Home Assistant show'ke

wimvl
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 jul 2008, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

liegebeestig schreef:Wat doet zo een ERV juist? Die gaat ook vocht in de woning recupereren? Ik vrees een beetje voor schimmelproblemen.
Dat is het concept van ERV, zorgen voor een optimale vochtbalans. Vermijden dat er te weinig vocht is of juist te veel vocht.
Dit zou juist schimmelproblemen moeten tegengaan.
Heb het zelf nog maar enkele maanden dus uiteraard kan ik dat niet bevestigen.
We hebben beslist deze te nemen op basis van een ervaring van een kennis. Die had huidproblemen door te droge lucht.
Met ERV was dat probleem merkbaar minder erg.

Ook met parketvloer lijkt me dat wel interessant, stabieler vochtklimaat is beter voor de werking van het hout.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Klopt. Ook hier voorstander van meer vocht in de lucht vanwege de parketvloer. We doen het met losse bevochtigers die via HA wel in contact staan met de ventilatie.

Iets anders. Devastator heeft na wat aandringen nog een specialleke ingebouwd in de knoppen van de apparaten die bedienbaar zijn met een shelly: de verbruiksmeting in een grafiek op de knop. heel leuk vind ik zelf.
Screenshot_20200707_094047_io.homeassistant.companion.android.jpg
Nog ter info ivm ventilatie: wie graag zijn toestellen update met nieuwe firmware: stuur me even een pm. Dit is mogelijk.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

devastator schreef:De mensen die me hier al vaker NR flows hebben zien posten, weten dat ik graag met statemachines werk ;-)
Zou je eens een voorbeeld kunnen maken en de code hier posten?
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

MaT schreef:
devastator schreef:De mensen die me hier al vaker NR flows hebben zien posten, weten dat ik graag met statemachines werk ;-)
Zou je eens een voorbeeld kunnen maken en de code hier posten?
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 27#p809327

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

liegebeestig schreef:devilkin:
* waterputsensor: https://www.aliexpress.com/item/3303688 ... web201603_

De huidige werkt niet goed, ik ga 'm vervangen en het printplaatje dat mee in de put zit (weliswaar in een doosje) met nagellak behandelen. Maar koop er ineens een paar.
Voor de waterdichte versie kan je gerust een verlengkabeltje kopen en dit waterdicht maken met wat goede krimpkous.
Even verlengen gaat echt niet want dit is coax.

Ook ik heb deze zitten... Werkt redelijk nauwkeurig maar...
De vochtige omgeving zorgt er wel eens voor dat er een condensdruppel blijft hangen aan de sensor... Gedaan met de pret.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

MaT schreef:
devastator schreef:De mensen die me hier al vaker NR flows hebben zien posten, weten dat ik graag met statemachines werk ;-)
Zou je eens een voorbeeld kunnen maken en de code hier posten?
Je mag me ook altijd PM'en als je vragen hebt. In het algemeen vind ik dat er te weinig statemachines gebruikt worden in automations ;-)
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

honda4life schreef:
liegebeestig schreef:devilkin:
* waterputsensor: https://www.aliexpress.com/item/3303688 ... web201603_

De huidige werkt niet goed, ik ga 'm vervangen en het printplaatje dat mee in de put zit (weliswaar in een doosje) met nagellak behandelen. Maar koop er ineens een paar.
Voor de waterdichte versie kan je gerust een verlengkabeltje kopen en dit waterdicht maken met wat goede krimpkous.
Even verlengen gaat echt niet want dit is coax.

Ook ik heb deze zitten... Werkt redelijk nauwkeurig maar...
De vochtige omgeving zorgt er wel eens voor dat er een condensdruppel blijft hangen aan de sensor... Gedaan met de pret.
Bedoel je dat je de kabel tussen de sensor en het printje zou verlengen? Om het printje ergens binnen te nemen zou ik al 15m moeten overbruggen. Er zijn wel nog 8 kabeltjes beschikbaar van een utp. Maar wel 15m?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

liegebeestig schreef:
honda4life schreef:
liegebeestig schreef:devilkin:
* waterputsensor: https://www.aliexpress.com/item/3303688 ... web201603_

De huidige werkt niet goed, ik ga 'm vervangen en het printplaatje dat mee in de put zit (weliswaar in een doosje) met nagellak behandelen. Maar koop er ineens een paar.
Voor de waterdichte versie kan je gerust een verlengkabeltje kopen en dit waterdicht maken met wat goede krimpkous.
Even verlengen gaat echt niet want dit is coax.

Ook ik heb deze zitten... Werkt redelijk nauwkeurig maar...
De vochtige omgeving zorgt er wel eens voor dat er een condensdruppel blijft hangen aan de sensor... Gedaan met de pret.
Bedoel je dat je de kabel tussen de sensor en het printje zou verlengen? Om het printje ergens binnen te nemen zou ik al 15m moeten overbruggen. Er zijn wel nog 8 kabeltjes beschikbaar van een utp. Maar wel 15m?
Bestaat zeker in lengtes van 5m, vermoedelijk ook langer. UTP zou gaan maar niet voor het stukje tussen sensor en printplaat.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

De utp is nu in gebruik voor de verbinding print naar rpi. Zo'n 15 à 20 meter. De verbinding tussen sensor en print is dus een coax maar die kan ik dus niet over die utp sturen denk ik.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

liegebeestig schreef:De utp is nu in gebruik voor de verbinding print naar rpi. Zo'n 15 à 20 meter. De verbinding tussen sensor en print is dus een coax maar die kan ik dus niet over die utp sturen denk ik.
Correct (was het zo onduidelijk geschreven?)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

MaT schreef:
devastator schreef:De mensen die me hier al vaker NR flows hebben zien posten, weten dat ik graag met statemachines werk ;-)
Zou je eens een voorbeeld kunnen maken en de code hier posten?
Ik kwam onlangs ook nog deze nog tegen: https://flows.nodered.org/node/node-red ... te-machine

Die lijkt me helemaal te gek: rendert zelfs een statediagram !
Stinjow
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 nov 2020, 22:45

liegebeestig schreef:
Ik heb inderdaad een LAN-module en geen KNX-module.
Allereerst, indrukwekkend project!
Wij staan aan het allerbegin van het onze, nu bezig met de keuze van de verschillende opties voor een Zehnder Confair Q450, en we zijn aan het kijken welke we best nemen.

Ik zag dat je zowel kan aansturen vanop de Comfoconnect LAN (welk protocol gebruikt dit en hoe laat je je Qbus met de unit communiceren?) als de Comfoconnect KNX (Werkt Qbus hier native mee, of heb je dan nog een extra module voor Qbus nodig?)
Welke is met andere woorden de meest optimale qua mogelijkheden en effort om aan te sluiten?

Ik vermoed dat de derde optie (Option Box Comfoair Q) gewoon 0-10V sturing is, en minder ideaal lijkt.
Heb je voor alle opties de Premium versie nodig, of enkel voor de 0-10V module?
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”