Overheid = bipt verbergt onlinekaart met locaties gsm-masten

Plaats reactie
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Naar aanleiding van de brandstichtingen heeft het bipt de zendkaart verborgen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200421_04929714

Op zich begrijp ik het dat men dat doet om de infrastructuur te beschermen. Maar anderzijds is mijn mening ook dat zo'n info beschikbaar moet zijn, ik gebruikte dat wel eens als er op een plek slecht bereik was / geen 4G om te kijken welke operator waarop zat.

Soit hopelijk is het tijdelijk, of komt het terug na registratie.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Vraag me wel af hoe deze "aktievoerders" de kaart raadpleegden. Thuis op de pc en tekeningetje met de route maken?

Beetje zuur grap maar zie ze al film maken van brandstichting en dan vloeken dat ze geen connectie hebben :|
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dat zijn de alu-hoedje activisten.
Ik vind het prima, zolang ze enkel de kolder in eigen hoofd ervaren, niet als ze anderen in gevaar brengen.

DeStandaard 17/04/2020 https://www.standaard.be/cnt/dmf20200417_04925640
Zowel in Nederland als in het VK neemt de overheid de brandstichtingen bijzonder ernstig. De Nederlandse minister van Justitie en Veiligheid, Fred Grapperhuis, noemde de branden al ‘een aanval op de hulpdiensten en daarmee onze samenleving’. Bij een van de branden viel de mobiele communicatie in een straal van vijf kilometer weg, waardoor de hulpdiensten onbereikbaar waren.
En dat allemaal omdat in Wuhan (waar Covid19 uitbrak) een 5G zendmast staat.
Zonder een spatje bewijs...

Overigens:
DeStandaard 20/04/2020 https://www.standaard.be/cnt/dmf20200419_04927050
Het gaat echter niet - zoals eerst gemeld - om een 5G-zendmast van Proximus, maar om een zendmast van Proximus en Telenet die geen 5G bevat, wel 2G, 3G en 4G, aldus telecomregulator BIPT.
Nog wat info:
The Economist 08/04/2020 https://www.economist.com/britain/2020/ ... o-go-viral
DeStandaard 19/04/2020 https://www.standaard.be/cnt/dmf20200419_04927424
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

zoals meestal in de zomervakantie, na een 4-5 tal weken, begint de jeugd zich te vervelen en doen ze baldadigheden/vandalisme...
we zitten ondertussen aan die 5 weken.

is geen excuus, integendeel, maar het heeft zeker evenveel met de "zich vervelen" problematiek te maken als met de gegronde angst voor wat dan ook.

mvg;
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Economist is deel van het probleem, zo werd de Bataclan datum gewoon op de cover gezet als een permutatie die enkel kan leiden naar de dag van de aanval ( 13/11/15 ) . Hun covers staan altijd vol met cryptische symboliek, degoutant ....
Bijlagen
pl2.jpg
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ub4b schreef:Hun covers staan altijd vol met cryptische symboliek, degoutant ....
Sinds een aantal weken lichten ze in een mail naar abbonnees toe hoe ze tot hun cover zijn gekomen "An exclusive look at how we decide on our cover".
Niets degoutants aan, net heel interessant.

Dat van de Bataclan ga je moeten toelichten, ik heb geen idee wat je bedoelt?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Was die lijst nog accuraat?
En we waren net aan het pleiten voor een veel up to datere kaart in publiek domein.
Ik neem aan dat "professional" dan ook weer zeer strict geinterpreteerd zal worden, en we dus gaan kunnen fluiten naar informatie de komende jaren.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

heist_175 schreef:En dat allemaal omdat in Wuhan (waar Covid19 uitbrak) een 5G zendmast staat.
Zonder een spatje bewijs...
idem. omdat er toevallig ook een labo was in Wuhan, waar Trump van zei dat ze daar het virus ontwikkeld hadden. En medewerker het buiten gebracht heeft. Wat als labo in Beijing was? Zelfde analyse?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik kan moeilijk geloven dat de mensen die met die verhalen afkomen ze allemaal zelf geloven, in dat geval zijn ze nog verder heen dan ik al dacht. Het zijn mensen met een laag vertrouwen in de overheid en vooral in zichzelf. Ze voelen zich steeds bekocht en bedrogen en spelen graag de calimero. Hun persoonlijk falen wordt niet in vraag gesteld, het is de boze buitenwereld die het op hen gemunt heeft. Dat is een geruststellender gedachte dan besluiten dat je een totale loser bent of psychische problemen hebt of een combinatie.

De complotten passen daar uiteraard perfect in. Het zijn de "bewijzen" van de slechte overheid die haar burgers bedriegt en de meest hilarische bedoelingen heeft. Ze gebruiken termen als overheid maar hangen verbazend vaak zelf aan de subsidieinfuzen. Het doet me denken aan de racisten die klagen over luie buitenlanders... maar zelf werkloos zijn of, nog beter, ze doen niets en ze pakken ons werk af :lol:

Het zijn dezelfden die de MSM niet vertrouwen en klagen over bubbles maar dan zelf hun nieuws halen op de meest dubieuze websites met een erg beperkte bubble. Als je hen wijst op duidelijke fouten in de verhalen dan wuiven ze dat weg met het had waar kunnen zijn :bang:

Het komt altijd neer op wantrouwen dat ze zelf voeden door zich af te snijden van de betere bronnen en dan maar blind achter de gekste theorieën aanhollen. Ze versterken ook elkaar want hun diepste vermoedens worden in privégroepen ineens als normaal beschouwd. Ze verenigen zich en maken zo elkaar wijs dat zij de uitverkorenen van DE waarheid zijn. In realiteit zijn het complete lunatics die met hun frustratie geen blijf weten.

Ik vind dat we het tijdperk waarin daarmee terecht gelachen werd stilletjes voorbij zijn. Sommige van die gasten zijn klaar om te flippen en doen dat dan ook af en toe. Dat begint met het afbranden van een GSM-mast maar waar gaat het eindigen? Vroeger waren dat vooral eenzaten en konden ze niet zo snel kwaad aanrichten maar ondertussen zijn er groepen die deze mensen gericht recruteren op oa soc. media. Ze worden daar opgejut en nogmaals bevestigd in hun geschifte wereldbeeld. Als deze groepen aan wapens komen dan wordt het echt gevaarlijk. Ik vind niet dat je zo lang moet wachten.

Vrije mening is leuk maar aanzetten tot haat, geweld en vandalisme is allemaal onwettelijk en strafbaar. Ik wil hierbij ook geen links/rechts discussie want je hebt dit soort pipo's aan beide kanten.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ik denk niet dat ze die kaart daarvoor gebruiken. Ze zien die masten zo staan en zullen dan ook wel zo beslissen om ze in brand te steken. Ik denk echt niet dat er ook maar 1 is die die kaart op voorhand heeft opgezocht om te zien waar er een mast stond. Het is niet dat ze verborgen zijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Idd, zo'n kaart heb je niet nodig voor vandalisme, dat ga je sowieso doen op makkelijke toegankelijke masten en die zal je zien staan, niet op masten die op een of ander dak staan waar je toch niet bij kan. Die site is wel een goede bron voor wie medische of industriele of wetenschappelijke apparatuur heeft dat gevoelig kan zijn aan interferentie of wie om gezondheidsredenen niet vlak onder een mast wil komen wonen, onder meer.

Dat gezegd zijnde, het is al langer geweten dat de operatoren absoluut geen fan zijn van die site. En het is toch markant dat het BIPT er nu als de kippen bij is om die site offline te halen, terwijl ze anders wel een pak trager reageren.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 21 apr 2020, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Nochtans informatie waar we recht op hebben.
Erger nog, ik zou willen zien dat ook de infrastructuur bekabelingen (nodes, rops, etc) allemaal op publieke sites komen, zodat je exact kan zien waar je terecht komt als je verhuist.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

ITnetadmin schreef:Nochtans informatie waar we recht op hebben...zodat je exact kan zien waar je terecht komt als je verhuist.
Om die reden heb ik een gigahertz solutions stralingsmeter gekocht, en toen ik 9j terug op huizenjacht moest, heb ik alle potentiële villa's uitgemeten. Heb hier een goed verborgen mast gevonden, die gelukkig onder de bio-iniative norm van 0.6 Volt / m mijn slaapkamer binnenknalt.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dat geeft je dan wel info over masten, maar niet over ondergrondse bekabeling en op welke nodes en rops die aangesloten zijn etc etc...
Het is trouwens niet aan de burger om dat te moeten uitvissen; alle infrastructuur van dat soort moet publiek gekend zijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ITnetadmin schreef:Nochtans informatie waar we recht op hebben.
Erger nog, ik zou willen zien dat ook de infrastructuur bekabelingen (nodes, rops, etc) allemaal op publieke sites komen, zodat je exact kan zien waar je terecht komt als je verhuist.
Dat is gelukkig ook het geval nadat Belgie z'n lesje geleerd heeft in Gellingen, op de website van KLIP kan je gratis opvragen van welke operatoren er allemaal kabels/leidingen er allemaal voor je deur liggen.

Wil je ook de plannen zien, dan is het wel betalend gezien er opzoekingswerk bij komt kijken. Als je dat doet, klassificeer het dan wel als "studie/voorbereiding" want anders gaan de operatoren denken dat je echt gaat graven en kan er iemand komen kijken.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Ik vind niets gratis bij KLIP. Alleen het betalend opvragen van plannen voor een werf zie ik.
De viewer om die plannen te bekijken is gratis :-)
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

"Opvragen aanwezige kabel- en leidingbeheerders" is wel degelijk gratis.

Ter info: dat geeft enkel een lijst van aanwezige operatoren, geen kaarten of ligging, maar het is een indicatie.

Als je een betalende optie neemt worden die betrokken operatoren dan gecontacteerd om de kaarten op te vragen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dus toch nog niet zoals het hoort.
Plannen, incl logische aansluitingen op het netwerk (welke lijnen op welke rops en welke snelheden etc) zouden moeten public domain zijn.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Waarom? Uiteindelijk is dit interne info van de netwerk eigenaar.

Dat het handig is, zeker.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:Idd, zo'n kaart heb je niet nodig voor vandalisme, dat ga je sowieso doen op makkelijke toegankelijke masten en die zal je zien staan
Aan de afrit van de E19 (Brussel > Antwerpen) staat er zo'n paal (geen idee of het 2G, 3G of 4G is).
Veel succes om die te verbergen :).

@op een gebouw
Er zijn nog andere manieren om een zendmast onklaar te maken dan in de fik steken natuurlijk. Als je een "line of sight" hebt tot de paal, zijn er altijd mogelijkheden voor vandalisme.
Het is wachten tot iemand de volgende stap van vandalisme gaat klasseren als "terrorisme".
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

De BIPT site is inderdaad online, maar die had (zeer) verouderde informatie.
De LNE site is gewoon nog steeds online...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

devilkin schreef:Waarom? Uiteindelijk is dit interne info van de netwerk eigenaar.
Omdat het infrastructuur van nationaal belang betreft.
Infrastructuur die overigens (maar dat is een andere discussie) eigenlijk in eigendom van de overheid zou moeten zijn, beheerd door een bedrijf (mogelijk het huidige), maar dan volgens een non profit principe.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

ITnetadmin schreef:
devilkin schreef:Waarom? Uiteindelijk is dit interne info van de netwerk eigenaar.
Omdat het infrastructuur van nationaal belang betreft.
Even advocaat vd duivel: dan zou die eigenlijk echt niet openbaar mogen staan, wel inzicht via overheid en de instanties die erin moeten zijn.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Een wetenswaardigheid, Infrabel heeft een zeer groot glasvezelnetwerk. Niet alleen langs de spoorlijnen zelf, maar ook langs wegen/gebieden waar ooit spoorlijnen lagen. Blijkbaar houden ze een recht op de ondergrond, ook als de spoorlijn al lang opgebroken is. Hier is het bv een gereconverteerd industriegebied waar vroeger sporen lagen, vandaag heeft Infrabel hier glasvezel liggen. Als bedrijf kan je er op intekenen. Wel lucratief natuurlijk in al die ex-industriegebieden die omgebouwd worden tot kantorenzones.

Ook Fluvius legt overal glasvezel naast hun bestaand netwerk aan. Als particulier/bedrijf kan je er op intekenen mits het reeds aangeboden wordt in je gemeente.

En nog een overheidsinstantie waarvan je het misschien niet wist: het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer heeft ook een zeer groot glasvezelnetwerk, langs gewestwegen voornamelijk maar zeker niet beperkt tot dat. Ook daar kan je als bedrijf op intekenen.

En ook de Vlaamse Waterweg heeft een netwerk. Maar hier is het wel duidelijk dat het puur langs de waterwegen loopt voor de bediening van kunstwerken, in het bijzonder de bediening op afstand via camera's. Het loopt niet op plaatsen waar het niet duidelijk is wat ze daar komen doen met hun glasvezel (itt de operatoren hierboven). Je kan er ook niet op intekenen.

Onze overheid beconcurreert de private industrie dus met maar liefst minstens 4 verschillende en afgescheiden glasvezelnetwerken die een groot gebied dekken, telkens aangelegd en onderhouden op kosten van de belastingbetaler. Naar wie de opbrengsten van die belastingbetaler-netwerken gaan is niet duidelijk, we moeten veronderstellen naar de overheid die ze gebouwd heeft, maar men is niet happig om die info te geven.
Jurgo
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 mei 2020, 10:55
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Concurrentie?

Integendeel!

Infrabel is enkel dark fiber, dus altijd een service provider nodig.
Groot deel van hun fiber netwerk is, naar goede Belgische gewoonte, trouwens beheerd door een buitenlandse firma...

Fluvius en AWV is ook enkel de infrastructuur met externe service providers.

Al deze infrastructuur is zoals het zou moeten, namelijk een scheiding tussen de infrastructuur en de service provider.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”