Zelfde issues hier, bedankt voor de lijst, dcs-vod.apis.anvato.net en dcs-jite.cdn.anvato.net moeten blijkbaar ook op de whitelist (op mijn pfBlockerNG/DNSBL), daarna ging het terug.
Spijtig dat VTM als 'malafide' bestempelde partners gebruikt.
Mochten er mensen zijn met AdguardHome 0.106.0 en die .lan als domain suffix gebruiken voor hun interne netwerk, en de built-in DHCP niet gebruiken, en merken dat hun interne resolving niet meer werkt: er zit een foutje in deze release. Ikzelf liep er tegen en 't duurde toch even eer ik het doorhad.
Je kan ook (tijdelijk) de alpha builds draaien, waarin dat en meer gefixed is.
Dingen waaronder IPv6 resolving was bugged en gaf altijd als ID nr 0 terug, wat voor warnings kan zorgen.
Al denk ik wel dat er een relatief snel nog een hotfix aankomt als je het niet ziet zitten van tijdelijk die alpha's te draaien.
Voor wie interesse heeft, ik heb een automated build opgezet rond AdguardHome naar een Debian-based package, gebaseerd rond eerder werk van adelolmo. Kort nadat een nieuwe stable wordt gereleased door Adguard wordt deze gepackaged en gepushed naar een deb repo hosted op B2 (met Cloudflare ervoor zodat het me niks naar data-out kost )
Hier idem met pihole met https://dbl.oisd.nl/ als blocklist.
Na 'tkx.mp.lura.live' te hebben gewhitelist werkt het inderdaad weer.
@pletse1981: Als je zoiets voorhebt kan je eens de de site proberen laden en dan in de 'Query log' gaan kijken welke domeinen er op dat moment geblokekerd worden. Die kan je dan eens proberen whitelisten.
EDIT: Gereport als false positive.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant-Bron
Om te achterhalen wat geblokkeerd was, probeerde ik dit te doen met de opdracht "tail pihole.log", want mijn "query log" is altijd leeg. Vermoedelijk doe ik iets verkeerd ?
Meer geblokkeerde domeinen betekend niet persé veiliger. Wat belangrijker is is dat de domeinen correct zijn en snel geupdated worden. Welke daarin de beste is heb ik wel geen idee van, dat is ook niet eenvoudig na te gaan.
Het verschil in aantal kan trouwens ook verklaard worden doordat men meer categorieën blokkeert (of veel flase positives heeft ).
Dat je query log leeg is ligt vermoedelijk aan je privacy instellingen. Kijk die eens na.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant-Bron
MaT schreef:
Dat je query log leeg is ligt vermoedelijk aan je privacy instellingen. Kijk die eens na.
Ik heb gevonden waarom mijn query log leeg is: ik gebruik pihole niet als DHCP-server, dat laat ik mijn router doen. Daarom kan ik alleen af en toe iets halen uit "tail pihole.log", maar het is niet altijd gemakkelijk...
VTM lukt trouwens wel als ik de "ADS-lijst" van "the blocklist project" op disable zet, maar dan heb ik soms nog reclame op bepaalde apps. Dus moet ik kiezen...
Het wel of niet zijn van DHCP server heeft niets te maken met een lege query log in pihole. Als pihole een DNS request krijgt dan kan hij die loggen, DHCP server of niet.
Ik gebruik pihole ook niet als DHCP server en heb wel een query log.
Staan je privacy instellingen wel juist?
Meestal hoef je niet te kiezen hoor, kwestie van de juiste domeinen te blokkeren en te whitelisten. Daarvoor moeten we eerst die query log in orde krijgen dus.
MaT schreef:Het wel of niet zijn van DHCP server heeft niets te maken met een lege query log in pihole. Als pihole een DNS request krijgt dan kan hij die loggen, DHCP server of niet.
Ik gebruik pihole ook niet als DHCP server en heb wel een query log.
Staan je privacy instellingen wel juist?
Meestal hoef je niet te kiezen hoor, kwestie van de juiste domeinen te blokkeren en te whitelisten. Daarvoor moeten we eerst die query log in orde krijgen dus.
Nee, ik had die op anonymous mode staan...
Ik probeer nu nogmaals te achterhalen welke ingang ervoor zorgt dat ik VTM GO niet meer kan afspelen als ik de ADS-list van the blocklist project heb aanstaan. Bedankt voor je hulp alvast!
Oisd heeft als uitgangspunt om zoveel mogelijk te blokkeren, maar toch te zorgen dat alles blijft werken.
Als je een site hebt die niet meer werkt omwille van een blokkering, kan je dat melden.
Ik heb het eens voorgehad en gemeld,na 4 uur was het in orde.
Sindsdien gebruik ik enkel oisd als blocklist (via NextDNS)
Werkt ie weer, bij mij toch, maar heb je misschien wel terug reclame.
Is ook een nogal generiek google ads domein dus kan dat er op andere plaatsen ook ads tevoorschijn komen.