belastingaangifte

Plaats reactie
joverwimp
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jan 2020, 09:18
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Vorig jaar was er een nieuwigheid: de roerende voorheffing op dividenden kon teruggevorderd tot 192 euro (nu: 240 euro)
Daarvan heb ik gebruik gemaakt. De nodige bewijsstukken moesten ter beschikking gehouden worden, niet toegevoegd.
Nu kwam het aanslagbiljet, zonder dat naar die stukken gevraagd werd: een open poort naar misbruik ?
Wellicht hebben de belastingen te weinig personeel om dat te checken; overigens betreft het een klein bedrag.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Is een nieuwigheid voor de doorsnee particulier, maar bestaat voor mensen zonder belastbaar inkomen en buitenlandse bedrijven al veel langer. Wordt met steekproeven gecontroleerd en daar is in het verleden al grootschalige fraude mee gebeurd: https://www.standaard.be/cnt/dmf20160420_02248974
Jan007
Pro Member
Pro Member
Berichten: 375
Lid geworden op: 22 nov 2010, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 15 keer

Bij mij ook, vorige maand zonder problemen terugbetaald, ook de dividenden in USD (na omrekening in EUR).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Niet echt een open poort naar misbruik, niet iedereen wordt elk jaar gecontroleerd. Al weet ik niet hoever ze terug in de tijd mogen gaan als ze na enkele jaren toch misbruik ontdekken.

Als er bewijzen nodig zijn, hang ik die als PDF aan de aangifte. Dan hoeven ze mij niet te bellen én zijn de bewijzen meteen opgeslagen voor zoveel jaar.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Je bent ook zelf verantwoordelijk om een correcte aangifte in te dienen :banana:
Maar in eerste instantie, als ze controle doen, vragen ze de bewijsstukken gewoon op.
Heb zelf al 1 effectieve controle en 2 x opvraag van bewijsstukken gehad op 20 jaren tijd.
Tegenwoordig stuur ik sowieso alles mee ondanks dat het in eerste instantie eigenlijk niet moet.

Trouwens heb ik de voorbije 10 jaren ook geleerd dat het echt niet meer is zoals 30 jaren geleden.
Tenzij er natuurlijk zware fraude zou opduiken.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”