Userbase matrix server?

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase wordt hier gepost.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Zoals aan bod kwam in:
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=9&t=56652

En als er dan bvb bitbite zegt dat hij/zij zijn/haar schouders wil mee onder zetten, dan zou ik zeggen: doen!

Zeker in tijden waar steeds meer mensen stilstaan bij hun privacy en af willen van facebook en andere brol.

Ik besef dat het hier vrijwilligerswerk is, maar zoals het nu aan het gaan is, is userbase naar mijn aanvoelen toch stilaan aan het doodbloeden (0 vernieuwing sinds jaren, niet dat vernieuwing sowieso beter is, maar toch...). Dus een matrix server is misschien een leuke vernieuwing?

Wat denken jullie?
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Goed idee (een XMPP-server zou ook al fijn zijn). Natuurlijk moet zoiets ook met de sponsor bekeken worden neem ik aan (draait op hun netwerk).
Liefst zou ik ook alle trackers op userbase zien verdwijnen (al zijn het er niet veel denk ik), dan hebben we misschien minder insights, maar ja, so what, niemand kijkt daar toch naar voor zover ik weet.
En als ik helemaal mijn zin zou krijgen, zou cloudflare ook verdwijnen t.v.v. een deftige HTTPS implementatie en misschien performantere opstelling.
Dan zou userbase imo een schoolvoorbeeld zijn, geen ads (buiten bescheiden vermelding sponsor), geen tracking door derden, lekker op zichzelf, met de privacy van zijn users begaan.
Moest ik de tijd, goedkeuring en kennis hebben, het was al gedaan :(
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

Hoe ziet het beslissingsproces hierover eruit? Wie beslist?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Volgens de matrix-site is er nog geen enkel stabiel serverproduct.

Los daarvan zie ik dit niet zitten omwille van pure governance-redenen: hoe kan hier support op geleverd worden, SLA/XLA. Ik vind een IM-product net iets te kritisch om daarvoor op een hobby-oplossing te moeten vertrouwen.

Ik snap dat hier weer over privacy als drijfveer wordt gesproken, maar onderaan de streep vertrouw je toch weer op een derde partij die jouw content gaat managen (ook al is deze geëncrypteerd etc). Niemand host zelf nog dingen, that's going the way of the dodo, alles beweegt richting SaaS-oplossingen.
NuKeM schreef:En als ik helemaal mijn zin zou krijgen, zou cloudflare ook verdwijnen t.v.v. een deftige HTTPS implementatie en misschien performantere opstelling.
Als ik mijn zin zou krijgen draaide Userbase achter F5 BIG-IP ASM en hadden we Cloudflare niet nodig. De realiteit is dat er momenteel misschien wel kennis is om deze zaken technisch te beheren, maar dat na een dagtaak en familie hier nog onderhouden komt er tegenwoordig niet meer van.

Zo'n Matrix-server in een container draaien zegt u? Ik krijg certbot niet eens aan de praat op deze verouderde config hier :).
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

meon schreef:Ik snap dat hier weer over privacy als drijfveer wordt gesproken, maar onderaan de streep vertrouw je toch weer op een derde partij die jouw content gaat managen (ook al is deze geëncrypteerd etc).
De lijn die je hier probeert door te trekken, da's wel een hele scheve. Je doet het overkomen alsof je toch beter bij whatsapp en consoorten blijft omdat je toch een andere partij jouw content laat managen. Die "andere" partij kan mijn content niet eens lezen, en zelfs als zouden ze het kunnen, ik vertrouw ze veel meer dan facebook met mijn content.
Dus kul argument ;-)
meon schreef:Niemand host zelf nog dingen, that's going the way of the dodo, alles beweegt richting SaaS-oplossingen.
Het is niet omdat jij erg cloud minded bent (dat ben je al vanaf het begin van sharepoint en van die dingen), dat iedereen dit is of hoeft te zijn. Jouw dodo voorspelling klinkt als marketing praat. Ik zie in mijn omgeving trouwens weer meer en meer zelf hosting.
meon schreef:De realiteit is dat er momenteel misschien wel kennis is om deze zaken technisch te beheren, maar dat na een dagtaak en familie hier nog onderhouden komt er tegenwoordig niet meer van.
Misschien dan eens tijd om de fakkel door te geven (tenzij er echt geen kandidaten zijn)?
meon schreef:Zo'n Matrix-server in een container draaien zegt u? Ik krijg certbot niet eens aan de praat op deze verouderde config hier :).
Wie zegt dat dat op de bestaande userbase server moet draaien? Misschien wil er hier iemand wel iets voorzien (bvb Fusa of iemand anders)?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

meon schreef:Niemand host zelf nog dingen, that's going the way of the dodo, alles beweegt richting SaaS-oplossingen.
Dat is net waar we, als technisch forum, tegenin moeten gaan.
Nob schreef: (...) (0 vernieuwing sinds jaren, niet dat vernieuwing sowieso beter is, maar toch...). Dus een matrix server is misschien een leuke vernieuwing?
Wat denken jullie?
*Kuch*wiki*kuch* ;-)
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Een leuk probleem met een Matrix server is dat, indien de UB bak op een Debian based distro draait, de synapse server in de Debian repo's zit.

Echter is de custom rommel waaronder de initscripts e.d. nearly unusable momenteel, laat staan de config zelf.

Als je het gaat installeren is het best dat je het manueel doet met behulp van de git repo en ook apart met letsencrypt een cert aanvraagt met iets als certbot want de included ACME service is ook al een tijdje out of commission want deze gebruikt enkel de deprecated v1 API, welke uitgezet is...

Heb het zelf even als tryout op m'n ESX server in een VM aangejengeld maar goeie god is it painful to setup and/or manage.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

pfffrt, gewoon een classic IRC server opzetten met een web frontje en wat anonimisering erbij!

qua wiki, bookstack is een leuk projectje voor een hedendaagse wiki.
zou inderdaad wel leuk zijn om dat op UB te hebben.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Splitter schreef:qua wiki, bookstack is een leuk projectje voor een hedendaagse wiki.
zou inderdaad wel leuk zijn om dat op UB te hebben.
Ik zeg het al veel langer; er is gewoon teveel nuttige informatie die verspreid is over meerdere posts (vanwege updates over de jaren heen), of informatie die je nooit zou vinden als je niet op voorhand wist dat ie er was (bv de info over de onmogelijkheid om 112 te bellen met een gsm zonder simkaart).
BertG3
userbase crew
userbase crew
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Anders Mastodon? Is Twitter-achtig maar decentralised. Ook met mogelijkheid tot DM's sturen.

Bookstack vind ik inderdaad een must! Dan kan heel wat informatie wat geordend worden. Daar wil ik mij gerust ook achter zetten. Kan volgens mij perfect op een VPS draaien.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Bedankt: 18 keer

Matrix opzetten (ook op debian) is echt 2 keer niets van werk ... Heb dit om te testen opgezet op mijn eigen doos, en werkt perfect!
Je moet niet perse de versie gebruiken die in debian repo's zit, je kan gewoon de repositories toevoegen van Matrix zelf voor de up-to-date packages.

en @meon: waarom wordt de server niet up-to-date gezet? Is het een prehistorisch bakje? Misschien eens kijken voor iets nieuw bij EDPNet of idd ergens anders? Pm me gerust, misschien kan ik wel iets fixen :D
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Splitter schreef:pfffrt, gewoon een classic IRC server opzetten met een web frontje en wat anonimisering erbij!
Mijn bedoeling was eerder een alternatief hebben voor whatsapp enzo...
Dan is IRC toch echt wel geen goed alternatief: geen foto's/bestanden sturen (ok ok, via xdcc wel, maar handig is anders, geen speech, geen video conf, ...).
En de WAF van IRC is beneden alle peil. ;-)

ITnetadmin schreef: Dat is net waar we als technisch forum moeten tegen ingaan.
Compleet mee akkoord. Wat voor zin heeft het anders om nerd te zijn? :-) :beerchug:

ITnetadmin schreef: *Kuch*wiki*kuch*
Idd, daar wachten we ook al lang op.
BertG3 schreef:Anders Mastodon? Is Twitter-achtig maar decentralised. Ook met mogelijkheid tot DM's sturen.
Waarom inderdaad ook geen Mastodon server naast de matrix/xmpp?

bitbite schreef:Hoe ziet het beslissingsproces hierover eruit? Wie beslist?
Maar we kunnen hier eeuwig blijven zagen, dus een terechte vraag: wanneer wordt dit eens intern door de mods/admins besproken?
Als het niet besproken geraakt (omdat er te weinig tijd in UB kan worden gestoken door (een deel van?) het huidig bestuur), is het misschien eens tijd om aan opvolging te denken?
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

dupondje schreef:Matrix opzetten (ook op debian) is echt 2 keer niets van werk ... Heb dit om te testen opgezet op mijn eigen doos, en werkt perfect!
Je moet niet perse de versie gebruiken die in debian repo's zit, je kan gewoon de repositories toevoegen van Matrix zelf voor de up-to-date packages.

en @meon: waarom wordt de server niet up-to-date gezet? Is het een prehistorisch bakje? Misschien eens kijken voor iets nieuw bij EDPNet of idd ergens anders? Pm me gerust, misschien kan ik wel iets fixen :D
Je kan wel allerhande third party repo's toevoegen maar ik probeer dat aantal zo laag mogelijk te houden gezien je anders met een rommel als in ubuntu met 50000 PPA's uiteindelijk komt.

Goed dat hun eigen repo wel goede packages geeft, maar dat debian zelf hun eigen packages (in sid, dus unstable) niet op orde heeft is ook minder. Zeker gezien dat normaal andersom zou moeten zijn.
Al helemaal aangezien dit gewoon toont dat de packages niet getest zijn voor ze uitgegeven worden.

Zelfs voor unstable moet je at least kijken dat de scripts nog werken en alles erachter in orde is, voor je je package signed en online gooit zou je toch denken...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Nob schreef:En de WAF van IRC is beneden alle peil. ;-)
daar valt niets tegenin te brengen natuurlijk, dus dan zijn er idd alternatieven nodig.

je zegt een soort whatsapp alternatief... misschien is keybase een alternatief dat voldoet aan het geek gehalte, eenvoudig gebruik, en de WAF?
al is dat (nog niet) zelf te runnen, want enkel de clients zijn open-sourced (hoewel, als ik me niet vergis, het model uitgaat van wel een server te hebben maar die niet te hoeven vertrouwen).

en anders (als je selfhosted wil) kan je nog een nextcloud instance installeren, en daar de (xmpp dacht ik) plugin.
je hebt dan chat, video calling, meeting, ... in de browser.

en met "nextcloud talk" kan je op de gsm/tablet er gebruik van maken.

Dat er een heuse "move to the cloud" is spreek ik trouwens ook niet tegen, maar om nu te zeggen dat niemand nog selfhosted doet...
ik denk dat er nu, op dit moment, een move naar die cloud is, en dat op (korte termijn) het meest gunstige is voor velen...
maar ik denk (en hoop, trouwens) dat die hele move ook gaat getemperd worden en terug een deel minder zal worden.

je geeft namelijk niet enkel controle weg, maar verhoogt ook je afhankelijkheid.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Bedankt: 18 keer

GuntherDW schreef:
Je kan wel allerhande third party repo's toevoegen maar ik probeer dat aantal zo laag mogelijk te houden gezien je anders met een rommel als in ubuntu met 50000 PPA's uiteindelijk komt.

Goed dat hun eigen repo wel goede packages geeft, maar dat debian zelf hun eigen packages (in sid, dus unstable) niet op orde heeft is ook minder. Zeker gezien dat normaal andersom zou moeten zijn.
Al helemaal aangezien dit gewoon toont dat de packages niet getest zijn voor ze uitgegeven worden.

Zelfs voor unstable moet je at least kijken dat de scripts nog werken en alles erachter in orde is, voor je je package signed en online gooit zou je toch denken...
https://tracker.debian.org/pkg/matrix-synapse

Nieuwste versie zit ook gewoon in backports precies. Dus je hoeft zelf geen extra repository toe te voegen.
Wat is er mis met de init scripts? Want als die effectief kapot zijn, dan maak je een critical/grave bugreport aan. Dus ik denk dat er gewoon iets anders mis is :)
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen systemd draai maar sysvinit. Ik weiger systemd of een van hun... "incarnations" op mijn systemen te draaien.

Kan dus wel zijn dat de systemd service goed is maar de sysvinit scriptjes welke meegeleverd worden niet getest worden.

Ik draai al sid (unstable) (of toch een afgeleide ervan), is een compleet fresh netinstall VM dusjah.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

GuntherDW schreef:Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen systemd draai maar sysvinit. Ik weiger systemd of een van hun... "incarnations"
ben er ook nooit voorstander van geweest, maar het zal je uiteindelijk toch door de strot geramd worden.
en honestly, nu (hoeveel jaar later?) begint het een beetje deftig te worden, en komt het idee van "eenvoudiger te gebruiken" wel wat tevoorschijn.
al moet je wel dus een hele hoop tools en commando's gaan leren alvorens dat eenvoudiger van toepassing is.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Tgoh, door de strot gejaagd is veel gezegd, ik draai op m'n desktop en "NAS" (m'n oude desktop met RAID HBA kaartje) gewoon Gentoo. Op devices die een beetje te sloom zijn geworden of te weinig resources hebben draai ik dan weer Devuan op om ook geen SystemD te hoeven draaien laat staan spullen ervan geinstalleerd te hebben staan.

Systemd zal zolang Lennart Poettering eraan meewerkt nooit deftig worden IMO. Die man laat keer op keer zien dat hij meer ego dan hersens heeft, en alsmaar meer gewoon wil "opslorpen" in plaats van mee te werken.

Het is royaal offtopic maar zijn denkwijze zorgt er ook voor dat de hele POSIX lineup gewoon in de vuilbak gesmeten wordt. Waar improvements indertijd ook direct meegenomen konden worden naar de BSD's is dat sinds het systemd tijdperk ook drastisch gedaald.

Njagoed, ik wil hier niet te hard offtopic gaan, de systemd discussie is online al genoeg gevoerd, ik blijf in het kamp van "ik wil die rommel niet op mijn systemen want het is ontieglijk slecht geschreven software en slecht voor de hele *NIX ecosphere".
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Nob schreef:Maar we kunnen hier eeuwig blijven zagen, dus een terechte vraag: wanneer wordt dit eens intern door de mods/admins besproken?
Als het niet besproken geraakt (omdat er te weinig tijd in UB kan worden gestoken door (een deel van?) het huidig bestuur), is het misschien eens tijd om aan opvolging te denken?
Ik ben even gaan kijken aangezien de laatste meeting (raad van bestuur) al een tijdje geleden is.
Van de bestuurders vermeld op de website:
Sensei Zeon
Sub Zero
NuKeM
meon
Robbe
Goztow
hebben Zeon, Sub Zero en Gotzow zich al uit het bestuur teruggetrokken. Robbe zijn laatste post is van 2015... geen idee wat er met hem gebeurd is... dusja.
Ik heb amper tijd voor mezelf met mijn twee temperamentvolle kinderen, maar wil graag wel blijven bijdragen, al was het maar af en toe content of de kassa. Meon heeft denk ik ook niet zoveel tijd en houdt de boel aan de draai neem ik aan.
Opvolging werd al regelmatig gezocht, maar velen willen enkel modereren of zien (helaas) in dat ze niet snel iets kunnen veranderen en trekken zich ook terug.
Het zou niet slecht zijn nog eens een coding/dev meeting te hebben waar we met vrijwilligers eens iets nieuw op poten zetten en ook lanceren. Misschien komen daar ook wel de nodige opvolgers uit.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Ik wist niet dat Zeon en Sub Zero zich teruggetrokken hadden...

Dan is het wel te begrijpen natuurlijk dat er met enkel jullie twee (Nukem en Meon) geen vooruitgang is (ik heb ook twee temperamentvolle kinderen, dus ik versta jullie wel ;-) ).

Misschien dan eens een algemene oproep doen voor wat vers bloed in een nieuw topic?

Ik wil ook wel terug wat proberen bijdragen, maar ik ben geen sysadmin ofzo, nu ja, als het niet anders kan, 't is beter van er dan af en toe een paar dagen uit te liggen bvb dan van er helemaal niet meer te zijn...
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

Misschien dat nieuw bloed opsplitsen in een paar onderdelen? Ik tel al zeker bestuur, forum mods, sysadmins. Ikzelf ben jammer genoeg enkel kandidaat voor het laatste.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

bitbite schreef:Ikzelf ben jammer genoeg enkel kandidaat voor het laatste.
Ik denk dat een nieuwe sysadmin wel één van de meest dringende zaken is.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Moderatoren zijn er voldoende en ze doen een goede job. Sysadmin is nodig, twee webdeveloppers of iemand die een vrijwillig webdevelopperteam in goede banen helpt leiden en tenslotte een paar beschikbare mensen (bestuurders of door hen afgevaardigden) die knopen doorhakken, dat ontbreekt misschien nog meer dan een sysadmin.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik kan wel wat sysadminnen, maar ben nu ook geen held in linux; mijn "expertise" (enfin, we faken dat wa ;-) ) ligt vooral bij netadminning, maar dan meestal ook in end-user omgevingen.
Ondersteunend helpen kan altijd voor mij.
Een beetje extra ervaring in datacenter / hosting omgevingen wil ik gerust opdoen, want daar kom ik in de praktijk eigenlijk te weinig mee in aanraking naar mijn goesting.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ITnetadmin schreef:Een beetje extra ervaring in datacenter / hosting omgevingen wil ik gerust opdoen, want daar kom ik in de praktijk eigenlijk te weinig mee in aanraking naar mijn goesting.
1 van de redenen dat ik sinds deze maand (laten we zeggen: vanaf 2020) terug een eigen server (dell r320) in colo heb gestoken.
proxmox met een virtuele opnsense erop (de opnsense krijgt de wan interface, proxmox zit op de bridge met de lan interface), en dan een virtuele server daarop die achter de opnsense zit.

zeker niet de goedkoopste hobby, maar het aanbod bij DCB (LCP) burcht kon vinden was schappelijk.
(and who am i kidding, ik ben ooit van colo afgestapt ten voordele van VMs wegens goedkoper, maar je eigen server is en blijft toch leuker)

op die noot: ik wil gerust, waar ik kan, ook steeds bijdragen aan het onderhod/verbeteren van UB, maar dat weet goztow wel denk ik :)
Laatst gewijzigd door Splitter op 31 dec 2019, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
BertG3
userbase crew
userbase crew
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Ik wil mij gerust eens voorstellen in een PB zodat we kunnen zien of ik voldoende expertise heb om mee te werken. Sysadmin dan, webdevelopment heb ik wel wat kennis in maar ben geen held :-)

Zou me zoals hierboven vermeld dan vooral gaan focussen op het up-to-date houden van het forum en een goede HTTPS integratie adhv Letsencrypt ipv Cloudflare tunneling. Daarnaast opzetten bookstack voor de Wiki en een Mastodon/IRC/Matrix server.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Irc servers heb ik ook ooit nog mee gespeeld.
Nooit geen live gerund, maar een unreal netwerk met hub en leaf server met anope services opzetten heb ik nog gekund.
Dat is al wel 10+ jaar geleden, maar zoveel zal die structuur niet veranderd zijn.

Mss moeten we idd ns afspreken om te kijken waar eventueel wat steun en hulp kan geboden worden.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Heb ook een interne IRC server draaien met anope services e.d.
Toen ik in ~2003-2005 zo'n servertje in elkaar stak en nog from scratch een config moest schrijven adhv de docs (zat toen op internaat en geen internet access daar) was het best brutal om alles aan elkaar te linken maar tegenwoordig is dat kinderspel.
Bijna even simpel als in windows die "next next next" installers durf ik zeggen.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

GuntherDW schreef:Bijna even simpel als in windows die "next next next" installers durf ik zeggen.
holy f*ck... gewoon voor de leut ging ik eens terugkijken op de unrealircd pagina (was mijn favo ircd destijds)....
een module installeren.... "./unrealircd install third/name-of-module" en done.

ik heb het trouwens altijd spijtig gevonden dat Q niet werkende was te krijgen op unrealircd (hoewel ik L ooit wel werkende heb gehad als ik me niet vergis)
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Veel dingen zijn ondertussen inderdaad makkelijker dan in ~2000 toen er nog verwacht werd dat je min of meer wist waar je mee bezig was. Tegenwoordig wordt bijna overal je handje vastgehouden.

Er zijn nog altijd wel dingen waar minder je handje vastgehouden wordt natuurlijk (bv meer prosumer of enterprise grade routertjes zoals de RouterOS software bij mikrotik), maar het aantal is veel minder dan toen inderdaad.

Ik heb denk ik nooit echt met Q bezig geweest, althans niet zelf draaien, wel op Quakenet als user natuurlijk. Zat ook vaak op ETG in die tijd, veel quake 3 channels zaten daar ook.

Ook altijd wel UnrealIRCD gedraaid. Indertijd dan op een Slackware systeem en tegenwoordig op Debian (Devuan om precies te zijn) & Gentoo dozen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik heb het gedaan toen unreal net overging van de klassieke "lines" config naar een meer leesbaar formaat.
Dus ik ken nog vaag iets van mijn Q/U/.. lines formaat, maar gelukkig ging dat snel over naar de meer leesbare config.
Wel alle config files manueel gemaakt, I don't trust installers.
BertG3
userbase crew
userbase crew
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Ik denk dat Mattermost een van de beste opties zal zijn voor hier.
=> https://mattermost.com/download/
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

BertG3 schreef:Zou me zoals hierboven vermeld dan vooral gaan focussen op het up-to-date houden van het forum en een goede HTTPS integratie adhv Letsencrypt ipv Cloudflare tunneling. Daarnaast opzetten bookstack voor de Wiki en een Mastodon/IRC/Matrix server.
Als er dan toch animo is om technisch terug dingen op te nemen zijn dit alvast niet de zaken waar initieel focus op gelegd moet worden.
Belangrijker lijkt me dat we qua onderliggende laag eerst terug manageable krijgen: OS, MySQL, Apache2, PHP, phpBB, Email, backup & recovery, updatestrategie (DTAP), security hardening.

En dan zeg je in één zucht Let's Encrypt (een CA) en Cloudflare (een WAF), dingen die niet meteen aan mekaar gerelateerd zijn.

En dan hebben we met wat geluk hetgene we momenteel gebruiken terug onder controle. Als we dan willen uitbreiden naar extra services zoals wiki en IM lijkt het me een vereiste om integratie met het forum te hebben (al is het maar via shared identities), want ik zie het niet zitten om verschillende producten te willen aanbieden zonder dat er eenheid over bestaat qua aanbieder.

Ikzelf ben een Windows (euh, en dus Microsoft?)-mens, dus ik kan niet goed inschatten wat de workload en effort is om heel onze governance terug in het gareel te krijgen.

Maar goed, ik begrijp dus dat hier wel mensen zijn die hier aan willen meewerken en daar ben ik wel blij om, want behalve wat lapmiddelen hier en daar verbaast het me dat Userbase in z'n huidige vorm nog best oké draait. (sinds Cloudflare als caching proxy en WAF)

Wie interesse heeft om te helpen, stuur me een PB met wat informatie over skills, ervaring en wat je interesses zijn om op te nemen en dan moeten we eens zien of we wat mensen (virtueel?) bij mekaar kunnen brengen om the way forward te bespreken.
Nob schreef:Het is niet omdat jij erg cloud minded bent (dat ben je al vanaf het begin van sharepoint en van die dingen), dat iedereen dit is of hoeft te zijn. Jouw dodo voorspelling klinkt als marketing praat. Ik zie in mijn omgeving trouwens weer meer en meer zelf hosting.
Het gaat meer om de effort die je kan spenderen met de tijd die je hebt, en dan zijn services veel bereikbaarder dan alles zelf te willen doen. Dat je daarmee niet je persoonlijke heilige graal kan bereiken is een toegift die je dan moet maken.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Als alles geintegreerd moet zijn met de huidige phpbb software gaat er wel een hoopje custom software moeten geschreven worden denk ik.
Gaat afgezien van hoe recent de phpbb versie is op de bak best lastig kunnen zijn denk ik? Al is het al even geleden dat ik nog echt gewerkt heb met phpbb.
Ons laatste "integratie" project was met SMF en onze hele infra voor een gameserver.

Qua ervaring e.d. met serverbeheer denk ik wel dat ik goed zit maar de wil om nog meer werk aan te pakken ontbreekt een beetje. Tenzij je misschien niet veel volk vind kan ik wel eens een handje bijsteken om te kijken wat ik kan doen :).
Werk zelf al bijna 20 jaar met Linux, en draai al langer rond met configuratie van servers.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Het lijkt me eerder dat we een manier gaan moeten vinden op op zn minst de user tables in een aparte db te steken die product neutraal is, zodat alle logins daaraan afgetoetst kunnen worden; dat lijkt mij alvast de makkelijkste vorm van integratie.
Als dat mogelijk is uiteraard, zonder zware custom code die uiteindelijk een blok aan het been wordt bij upgrades; ik ben geen dbadmin noch webdev.

Die pb komt er nog wel, maar vanavond (en morgen) zijn er andere prioriteiten :-)
fuserke
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 apr 2019, 15:05
Bedankt: 10 keer

Ik ben sysadmin esx en vcenter(ongeveer 10 jaar + ook vcp)Plus de hele windows stack en k kan ook wel overweg met linux. Indien jullie hulp nodig hebben stuur me maar een bericht
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Probleem is dat doorheen de jaren phpbb verschillende wachtwoord opslag methodes had, gaande van unsalted md5's en nu wel salted @ITnetadmin
Het gaat dus vrij lastig worden tenzij je elke user een password reset (of pluginnetje/venstertje) maakt zodat de user z'n profiel kan converten (met dan een eenmalige ingave van z'n wachtword) ofzo.

Al is het wel een goed idee in principe, het gaat lastig worden gezien elke software z'n eigen auth modules heeft.

Je kan wel zien of er een phpbb auth module is natuurlijk. Als ik het me goed herinner heb je wel plugins daarvoor voor sommige software.

Echter wil je zo weinig mogelijk dealen met passwords, des te minder je je druk hoeft te maken over het opslagen ervan des te beter.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Phpbb heeft vaak mods voor integratie met vaak gebruikte (open source) pakketten. Ik heb hier de laatste jaren wel wat ervaring mee. Er stond in testomgeving een update naar de laatste phpbb versie klaar toen ik ben weggegaan.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik wil altijd wel ‘opdraaien’ als server/hosting sponsor (incl de nodige firewall e.a. Services). Wat betreft de sysadmin en devs. Ik zou dit als volgt aanpakken:

- selectie maken van kandidaten
- NDA afspreken
- kandidaten een analyse laten maken van de huidige omgeving
- kandidaten een voorstel laten maken met plan van aanpak en ToBe situatie

Want:
- blijven we bij phpBB ? Indien niet, hoe migreren we de content
- wat met custom code (if any)
- featurecreep moet vermeden worden
- Security requirements en rollen
....

Lijkt me kort door de bocht om ff snel te zeggen dat iemand het moet overnemen. Het probleem is m.i. Vooral dat we in een oude/legacy situatie zitten die geen eenvoudig migratiescenario heeft naar iets moderns. Of zie ik dat verkeerd ? Gezien de server novelties de ‘duvel’ is ... weet ik nog wel waar ermee gestart is en op al die jaren heb ik nog niet veel verandering gezien ;-)
Laatst gewijzigd door Sasuke op 01 jan 2020, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”