p te blijven. Goed om het spel te ontdekken niet om het echt serieus te spelen tenzij je er vrede mee hebt.

Aan andere kant zoveel verdienen ze dus daar niet aan tzijn vooral die mensen die 1000den euros in de game stoppen.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Mja heb ik me ook al aan laten vangen. Niet aan een spelletje maar meer aan apps. Denk bvb aan geocaching. Ja, er is een gratis versie, maar daar vind je amper iets in. Premium kost dan plots 6 euro per maand. Heb dat een tijdje gedaan omdat het leuk was met de vriendin : samen iets doen, en het is nog gezond ook (lange wandelingen). Maar inmiddels ook mee gestopt...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

krisken schreef:Mja heb ik me ook al aan laten vangen. Niet aan een spelletje maar meer aan apps. Denk bvb aan geocaching. Ja, er is een gratis versie, maar daar vind je amper iets in. Premium kost dan plots 6 euro per maand. Heb dat een tijdje gedaan omdat het leuk was met de vriendin : samen iets doen, en het is nog gezond ook (lange wandelingen). Maar inmiddels ook mee gestopt...
Dat vind ik toch nog wel anders. Dat gaat gewoon over een service, met een vaste kost per maand. Het is niet dat je er plots ook €50 per maand kunt in stoppen. Ik noem dat dan ook niet 'laten vangen' maar gewoon bereid zijn om wat meer uit je pastime te krijgen. Idem met dingen als Apple Arcade, PS+ of XBox Gamepass. Ook allemaal niet persé nodig, maar je krijgt er wel wat voor terug, en vooral, het is een vaste kost, en geen bodemloze put.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Juist ja, ik geocache ook en 39 euro per jaar om zelf caches te kunnen leggen voor anderen vind ik er eigenlijk over... Zeker omdat het hele gebeuren steunt op vrijwilligers...

Denk dat ik daar ook mee ga stoppen... Eigenlijk enkel leuk op locatie...
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Je kan het probleem van TS toch gewoon tot nul herleiden? Gewoon dit soort (domme) spelletjes niet spelen. OK, ik klink nu misschien heel 90's, maar games hebben mij nooit geïnteresseerd. Op mijn Schneider CPC464 in 1985 Boulder dash spelen kon er nog net door. Patience op een Windows 95 machine. Huidige spartphone staan enkel 2 spelletjes op die ik niet kan verwijderen uit mijn Honor. Op mijn PC staat Adobe Photoshop, Audition, Lightroom, OBS studio, Serato, Fruity Loops, Da Vinci Resolve, en nog wat programmaatjes om geluid en beeld te verwerken. Geen gepieker over hoeveel spelletjes kosten.

Maar dat ben IK he :)
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Probleem is dat praktisch elke game zo werkt. Zelfs PC games die je aan koopt.
stybola
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 sep 2019, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

https://youtu.be/KjtZGjI29Qc

11.000 dollar en het spel is praktisch ten einde. Quests en andere extra's buiten beschouwing gelaten...
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Je kan dit veel ruimer zien eigenlijk, vroeger kon je quasi elk spul in mutiplayer spelen door zelf te hosten bijvoorbeeld, dat is ook een zeldzaamheid tegenwoordig.
En je ziet het in alles, niet alleen in de games, Adobe is ook een prachtig voorbeeld.
Quasi alle bedrijven werken naar alsmaar groter wordende maandelijkse inkomsten.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Inderdaad een pest die abos en cloud. Wat ben je met een abo als je enkel als hobby met PS en LR werkt? Wat als je maar om de zoveel maanden de programma's gebruikt? Je betaalt nu elk jaar een nieuwe versie EN nog eens voor de opslag die ze doelbewust laag houden.

Ik snap het model voor pro's die er dagelijks mee werken maar voor gewone gebruikers zou er een standalone versie moeten blijven. Het is een ander gebruik. Zeker voor LR is dit een probleem want met dit model geef je je foto's aan adobe voor onbepaalde tijd en de toestemming om je ervoor aan te rekenen wat zij geschikt achten! I don't think so.

Het is ook een zwakke positie voor de klant want waarom zou adobe veel vaart achter vernieuwing zetten als het geld toch binnen rolt. Voorheen moesten ze voldoende structurele verbeteringen voorzien om u te doen overstappen naar de nieuwe versie.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Abo's zijn beetje zelfde probleem als de spellen met aankopen. Bij 'pro' apps ook al regelmatig "DLC" in app aankopen.
Toen adobe ermee begon ging iedereen weg gaan en zouden ze geen klant over houden... Realiteit is dat het werkt. Weten na recentere overnames zelfs al niet meer wat nu wel of niet in CC zit.
Autodesk was er dacht ik zelfs vroeger mee bezig. Beetje aan het afwachten wat hun indie bedoelingen precies zijn.
Ook Painter kwam regelmatig met shareware achtige popups vertellen dat Corel ook naar abonnementen gaat gaan. Tot zover ook de betrouwbaarheid van die reclame uit te kunnen zetten, dat was een undocumented feature van de update...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Bij een spel kan je redeneren dat je een ander spel kiest en het is klaar. Adobe heeft echter een standaard gezet op veel vlakken en PS kan je niet zomaar elders vinden. Je hebt GIMP maar dan kan je opnieuw beginnen leren en niet alles is mogelijk. Bij Lightroom hetzelfde. Ik heb al tal van programma's geprobeerd maar geen enkel waar ik hetzelfde resultaat mee behaal. Ik hou nu de laatste versie op DVD en hoop dat de concurrentie met iets komt dat even goed is. Capture1 is misschien nog het beste en als je Sony klant bent is het betaalbaar.

Veel mensen zijn echter in de abo-verhaaltjes getrapt en zitten nu vast. Terug kan niet meer en als je stopt met betalen kan je niet veel meer met uw foto's doen. Ook is het lastig om al je foto's zomaar te verhuizen want dat is nog zo'n nadeel van de Klout, alles staat online maar wat als je TB's aan materiaal moet verhuizen? Je bent geKlout.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Opslag is zo goedkoop dat ik nooit begrepen heb waarom mensen echt alles in de cloud willen. Ok voor dingen die je wil doorgeven of backup maar archief beter lokaal...

Niks anders leren is natuurlijk waar adobe op hoopt en het is inderdaad moeilijk. Voor mij doet krita veel (maar niet zozeer geschikt voor foto). Affinity lijkt ook populaire vervanger maar zelf geen ervaring mee (+ als ik het koop beginnen ze volgende maand met abos). Lightroom misschien zelfs nog moeilijker. Is echt een pijnlijke om buiten te zetten. Ik zie ook enkel bedrijven naar dit model gaan, niet andersom. Uiteindelijk was het adobe support die mij heeft kunnen overtuigen :)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

KRL100 schreef:Je kan het probleem van TS toch gewoon tot nul herleiden? Gewoon dit soort (domme) spelletjes niet spelen. OK, ik klink nu misschien heel 90's, maar games hebben mij nooit geïnteresseerd. Op mijn Schneider CPC464 in 1985 Boulder dash spelen kon er nog net door.
Waar is de tijd.
Dat was bij mij op een Schneider CPC 6128, die Boulder Dash.
Tegenwoordig zijn al die spellen ook op een emulator te spelen, ook de lunapark originelen (MAME).
Dizzy schreef:Inderdaad een pest die abos en cloud. Wat ben je met een abo als je enkel als hobby met PS en LR werkt? Wat als je maar om de zoveel maanden de programma's gebruikt? Je betaalt nu elk jaar een nieuwe versie EN nog eens voor de opslag die ze doelbewust laag houden.
Het is inderdaad een pest.
Softwareproducenten hebben heel goed begrepen dat de meeste gebruikers geen nood hebben aan nieuwe versies, dus maken ze er een abonnementsformule van.
Hoeveel functies zou je werkelijk missen mocht je nog met Word '95 werken?
Dat programma is dus ondertussen 25 jaar oud, maar behalve ondersteuning van de nieuwe bestandsformaten zou ik maar weinig kunnen opnoemen dat je daar echt mist.

En woordenboeken dan?
Ik heb op een oude boeken site een aantal jaar geleden Nederlands-Portugees en Portugees-Nederlands van Vandale gekocht.
Tegenwoordig vind je alleen veel compactere versies, met dus ook veel minder woorden en uitdrukkingen of je wordt gewezen op de web services.
Maar dan betaal je een abonnement, en op een paar maand betaal je evenveel als een heel woordenboek.
Dat soort diensten is dus enkel bruikbaar voor wie aan professionele vertalingen doet.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

nja ik speel toch wel spellen. Nu niet meer zo vaak maar ik speelde al bv age of mythology enzo. Laatste tijd eigenlijk nooit meer behalve nu dit ene probeersel.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Pas ook maar op het kopen een ip-camera. Sommige merken kan je enkel in de cloud opslaan(betalen) of live(gratis) kijken. Opslaan op sd-kaart of dergelijke gaat niet.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Plaats reactie

Terug naar “Games”