Keuzemneu 112

Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Eén keuzemenu voor de twee noodnummers vanaf 11 februari 2020

Morgen op 11 februari [vandaag dus], op de 112-dag, voert België een keuzemenu in voor de noodnummers 112 en 101. In een noodsituatie kan je zowel 112 als 101 bellen om één van de drie hulpdiensten (brandweer, ambulance of politie) te bereiken. In alle gevallen word je geholpen, ook als je geen of de verkeerde keuze zou maken.
https://www.sos112.be/nl/menu/

Vanaf vandaag kom je dus op hetzelfde keuzemenu terecht als je 100/101/112 belt:
"voor ziekenwagen of brandbeer, druk 1; voor Politie, druk 2"
De boodschap wordt 1 keer herhaald, als je geen keuze maakt, wordt je automatisch doorverbonden.
Je wordt dan doorverbonden op basis van het nummer dat je vormde (NC112, CIC101).

PS.
Bij de testnummers (117 en 119) krijg je hetzelfde keuzemenu.

Hoewel het nieuws vandaag via de pers verspreid werd, vind ik het toch wel een beetje triestig dat de betreffende website van de Overheid niet eens up-to-date is :-( .

[EDIT 12/02] Website op de meeste plaatsen intussen aangepast
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Rond 20s:

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik vraag me af of ze doorhebben dat bij smartphones het keyboard verdwijnt bij het bellen, en dat vele oudere mensen niet altijd weten hoe dat terug te brengen.

Ik vind de keuze ook zeer verwarrend.
Brandweer was vroeger 112, nu keuze 1.
Politie was 101, nu keuze 2.
Hadden ze dat omgedraaid was dat beter te onthouden geweest, want dan kwamen de laatste cijfers overeen met de keuze.

Van testnr 119 had ik overigens nog niet gehoord; enkel van 117.
Wat gebeurt er trouwens als je bij de testnummers een keuze maakt?

PS: ik stel me allerlei grappige dingen voor bij een "brandbeer" ;-)
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Ik vermoed dat bij een ‘no selection’ en na 1x het menu te herhalen er wel automatisch wordt doorverbonden
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Kunnen ze daar geen voice recognition op zetten? Belde vandaag naar UPS en daar kon het wel.

Desnoods met de locales ;) "flikken" "pompiers" ....
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

ub4b schreef:Kunnen ze daar geen voice recognition op zetten? Belde vandaag naar UPS en daar kon het wel.

Desnoods met de locales ;) "flikken" "pompiers" ....
Toen ik de laatste keer naar UPS belde moest ik via voice ivr mijn trackingnr geven. Na 5 pogingen, dan maar opgelegd en een mail gestuurd. En ik sprak dan nog niet eens in het dialect (wel Gentse tongval).

Geef mij dan maar het oude systeem, met een keuze via toetsen. Na 15 seconden zou er trouwens automatisch doorgeschakeld worden volgens het nieuws.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

ub4b schreef:Kunnen ze daar geen voice recognition op zetten?
Das wat lastiger dan om er een pizza te bestellen als uw wederhelft uw ogen dichtklopt. Daar is dan sms voor maar dat is nog niet actief in België denk ik.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Voice recognition maakt clandestien bellen in noodgevallen wel moeilijker.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

MClaeys schreef:
ub4b schreef:Kunnen ze daar geen voice recognition op zetten?
Das wat lastiger dan om er een pizza te bestellen als uw wederhelft uw ogen dichtklopt. Daar is dan sms voor maar dat is nog niet actief in België denk ik.
Tuurlijk kan dat :) https://www.sos112.be/nl/voor-doven

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

ITnetadmin schreef:Van testnr 119 had ik overigens nog niet gehoord; enkel van 117
117 is het testnummer van de 101
119 is het testnummer van de 112
ITnetadmin schreef:Wat gebeurt er trouwens als je bij de testnummers een keuze maakt?
Als 1 kiest kom je bij de testboodschap van de 119 terecht
Als 2 kiest kom je bij de testboodschap van de 117 terecht
Bij "no selection" wordt het menu 1x herhaald, daarna wordt je automatisch doorverbonden naar 117/119 (afhankelijk van welk nummer je belde).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

krisken schreef:
MClaeys schreef:
ub4b schreef:Kunnen ze daar geen voice recognition op zetten?
Das wat lastiger dan om er een pizza te bestellen als uw wederhelft uw ogen dichtklopt. Daar is dan sms voor maar dat is nog niet actief in België denk ik.
Tuurlijk kan dat :) https://www.sos112.be/nl/voor-doven
Ah, weer bijgeleerd se :) ik wist dat het in sommige landen al kon, wist niet dat het ook bij ons het geval was.
thepretorian
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:19
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 15 keer

Dat is zeker mogelijk bij ons, maar enkel geregistreerde gebruikers kunnen dit via een doven organisatie. Hun "leden" krijgen dan een nummer die begint met 8*** waar ze naartoe kunnen smssen. Wil je toch berichtjes kunnen sturen naar de noodcentrales, dan installeer je best app 112be. De calltaker kan vanaf zijn kant een chat starten met de oproeper indien spraak niet mogelijk is.

Het SMS nummer blijft jammer genoeg een geheim voor het publiek omdat er in verleden (nog recent) misbruik van gemaakt is geweest door enkele. Deze enkele moeten helaas zich nu bij de rechter gaan uitleggen.

Vandaag is het de 2e dag sinds IVR actief is. Voorlopig nog kleine bugjes, wordt aangewerkt. Maar het % van oproepen bij de verkeerde noodcentrale is wel duidelijk lager dan eergisteren, zo'n 60% minder.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

thepretorian schreef: Het SMS nummer blijft jammer genoeg een geheim voor het publiek omdat er in verleden (nog recent) misbruik van gemaakt is geweest door enkele. Deze enkele moeten helaas zich nu bij de rechter gaan uitleggen.
Helaas? Je zou verwachten dat ze beseffen dat sms toch echt wel vindbaar is maar met 1/4 'foute' calls verschiet ik niet echt (foutief wil natuurlijk niet direct misbruik zeggen).
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”