Routing probleem lan printer

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Spink
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 jan 2006, 23:07

Ik heb de volgende setup thuis:
- bbox in de garage waarop een aantal toestellen rechtstreeks aangesloten zijn (wlan uitgeschakeld wegens te zwak signaal)
- Eén van die toestellen is een TP-link router in de woonkamer waarvan de wlan gebruikt wordt

Ik wil nu een bekabelde laserprinter gebruiken in het netwerk met als doel dat ik draadloos kan printen van op de laptop. Dus laptop draadloos, printer UTP bekabeld. Deze setup werkt enkel als de utp-kabel van de printer aangesloten is op de TP-link daardloze router. Wanneer ik de UTP-kabel van de printer rechtstreeks op de bbox aansluit (wat gemakkelijker zou zijn), krijg ik de printer niet te zien op de laptop.

Dit is duidelijk een routing probleem, vermits de DHCP-range op de bbox 192.168.1.x is en op de TP-link router 192.168.0.x. Welke instellingen moet ik doen om toch te kunnen printen vanaf de draadloze laptop wanneer de printer rechtstreeks aangesloten is op de bbox? Voor de rest werkt heel deze opstelling perfect.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Het is heel simpel maar klinkt vermoedelijk als Chinees voor je...

Ofwel gebruik je je TP-link als access point (routerfunctionaliteit uitschakelen), dit is de beste oplossing.
Ofwel voeg je een route toe, maar dat is geen mooie oplossing.

Dit filmpje is een goede basis, snap alleen niet goed waarom ze het IP van de TP-link buiten de range van de BBOX instellen.


Misschien is deze beter:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Heb je misschien gewoon last van dubbele NAT?
Waarom zou je uw TPLink adressen laten uitdelen, laat de bbox dat toch gewoon doen?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Enige propere manier is om die TP-Link als AP te configureren. Dan zit alles in 1 lokaal netwerk en ga je geen routing issues hebben. Bovendien kan je zelfs de WLAN van de BBox terug activeren zodat je een groter wifi-bereik in huis hebt. Gewoon ter vergelijking, ik zit hier bij Telenet en heb 2 routers aangesloten op de Telenet router met allebei als zuivere AP. Op alle 3 is wifi enabled en gebruik ik dezelfde SSID/paswoord maar op verschillende wifi kanalen, om max. bereik in huis te hebben zonder dat een client expliciet moet kiezen met welke wifi hij connecteert. En alle toestellen kunnen gewoon met elkaar communiceren, ongeacht met welke router/AP ze geconnecteerd zijn.
Spink
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 jan 2006, 23:07

Bedankt voor de input! Ik ben geen pro, maar totaal chinees is het nu ook weer niet voor mij... :-D

Ik had in het verleden al eens een poging gedaan om de ip-adressen allemaal binnen dezelfde range te krijgen (en de tp-link dus als AP te gebruiken), maar dat was geen succes. Het begon toen allemaal te flippen wss door een verkeerde instelling. Ook deze keer liep het effe mis zoals het regelmatig uitvallen van de wifiverbinding, geen internet meer, enz. Maar met het filmpje van tp-link is het dan toch goed gekomen. Mijn tp-link heeft wel geen ingebouwde AP-functie, maar na manueel instellen lijkt het ok. Fouten waren volgens mij:
- UTP-kabel van de bbox naar tp-link moet niet meer in de WAN- maar in een LAN-poort gestoken worden wanneer deze als AP functioneert
- AP een nieuwe IP geven binnen de range van de bbox (maar de AP wel eerst even afkoppelen bij instellen)

Bedankt voor de hulp!
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Dezelfde range voor en na een router kan gewoon niet werken indien je deze effectief als router (NAT) gebruikt.
Het is immers onmogelijk dat je router weet dat ook dezelfde adressen in hetzelfde bereik er "voor" zitten aan kant van WAN.
Geen ingebouwde AP functie is op zich geen probleem, hooguit de WAN-poort die niet bruikbaar is om een vijfde kabel aan te sluiten.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

honda4life schreef:Dezelfde range voor en na een router kan gewoon niet werken indien je deze effectief als router (NAT) gebruikt.
Ik denk dat je hem verkeerd begrepen hebt... hij zet gewoon de management interface van z'n router/AP in hetzelfde subnet (is ook nodig want anders kan je het AP niet beheren). Hij moet gewoon zorgen dat de DHCP server uitstaat op het AP en dat het management interface adres niet in de DHCP pool zit van z'n andere router.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Hij had in het verleden al eens gedaan staat er :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Spink
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 jan 2006, 23:07

Toch nog een probleem opgedoken:
Heb thuis ook een draadloos guest-netwerk voor als er eens iemand op bezoek komt. Heeft altijd goed gewerkt, maar na het aanpassen van de router naar AP geraakt er niemand meer op ingelogd. Aan de instellingen is nochtans niks veranderd. Er wordt blijkbaar geen IP-adres toegekend bij het inloggen op de guest. Wat kan het probleem zijn?

UPDATE: blijkbaar moest de optie "allow guests to access my local network" geactiveerd worden. Ergens logisch omdat de IP-adressen nu door de bbox worden toegekend en niet meer door de tp-link. Maar wat is het nut dan nog van het gastnetwerk? Ik wilde juist vermijden dat ze op mijn thuisnetwerk konden terwijl ze toch op internet kunnen. Valt dit eenvoudig op te lossen?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

PPPoE sessie starten met je eigen router Vdsl gebruikers kunnen je hier beter bij helpen.
Uw router gebruiken met router functionaliteit
U wilt graag uw privérouter gebruiken om zo uw eigen netwerk te beheren? Volg dan deze stappen:
Verbind uw privérouter via de LAN-uitgang van de b-box met de WAN-ingang van de privérouter.
Zet de DHCP-functie op uw privérouter AAN.
Wijzig de IP-instellingen van uw privérouter zodat deze verschillend zijn van de b-box:
Default Gateway: wijzig deze naar een ander IP-adres dan dat van de b-box, bv. 192.168.2.1.
DHCP-range: wijzig deze naar een andere range dan die van de b-box, bv. 192.168.2.2 - 192.168.2.255.
Maak een PPPoE-sessie aan op uw privérouter met de gebruikersnaam en het wachtwoord van uw internetverbinding.
De toestellen die verbonden zijn met uw privérouter zullen nu een IP-adres krijgen van uw privérouter en niet van de b-box. De WAN-verbinding (bv. voor remote access), zal ook verlopen via uw privérouter.
Let op: Voor een optimale tv-ervaring, raden we u aan de decoder rechtstreeks aan te sluiten op de b-box.
Aandachtspunten
U hebt hierdoor 2 aparte netwerken. Toestellen die verbonden zijn met het ene netwerk, kunnen andere toestellen op het andere netwerk niet zien (bv. draadloze printers).
Wanneer beide wifi-netwerken (dat van de b-box en dat van uw privérouter) ingeschakeld zijn, dan zal uw toestel, afhankelijk van uw locatie, zowel met de b-box als met uw eigen privérouter kunnen verbinden
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Spink schreef:geraakt er niemand meer op ingelogd
... wie ontvang jij dan wel allemaal ten tijde van lockdown ? :angel:

Maar inderdaad, guest netwerk zal niet meer gaan tenzij met VLANs. Maar bij een simpele stock TP-Link router of BBox, zal dat helemaal niet voorzien zijn.
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Zoals uitgelegd door @mailracer
cfr.
https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... outer.html
&
uw printer bekabeld op Bbox en uw laptop draadloos op Bbox
Laatst gewijzigd door M_016 op 18 mei 2020, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Dat lijkt me gewoon zijn originele setup, en dat gaat dus nog altijd zijn printer-probleem niet oplossen. In de Proximus uitleg staat het zelfs ook duidelijk: je krijgt 2 netwerken en toestellen op de verschillende netwerken kunnen elkaar niet zien.
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

@Tomby
inderdaad 2 netwerken maar met printer met kabel op Bbox en laptop in Wifi op Bbox zitten ze beide in 1 netwerk nee?
origineel printer in utp en laptop in wifi op TP-Link : ok
niet ok was de 2e poging met als mijns inziens vermoedelijke setup printer in utp op Bbox en laptop in wifi op TP-link (= 2 LAN & appraten zien elkaar niet)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Het punt was dat hij zijn printer op de BBox wou aansluiten, maar zijn computers op de wifi van zijn TP-Link router omdat hij met de wifi van de BBox veel te slechte range had. Met alles op de BBox heeft hij ook geen reden meer om die TP-Link te hebben (behalve dan zijn guest wifi network).
efari
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 sep 2015, 21:49
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Subnetmasks instellen op 255.255.254.0 (of .252.0 of .248.0 of...) zou dit alles toch moeten oplossen?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

efari schreef:Subnetmasks instellen op 255.255.254.0 (of .252.0 of .248.0 of...) zou dit alles toch moeten oplossen?
Totaal niet... ik vrees dat je nog wat kennis ontbreekt over netwerken.

Met een tweede router heb je niet alleen het probleem van NAT maar ook het feit dat je routing moet hebben (en net door je subnet groter te zetten ga je dat vermijden, uiteindelijk moeten de PC's wel naar een ander subnet via je default gateway, moest het gewoon een switch zijn dan was het inderdaad zo eenvoudig, maar dan zou je ook geen twee ranges gehad hebben).
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

@Tomby
daar u hebt een punt maar een zwak signaal betekent niet noodzakelijk onmogelijk en een printer kan vermoedelijk "met weinig tevreden zijn"
blijft uiteraard nog bv. de oplossing ap aangekaart door @honda4life
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

honda4life schreef:Ofwel voeg je een route toe, maar dat is geen mooie oplossing.
Als iemand voor die oplossing zou gaan: hoe voeg je een route toe op je bbox?
De TP-link heeft een 0.0.0.0/0 route naar de bbox, dus die richting vormt het probleem niet, omgekeerd wel.
Spink
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 jan 2006, 23:07

Ok, dit wordt ingewikkelder dan gedacht... :eek:

Alles op de bbox is idd geen optie omdat het signaal van de bbox veel te zwak is in de woonkamer. Maar hoe zit dat dan met die routes enz.? Of gaat dit gewoon allemaal niet lukken met de tp-link die ik heb?
Heb al wel gezien dat via het guest netwerk de interface van de tp-link niet bereikbaar is, terwijl dat via het gewone netwerk wel lukt. Toch al een klein beetje afscherming dus. Niet dat ik hier veel indringers verwacht, maar een beetje bescherming van het netwerk is mss toch niet slecht.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

blaatpraat schreef:Als iemand voor die oplossing zou gaan: hoe voeg je een route toe op je bbox?
Zelfs al zou je dat kunnen dan is het nog geen oplossing want de NAT vormt een probleem.
Spink schreef:Ok, dit wordt ingewikkelder dan gedacht... :eek:
De oplossing is nochtans al gegeven... gewoon je TP-Link instellen als AP (maar dan verlies je je Guest netwerk).

Andere optie is gewoon alles aansluiten op je TP-Link en je BBOX (z'n wireless) niet meer gebruiken.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

DarkV schreef:
blaatpraat schreef:Als iemand voor die oplossing zou gaan: hoe voeg je een route toe op je bbox?
Zelfs al zou je dat kunnen dan is het nog geen oplossing want de NAT vormt een probleem.
NAT vormt geen probleem.
NAT overload / PAT vormt potentieel een probleem, maar hoeft het op zich ook niet te zijn.
Maar in ieder geval valt overload normaal gezien op ieder toestel uit te schakelen.

De optie voor TS is hier weliswaar al van in het begin gegeven: router als AP gebruiken, waarbij je 90% van de functionaliteit van je toestel opgeeft.
Aangezien het voorstel voor routing hier ook gegeven werd, was de logische vraag of Proximus dit tegenwoordig al toelaat om zelf routes te definiëren, allicht is dat nog niet het geval.
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

Zoals ik het lees mag je gerust de BBOX features over het hoofd zien.

als je de TP-link als "internetrouter" beschouwt, hangt de printer op het "internet (weliswaar is het internet nu 192.168.1.0/24", en de client op de lan (192.168.0.0/24).
er is dus "maar enkelvoudige NATting" ertussen...

dit werkt, normaal gezien, zo goed als vanzelf, onder deze voorwaarden:
  1. Uw client heeft het ip van de printer "hardgecodeerd" staan in de 192.168.1.0 reeks.
  • Uw printer heeft een fixed ip.
  • uw client gaat naar DAT IP (een "ip poort" in windows, dus niet met een of andere WSD-wizard of zo
  • uw printer is niet zodanig ingesteld dat hij "bidrectionele communicatie" nodig heeft. Voor een generieke printer meestal geen probleem. als je "scan to pc" knopjes wil gebruiken meestal wel een probleem
valideer, nadat dit in orde is, eerst de werking eens door te surfen naar de managementpagina van de printer. Dat zou zeker moeten lukken. (het is immers "maar" een webservertje op dat moment).
Als DIE werkt, dan zou het openzetten van LPR/LPD / etc makkelijk moeten zijn.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Door het feit dat het maar in één richting moet werken (client - je PC - op TP-Link richting device - je printer - op de BBox) maakt het inderdaad eenvoudiger. Je hebt dan ook geen route nodig op de BBOX... je PC zal namelijk prima aan de printer kunnen.
blaatpraat schreef:NAT vormt geen probleem.
Als er echter bidirectionele communicatie nodig is ben je steeds gezien vanwege de NAT... anders moet je maar eens uitleggen hoe je vanop het BBOX netwerk op het TP-Link netwerk geraakt (port forwarding is geen optie tenzij je maar één client zou hebben op een fixed adres).
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

DarkV schreef: ... anders moet je maar eens uitleggen hoe je vanop het BBOX netwerk op het TP-Link netwerk geraakt (port forwarding is geen optie tenzij je maar één client zou hebben op een fixed adres).
Dat is natuurlijk niet de vraag, maar in die situatie (printer aan de tp-link, en kunnen printen vanuit het bbox netwerk) zou ik de optie "DMZ host" of zoiets aanspreken.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

topicstarter heeft twee problemen :

- De lan printer die niet correct werkt op de BBOX en De tplink wanneer deze als router werken met dubbele nat. (bijv printer op bbox aangesloten, toestellen op tplink zien de printer niet). Oplossing is idd om de tplink als AP te configureren, waardoor je 1 netwerk hebt.

- tweede probleem dat zich dan stelt is het gastnetwerk die de TS wil gebruiken op zijn tp-link. aangezien de TPlink als AP werkt zal deze de gast wifi niet routeren naar het internet, tenzij je gasten toelaten op je eigen netwerk. Stel jezelf de vraag of je dat gastnetwerk nodig hebt,

indien wel, dan stel je een PPPOE sessie op je tplink en gebruik je de bbox alleen als modem.

wil je in de kamer (waar de bbox staat) wifi van hetzelfde netwerk van de tplink, dan plaats je daar een nieuwe AP die je vanuit de tp-link router van netwerk voorziet (je moet dan een kabel trekken, of je werkt met powerlines tussen de tplink en het bijkomend AP.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

DarkV schreef:
blaatpraat schreef:NAT vormt geen probleem.
Als er echter bidirectionele communicatie nodig is ben je steeds gezien vanwege de NAT... anders moet je maar eens uitleggen hoe je vanop het BBOX netwerk op het TP-Link netwerk geraakt (port forwarding is geen optie tenzij je maar één client zou hebben op een fixed adres).
Die TP-link doet niet aan zuivere NAT, maar aan overload...
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Je hebt geen 2e VLAN nodig om een gastennetwerk aan te maken. Layer 2 isolatie kan al genoeg zijn.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

blaatpraat schreef:Die TP-link doet niet aan zuivere NAT, maar aan overload...
Alle consumenten routertjes gebruiken NAT overload... ik begrijp dus niet waarom je hierop blijft hameren.

Trouwens NAT of NAT overload... in biede gevallen kan je geen individueel toestel benaderen achter de NAT (het enige middel is hier port forwarding maar dat werkt slechts met één device). Concreet, een device op het BBOX netwerk kan geen device op het TP-Link netwerk aanspreken... al heeft de TS hier misschien geluk door het feit dat een printer normaal zelf geen device gaat aanspreken maar wel andersom (je PC die de printer aanspreekt).

De beste oplossing hier blijft de printer aan te sluiten op de TP-Link en deze een eigen PPPoE sessie te laten opzetten (en de BBOX z'n netwerk of wireless dus niet te gebruiken).
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Printers doen ook behoorlijk wat multicast was me opgevallen.
Zo eenvoudig als de juiste poorten open zetten is het vast niet.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Spink
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 jan 2006, 23:07

Ok, super bedankt voor alle info en reacties! Ik heb uiteindelijk het gastnetwerk maar opgegeven (zoveel gasten mag je nu toch niet ontvangen :lol: ) en heb de TP-link als AP ingesteld. Alles werkt nu naar behoren, alhoewel de printer soms nog wel eens een scan niet wil doorsturen naar de laptop... zal wel eerder een printerprobleem zijn want alles klopt nu met de IP-adressen.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”