z-wave dimmer ipv impulsschakelaar

Plaats reactie
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Mijn verlichting werkt met impulsschakelaars (teleruptoren). Input is 24V. Bediening op de muur is dus met drukknoppen. Van de schakelkast naar de schakelaars lopen dan ook alleen maar dunne draadjes.

Nu wil ik op enkele punten z-wave dimmers zetten, zodat ik die lichten ook "smart" kan bedienen (duh).

Dus zo'n z-wave dimmer zou eigenlijk in de plaats van de impulsschakelaar moeten komen. Liefts DIN formaat zodat ik de impulsschakelaars 1 op 1 kan vervangen, maar als het niet anders kan...

Bestaan z-wave dimmers die een puls (24V) aanvaarden en daarmee de load (230V) schakelen ?
zoiets dus:
z-wavedimmer.png
z-wavedimmer.png (4.77 KiB) 744 keer bekeken
Bijv. https://qubino.com/products/din-dimmer/ kan wel overweg met 24V, maar alleen als hetgeen geschakeld moet worden ook 24V is. Zie tech https://qubino.com/products/din-dimmer/ ... h/#diagram
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Er was (is?) wel een fibaro relay die dry contact kon schakelen. Een dimmer ben ik nog nooit tegengekomen.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Ik vond nog deze http://haseman-electric.com/downloads/H ... Manual.pdf

Heb aan een verdeler eens de vraag gesteld:
Dear Customer,

Dimmer input terminals must be connected to VOLTAGE FREE toggle switches or push buttons. Thin wires are not a problem as these are only control signals going to these terminals, without any significant current. Please take a look to the attached User Manual. The Line voltage of EU version is 230V / 50Hz, but if you specify, there is revision for USA on 110V/60Hz and US Z-Wave Frequency.

Regards,
Z-Wave Center

On 7/7/2020 11:04 AM, xxxxx wrote:
> Hi
>
> Regarding https://store.zwavecenter.com/index.php ... ct_id=1079
>
> What voltage is used on the dimmer input terminals (S1-S4 and Com) ? Is it the Line voltage that is fed to the module (230V)?
> I'm asking because I have push button switches (working on 24V) with only thin wires going tot the elektricity board. I would like to reuse them.

Dus zij zeggen dat ik mijn drukknoppen met bestaande dunne bekabeling kan gebruiken met 230V omdat er weinig stroom door gaat. Akkoord, maar dan heb ik waarschijnlijk conflict met AREI...


Enige mogelijkheid die ik dan zie is om mijn drukknop circuit uit te rusten met een extra relais (of mosfet ?) om de input van dimmer (op 230V) aan te sturen. Bestaat ook wel in DIN formaat, maar maakt het toch weer een beetje complexer :roll:
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Neen, zij zeggen dat je bekabeling geen probleem is omdat je drukknoppen potentiaalvrije contacten zijn. Er staat geen 230V over je drukknop, die module kijkt gewoon of het contact van je drukknop open of gesloten is.

Zoiets is volgens mij dus wat je zoekt.

Je bestaande drukknoppen en draden gebruiken op 230V kan volgens mij wel gezien het AREI doorsnedes van minimaal 0.5mm² toelaat voor bedienings-, controle-, signalisatie-of meetstroombanen.
Ik zou het echter helemaal niet aanraden om dit te doen als je niet weet waarmee je bezig bent en die geleiders, connectoren of drukknoppen bij u daar misschien niet op voorzien zijn.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Voor interpretatie vatbaar dus :/

Potentiaalvrij, wil dat dan zeggen dat die geen stroom nodig hebben ? In de manual vind ik geen voorbeeld van wel.
<-> Voor mijn drukknoppen heb ik een aparte voeding van 24V. Als drukknop sluit, schakelt de teleruptor.

Nee ben niet van plan om 230V op mijn drukknoppen te zetten, al zou het voor het materiaal geen probleem zijn. Maar mijn gut feeling zegt dat die 230V op kleine draadjes gewoon geen goed idee is.

MaT schreef:Neen, zij zeggen dat je bekabeling geen probleem is omdat je drukknoppen potentiaalvrije contacten zijn. Er staat geen 230V over je drukknop, die module kijkt gewoon of het contact van je drukknop open of gesloten is.

Zoiets is volgens mij dus wat je zoekt.

Je bestaande drukknoppen en draden gebruiken op 230V kan volgens mij wel gezien het AREI doorsnedes van minimaal 0.5mm² toelaat voor bedienings-, controle-, signalisatie-of meetstroombanen.
Ik zou het echter helemaal niet aanraden om dit te doen als je niet weet waarmee je bezig bent en die geleiders, connectoren of drukknoppen bij u daar misschien niet op voorzien zijn.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

didi79 schreef: Potentiaalvrij, wil dat dan zeggen dat die geen stroom nodig hebben ? In de manual vind ik geen voorbeeld van wel.
<-> Voor mijn drukknoppen heb ik een aparte voeding van 24V. Als drukknop sluit, schakelt de teleruptor.
Potentiaalvrij wil zeggen dat je contact geen externe spanning moet/mag schakelen naar de module toe. De drukknoppen worden verbonden met met COM-klem en één van de ingangsklemmen. Daar zal dan een te verwaarlozen klein stroompje van het signaal naar de module toe vloeien.
De aparte 24V voeding om de ingangen van de teleruptor te sturen mag je dus weglaten.

230V op dunne draadjes kan technisch gezien mits de isolatie daarvoor geschikt is en de zekeringen erop aangepast zijn. Maar indien niet noodzakelijk, en dat is het niet in dit geval, zou ik het niet doen. 24V en zeker een simpel signaal voor een module is vele malen veiliger en je hoeft je niets aan te trekken van het AREI en keuringen.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Merci voor de deskundige uitleg MaT
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Volgens mij gaat over die knop 220 staan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Het zullen toch Fibaro Dimmer 2 modules worden.
Wel in een DIN behuizing. Hier als set tegen een schappelijke prijs gevonden.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Die heb ik hier ook. Ben er heel tevreden van.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”