Pagina 1 van 1

Status mogelijke capaciteitsproblemen

Geplaatst: 17 apr 2020, 23:23
door Logic3S
Binnenkort ga ik verhuizen naar m'n nieuw huis. :banana:

Momenteel heb ik Love Duo. Op zich tevreden van, al vrees ik dat de prijs omhoog zal gaan...

Leek me dus mss het ideale moment om eventueel te switchen van provider. Enige optie leek hiervoor Edpnet te zijn. Echter lees ik het en der dat Edpnet regelmatig last zou hebben van capaciteitsproblemen (zeker vorig jaar en na het Dommel-gedoe).

Hoe zit dat tegenwoordig? Krijgt iedereen weer de sync-snelheid? Andere zaken die interresant kunnen zijn in de keuze tussen Orange en EDP?

Re: Status mogelijke capaciteitsproblemen

Geplaatst: 18 apr 2020, 08:57
door dejean
Ik denk dat je die capaciteitsproblemen een beetje moet relativeren. Mijn proximus VDSL lijn gaat ook regelmatig door de knieën.
Zo exclusief edpnet is dat niet. Als je niet elk uur een speedtest doet zal je er weinig van merken

Re: Status mogelijke capaciteitsproblemen

Geplaatst: 18 apr 2020, 10:15
door heist_175
Logic3S schreef:Hoe zit dat tegenwoordig? Krijgt iedereen weer de sync-snelheid? Andere zaken die interresant kunnen zijn in de keuze tussen Orange en EDP?
Ik heb nog nooit last gekend bij EDPnet.
Integendeel: geen zever met facturatie, support, ... Er zitten mensen aan de telefoon die weten welk product ze verkopen, bij andere providers is dat zelden het geval.

Re: Status mogelijke capaciteitsproblemen

Geplaatst: 20 apr 2020, 07:33
door AnD
Hier ook nog altijd tevreden van Edpnet.
Van capaciteitsproblemen heb ik ook nog niks gemerkt.

Re: Status mogelijke capaciteitsproblemen

Geplaatst: 20 apr 2020, 12:11
door krisken
EDPnet heeft wel degelijk capaciteitsproblemen, maar niet iedereen heeft er last van... De problemen doen zich meestal voor op Proximus centrales (LEX) waarbij de VLAN die EDPNet aankoop bij Proximus onvoldoende capaciteit heeft. Deze VLAN is zeg maar de gateway tussen jouw lokale LEX en het punt waar EDPnet hun apparatuur heeft geïnstalleerd in jouw "area" (bvb voor West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen is dit centrale 91GEN, te Gent). Daar staat al de apparatuur om het verkeer dat komt vanaf de Proximus VDSL lijnen te routeren richting het "echte" EDPnet netwerk, met andere woorden hun fibers richting datacentra.

Dat stukje, in mijn geval tussen centrale 91WET en 91GEN? was gewoon bijzonder traag. Zowel overdag als 's avonds. 's Nachts haalde ik wel de volle snelheid.

Dit is meerdere malen gemeld aan EDPnet, maar zij beweerden telkens dat er geen capaciteitsproblemen waren. Hoewel ik dit duidelijk kon aantonen, heeft men dit nooit willen oplossen. Gevolg is dat ik dan maar bij Orange gebleven ben.

Re: Status mogelijke capaciteitsproblemen

Geplaatst: 20 apr 2020, 12:23
door Joachim
Dagelijks krijgen we proactief meldingen van LEX'en die eventueel verzadigd zitten via een intern monitoring programma, deze worden dagelijks bekeken, en eventueel geüpgraded. Ook bekijken we dit reactief op vraag van de klant. We zijn hier niet zuinig op (maar doen ook geen gekke dingen natuurlijk).

Er zouden dus geen structurele capaciteitsproblemen mogen zijn. Wel hebben we gemerkt dat (soms) wij bijvoorbeeld een LEX laten upgraden bij Proximus, ze ons bevestigen dat deze geüpgraded is, maar dat dan blijkt dat dit toch niet het geval is (dit is fysiek moeilijk te controleren tenzij deze flatlined op de oude waarde).

Re: Status mogelijke capaciteitsproblemen

Geplaatst: 26 apr 2020, 09:16
door alfadude
Hier ben ik al jaren tevreden klant van EDPnet.
's Avonds tijdens de piek kan het gebeuren dat ik enkele mbit minder heb maar het is nooit dramatisch (bv 80 ipv 100mbit).
In ruil krijg ik werkelijk ongelimiteerd verkeer zonder zever en een duidelijke factuur.
In het zeldzame geval dat ik de helpdesk een keertje nodig had werd ik professioneel geholpen.
Voor mij is er geen betere provider.
Moesten ze ook een basis-IPTV dienst kunnen aanbieden denk ik dat ze nog veel klanten kunnen winnen maar als dat zo simpel was, was het waarschijnlijk al gebeurd.