aankoop NUC voor Home Assistant

liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Ik draai hassio nu op een rpi 3b+ en wil naar een Nuc. Dit vanwege redelijk wat willekeurige herstarts momenteel. Je merkt dat ie op de limiet draait. Technische details over load bij Devastator want hij heeft mijn Hassio gebouwd (met onder andere sturing ventilatie, sturing qbus, Sonos aankondiging, watertellers met grafieken, sturing van een bende stopcontacten, enz).

Omdat er misschien later nog camera's bijkomen dacht ik aan een i5, maar nog belangrijker vind ik een laag energieverbruik.

Veel van mijn hassio automations zijn namelijk al gericht op e-verbruik vermindering (ventilatie sturing etc). Ik heb verder een aantal automations, grafana en wat NodeRed toepassingen draaien. Op de 3b+ duurt een herstart eeuwig.

Dus welke nuc i5 zou je aanraden met zo laag mogelijk (idle) energieverbruik? Niet zelfbouw of beperk: geheugen erbij stoppen of ssd inbouwen zal nog wel lukken.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Ben je zeker dat je de computing power van die i5 nodig hebt? Écht zuinig wordt het met een dergelijke CPU volgens mij nooit.

PS: Op Tweakers bestaat er een groot topic over energiezuinige servers waar veel uit te leren valt.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Ik zou voor i5 gaan om klaar te zijn voor camera's. Maar misschien is dat overdreven en als het ooit zo ver komt kan ik nog veranderen.

Dat tweakers onderwerp heb ik al bestudeerd maar is meestal zelfbouw en ik snap er compleet niks van. Heb wel wat consumer it ervaring maar dat is te hoog gegrepen.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Wat wil je met die camerabeelden precies doen? Gewoon opslaan?

Ik probeer gewoon te begrijpen waar de redenering vandaan komt dat een i5 de (enige) juiste keuze is. :)

Tweakersdraadje bespreekt ook wel zijdelings NUC's, maar ook balans tussen aankoopkost en energieverbruik. De meerprijs van sommige hardwarekeuzes is het minderverbruik vaak niet waard.
Laatst gewijzigd door Didymus op 19 apr 2020, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
DenDries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mei 2006, 00:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 5 keer

Al eens gekeken naar een Asrock Deskmini? Ook degelijk qua prijs en wat meer plaats voor 2,5 SSD en NVME. Qua CPU is een i5 zeker overkill voor Home Assistant. Heeft enkel nut bij encoderen van camerabeelden (gewoon opslaan is niet intensief).
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Ik draai hassio in docker op een optiplex 3070 I3. Zwaar overkill enkel voor hassio maar ik draai nog redelijk wat zware dockers.
2 collega's van me gebruiken deze nuc https://tweakers.net/pricewatch/1210221 ... ekker.html
Werkt perfect en heel snel voor hassio alleen.
Je kan hier altijd mee starten. Heb je meer nodig dan verkoop je de nuc. Een nuc blijft redelijk zijn waarde houden.

Edit: Een i5 nuc verbruikt idle niet veel. Mijn optiplex 3070 heeft een verbruik tussen de 7 - 9 watt idle. Bij hele hoge load gaat dit naar 40 watt ongeveer.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

De camerabeelden interpreteren (gezichtsherkenning) zou ook een deel van het werk voor de NUC zijn wel.
Ik schrik wel van de prijzen. Dus rond de 500 euro voorzien. Die 3070 i3 kost toch zo veel alleszins. De Celeron gaat wat licht zijn lijkt me.

Er draait Hassio op, maar er moet ook een Openhab sessie op (link met mijn ingebouwde Qbus domotica), en dan nog een Pi-Hole en een ander stukje software voor mijn pv. Dus niet alleen Hassio, zelfs in de huidige omstandigheden.

Is het ook niet zo dat een stevig belaste i3 uiteindelijk meer stroom zal verbruiken dan een i5 die z'n ding met gemak aankan?

Het stroomverbruik is eigenlijk prioriteit boven alles omdat dat het hele opzet is van mijn domotica (en ook een hoger doel heeft voor de verre toekomst, namelijk huisbatterijen). Tot hiertoe draaien de RPI's op POE via een Unifi switch (6,42W verbruik permanent voor 2 RPI 3B+), wat eigenlijk ideaal is, maar de Hassio-RPI heeft duidelijk te veel werk en dat plotse herstarten is niet goed. Plus risico om de sd-card kapot te schrijven. RPI4 + SSD kan natuurlijk wel maar vermits alles sowieso herschreven moet worden, dan maar beter ineens naar het grotere werk?
Laatst gewijzigd door liegebeestig op 19 apr 2020, 20:45, 2 keer totaal gewijzigd.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Zet er ESX op (gratis), draai HassOS als een VM er op, een andere VM er naast voor een snellere database te hebben eventueel en van de rest ook een VM. Ook handige backups als er eens iets mis loopt.
Hier draait er een i7 NUC met ESX met nog een reeks andere VM's op naast HassOS.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Mclaeys, het gaat me nu even om de hardware, maar wel goeie tip denk ik. :) Dat deel is wel voor Devastator :)

Hoeveel verbruikt je i7 en welk type is het juist (waar koop ik dit?)
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

liegebeestig schreef:De camerabeelden interpreteren (gezichtsherkenning) zou ook een deel van het werk voor de NUC zijn wel.
Ik schrik wel van de prijzen. Dus rond de 500 euro voorzien. Die 3070 i3 kost toch zo veel alleszins. De Celeron gaat wat licht zijn lijkt me.

Er draait Hassio op, maar er moet ook een Openhab sessie op (link met mijn ingebouwde Qbus domotica), en dan nog een Pi-Hole en een ander stukje software voor mijn pv. Dus niet alleen Hassio, zelfs in de huidige omstandigheden.

Is het ook niet zo dat een stevig belaste i3 uiteindelijk meer stroom zal verbruiken dan een i5 die z'n ding met gemak aankan?

Het stroomverbruik is eigenlijk prioriteit boven alles omdat dat het hele opzet is van mijn domotica (en ook een hoger doel heeft voor de verre toekomst, namelijk huisbatterijen). Tot hiertoe draaien de RPI's op POE via een Unifi switch (6,42W verbruik permanent), wat eigenlijk ideaal is, maar de Hassio-RPI heeft duidelijk te veel werk en dat plotse herstarten is niet goed. Plus risico om de sd-card kapot te schrijven. RPI4 + SSD kan natuurlijk wel maar vermits alles sowieso herschreven moet worden, dan maar beter ineens naar het grotere werk?
Ik heb hier 2 optiplex 3060 en 1 3070 met een i3. Ik koop die 2dehands, maar in perfecte staat met garantie nog, op tweakers voor rond de 180 - 190 euro met 128GB ssd en 4GB ram. Soms komen die te koop bij bepaalde verkopers. Geen idee waar die gasten die zo goedkoop vandaan halen want nieuw zijn die idd dik 400 - 500 euro.
Dit is goedkoper dan een i3 nuc 8-9de generatie en ook nog krachtiger. De nuc's blijven ook duur 2de hands :-). Ik heb de mijne, stuk of 10 in totaal allemaal verkocht afgelopen jaar. Een generatie 5 i3 nuc verkocht ik nog rond de 160 - 170 euro.

Je kan zoals hierboven gemeld esxi gaan draaien. Eén van mijn optiplex 3060 draai ik esxi op met 32GB ram maar dit is om te testen met VM's.
Op mijn optiplex 3070 die 24/7 aanstaat draai ik enkel docker containers. Veel makkelijker in onderhoud.

Edit: Voorbeeld van zon toestel 2de hands: https://tweakers.net/aanbod/2270292/del ... -3060.html
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Didymus schreef:Ben je zeker dat je de computing power van die i5 nodig hebt? Écht zuinig wordt het met een dergelijke CPU volgens mij nooit.

PS: Op Tweakers bestaat er een groot topic over energiezuinige servers waar veel uit te leren valt.
Een i5 hoeft niet meteen onzuinig te zijn. Hij is natuurlijk minder zuinig als een RPI, maar hij gaat ook een pak meer doen.

Met een degelijke build kom je onder de 10-15w (idle). Dit is dan natuurlijk zonder dienst te doen als NVR met object recognition.

De pi3 nu voldoet niet echt meer. Herstarten duurt een eeuwigheid, de load komt soms ver boven de 10 uit, wat dan weer delay geeft in het uitvoeren van automations (of zelfs een reboot owv watchdog).

Zelf draai ik alles op een oude i5 (6 jaar oud), maar voor mij is het stroomverbruik ook niet zo belangrijk

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Yaris, geweldig bedankt voor de link. Wat is verschil tussen Dell optiplex 3070 en 3060?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Als je herkenning wil gaan doen op meerdere camera's, zou ik al zeker niet voor een 'T' processor gaan.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Hoe krijg je ESXi op zo’n recente NUC? Hangt dat niet vooral al van de netwerkkaart die in dat specifiek model zit? Is dat via die grijze onofficiële hardware compatibility lijst?

TS: Ik ben aan het testen met een NUC i5 met OBS, maar moet nog testen of die 4 camera’s aankan. Als hij dat niet kan, dan verkoop ik ‘m, dus als je niet gehaast bent kan het wel interessant zijn. Model is https://www.intel.com/content/www/us/en ... i5bnk.html
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Selder, dat lijkt me een goed plan, afhankelijk van je prijs :) Als ik er al 4 camera's aanhang, dan toch niet allemaal met gezichtsherkenning.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

liegebeestig schreef:Yaris, geweldig bedankt voor de link. Wat is verschil tussen Dell optiplex 3070 en 3060?
Intel generatie i3 is voor 3060 generatie 8 en voor 3070 generatie 9. Dus generatie 9 is recenter en beter.

@Selder, in veel toestellen zoals de nuc en de optiplex heb je de goedkope realtek netwerkkaart zitten. Daar is geen officieele ondersteuning voor dus zit je met het injecteren van de benodigde drivers in de installatie iso.
Ik heb voor mijn optiplex een esxi versie van dell genomen waar alles inzat. Maar het is allemaal wat omslachtiger :-).
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Yaris,
OK dus 3070. Maar is de nuc die Selder voorstelt dan nog krachtiger? Ja want i5? En kan ik daar mijn dockers in stoppen voor database en voor hassio apart. Sorry. Helemaal nuub hierin hoor.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

liegebeestig schreef:Selder, dat lijkt me een goed plan, afhankelijk van je prijs :) Als ik er al 4 camera's aanhang, dan toch niet allemaal met gezichtsherkenning.
Motion detection op PC is ook belastend hoor. Mss eerst even bekijken hoeveel cameras je eventueel wil gaan gebruiken. Maar 4 met een i5 moet wel lukken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

liegebeestig schreef:Yaris,
OK dus 3070. Maar is de nuc die Selder voorstelt dan nog krachtiger? Ja want i5? En kan ik daar mijn dockers in stoppen voor database en voor hassio apart. Sorry. Helemaal nuub hierin hoor.
Selder zijn I5 is van 7de generatie en iets minder krachtig als de optiplex I3 8ste generatie en I3 generatie 9 maar verwaarloosbaar.
I5 selder : https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cp ... Hz&id=2993
I3 optiplex 3060: https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cp ... Hz&id=3304
I3 optiplex 3070: https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cp ... Hz&id=3488

Beide toestellen kunnen perfect wat jij wil. Verbruik zal ook redelijk gelijk lopen.
Hoor is bij Selder wat hij nog vraagt voor zijn toestel. De intel nuc samen met ubuntu server is de meest gekozen combinatie voor hassio dockers dus ook de meest veilige keuze voor support etc... .
De reden voor mij om voor optiplex te gaan is kostprijs. Voor een nuc met dezelfde specs was ik minstens 100 euro meer kwijt. Ik heb er nu 3 en ben van plan om nog een 4de te kopen dus dan loopt het wel op.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Aha, helder. Dank je wel! Dus die Intel echte nuc zijn gewoon duurder en de Dell optiplex is een soort budgetversie.

Dus die van selder lijkt zeker een optie tegen de juiste prijs. Vooral ook omdat bij het aantal W daar duidelijk een lager getal staat.

Er staat bij de 3060 en 3070 volgens mij een hoger verbruik
TDP Down:25 W

Typical TDP:35 W



Maar dan die camera's...
Sowieso niet voor direct maar toch...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

liegebeestig schreef:het gaat me nu even om de hardware
8e of 9e generatie (als de 9e er al is?), elke generatie verbruikt minder en gezien dat toch van belang is.
Intel NUC Kit NUC8i5BEH bvb, er is ook een BEK versie maar die kan precies geen gewone schijf huizen. Ik heb er een een M.2 disk in steken voor men VM's en een 2e disk voor iso's, partial backups (die ik eens in de x tijd nog eens van download ook natuurlijk), etc...
liegebeestig schreef:Hoeveel verbruikt je i7 en welk type is het juist (waar koop ik dit?)
Geen idee eigenlijk, ik heb dat toen opgezocht en ik dacht dat dat tussen 3W en 7W was, tot 74W onder load, maar de mijne heeft zelden echt load en er draaien momenteel 7 Debian machientjes op (en enkele die af en toe aan gaan). Dat is ook waarom ik voor een NUC gegaan ben, ik was eerst naar gewone rack servers aan het kijken. Het type is NUC8i7BEH2.
selder schreef:Hoe krijg je ESXi op zo’n recente NUC? Hangt dat niet vooral al van de netwerkkaart die in dat specifiek model zit? Is dat via die grijze onofficiële hardware compatibility lijst?
Bij mij was het out of the box, ook op die dat ik van u heb overgekocht :) Dus geen idee. Bij installatie controleert hij enkel de CPU op compatibiliteit, de netwerkkaart merk je pas na installatie of deze werkt of niet (dat had ik op een oude game computer die hier stond, installatie ging vlot (oudere versie wel) maar na installatie had ik geen netwerk). Daar was toen wel een driver voor te vinden online om in de image te modden.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Is een Synology NAS met een deftige CPU geen optie ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Ik had hier thuis een spare laptop liggen die niet teveel verbruikt en heb daar ook gewoon ESXi opgezet. Heb daarna ook Home Assistant daar op geinstalleerd + nog een bijkomende Linux VM voor wat ander Crypto gerelateerde dingen. Werkt al maanden perfect.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Zeer interessant, ik leer bij. Een jongere NUC verbruikt minder.
VOiD schreef:Is een Synology NAS met een deftige CPU geen optie ?
Er staat hier een Synology 1511+. Die gaat per 24h 7h uit. Zo spaar ik 80W x 7 = 560Wh uit.
Ik reken voor een NUC op 15W permanent, dus 15x24 = 360 Wh, dus beter. En liefst graag nog minder dan 15W.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Beetje scheve vergelijking. Een 10 jaar oude NAS (die je misschien weldra toch wil vervangen) vergelijken met een recente NUC. Uiteraard verbruikt een recente NAS ook minder.

200Wh per dag besparen da's iets van 20€/jaar ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Void. Ik wil hier geen discussie over minderverbruik van maken. Het lijkt maar 20 euro maar het gaat zelfs niet over de besparing van geld. Het gaat om zo weinig mogelijk elektrisch verbruik in verband met gebruik thuisbatterijen. Dan is elk minderverbruik meegenomen. Router nas access points, 3x rpi en switch verbruiken nu al per dag ongeveer 3,5kwh. Vergelijk mijn huis met een soort vrijstaande cabin en je beseft dat dit veel is en niet nog meer moet worden.

Omdat he tmizzchien wel een idee was om een nieuwe nas te kopen en die dan permanent aan te laten staan even de cijfers erbij genomen. Mijn huidige n'as verbruikt 60w en geen 80w zoals ik dacht. Een nieuwe nas zoals deze verbruikt 56w. Zie https://www.synology.com/nl-nl/products/DS1618+#specs

Dus bespaart me niet zo veel.

Misschien toch alternatief om huidige oude nas toch 24h te laten aanstaan. Dan wordt dat 8h meer verbruik dus 60x8 is 480wh meer verbruik. Vergelijk met een nuc die 15w verbruikt x 24h extra. 360wh. Maar is 15w realistisch? En zou mijn oude nas sneller zijn dan huidige rPi3b+?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Nog iemand iets te koop?
openaf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 02 jul 2008, 14:26
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

Nee, gewoon een vraagje over die NUC, als HTPC meestal om te streamen via website, geen apk. Is deze voldoende met 8Gb en een SSD van 120G? Of zou ik naar een ander configuratie gaan?
Intel® NUC Kit NUC7CJYH2 barebone
Processor: Intel® Celeron® J4005
Grafische chip: Intel® UHD Graphics 600
https://www.alternate.be/Intel/NUC-Kit- ... howRatings
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

yaris schreef:
liegebeestig schreef:Yaris,
OK dus 3070. Maar is de nuc die Selder voorstelt dan nog krachtiger? Ja want i5? En kan ik daar mijn dockers in stoppen voor database en voor hassio apart. Sorry. Helemaal nuub hierin hoor.
Selder zijn I5 is van 7de generatie en iets minder krachtig als de optiplex I3 8ste generatie en I3 generatie 9 maar verwaarloosbaar.
I5 selder : https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cp ... Hz&id=2993
I3 optiplex 3060: https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cp ... Hz&id=3304
I3 optiplex 3070: https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cp ... Hz&id=3488

Beide toestellen kunnen perfect wat jij wil. Verbruik zal ook redelijk gelijk lopen.
Hoor is bij Selder wat hij nog vraagt voor zijn toestel. De intel nuc samen met ubuntu server is de meest gekozen combinatie voor hassio dockers dus ook de meest veilige keuze voor support etc... .
De reden voor mij om voor optiplex te gaan is kostprijs. Voor een nuc met dezelfde specs was ik minstens 100 euro meer kwijt. Ik heb er nu 3 en ben van plan om nog een 4de te kopen dus dan loopt het wel op.
Intussen op het spoor van een 3070 i5. Dus recente generatie en zuiniger, en toch snelle i5. Ssd van 256 en 8gb ram voor 350 eur. Is dat een goed idee voor hassio en later camera's? Die prijzen van rond de 200 euro zijn blijkbaar lang voorbij.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

liegebeestig schreef:
yaris schreef:
liegebeestig schreef:Yaris,
OK dus 3070. Maar is de nuc die Selder voorstelt dan nog krachtiger? Ja want i5? En kan ik daar mijn dockers in stoppen voor database en voor hassio apart. Sorry. Helemaal nuub hierin hoor.
Selder zijn I5 is van 7de generatie en iets minder krachtig als de optiplex I3 8ste generatie en I3 generatie 9 maar verwaarloosbaar.
I5 selder : https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cp ... Hz&id=2993
I3 optiplex 3060: https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cp ... Hz&id=3304
I3 optiplex 3070: https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cp ... Hz&id=3488

Beide toestellen kunnen perfect wat jij wil. Verbruik zal ook redelijk gelijk lopen.
Hoor is bij Selder wat hij nog vraagt voor zijn toestel. De intel nuc samen met ubuntu server is de meest gekozen combinatie voor hassio dockers dus ook de meest veilige keuze voor support etc... .
De reden voor mij om voor optiplex te gaan is kostprijs. Voor een nuc met dezelfde specs was ik minstens 100 euro meer kwijt. Ik heb er nu 3 en ben van plan om nog een 4de te kopen dus dan loopt het wel op.
Intussen op het spoor van een 3070 i5. Dus recente generatie en zuiniger, en toch snelle i5. Ssd van 256 en 8gb ram voor 350 eur. Is dat een goed idee voor hassio en later camera's? Die prijzen van rond de 200 euro zijn blijkbaar lang voorbij.
Zonder verzenden heb ik voor een optiplex 3070 i3, 4GB ram en 128GB schijf 185 euro betaald. Ondertussen zit daar wel een 1TB schijf in en 16GB ram. Dus neem nog 200 euro erbij. Dus voor een 400 euro heb ik een I3 9de generatie met 1TB M.2 ssd en 16GB ram.
Op zich valt de prijs dan nog mee voor een i5 9de generatie met een ssd van 256 en 8GB ram. Een nuc i5 ga je voor die prijs niet vinden. Voor een i5 moet je toch bij nuc's een 100 euro meer rekenen dan een i3.
Een i5 is op zich zuiniger dan een i3 omdat hij sneller klaar is met berekenen voor dezelfde load.

Hassio neemt niet veel resources, die camera's misschien wel. Ik kan altijd is horen bij mijn verkoper of hij er nog heeft of er op termijn nog gaat hebben. Als je op tweakers een account aanmaakt kan ik je wel met hem in contact brengen. Mij lijkt het dat je wel moet toekomen met een i3 9de generatie en 8GB ram en een ssd van 128GB.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Dank je wel yaris, heb je een berichtje gestuurd.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Heb de Dell optiplex 3070 met i5 9500t processor gekocht. Tweedehands gevonden met 8gb DDR4 geheugen en 128 GB nieuwe ssd.
openaf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 02 jul 2008, 14:26
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

Hoeveel ?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Heb 330 euro betaald. Dankzij yaris het juiste model er kunnen uitvissen.
openaf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 02 jul 2008, 14:26
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

Redelijk prijs voor een zeer goed en recent processor.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Nieuw betaal ja al snel 550-600 euro inderdaad. En de windows licentie zit er bij in, misschien nog handig voor later BlueIris en camera's.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

OK, volgend probleempje. Ik heb in de Dell 3070 een M2 SSD zitten, en nu wil ik Proxmox installeren, om daarna home assistant in een container te draaien, zoiets. Meer uitleg bij Devastator :)

Maar... het installatieprogramma vindt geen harde schijf, dus kan niet aan de M2 SSD. Momenteel staat er gewoon windows 10 op. Hoe los ik dit op? Ik begrijp geen iota wat de bende nerds op Proxmox forum schrijft, en ik ben zelf nochtans ook best mee met IT. Maar helaas niet met Linux.

Kort: is er een proxmox iso installer met ondersteuning voor M2 SSD's?

Of in mensentaal uitgelegd:
- ik heb een Dell 3070 i5 met 8GB RAM en 128 GB m2 SSD.
- ik wil Unifi cloudkey + Hassio + openhab + nog een linux image voor mijn SMA-panelen draaien
- hoe doe ik dat?

(het is trouwens Devastator die dit prima voor mij op RPI draaiende heeft (hassio en openhab, elk op een andere RPI). Maar nu dus over naar een server met M2 SSD, en dan weten we het niet meer...

Edit: intussen zelf gevonden: de SATA bus moet op AHCI staan en niet op RAID...
https://www.dell.com/support/article/nl ... en?lang=nl
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

liegebeestig schreef:Nieuw betaal ja al snel 550-600 euro inderdaad. En de windows licentie zit er bij in, misschien nog handig voor later BlueIris en camera's.
Licentie zit in de bios, handig als je windows installeert maar ik weet niet of dat kan worden uitgelezen als je windows virtueel draait :-).
Proxmox kom je heel veel tegen in hassio setups. Usb devices kan je doorgeven en je hebt de vrijheid om later nog aparte virtuele machines te draaien.
Het lijkt mij naar de toekomst toe een goeie keuze.
Je verbruik gaat wel iets hoger liggen dan native ubuntu server 20.04.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Helaas is er geen andere manier wellicht om Windows erbij te draaien ivm cameras blueIris. Bedankt voor de hulp!
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Windows licentie heb je voor 5 euro ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”