Super Vectoring VS Fiber aan huis.

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
GeertD
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 jan 2017, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

Toen ik bij edpnet ben gegaan heb ik een fritz 7490 bij mijn abbo genomen, nu blijkbaar ondersteund deze modem geen super vectoring.
Maar is het de moeite om over te stappen naar de 7530 mits binnen kort in mijn wijk fiber to the home zal aanwezig zijn.
Graag wat meer info over dit onderwerp aub.
BasicQ
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 20 jun 2003, 17:46
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer
Contacteer:

Afhankelijk van je lijn kan de snelheid met fiber lager zijn voor dezelfde prijs...

Verstuurd vanaf mijn H8324 met Tapatalk
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Super vector wordt voorlopig in .be niet gebruikt. Voor fiber wordt een van de LAN poorten misbruikt
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Naar wat ik altijd gelezen heb wordt supervectoring mogelijk later gebruikt voor locaties waar "FTTH" niet mogelijk of uitgerold wordt.

Echter is dat nog vrij harde toekomstmuziek en moet je daar niet van wakker liggen. Met het tempo waarop Proximus zaken introduceert is je 7530 al obsolete tegen dat het geintroduceerd wordt...

Nu is de modem vrij goedkoop te krijgen, en als je al Fiber krijgt is het zeker de moeite eigenlijk. (Als je 7490 nog niet zo oud is is het misschien wat discutabel, tenzij je van wifi gebruik maakt denk ik?)
Al blijft de max snelheid dat we krijgen wat pover eigenlijk, maar daar heeft edpnet niets in te zeggen spijtig genoeg.

All in all hangt het een beetje af van wat je uiteindelijke use case is van die FB eigenlijk.
Maar supervectoring (35Mhz vectoring) wordt momenteel nog niet in ons land gebruikt, enkel wat test fields, dus daar moet je zeker niet wakker van liggen.

Ik denk eigenlijk ook dat zolang er geen bbox uit is welke van supervectoring gebruik kan maken proximus het niet gaat introduceren. Eigenlijk hebben ze ook geen reden ertoe gezien ze met hun "whitelist" werken, hoe spijtig ook.
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 30 apr 2007, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 12 keer

Gaat super vectoring eigenlijk nog uitgerold worden?Waarschijnlijk niet ,nu men begonnen is met Fiber?
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 31 keer

men is in iedere geval nieuwe kaarten aan het stekken. want in sommige centrales kan je nu ook al vectoring krijgen van uit de centrale. de activatie naar 30Mhz zal denk ik voor al temaken hebben met en grote uitrol+ de internetbox uitrol.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Nieuwe karten waren/zijn voornamelijk voor oveegesatureerde straatkasten. Dus niet voor het uitbreiden van de bandbreedte per user.

Dat zijn Nokia kaarten.
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 31 keer

Beste,

de voordelen van deze kaarten zijn

meer posities in kvd's, 288 ipv 192
vectoring in de centrales zie westerloo,
zij kunnen ook 35MHz aan ipv 17MHz en dus hoger snelheden mits nieuwe profielen en hgw4 of gekeurde modems
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Die kunnen inderdaad meerder upgrades aanleveren.

Maar zoals ik het had begrepen wordt enkel het voordeel van densiteit gebruikt.
Het staat niet op de huidige planning om betere vectoring aan te bieden, want dan zouden ze ze breder uitrollen.

De kaarten komen in te weinig straatkasten, om een upgrade van de vectoring uit te voeren.
Is hier ergens al in een topic besproken geweest dat ik aan het opzoeken ben.


Ander topic gevonden:
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... ia#p911549
Benbits schreef:
Vdsl is niet ten einde, ter komt nog een stevige investering aan om om te schakelen naar het MX6 platform van nokia.
De eerste MX6 wordt momenteel geinstalleerd in Westerlo centrum.


Maar... Dit ligt stil. Enkel nieuwe Rop's en gesatureerde rop's krijgen MX6 apparatuur.
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 31 keer

Zo ver ik weet ligt dit alles behalve stil er zijn ondertussen al meerdere centrales uitgevoerd. En daar is reeds vectoring actief gebracht dat men gesatureerde rops eerst doet lijkt me logisch. in januari is de 100ste mx6 kaart reeds geinstalleerd en nu is men systematisch deze kaarten aan het swappen.
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

FYI
https://www.proximus.be/dam/jcr:a6dca83 ... ~cache.pdf
p.8
Proximus will further upgrade its VDSL2 network by gradually starting the commercial activation of
vectoring from LEX and LDC as of the 2nd half of 2022, in up to about 200 LEXes and LDCs.

&
The commercial activation of 35 MHz on MX-6 sites by end 2022 (respecting the regulatory lead times) is not excluded.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”