Zwave signaal verlengen

Plaats reactie
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Hi

Zou het mogelijk zijn om de antenne van een bestaand Zwave plug te verlengen?

- we zetten veiligheid even opzij (je doet die dingen best niet open)
- waarom zou ik het niet op een andere manier oplossen (Zwave signaal op een 'verdere' lokatie ontvangen), ik ben gewoon benieuwd naar het technische aspect; kan je zomaar "een" antenne verlengen van (misschien wel gelijk welk) IoT apparaatje

Hoe kom ik bij deze vraag?
- Ik wil in de tuin Zwave, zonder een extra controller die dan zou gekoppeld moeten worden met de controller binnen (bvb door MQTT berichten over en weer te sturen).
- Op de plaats waar ik goede ontvangst heb (binnen), zit een gaatje door de muur waar ik misschien een antenne kan door steken.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

Je zou in theorie de antennekabel kunnen verlengen en de antenne buiten steken, maar dat betaal je dan weer in verlies van de kabel en extra aansluitingen. En afhankelijk van de soort module is de antenne gewoon op het pcb geïntegreerd.

Iets wat je makkelijk/snel/goedkoop kan doen is een parabolische reflector uit metaal maken achter de plug, dan offer je bereik op aan de achterkant ten voordele van bereik aan de voorkant (tuinkant dus).
Zwave zit in de 800-900Mhz, er zijn vast wel sites die suggesties geven over ideaal materiaal, vorm en grootte, maar zolang het metaal is en de (antenne van de) plug in het brandpunt staat ben je al goed bezig. Begin met de keuken.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Zou deze antennekabel bvb gewoon kunnen verlengd worden?

https://www.coolblue.be/nl/product/7648 ... tch-2.html

Ik dacht eens gelezen te hebben dat die antennekabels een bepaalde lengte hebben in functie van de frequentie van het signaal.
Maar ik begrijp niet goed hoe dat zit.

Stel dat zo'n kabel 5 cm is, dan zou je kunnen verlengen met 5 cm of 2,5 cm (volledige golf of halve golf van het signaal).
Maar wat als je er nu gewoon 20 cm aan hangt denk ik dan, dan heb je zeker genoeg :-)

(ik heb nooit een cursus electronica noch een cursus radio amateur gevolgd - al interesseert me dat uitermate)

Je wok-voorstel is best grappig, en gaat zeker werken, maar ik heb geen plaats om zoiets te zetten. Vrouwtje zou daar niet blij mee zijn mocht ik dat ergens in de slaapkamer plaatsen.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Je kan wel een grotere antenne zetten (die meer ontvangt), maar je zendvermogen blijft hetzelfde. Hij zal dus wel commando's kunnen ontvangen van andere nodes, maar of andere nodes de data van jouw antenne gaan ontvangen ...

Waarom niet gewoon ergens halverwege een extra zwave (plus) toestel plaatsen ? Komt de redundancy van je netwerk alleen maar ten goede.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

In het midden van de oprit wordt nogal lastig :-)

De plaats waar ik goede ontvangst heb is de achtergevel, 1ste verdieping.
Wat ik heb geprobeerd: verlengkabel tot op plat dak.
Een Neo Zwave plug in de verlengkabel gestoken. Ik heb ontvangst van het signaal, maar de schakelaar gaat slechts 4 van de 5 keer om, maw, pakketjes gaan verloren.

De plaatst waar ik wil geraken is (minstens) de carport, op 15 meter verder.
Ik heb daar dan nog een plug aangesloten.
3 op de 10 keer schakelt die. Logisch, want als de opdracht al niet vertrekt bij de ene plug, komt ze ook niet aan bij de volgende.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

En kan je bv niet een fibaro relay achter enkele stopcontacten steken, zo dicht mogelijk in je huis bij de oprit ?
Heb je een graph van hoe je netwerk routing loopt ?

En als je er wel wifi ontvangst hebt, is een shelly misschien een betere (stabiele) oplossing ?

EDIT: ook grappig: https://www.robbshop.nl/tussenstekker-2 ... eo-coolcam
Minpunten:
  • Slecht z-wave bereik, niet goed om je mesh netwerk mee op te zetten
In de beschrijvende tekst:
In de praktijk is gebleken dat deze stekker minder goed deelneemt aan de mesh dan bijvoorbeeld de FIBARO tussenstekker.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Ik heb er inderdaad wifi.
Ik heb nu wemo-pluggen buiten, maar die app (in mijn Homey) crashed constant dus ik kan er niet op vertrouwen.
Dus dacht ik, waarom niet gewoon helemaal Zwave, want dan zou ik ook andere Zwave-dingetjes kunnen gebruiken.
Shelly stond ook op mijn radar voor enkele zaken, maar die had ik (omwille van bovenstaande) niet in overweging genomen voor buiten.
Ga ik ooit weg van Homey, dan is ten minste alles Zwave.

Off topic:
Ik heb trouwens een omgekeerde vaststelling over het bereik van die Neo's (tov Fibaro).
Helemaal in' t begin, toen ik begon met Homey (2016) had ik 4 van die fibaro's gekocht, enkel voor in de living, open ruimte, Homey stond toen nog te pronken op 't dressoir, heel centraal. Ik kwam de kamer niet rond met die Fibaro's.
Die Neo's heb ik nu, en ik geraak daar zelfs tot in mijn kelder (volledig gegoten betonnen kelder van +100m2). Overal prima ontvangst.
(40 euro bij Rob is wel heel duur, ik heb ze 20 euro betaald bij Ali)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Ok, maar kan je een routing graph maken ?
Iets zoals dit:
Afbeelding
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

@devastator
Ik heb je een PM gestuurd met daarin een overzicht (hoeft hier niet persé publiek te worden gezet, vandaar)
Sommige nodes bestaan gewoon niet meer (of niet meer aangesloten) en zitten nog wel in 't overzicht van Homey.
Wat me opviel is dat ik zou verwachten dat die onder de carport rechtstreeks zou verbonden zijn met ik op het platte dak had aangesloten. Maar die wil ook rechtstreeks naar binnen verbinden, weird. Kan je zo iets forceren, of beslist het Zwave protocol zelf hoe alles loopt (paden) ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Je kan eens proberen het netwerk geforceerd te 'healen'
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Heb ik in 't verleden meermaals gedaan, maar die paden blijven merkwaardige wegen volgen. Merkwaardig als ik: ik ben er haast zeker van dat die weg niet beter kan zijn dan de gekozen weg, en toch doet Homey ( of Zwave) zijn zin.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Je path mag ook maar bestaan uit max 5 hops. Je kan dus niet een weg afleggen die zeg maar langs 7 verschillende nodes gaat.

Nog een aantal vragen:
  • Heb je die nodes geinclude op de plek waar je ze geinstalleerd hebt ?
  • Zijn het Zwave+ toestellen ?
  • Zijn ze allemaal van hetzelfde merk ?
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Het is een mix van Zwave en Zwave+
Het is een mix van Neo Coolcam (het merendeel), Fibaro, Aeotec)
Altijd ge-include op <50cm van Homey

Dat van die 5 hops wist ik niet, dat verklaart wat.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Die 5 hops is de reden dat je de coordinator eigenlijk best altijd in het midden van je netwerk plaatst.

De bandbreedte van Z-wave plus is vele groter (alsook het bereik) dan van de gewone Z-wave apparaten. Als dus bijv de eerste hop van je hub naar je toestel een Zwave (geen plus) is, is de bandbreedte van je hele netwerk op dat pad al om zeep (met mogelijk enorme delays en packet loss tot gevolg).

Ik heb dat hier ook even gehad, totdat ik de non plus dingen er uit heb gehaald en alles non-secure opnieuw heb geinclude.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

devastator schreef:... alles non-secure opnieuw heb geinclude.
Ik was helemaal mee, tot precies dit laatste. Wat bedoel je daar mee ?
Hoe zou zoiets in Homey werken, non-secure includen?
Ik kan in Homey "gewoon" iets toevoegen, maar ik heb daarbij niet de mogelijkheid te kiezen hoe.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Geen idee hoe dat in homey werkt :-)

Maar bij Z-wave heb je de mogelijkheid om secure of unsecure the includen. Secure is trager en vereist meer bandbreedte. Als je Z-wave sloten hebt, gebruikt je best een secure inclusion. Voor verlichting, plugs, ... is dat overkill.
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

devastator schreef:Je kan wel een grotere antenne zetten (die meer ontvangt), maar je zendvermogen blijft hetzelfde. Hij zal dus wel commando's kunnen ontvangen van andere nodes, maar of andere nodes de data van jouw antenne gaan ontvangen
Toch even kort op inpikken: je focust ook het vermogen in een bepaalde richting. Een meer gerichte antenne is de combinatie van zowel je handen achter je oorschelpen plaatsen als een toeter maken rond je mond.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Maar dat zou willen zeggen dat je dat aan de andere kant ook moet doen, toch?

Misschien moet ik toch naar een 2de Zwave hubje buiten, maar dan bots ik op mijn grenzen, hoe stel ik dat in.
En het antennekabel idee lag wel in mijn mogelijkheden. Daarmee...

Bedoeling is dat die plugs buiten, in Homey bruikbaar zijn alsof ze rechtstreeks verbonden zijn.
En daar komt programmeren aan te pas (vermoed ik).

Edit:
Onbedwingbare nieuwsgierigheid is iets lastig.
Foto van het binnenste van zo'n Neo plug, met antennekabeltje en hieraan een klein koper plaatje dat tegen de wand kleeft.
Bijlagen
neo plug inner.jpg
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

ygeffens schreef:Maar dat zou willen zeggen dat je dat aan de andere kant ook moet doen, toch?
Gaat het over mijn handen-verhaal? Nee hoor: het helpt, maar hoeft niet (effe een paar hoofdstukken RF theorie overslagend). Aan twee kanten werken is bvb vereist als je enkel een zendversterker zou ertussen zetten.
ygeffens schreef:Onbedwingbare nieuwsgierigheid is iets lastig.
Zonder nieuwsgierigheid leefden we nog in de grotten, probeer dààr maar eens zwave ontvangst te krijgen.

Kan je die prut van de connector schrapen? Er is een kans dat het een U.FL is, en dat opent veel mogelijkheden. Er bestaan "verlengkabeltjes" voor zodat je in uw door-de-muur richting kan gaan. Maar er bestaan ook 900Mhz mini-antennekes met langere draad die je rechtstreeks zou kunnen aansluiten (die antenne in die unit is nu niet echt "inspirerend"). Ebay/aliexpress zijn uw vriend; of je kan ook HF-electronics bellen: eens ze bekomen zijn van het lachen kunnen ze je wellicht wel in de juiste richting duwen.

Bemerk wel dat elke connector en elke centimeter draad verlies geeft, zeker van die dunne pruldraad.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”