Orange internet, huidige stand van zaken

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Als ‘jonge’ speler had Orange nogal wat kinderziektes, moest je een aantal zaken missen als klant en werden je soms zelf zaken ontnomen als ik dit forum mag geloven. Dit op vele vlakken, zoals televisie, internet en administratie/support.

Mijn vraag is of dit ondertussen wat gestabiliseerd is en wat de huidige toestand is. Voor mij persoonlijk:
  • Ben je als klant nog een ‘beta-tester’ op dit moment?
  • Welke modem/router moet je hebben als je je eigen router erachter een extern IP-adres wil geven en moet/kan je dat model specifiek vragen en zo ja waar? En belangrijk, is die feature er nu om te blijven?
  • Als het een router met WiFi is kan die WiFi wel uit veronderstel ik?
  • Echt limietloos?
  • Is de support een beetje deftig als je ze eens nodig hebt?
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

En klopt het dat ze zelfs nog geen ipv6 actief hebben?
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Samengevat:

Geen ipv6
Enkel een home gateway sort of device
WiFi kan uit
Support nog niet echt nodig gehad
750gb tijdens piek, in dal doe je maar (lang leve telenet om dit te verplichten)

Decoder werkt zonder problemen hier.


Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 mar 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

Een aantal weken geleden 4 keer op een week tijd geen internet voor zo ongeveer alle klanten, zonder aankondiging en zonder comms nadien. Dat was echt ongelooflijk amateuristisch voor zo’n groot bedrijf. Voor de rest nog nooit issues gehad. Ook de decoder werkt naar behoren.
De kwaliteit van tv via de app is betreurend: lip sync is verkeerd en schokkende beelden (vooral bij horizontale bewegingen - voetbal bvb - goed te zien)
Geen ipv6 idd
Eigen wan ip helemaal niet mogelijk, maar met dmz host kan je wel hetzelfde bereiken. Je kan trouwens ook inloggen als admin op de modem.
Wifi kan zeker volledig uit.
Limieten zelfde 750GB verhaal als bij telenet, en amper te controleren in de account wat je verbruik is.
Support kan beter, maar dat is overal zo.


Ik vraag me wel af wanneer ze overschakelen naar 150/15 Mbps ipv de huidige 100/10? Telenet biedt deze lagere snelheden intussen al maanden niet meer aan.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Wij zijn sinds begin 2018 klant bij Orange.
Op gebied van internet niet veel problemen gehad, om eigen router te gebruiken is er wel enkel de keuze om via DMZ te gaan. Er zou wel een update met een bridge modus onderweg zijn maar wanneer we die krijgen is nog niet bekend.
Wifi kan inderdaad uit maar er zijn veel berichten van gebruikers die melden dat die vanzelf terug opspringt, zelf ook meegemaakt.
De enige manier om hem definitief uit te schakelen is door een schema in te stellen waar ie altijd uit staat.

Dataverbruik staat op de factuur en kan in de klantenzone worden opgevraagd maar dat bugged ook wel eens.

Het enige nadeel (bij ons) is decoder die niet altijd opneemt wat hij zou moeten opnemen.
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

Dat ipv6 vandaag nog volledig ontbreekt kan ik moeilijk begrijpen...
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Hoe zit dit met de ‘bridge’ of ‘passthrough’ optie (hoe ze het ook willen noemen) die hier al een paar keer langs kwam? Is dit al standaard beschikbaar? Enkel voor bepaalde routers?
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

In een andere thread hier op UB werd er verwezen naar een thread uit de Orange community site waar er beloofd is geweest dat de "technische Orange stamleden" dit jaar met een oplossing hiervoor gaan komen (bridging).
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Clemens2
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 01 sep 2019, 18:24
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 17 keer

@NuKeM
Hier zie je alle opties van de Siligence Modem/Switch/Gateway/Router die je van Orange krijgt (men zou eens een deftige term moeten uitvinden voor zo een combi appraat):
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=107&t=56263

Wifi kan uit (maar zie korte discussie in link ik moest bij de wifi planning alle hokjes aankruisen, anders ging de wifi van zelf terug aan).

Zelf heb ik wat problemen met sommige apparaten wat betreft gereserveerde DHCP (die af en toe eens om zeep zijn (typisch na bv. een stroomuitval) en de modem moet opnieuw opgestart worden, momenteel heb ik het dan maar zogedaan niet enkel de reserveringen te doen maar de appraten ook een vast ip te geven.

Kortom: de modem is, zelf zonder bridge, zeker bruikbaar en heeft voldoende opties...maar heeft hier en daar een kinderziekte en van zodra bridge werkt gebruik ik mijn oude Router weer. Ja DMZ of port forwarding + dubbele NAT is mogelijk...maar vind ik persoonlijk te omslachtig.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

NuKeM schreef:Hoe zit dit met de ‘bridge’ of ‘passthrough’ optie (hoe ze het ook willen noemen) die hier al een paar keer langs kwam? Is dit al standaard beschikbaar? Enkel voor bepaalde routers?
Er is van wat ik hoor nog geen bridge optie beschikbaar, maar de laatste berichten zeggen dat ze "ermee bezig zijn".
Hun allereerste modem had dit wel in de vorm van een mac passthrough, maar die is niet meer in omloop.
De reden dat latere modems het niet hadden is (volgens geruchten) dat de firmware van die toestellen dat niet standaard aanbiedt (in tegenstelling tot de eerste).
De nieuwe bridge functie is nog onbekend, dus of het een mac passthrough gaat worden of een echte bridge mode, dat valt af te wachten.

DMZ gebruiken (maw achter een extra interne NAT zitten) is zeker niet optimaal als je bv een fatsoenlijke firewall hebt die graag bogon netwerken uitfiltert, dus ongeacht wat men beweert dient dit vermeden te worden.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

Naar gelang het aantal simkaarten is het bijlange niet de goedkoopste zoals ze beweren.
En natuurlijk als je minder aanbied is het logisch dat het goedkoper is. In een restaurant is dat ook zo.

De rest geven ze wat ze moeten geven. Maar hun mobiel is wel stukken beter dan bvb telenet.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 mar 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

Kort over die wifi: schakel WPS ook uit, dan blijft wifi permanent uitgeschakeld. Schema’s zijn niet nodig.
Bij mij is de wifi op die manier nog nooit actief geweest.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

weet iemand wat je betaald internet tv , indien je uw gsmabos hebt overgezet naar andere provider ?
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Dan val je onder "Home Internet en TV" voor 55€ (40€ + 15€) per maand: https://www.orange.be/nl/producten-en-d ... e-internet
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Ik zou van Edpnet naar Orange willen gaan (zeker nu ze hun snelheid wat gaan verhogen).
Mijn Edpnet is 30/6 en normaal doe ik daar wel alles mee, maar 't begint wel traag te worden. En het is zo al jaren, dus een verhoging zit er hier niet direct in.

Spijtig, want ik heb nooit te klagen gehad van Edpnet en ik ben liever bij een kleine alternatieve speler (en al zeker bij een ISP die userbase al jaren sponsort), maar ja.

Is bridging nu al beschikbaar (ik zou als router een opnsense bakje willen gebruiken)?
Blijft de lijn wat stabiel (met thuiswerk toch belangrijk)?

Volume lijkt mij tegenwoordig geen issue meer (3TB in de piek, onbeperkt daarbuiten).
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

bridging werkt maar het probleem is dat niet elke nieuwe modem van orange direct de nieuwste firmware krijgt die dat mogelijk maakt :roll:
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

En is er zonder die bridging nog een andere mogelijkheid om zelf je router (dhcp/dns/...) te gebruiken?
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Je zet je eigen router als dmz in de orange firmware. Dan gebruik je de rest van hun functionaliteiten niet. Weliswaar dubbele nat.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Drwho
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 feb 2014, 17:26
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

boonpwnz schreef:bridging werkt maar het probleem is dat niet elke nieuwe modem van orange direct de nieuwste firmware krijgt die dat mogelijk maakt :roll:
Ah ik wou het net nog komen vragen of dat ondertussen standaard mogelijk is. En je kan de modem/router van Orange niet manueel forceren naar een update, dat moet gepushed worden?

Loopt internet bij Orange stabiel ondertussen? Ik heb basic internet bij Telenet, maar tot op heden heb ik daar niet het minste klagen over qua stabiliteit en connectie.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Drwho schreef:
boonpwnz schreef:bridging werkt maar het probleem is dat niet elke nieuwe modem van orange direct de nieuwste firmware krijgt die dat mogelijk maakt :roll:
Ah ik wou het net nog komen vragen of dat ondertussen standaard mogelijk is. En je kan de modem/router van Orange niet manueel forceren naar een update, dat moet gepushed worden?
Ze kunnen dat niet eens pushen naar je dat is random dat die update komt :roll:
A teaspoon of baking
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 mei 2020, 20:22
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 4 keer

Hier (regio Wevelgem) loopt het Orange internet vlotjes. Heel af en toe eens een outage, maar dan liggen de buren met Telenet ook plat. Hier dus een tevreden gebruiker.
Gebruikersavatar
Drwho
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 feb 2014, 17:26
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Zie ik nu goed dat je op de website van Orange geen combinatie Internet + TV kan samenstellen? Geen behoefte aan een mobiel abo. Pack 'Duo' is Internet + Mobiel en 'Trio' is TV er nog bij...
Case32
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 apr 2021, 21:35
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 2 keer

Drwho schreef:Zie ik nu goed dat je op de website van Orange geen combinatie Internet + TV kan samenstellen? Geen behoefte aan een mobiel abo. Pack 'Duo' is Internet + Mobiel en 'Trio' is TV er nog bij...
https://www.orange.be/nl/producten-en-d ... e-internet

Je ziet een beetje goed :-D
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

Er is toch een knop 'home internet en TV bestellen'?
Case32
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 apr 2021, 21:35
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 2 keer

Raketisch schreef:Er is toch een knop 'home internet en TV bestellen'?
Dat was dan ook mijn punt.
Gebruikersavatar
Drwho
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 feb 2014, 17:26
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Raketisch schreef:Er is toch een knop 'home internet en TV bestellen'?
Ja maar die knop werkt niet bij mij, gebeurt gewoon niks :lol:
Case32
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 apr 2021, 21:35
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 2 keer

Drwho schreef:
Raketisch schreef:Er is toch een knop 'home internet en TV bestellen'?
Ja maar die knop werkt niet bij mij, gebeurt gewoon niks :lol:
Hier wel, je krijgt een pop-Up met de mededeling van contact op te nemen met 080035858 of het webformulier in te vullen zodat ze je kunnen contacteren. Zijn de pop-ups geblokkeerd misschien ?
Gebruikersavatar
Drwho
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 feb 2014, 17:26
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Even via Twitter een DM begonnen met Orange, ik wil zéker zijn over die firmware op hun modem wat betreft bridge.
Wil niet naar Orange overstappen en dan een technieker langs krijgen die een modem plaatst met oude firmware en ik geen bridgemodus kan doen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Het is heel vaak dat er gewoon een basis firmware versie op zit en die altijd moet geupdate zijn. Techniekers kunnen zelf het niet pushen.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Bij mij was het ook een gok, maar het er toch maar op gewaagd.

Een dikke week geleden werd de installatie gedaan. Aan de technieker gevraagd of bridging mogelijk was en volgens hem was het geen probleem, achteraf gaan kijken in de settings van de modem en inderdaad het was geen probleem.
Ik heb het nu nog wel niet geactiveerd (moet eerst nog wat prullen met opnsense).
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik denk sowieso dat als je het de technieker vraagt zij in de admin zone ook vaak kijken dus het al weten.
Greebo
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 apr 2012, 12:20
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Eergisteren installatie modem van orange.
Onmiddelijk de DMZ geactiveerd en mijn Pfsense route nam onmiddelijk alles over zonder problemen.
Een tevreden klant dus.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

DMZ is toch niet nodig? Of kan je modem niet in bridge modus worden gezet?
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 mar 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

Ofwel plaats je je router in DMZ, ofwel kies je voor bridge mode. Het is idd 1 vd 2... :-)
Persoonlijk heb ik geen idee waarom ik bridge zou gebruiken.. Alles werkt perfect via DMZ (VPN tunnels inbegrepen), en daar komt nog eens bij dat ik op die manier een apart VLAN heb voor de rommel die volledig afgescheiden via de modem naar internet gaan. De decoder werkte ook op die manier, maar die heb ik intussen buitengegooid en vervangen door TV Vlaanderen app.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Tot de komst van de bridge mode stond hier alles in DMZ. Dat je de 3 andere poorten nog kan gebruiken is inderdaad wel een goed punt.
Kan puur een indruk zijn maar sinds de USG in bridge staat lijkt de verbinding iets responsiever.
Plaats reactie

Terug naar “Orange (Mobistar)”