Rationeel watergebruik (was: Zwembad tips)

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

heist_175 schreef: Er zou een absoluut verbod moeten komen om grondwater op te pompen, want net dat creëert zoveel problemen: bomen die afsterven wegens gebrek aan water, ...
Ik heb hier in 40 jaar nog nooit geen boom zie verdrogen, verzuipen daarentegen.
Maar ik snap je wel hoor, vroeger was het pompen of verzuipen(de kelder), dat is de laatste jaren niet meer het geval, maar de grachten hier heb ik nog nooit droog weten staan.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

iceke schreef:
heist_175 schreef: Er zou een absoluut verbod moeten komen om grondwater op te pompen, want net dat creëert zoveel problemen: bomen die afsterven wegens gebrek aan water, ...
Ik heb hier in 40 jaar nog nooit geen boom zie verdrogen, verzuipen daarentegen.
Maar ik snap je wel hoor, vroeger was het pompen of verzuipen(de kelder), dat is de laatste jaren niet meer het geval, maar de grachten hier heb ik nog nooit droog weten staan.
Als uw kelder nat is, is die fout gebouwd. Voor de langtenen: we wonen zelf in een huis met natte kelder, maar dat is dus sowieso een constructiefout. Daarvoor hoef je het grondwater nog niet weg te pompen.

@boom verdrogen
Die mening/houding zag je overal in België: het regent hier toch genoeg. Ondertussen rooien ze in de Walen halve bossen omdat de letterzetter (onooglijk kleine kever) bomen aantast die verzwakt zijn door de verschillende droge zomers. Als je een boom ziet verdrogen is het ook al 10-15 jaar te laat om te voorkomen.
Dus opnieuw: laat het grondwater in de grond zitten en gebruik enkel oppervlaktewater. We hebben in België voldoende water, als we er verstandig mee omspringen:
- regenwater massaal capteren: regenput, vat, wadi, vijver, ...
- regenwater gebruiken: WC, wasmachine, tuin, bad, douche, ...
- drinkwater prijzen progressief maken: eerste 20L per persoon per dag aan een basistarief, nadien bijna exponentieel omhoog
- verbod op nieuwe en hoge belasting op bestaande grondwaterputten én controle door VMM op een verzegelde teller, ook hier progressief tarief op het verbruik van grondwater
- verbod op sproeien van tuinen, enkel druppelleidingen zijn nog toegestaan (onze serre van 15m² vol tomaten heeft maar 4m³ water op een volledig seizoen nodig - het dak zelf krijgt 12m³ neerslag per jaar).

En geen onzin genre "de kracht van verandering", wel overleg met alle actoren:
- landbouwers & aanverwante activiteiten
- industrie (inclusief nucleaire installaties, want die hebben ook veel (koel)water nodig)
- natuurbeheer
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

heist_175 schreef: - verbod op sproeien van tuinen, enkel druppelleidingen zijn nog toegestaan (onze serre van 15m² vol tomaten heeft maar 4m³ water op een volledig seizoen nodig - het dak zelf krijgt 12m³ neerslag per jaar).
Misschien een beetje OT: welk systeem/merk gebruik je? Ben al even aan het rondkijken, maar ik ben geen fan van harde leidingen (wat de systemen die je in de doorsnee Aveve/Horta kan vinden zijn). We hebben een aantal m2 groenten staan, en ik wil dit asap vervangen door een druppelleiding.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:- drinkwater prijzen progressief maken: eerste 20L per persoon per dag aan een basistarief, nadien bijna exponentieel omhoog
Ik volg je in je hele betoog, maar hier heb ik toch serieuze problemen mee.

Gemakkelijk om te zeggen dat je maar regenwater moet capteren en gebruiken, maar heb je er al eens bij stil gestaan dat er heel wat mensen in kleine tuinloze woningen of appartementen wonen? Die straf je dus zonder alternatief.
De gegoede burger vloekt eens, steekt een regenwaterput van 10.000 liter en heeft er verder geen last van.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

devilkin schreef:
heist_175 schreef: - verbod op sproeien van tuinen, enkel druppelleidingen zijn nog toegestaan (onze serre van 15m² vol tomaten heeft maar 4m³ water op een volledig seizoen nodig - het dak zelf krijgt 12m³ neerslag per jaar).
Misschien een beetje OT: welk systeem/merk gebruik je? Ben al even aan het rondkijken, maar ik ben geen fan van harde leidingen (wat de systemen die je in de doorsnee Aveve/Horta kan vinden zijn). We hebben een aantal m2 groenten staan, en ik wil dit asap vervangen door een druppelleiding.
Gardena Micro Drip.
Alle leidingen hebben we in 13mm uitgevoerd, gaatje erin boren, dripper erin en klaar.
Ik heb een "sturing" voor de tomaten+komkommers+paprika's en eentje voor de aardbeien in bakken. Telkens meteen FlexControl. Klinkt allemaal fancy en duur, maar is het niet.
Flex: €40 (FlexControl maken ze niet meer, was toen €34)
50m 13mm leiding: €46
25 druppelaars: €9 (tomaten: 2, komkommers: 3, paprika: 1, aarbeien: 1)

De serre "spoelen" doen we in de winter (december, januari, februari) met een Gardena Fox, met zo'n 2 "dekken" we heel de serre. Dan draaien we er zo een paar kuub water door, maar op die moment is er altijd water genoeg.

Overigens, dit systeemgebruiken we al sinds de lente van 2016, het gaat nu de vijfde zomer dienst bewijzen (is al volop dienst aan het bewijzen :banana: ).
cadsite schreef:
heist_175 schreef:- drinkwater prijzen progressief maken: eerste 20L per persoon per dag aan een basistarief, nadien bijna exponentieel omhoog
Ik volg je in je hele betoog, maar hier heb ik toch serieuze problemen mee.

Gemakkelijk om te zeggen dat je maar regenwater moet capteren en gebruiken, maar heb je er al eens bij stil gestaan dat er heel wat mensen in kleine tuinloze woningen of appartementen wonen? Die straf je dus zonder alternatief.
De gegoede burger vloekt eens, steekt een regenwaterput van 10.000 liter en heeft er verder geen last van.
Je kan sociale correcties overwegen, om de burgers met een beperkt tegemoet te komen.
Maar er zijn er die graag nutsvoorzieningen doorrekenen aan het platteland, wegens verder uit elkaar wonend. Wel, laten we dat dan dootrekken naar watervoorziening ook, maar dan zal de stad er bekaaid (lees: droog) vanaf komen.
De stad Antwerpen en in mindere mate Leuven en Gent en in nog beperktere maten de andere steden, plegen een hold-up op de Vlaamse begroting, door miljarden (ik schrijf het goed: miljarden) per jaar uit die Vlaamse begroting naar hun inwoners te sluizen. In plaats van een privé stadsleger in te richten, zou de stad Antwerpen er ook aan waterbeheer mee kunnen doen: collectief waterbeheer: stadswadi's ed.

Bedenk wat het alternatief is: (bijna) gratis water (€4 voor 1 kuub - tot aan uw watermeter geleverd) noopt mensen tot spilzucht. Een correcte tarifering zou mensen aanzetten tot zuinigheid. In het ideale geval een slimme waterheffing: in droge periodes duurder water en omgekeerd.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

heist_175 schreef:....

Dus: als uw put leeg is, na een paar weken droogte is de conclusie dat je
of teveel water verbruikt,
of een te kleine put hebt,
of beide.

...
Niet mee eens. Je maakt de meest gemaakte redeneringsfout.

Een grotere put helpt niets als je dakoppervlakte hier niet op aangepast is.

Ons voorbeeld: Wij hebben een put van 10.000l. Hangt ongeveer 120m² dak op aangesloten.

Dit geeft op jaarbasis ongeveer 100m³. Is gemiddeld 2m³ per week. Trek daar 500-600 liter per week nodig voor de wasmachine vanaf (gezin van 5 met kleine kindjes, remember) en er blijft ongeveer 200 liter per dag over, wat overeenkomt met ongeveer 6 keer de wc doorspoelen per dag per persoon in ons gezin.

Kleine kinderen (3 stuks) gaan op een dag vaak naar het toilet, héél vaak, alleszins zeker meer dan 6 keer ...

Helpt een grotere put steken? NEEN. Onze put is de voorbije 5 jaar nog maar 2 keer vol geraakt. Had ik 20m³ put gehad (ipv 10m³), dan had ik mss 100 of 200 liter bespaard over die 5 jaar. Zeker niet meer.

Als er nu 200m² dakoppervlakte op mijn put aangesloten was geweest, zou het een héél ander verhaal geweest zijn ...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

pfuhu schreef:
heist_175 schreef:....
Dus: als uw put leeg is, na een paar weken droogte is de conclusie dat je
of teveel water verbruikt,
of een te kleine put hebt,
of beide.
...
Je maakt de meest gemaakte redeneringsfout.

Een grotere put helpt niets als je dakoppervlakte hier niet op aangepast is.

Ons voorbeeld: Wij hebben een put van 10.000l. Hangt ongeveer 120m² dak op aangesloten.

Dit geeft op jaarbasis ongeveer 100m³. Is gemiddeld 2m³ per week. Trek daar 500-600 liter per week nodig voor de wasmachine vanaf (gezin van 5 met kleine kindjes, remember) en er blijft ongeveer 200 liter per dag over, wat overeenkomt met ongeveer 6 keer de wc doorspoelen per dag per persoon in ons gezin.

Kleine kinderen (3 stuks) gaan op een dag vaak naar het toilet, héél vaak, alleszins zeker meer dan 6 keer ...

Helpt een grotere put steken? NEEN. Onze put is de voorbije 5 jaar nog maar 2 keer vol geraakt. Had ik 20m³ put gehad (ipv 10m³), dan had ik mss 100 of 200 liter bespaard over die 5 jaar. Zeker niet meer.

Als er nu 200m² dakoppervlakte op mijn put aangesloten was geweest, zou het een héél ander verhaal geweest zijn ...
Eerst verwijt je mij dat ik een redeneerfout maak, om zelf een mishmash te maken van cijfers.
Dak: 120m²
Op jaarbasis is dat dus 100m³ water
Stel dat er geen druppel overloopt uit de put en je dus die 100m³ echt kan gebruiken, levert dat 280L per dag op.
Wij zijn een gezin van 4, met 2 kinderen dus, en wij halen nauwelijks 250L per dag. Dat is dan alles: eten, drinken, bad, douche, ...

Dus opnieuw:
- te kleine put (want de meerderheid heeft niet eens 10'000L steken)
- te hoog waterverbruik
- en vaak beide (put van 3K en dan 700L water per dag)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

cadsite schreef:
selder schreef:We mogen weer eens van de droogste zomers verwachten dit jaar, er is nu al een oppompverbod voor enkele kleinere riviertjes. Ik hoop dat jullie jullie zwembad niet zitten vullen met drinkwater, maar er regenwater voor gebruiken?!
En wat haalt dat uit denk je?

Er is water te weinig. Nu je zwembad vullen met regenwater lijkt correct, maar je voelt het nu al dat er een ernstig tekort is. Dus nu je zwembad vullen met regenwater resulteert per definitie in je wc spoelen met drinkwater over enkele weken.
Vergeet ook niet dat er niet enkel een voorraadprobleem is: er is te weinig water,
maar dat er ook een capaciteitsprobleem is: er is meer vraag naar water dan dat de leidingen kunnen aanvoeren

En dus is het minder belastend voor het leidingnet dat iedereen een douche neemt, of thee zet,
dan dat iedereen zijn zwembad vult (liefst nog allemaal tegelijk in de namiddag).
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

heist_175 schreef:Wij zijn een gezin van 4, met 2 kinderen dus, en wij halen nauwelijks 250L per dag. Dat is dan alles: eten, drinken, bad, douche, ...
Hoedje af. Hier ook een gezin van 2+2 maar ik krijg het weekverbruik niet onder de 2m³ terwijl jij het blijkbaar onder de 1750l houdt.
Hier staat wel alles op stadswater.
Ik zou het toilet op regenwater willen zetten maar vrees met een put van amper 3000l snel tekort te lopen. De wasmachine op regenwater zetten ziet moeder de vrouw niet zitten.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Hoedje af dat jullie dat allemaal zo mooi opvolgen :).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Sinna schreef:
heist_175 schreef:Wij zijn een gezin van 4, met 2 kinderen dus, en wij halen nauwelijks 250L per dag. Dat is dan alles: eten, drinken, bad, douche, ...
Hoedje af. Hier ook een gezin van 2+2 maar ik krijg het weekverbruik niet onder de 2m³ terwijl jij het blijkbaar onder de 1750l houdt.
Hier staat wel alles op stadswater.
2015: 211L per dag gemiddeld over een gans jaar en dat is ook heel stabiel doorheen het jaar (stdev = 17) - toen was al het verbruikte water nog drinkwater
2019: 164L drinkwater per dag gemiddeld over een gans jaar en 64L per dag gemiddeld regenputwater, samen 210L water per dag gemiddeld (2019/04 hebben we de regenwaterput in gebruik genomen) - disclaimer: (bijna) al het water voor de tuin komt momenteel nog uit de regenwaterput, maar is geen huishoudelijk gebruik, als ik dat toevoeg komen we op 308L per dag (160L per dag voor de tuin+serre, tussen 15/5 en 15/10)
2020: 159L drinkwater per dag gemiddeld over een half jaar en 68L per dag gemiddeld regenputwater, samen 227L water per dag - disclaimer: de tuin begint pas vanaf nu water te vragen, dus dat gebruik zit er nog niet in natuurlijk, maar op termijn hebben we ook voor dat waterverbruik een andere oplossing
Ik zou het toilet op regenwater willen zetten maar vrees met een put van amper 3000l snel tekort te lopen.
Met enkel 2 toiletten momenteel aangesloten verbruiken we 65L per dag, daarmee kan je een droge periode van 30-40 dagen moeiteloos overbruggen.
Als je me de grootte van het dak dat de put voedt laat weten, kan ik u zeggen hoeveel % van de tijd dat uw put leeg staat (leeg = 200L water er nog in).
Rekening houdend met een dak van 200m² zou dat 0,32% van de tijd zijn, gebaseerd op regendata van de VMM van de voorbije 15 jaar in Bonheiden.
- put: 3000L
- dak: 200m²
- drempel neerslag: 1mm
- verbruik: 65L per dag (2 WC's aangesloten)
- "lege put": 200L (aanzuigkorf komt niet tot op de bodem)
- % lege put sinds 13/05/2004: 0,32%

Afbeelding
De wasmachine op regenwater zetten ziet moeder de vrouw niet zitten.
Als je filters plaatst, dan is regenwater beter dan stadswater omdat het zachter is en er geen chemie aan toegevoegd wordt.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Regenwater is sowieso zachter dan stadswater (zeker hier in het Venetië van het Noorden), maar mijn vrouw heeft zich laten vertellen dat was die binnen gedroogd wordt sneller kan/zal ruiken indien met regenwater gewassen.
Computer(k)nul
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Hier al een 8 jaar wasmachine op regenwater, maar geen last van geurtjes hoor.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Sinna schreef:maar mijn vrouw heeft zich laten vertellen dat was die binnen gedroogd wordt sneller kan/zal ruiken indien met regenwater gewassen.
Dat is onzin.
Eén van de filters die je moet plaatsen is een koolstoffilter (zit ook in de FF60 en veel andere triplexfilters), dat haalt onzuiverheden, kleur en geur uit het water.
Ik wil u laten ruiken aan drinkwater en gefilterd regenwater, je zal geen verschil ruiken. Zelfs geen verschil zien tussen beide.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Sinna schreef:Regenwater is sowieso zachter dan stadswater (zeker hier in het Venetië van het Noorden), maar mijn vrouw heeft zich laten vertellen dat was die binnen gedroogd wordt sneller kan/zal ruiken indien met regenwater gewassen.
We wassen ook op regenwater.
Buiten bladvangers in de dakgoten en jaarlijks of tweejaarlijks reinigen van goten en regenput doen we niet veel meer.
Ik gebruik een filter die nog uit te wassen valt, een krachtige pomp duwt na verloop van tijd toch het vuil gewoon door een fijnfilter als je niet regelmatig vervangt.
Nu met de droogte ook genoodzaakt om kraantjeswater te gebruiken... de was heeft nog steeds dezelfde geur hoor.
Het is echt het gedacht dat telt hier.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

honda4life schreef:reinigen van regenput
Is zoiets zelfs nodig ? Nooit bij stilgestaan... Wonen hier nu al bijna 15 jaar en onze regenput is nog nooit gekuist geweest. Heb hem zelfs nog nooit opengedaan. Maar totaal geen probleem met het regenwater, geen geurtjes en alle was is met regenwater.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Als je geen problemen hebt, niet reinigen. Reinigen verstoort het biologisch evenwicht in je put.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Een regenput van 3000L niet gebruiken is jammer. Die 3000L zal in 90% van het jaar volstaan. Zeker als er een groot dakoppervlak is.

Wij hebben ong. 2500L komt de laatste jaren wel ieder jaar eens leeg, maar de rest van het jaar heb je echt geen problemen.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Mijn katten, en bij uitbreiding alle katten drinken liever regenwater dan leidingwater. Conclusie: regenwater is beter, lekkerder, gezonder... Want als het slecht is moet je het niet aan een kat voorschotelen, die laat het gewoon staan.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Tomby schreef:
honda4life schreef:reinigen van regenput
Is zoiets zelfs nodig ? Nooit bij stilgestaan... Wonen hier nu al bijna 15 jaar en onze regenput is nog nooit gekuist geweest. Heb hem zelfs nog nooit opengedaan. Maar totaal geen probleem met het regenwater, geen geurtjes en alle was is met regenwater.
De eerste keer nadat we de woning gekocht hadden, was het toch een behoorlijke troep dat er op de bodem verzeild was geraakt hoor.
Rottende bladeren etc. zal nooit de waterkwaliteit ten goede komen.
Zuig met een waterstofzuiger en een extra stuk PVC-buis van boven alles op.
Inderdaad, de wanden afspuiten is uit den boze.

Binnenkort nog eens werk van maken, er lag zo veel stuifmeel op het dak dat m'n water geel zag na de eerste regenbui.
Als je ziet wat er nog aan de wand is blijven kleven, dat wil ik niet nog eens in m'n water.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Jack Daniels schreef:Mijn katten, en bij uitbreiding alle katten drinken liever regenwater dan leidingwater. Conclusie: regenwater is beter, lekkerder, gezonder...
Volle boerenmelk "lichtjes gefermenteerd" gaat er nog beter in. :wink:
Maar het is waar: regenwater of nog liever (kraantjes)water met bloesem drinken ze liever dan "gewoon" leidingwater.
Nu ja, ratten/muizen eten ze ook graag...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ordon schreef:
Jack Daniels schreef:Mijn katten, en bij uitbreiding alle katten drinken liever regenwater dan leidingwater. Conclusie: regenwater is beter, lekkerder, gezonder...
Volle boerenmelk "lichtjes gefermenteerd" gaat er nog beter in. :wink:
Maar het is waar: regenwater of nog liever (kraantjes)water met bloesem drinken ze liever dan "gewoon" leidingwater.
Nu ja, ratten/muizen eten ze ook graag...
Volle melk voor katten??? Ben je nu helemaal??? Katten zijn lactose intolerant, net zoals egels. Als je je katten absoluut melk wilt geven, doe dan zoals ik en geef ze lactosevrije melk.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
bdeblier
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 29 jul 2016, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 8 keer

Jack Daniels schreef:Katten zijn lactose intolerant, net zoals egels. Als je je katten absoluut melk wilt geven, doe dan zoals ik en geef ze lactosevrije melk.
Correct - maar lactose fermenteert gemakkelijk tot melkzuur. Echte yoghurt bevat bvb zo weinig lactose dat ik er geen probleem mee heb, en mijn senior kat, met gevoelige darmen, blijkbaar ook niet.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Ik vraag me af welke melk katten de voorbije eeuwen op boerderijen dronken voor er lactosevrije melk was? :wink:

Sommige mensen zijn lactose intolerant.
Er zullen ook katten zijn die lactose intolerant zijn.
Allemaal? Nee, uiteraard niet.

Melk uit de winkel is een ander verhaal ... maar dat is niet alleen voor katten zo: ook voor mensen.

"De kat bij de melk zetten."
Anyone?

Katten en egels zijn zoogdieren. En wat denk je dat deze "zogen"? Lactosevrije melk? Water?
bdeblier
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 29 jul 2016, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 8 keer

Ordon schreef:Katten en egels zijn zoogdieren. En wat denk je dat deze "zogen"? Lactosevrije melk? Water?
Even een lesje biologie: zoogdieren verliezen normaal het vermogen lactose te verteren nadat ze gespeend zijn - omdat lactase aanmaken dan ook geen nut meer heeft. Het menselijk vermogen om lactose te verteren is een redelijk recente mutatie (zo'n 8000 jaar oud, als ik het me goed herinner) uit Europa. Bij onze Afrikaanse en Aziatische medemensen is de norm nog steeds lactose intolerant te zijn.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

bdeblier schreef:Even een lesje biologie: zoogdieren verliezen normaal het vermogen lactose te verteren nadat ze gespeend zijn - omdat lactase aanmaken dan ook geen nut meer heeft.
En wat vertelt uw biologie over de lactase productie bij katten:
  • vlak na de geboorte
  • tijdens hun levensloop indien zij melk blijven drinken?
  • Wat is "normaal"?
bdeblier schreef:Het menselijk vermogen om lactose te verteren is een redelijk recente mutatie (zo'n 8000 jaar oud, als ik het me goed herinner) uit Europa. Bij onze Afrikaanse en Aziatische medemensen is de norm nog steeds lactose intolerant te zijn.
Bevat melk van zoogdieren normaliter lactose? Inclusief onze Afrikaanse en Aziatische medemensen.
Hebben zoogdieren minstens het initiële vermogen om lactose te verteren?
Welk is de hormonale invloed van de rijkelijke aanwezigheid van galactose en glucose (de monosachariden waaruit lactose is opgebouwd) in de moedermelk op het jong geboren organisme?

Zou het kunnen dat men beter spreekt van dat sommige zoogdieren tijdens hun leven lactose intolerant worden omdat er haast geen lactose meer aanwezig is in hun voeding tijdens de latere levensfase?
Want initieel (=bij de geboorte) zijn zoogdieren normaliter niet lactose intolerant.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Kunnen we het afgesplitste topic nog eens afsplitsen? :cop:

Het voetbalveld achter onze tuin wordt al dagen aan 1 stuk door besproeid, dag en nacht ... :nono:
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Ik heb net mijn meterstand doorgegeven. Was 71 kuub. Vroeger was mijn jaarlijks verbruik een 120 kuub maar wat liggen besparen.
Water is echt duur geworden :-). Ik heb geen mogelijkheid tot een waterput met mijn 30 vierkante meter tuin :-).
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”