Slimme meter = data asymetrie

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

Oude man gemopper: water-link heeft een slimme meter geplaatst. Geweldig dat een lek-alarm niet in mijn mailbox kwam.

De maatschappij weet dus nu iedere dag tot op de emmer (0.01m3) wat ik verbruikt heb, in plaats van 1x per jaar tot op de kuub.
Het lijkt me fair dat ik dat dan ook mag weten. Maar een API hebben ze niet. Dus ik moet maar iets schrijven om met hun single-sign-on ergens data te gaan rippen in de hoop dat het formaat niet te vaak wijzigt.
Er is iets niet fair aan...

Dat is natuurlijk ook heel gevoelige data die rechtstreeks iets zegt over aan/afwezigheid of wijzigingen in je levensomstandigheden. Toch eens vragen hoe ze daarmee omgaan.

(to be fair: je kan wel vragen dat ze "niets doen" met jouw metingen en dat je jaarlijks de meteropnemer wil zien)

Is het elders beter geregeld? Zijn er andere opmerkingen?
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Zit er geen S1 of P1 poort op?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

@bitbite, kan je een afbeelding posten van die slimme watermeter en ook van het registratie / zendeenheid ?
Ben eens benieuwd of ik daar nog mijn eigen log systeem erop gemonteerd zou krijgen.
Is Farys je watermaatschappij ?

Ik vind hier reeds een artikel met een afbeelding erbij, is dat zo ééntje ?
https://www.brugge.be/digitale-watermet ... dsgebouwen

En dit verontrustend artikel uit de Tijd:
https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 29665.html
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

bitbite schreef:Geweldig dat een lek-alarm niet in mijn mailbox kwam.
Volgens de link hierboven adverteren ze er zelf mee...
En vooral: via digitale watermeters kunnen snel anomalieën in de waterhuishouding van een gebouw gedetecteerd worden om er efficiënt op in te spelen. Verbruik buiten de kantooruren, een lek, een doorlopend wc … worden vroeg duidelijk zodat snel correctieve acties kunnen genomen worden en verliesverbruik beperkt. Economisch en ecologisch verantwoord…
bitbite schreef:De maatschappij weet dus nu iedere dag tot op de emmer (0.01m3) wat ik verbruikt heb, in plaats van 1x per jaar tot op de kuub.
Het lijkt me fair dat ik dat dan ook mag weten. Maar een API hebben ze niet.
Normaal is die watermeter aangesloten op je digitale electriciteitsmeter en kan hij via dezelfde P1 poort uitgelezen worden.
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

Het blijkt een MULTICAL 21 te zijn, inderdaad dezelfde als in Brugge. De maatschappij is water-link, de vroegere AWW uit Antwerpen.
watermeter.jpg
Hij heeft geen aansluiting met het elektriciteitsnet, en ik zie geen S1 of P1 poort. In de eigen materiaal (site, folder (PDF) spreken ze over "10 jaar" lifetime, de fabrikant heeft het zelfs over "tot 16 jaar". De meter ondersteunt enkel sigfox voor iot, dus dat zal het wel zijn.

Er worden 1 keer per dag gegevens verwerkt, maar 'k vindt niet direct of dit enkel een dagtotaal of ook verbruik per uur zou zijn. In de privacyverklaring staat ook niet zo veel, 'k denk dat ik eens moet checken bij hun DPO.

Volgende stap voor als ik eens tijd heb: een SDR radio ernaast leggen en proberen te zien hoe vaak, hoe veel en wat hij doorstuurt.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

bitbite schreef:Hij heeft geen aansluiting met het elektriciteitsnet, en ik zie geen S1 of P1 poort.
Heb je een slimme meter voor electriciteit... want ik dacht dat die dingen wireless met elkaar spraken.
Piklo
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jun 2020, 18:52
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

u kan eenvoudig het signaal van de meter afschermen...
stevos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 okt 2002, 20:52
Locatie: Mortsel
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Hier ook een slimme watermeter van AWW sinds december.

Voor zover ik weet stuurt deze meter 1 keer per dag de tellerstand door - ik dacht 's nachts.
Is niet verbonden met een slimme eletriciteitsmeter ofzo, de meter heeft een eigen connectiemodule, maar geen P1 poort.
Een API of iets dergelijke is er inderdaad niet, jammer anders zou je deze bv. naar je energieid account kunnen loggen, ik zeg maar iets.

De waarschuwing lek is ook maar bagger, je moet eerst een tijdje kijken wat je daggemiddelde is, en je kan dan een alarm instellen, op een waarde die je zelf manueel ingeeft. Er zit dus geen AI/ algoritme achter.

Het feit dat je meteen gewaarschuwd zou worden is larie, je moet het zelf nog instellen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

En wat dan, je zit op het strand van zuid spanje en je krijgt een mail...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Joe de Mannen schreef:En wat dan, je zit op het strand van zuid spanje en je krijgt een mail...
J.
Dan weet je dat er alweer een droge periode er aan komt in Vlaanderen. Tegen dat je terug bent is al t water op. [emoji12]
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

DarkV schreef:Heb je een slimme meter voor electriciteit... want ik dacht dat die dingen wireless met elkaar spraken.
Nee, nog geen slimme electriciteitsmeter.
Piklo schreef:u kan eenvoudig het signaal van de meter afschermen...
'k Heb hier aluminiumfolie klaarliggen. Maar ik ben -denk ik- niet persé tegen slimme meters, als de communicatie veilig verloopt en ook mij extra mogelijkheden biedt. Twee keer "neen" dus.
stevos schreef:De waarschuwing lek is ook maar bagger
Wat meer is: de specs vertellen trots dat de start-flow ('t is een ultrasoon gebeuren) op 2l/h ligt. Grote lekken zijn met het oog zichtbaar, dus daar zit de meerwaarde niet. Kleine lekken die toch nog 300l per maand doen ziet de meter niet. Dus ik denk dat lekdetectie vooral een "marketing-argument" is.
Ik heb nog nergens vermeld gezien dat wireless mbus zou enabled zijn. To be investigated.
merci! da's al de helft van het werk - eens ik de frames gecaptured krijg
stevos schreef:Voor zover ik weet stuurt deze meter 1 keer per dag de tellerstand door - ik dacht 's nachts.
Da's ook de meest voor de hand liggende opzet, maar dat weet je dus niet. Evenmin wat er voorzien is om commandos vanuit de maatschappij naar de te laten sturen (zoals piekuur verbruik).

Het plan is dus nu om met een SDR de klok rond (dat is héél veel data) even te kijken wat en wanneer dat ding verzend.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Joe de Mannen schreef:En wat dan, je zit op het strand van zuid spanje en je krijgt een mail...
J.
Dan bel je je vriendelijke buur en vraagt of die even kan kijken.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

En dan belt die terug: "ja, het komt al onder de voordeur vandaan... ik denk dat uw melding werkt" :beerchug:

Ik wil maar zeggen, een melding is fijn, maar als er geen actie aanhangt is de schade evengroot.
Wij hebben hier al twee keer waterlek gehad, ik kan u verzekeren, het is geen lachertje, en wij waren dan nog thuis op dat moment, wel 'snachts.

Nu staat er een YdroStop tussen, die sluit af bij lek.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

Joe de Mannen schreef:En dan belt die terug: "ja, het komt al onder de voordeur vandaan... ik denk dat uw melding werkt" :beerchug:
Als je echt een oplossing wil bestaan er ook afsluitkleppen, bvb van dezelfde fabrikant.

Maar een dijkbreuk in je badkamer is maar één rampscenario (en daar gaat die leak detection zelfs niet tegen helpen denk ik). Ik heb bvb een klein, compleet onopgemerkt lekje gehad dat na enige tijd een mooie grote schimmelvlek bij mijn buren gaf :?
stevos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 okt 2002, 20:52
Locatie: Mortsel
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Wat erger is, op de facebookgroep van onze gemeente lees ik plots dat mensen een veel hogere afrekening en verbruik hadden.

Welke meter was dan "juist" in zijn meting, de oude of de nieuwe...

De volgende stap zal wss ook zijn om in periode van waterschaarste je een duurder tarief aan te rekenen, men weet nu toch wat je op welke dag verbruikt.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

stevos schreef:De volgende stap zal wss ook zijn om in periode van waterschaarste je een duurder tarief aan te rekenen, men weet nu toch wat je op welke dag verbruikt.
En maar goed ook.
Er is maar 1 manier om mensen de waarde van iets bij te brengen, dat is via de portemonnee.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Klopt maar biedt mensen dan ook een alternatief. Water is een basisrecht, 'gebruik het niet' is geen valabele optie zonder alternatief.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dat water een basisrecht is, wil ik wel snappen.
En dat hoort zich dan ook navenant te vertalen in de tarifering. Het vullen van een zwembad of het sproeien van de tuin is geen basisrecht. Als je dus meer dan 100L op een dag verbruikt, zie ik niet in waarom dat onder de tariefstructuur "basisrecht" zou hoeven. Zeker in de zomer als water schaar is.
Zo stimuleer je mensen om te investeren in alternatieven, zonder degenen die de centen niet hebben of de mogelijkheid niet hebben (appartement, rijwoning) te straffen. Ik heb op weinig appartementen een zwembad gezien :).
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

heist_175 schreef:Als je dus meer dan 100L op een dag verbruikt, zie ik niet in waarom dat onder de tariefstructuur "basisrecht" zou hoeven.
Als die 100L per persoon per dag is, kan ik nog volgen, anders helemaal niet. Ik krijg hier het weekverbruik amper onder 2m³ = ca. 285L per dag, maar alles staat hier wel op leidingwater.
Computer(k)nul
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

het enige dat een hogere waterfactuur tijdens de piekperiode gaat doen, is de mensen nog meer naar een eigen boorput doen gaan.
Nog meer water uit de bodem oppompen zonder enige controle.
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

Even terug naar mijn oude-mannen-gemopper: 'k heb nu 1.5TB aan WAV (I/Q) files van de sigfox frequentie van de laatste 24h en alle analysetools lopen natuurlijk vast. :bang:
To be continued na de barbecue
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Sinna schreef:
heist_175 schreef:Als je dus meer dan 100L op een dag verbruikt, zie ik niet in waarom dat onder de tariefstructuur "basisrecht" zou hoeven.
Als die 100L per persoon per dag is, kan ik nog volgen, anders helemaal niet. Ik krijg hier het weekverbruik amper onder 2m³ = ca. 285L per dag, maar alles staat hier wel op leidingwater.
Met hoeveel zijn jullie? Hier met twee rond de 300-400l/w.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Sinna schreef:
heist_175 schreef:Als je dus meer dan 100L op een dag verbruikt, zie ik niet in waarom dat onder de tariefstructuur "basisrecht" zou hoeven.
Als die 100L per persoon per dag is, kan ik nog volgen, anders helemaal niet. Ik krijg hier het weekverbruik amper onder 2m³ = ca. 285L per dag, maar alles staat hier wel op leidingwater.
Je kan het moeilijk uitdrukken in "per gezin", maar eerder iets van 30-50L per persoon per dag dan. Alles daarboven is niet meer essentieel te noemen.
sky schreef:het enige dat een hogere waterfactuur tijdens de piekperiode gaat doen, is de mensen nog meer naar een eigen boorput doen gaan.
Nog meer water uit de bodem oppompen zonder enige controle.
Het is dan ook wachten op een verbod om tussen 1/5 en 1/10 boorputten te gebruiken.
devilkin schreef:
Sinna schreef:
heist_175 schreef:Als je dus meer dan 100L op een dag verbruikt, zie ik niet in waarom dat onder de tariefstructuur "basisrecht" zou hoeven.
Als die 100L per persoon per dag is, kan ik nog volgen, anders helemaal niet. Ik krijg hier het weekverbruik amper onder 2m³ = ca. 285L per dag, maar alles staat hier wel op leidingwater.
Met hoeveel zijn jullie? Hier met twee rond de 300-400l/w.
Wij zijn met 4 en halen 211L per dag voor het ganse gezin.

Er moet wel ergens een incentive zijn om mensen in beweging te krijgen om regenwater te gebruiken hé :).
Als je gaat beweren dat 150L per persoon per dag een basisrecht is, is dat natuurlijk compleet ongeloofwaardig.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

devilkin schreef:
Sinna schreef:
heist_175 schreef:Als je dus meer dan 100L op een dag verbruikt, zie ik niet in waarom dat onder de tariefstructuur "basisrecht" zou hoeven.
Als die 100L per persoon per dag is, kan ik nog volgen, anders helemaal niet. Ik krijg hier het weekverbruik amper onder 2m³ = ca. 285L per dag, maar alles staat hier wel op leidingwater.
Met hoeveel zijn jullie? Hier met twee rond de 300-400l/w.
2 volwassenen + 2 kinderen.
800L/wk is hier zeker niet haalbaar. Geen idee hoeveel een wasmachine verbruikt, maar elke week minstens drie machines op leidingwater.
Er zijn plannen om de regenput terug in dienst te stellen, maar die ligt al meer dan 10 jaar stil. Er is ook nog niets voorzien om bv. toilet gemakkelijk te kunnen omschakelen.
Veel zal ook afhangen van hoeveel je doorheen de week thuis (aan de slag) bent.

Wat basisrecht betreft: niet iedereen heeft de mogelijkheid om deels over te schakelen op regenwater en/of putwater. Wat doe je met appartementen en huurhuizen als de huisbaas geen incentive krijgt om de aanpassingen te doen?
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Om even terug on-topic te gaan: ik heb deze slimme meter (type Kamstrup Multical 21) al sinds begin 2017 door in het pilootproject van Water Link te stappen.
Het toestel zelf stuurt dagelijks 1x zijn meterstand door via het Sigfox netwerk.
Door deze beperking heb ik nooit gesnapt dat ze de functie waterlek detectie zouden kunnen verwezelijken, want tegen men door heeft dat er een groot verbruik is, zijn we 24u verder.
Vandaar heb ik zelf een extra Kamstrup module op die meter gezet waardoor ik weer analoge pulsen kan capteren zoals bij de oude meter die ik had (zo'n typische Elster met een V100 puls module)

Ondertussen is mijn gemeente overgestapt naar Pidpa, en hebben zij deze slimme meter overgenomen, waarbij ze ook het Water Link webplatform hebben ge-rebrand.
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

svenska schreef:Door deze beperking heb ik nooit gesnapt dat ze de functie waterlek detectie zouden kunnen verwezelijken
Hij zou een extra message kunnen sturen? 'k Vermoed eigenlijk ook wel dat het een hol marketingargument is, maar..
svenska schreef:Vandaar heb ik zelf een extra Kamstrup module op die meter gezet waardoor ik weer analoge pulsen kan capteren zoals bij de oude meter die ik had (zo'n typische Elster met een V100 puls module)
Die had ik nog niet tegengekomen, bedankt! Dan zou hij terug aan mijn flukso kunnen.

Alleen, een snelle zoekopdracht geeft mij prijzen van 108-230 euro :eek:

Edit: De "technical description" ter referentie. (ik kan wel mijn type meter niet terugvinden in de decodingtabel)

Edit 2: Een van de gegevens die de portaal teruggeeft (in json - maar niet toont aan de modale gebruiker!) is de "max_flow" voor die dag (da's nog iets anders dan leak detection). Dat vind ik ook iets privacygevoelig dat helemaal niet moet geweten zijn bij de maatschappij. :nono:
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Op die Kamstrup module (link van svenska) vind ik onder General Information o.a. dit:

The Pulse Adapter receives optical pulses from the meter and transmits them to an external data acquisition or control system through a wired pulse output.

Via de 2de link naar de Technical Description vind je extra info bij hoofdstuk 8.9Optical eye.

Om die "optical pulses" te kunnen capteren, is toch misschien iets te fabriceren , zonder die hoge prijs te betalen :-)
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Dus...
Als je de data van je eigen meter kan capteren...
Kan je ook die van de buren capteren en tot een leesbaar getal herleiden? Zou wel een mooie zijn op vlak van privacy...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

honda4life schreef:Als je de data van je eigen meter kan capteren...
Het capteren is via een LED op de meter... je hebt dus fysieke access nodig tot de meter.

Het draadloze IoT signaal is voorzien van encryptie.
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

honda4life schreef:Dus...
Als je de data van je eigen meter kan capteren...
Kan je ook die van de buren capteren en tot een leesbaar getal herleiden? Zou wel een mooie zijn op vlak van privacy...
Dat is the long game waar ik naartoe aan't werken ben. Iedere dag van iedereen in de buurt een mooi rapportje: zijn ze thuis? Hoeveel man is er ongeveer thuis?

De adressen die bij de meters horen heb ik natuurlijk niet, maar -afhankelijk van het type bebouwing- met een richtantenne weet je dat ook binnen de 24h.

Nog even los van het hoofdstuk van wie welke gegevens exact verwerkt (enigszins ondoorzichtig) en het vereiste blinde geloof dat zij hun beveiliging op orde hebben en houden gedurende de periode (welke ook niet doorzichtig is) dat ze die gegevens stockeren.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

bitbite schreef:Dat is the long game waar ik naartoe aan't werken ben. Iedere dag van iedereen in de buurt een mooi rapportje: zijn ze thuis? Hoeveel man is er ongeveer thuis?
Ik denk dat je je tijd zinvoller kan besteden... zoals ik al schreef is de data geencrypteerd.
Yazin
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 jun 2020, 21:27
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Hoe groot is de interne geheugen van watermeter?

Als we die afdekken zodat die niet kan sturen, hoeveel kan die nadien dan toch weer sturen?
bitbite schreef: De "technical description" ter referentie. (ik kan wel mijn type meter niet terugvinden in de decodingtabel)
In hoofdstuk 9 spreekt men van 460 dagen dag geheugen en 36 maanden maand geheugen.

Wil dit dan zeggen als we de meter afdekken en na 3 maand vrij maken, die toch gaat alle data van geheugen doorzenden?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

DarkV schreef: ...
Het capteren is via een LED op de meter... je hebt dus fysieke access nodig tot de meter.
...
Ik bedoelde uiteraard dit. De data van mijn buren interesseert me veel minder.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Mijn watermeter zit 60cm onder de grond met metalen deksel er boven. Benieuwd hoe dat gaat gaan.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”