kiezen tussen koper of kabel/glasvezel

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

op aanradeb van philippe open ik nieuwe tread.
Als het niet op de juiste plaats staat, gelieve te verplaatsen

Mensen die snelheid willen moeten glasvezel en kabel kiezen. Mensen die prijs en onbeperkt willen kiezen voor koper.
Momenteel gaan de 2 niet echt samen en zie dit ook niet gauw in de toekomst gebeuren. We leven nu eenmaal in belgie met allerlei taxen hoge lonen ondehoudskosten en dat moet allemaal betaald worden door eindgebruiker. Ook het feit dat je in de kleinste uihoek van belgie snel internet hebt heeft er ook mee te maken.

dus heeft koper meer beperkingen dan kabel en glasvezel en soms mag je U al gelukkig prijzen dat je zo een snelheden haalt, er zijn er nog altijd die geen 20 halen.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ik ben zelf met een nieuwbouw bezig (geen glasvezel aanwezig), maar ik vraag mij al maanden af wat ik beste doe: koper of kabel... Vooral omdat de andere gezinsleden vooral nog TV met decoder willen, waardoor EDPNet al zo goed als af valt... (spijtig genoeg)

EDIT: snelheid op koper zou op die locatie 100/40 zijn volgens lijntest
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Waarom valt EDPNet af? Niemand verplicht je alles bij 1 aanbieder te nemen toch?
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Beiden binnen trekken. Dan kan je nog switchen als het ene of het andere tegenvalt.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
pufpufpuf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 143
Lid geworden op: 18 jul 2010, 12:15
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Ik heb hier kabel, koper en glasvezel binnen genomen.

Momenteel EDPnet op koper en TV via Telenet, combineren kan altijd. Met die packs ben je niet altijd beter af..
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

proximusboyke schreef:op aanradeb van philippe open ik nieuwe tread.
Ik snap het niet goed waarom. Wat is je vraag ? kan je niet beter zelf wat data verzamelen en een topic opstellen waar je zelf vergelijkt en informeert. Kan je misschien ook je topic dan eens nalezen op foutjes voordat je dit on-line gooit. Ik schrijf ook niet altijd correct, maar ik zal aanradeb en tread toch correct proberen typen. of een alternatief woord zoeken.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

In de originele thread ( https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=44&t=56755 ) is er wat meer context.
Basically wou hij doen lijken alsof koper altijd slechter is, alsof niemand z'n beloofde snelheid haalt.

Wat je wel ziet is dat nergens snelheid beloofd wordt voor consumer lijnen. Je hebt wel een "minimale" snelheid als je Prox hun eigen tool gebruikt maar dat toont enkel je provisioning profiel. Als je daaronder valt kan je wel in theorie een technieker laten sturen maar je hebt alsnog geen gegarandeerde snelheid.
Dat is nog altijd geen "contractuele" waarde dat je die snelheid ook gaat halen in de praktijk. Je mag nog sync'en op 500Mbit maar ~10Mbit max halen vanaf je ISP. Je hebt geen poot om op te staan tenzij je een SLA hebt.

Hetzelfde kan voorkomen bij TN trouwens, je ziet dat ze bij de Gbit uitrol een meer Proximus achtige uitrol doen.

All in all was het een quick geprobeerde jab at koper IMO, zien we wel vaker van mensen spijtig genoeg. "kijk, deze persoon haalt geen 20, dus niemand haalt 20!".

Er zullen gerust mensen zijn die geen 20 halen, dat aantal is echter tegenwoordig zo klein met behulp van vectoring e.d. dat het niet echt meer noemenswaardig is. Je moet al een echt lange lijn hebben inclusief aan een LEX hangen (dus geen vectoring) wil je geen 20 halen.

En dan nog, al haal je "maar" 20, dan kan je VDSL XS nemen bij EDPnet, betaal je ook ineens een stuk minder voor je internet, terwijl je wel unlimited hebt. 20Mbit als alleenstaande is vrij nipt maar wel te doen IMO. Al moet je dan niet 5 youtube tabjes open hebben staan en 10 twitch streams tegelijk, en Netflix e.d.

Beter zouden ze voor die langen lijnen meer iets als in nederland doen. Bundled lijntjes. Al gaat dat niet met hun huidige BBoxjes kunnen natuurlijk. Alsook zijn bundled lijnen niet echt alomtegenwoordig in ons landje spijtig genoeg. Tenzij je een oud paar hebt natuurlijk.

De rek zit er nog lang niet uit bij koper (Ook niet bij kabel natuurlijk). Evenzeer heb je issues met Kabel trouwens dat niet iedereen die Gbit upgrade kan krijgen.
Proximus is al vaker gebleken dat ze heel conservatief zijn met veel dingen, wat beide een goed punt en een slecht punt kan zijn.

Al denk ik dat als we nog veel sneller willen gaan bij kabel we meer naar een koper achtige setup moeten gaan. fiber tot een straatkast en van daaruit een "prive" kabel naar je huis. Anders gaan we nog snel merken dat als er meer dan 2 personen tegelijk die snelheid willen benutten je snelheid opeens inkakt.
Maar ach, daarvoor hebben we "vrij downloaden" en "Onbeperkt surfen*" he :lol:

https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 22#p770522
300Mbit attainable op een enkel paar op ~250m, dat is dan wel met supervectoring maar "a man can dream" dat het ooit naar .be komt :lol:
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Vaganzza schreef:ik vraag mij al maanden af wat ik beste doe: koper of kabel...
Voorzie beide aansluitkabels volgens de regels van de kunst en laat ze aansluiten vanaf de woning winddicht is.
Meer info op:
http://www.telenet.be/bouwen
http://www.proximus.be/bouwen
Vaganzza schreef:Vooral omdat de andere gezinsleden vooral nog TV met decoder willen, waardoor EDPNet al zo goed als af valt... (spijtig genoeg)
Je kan een Telenet Digicorder aankopen in een winkel, dan heb je tv met decoder voor 18,22 euro/maand http://static.prd.telenet.be/productfic ... italTV.pdf
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

En jah, inderdaad. Je hoeft niet specifiek voor TN Internet te kiezen als je hun digicorder ding wilt.

Het enige dat je gaat missen zonder wat rammelen is TN hun DLNA gedoe op hun digicorder.

Je kan best inderdaad gewoon beide (of alle3 indien mogelijk?) laten aansluiten. Zodat je later kan kiezen.
Al doet TN ook tegenwoordig aan FTTH achtige setups bij nieuwbouw in nieuwe gebieden dacht ik? Het is dan wel een andere fiber dan de Proximus "FTTH" maar best laat je zoveel mogelijk binnen trekken zodat je later kan kiezen zonder je garage/gevel/straat/... terug open te hoeven breken.
Alsook als je later beslist van te verhuizen dat de nieuwe huurder of koper ook die keuze heeft.

Hier hebben we gewoon al 10+ jaar DigiTV van TN en DSL naast elkaar lopen zonder issues. Je moet niet voor de packs gaan als je dat niet wil.

Maar toch, tot als de allerlaatste persoon in ons land meer dan 20Mbit haalt zal dit aangehaald worden door "het kabelkamp". Maar wat dan met de mensen die geen TN kunnen aangesloten krijgen al zouden ze willen ;)
Laatst gewijzigd door GuntherDW op 13 dec 2019, 07:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Elk moet voor zichzelf de overweging maken wat voor hem/haar de beste prijs/kwaliteit-verhouding heeft waarbij je je niet blind mag kijken op de geadverteerde snelheden maar moet letten op de effectieve snelheden.

Privé kwam voor mij koper daar voor mij als beste uit: Scarlet Trio aan €40 per maand. En ja, tot afgelopen woensdag syncte ik op 16/4, nu op 20/1.
Op bedrijf heb ik de combi Telenet (Business Fibernet XL) en edpnet VDSL Pro waarbij de firewall automatisch de failover doet als een van beide verbindingen niet beschikbaar is.
Computer(k)nul
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Ik zou nooit geen koper meer leggen in mijn huis, maar dat is omdat er in mijn straat al fiber ligt.
Mensen die snelheid willen moeten glasvezel en kabel kiezen. Mensen die prijs en onbeperkt willen kiezen voor koper
Je kan ook onbeperkt krijgen op glasvezel, met hoge snelheid. Ondertussen al veel spelers op de markt die dit aanbieden. Ik denk dan bvb aan edpnet of proximus, maar er zijn nog veel andere kleine spelers.
de koe zegt boe
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Kan je dan al aangesloten worden op de "echte" FTTH van Fluvius? Ik dacht dat dit nog altijd in een soort pilot phase zat en het dus echt maar een of 2 gemeentes/steden waren welke binnen aanzienbare tijd aangesloten konden worden?

Nuja, je kan alsnog best koper binnen laten leggen, zelfs al heb je FTTH aangezien momenteel enkel edpnet als alternatieve provider op proximus hun "FTTH" mag zitten. Het is jammer dat het GPON is maargoed het is een stap in de juiste richting.
Als je gebouw al volledig gezet is en je nog koper zou moeten trekken is het inderdaad wel een twijfelgeval, maar op de dag van vandaag kan je nog altijd best ook koper laten trekken bij nieuwbouw. Al helemaal als je met 100Mbit down tevreden bent maar meer dan de 20Mbit up wil, gezien dat enkel over koper kan bij edpnet. (Alsook is koper goedkoper aan de kant van edpnet richting proximus dan FTTH).

Ik vraag me af wat de graad is van steden/gemeenten welke ook de "FTTH" van Telenet binnen krijgen. Hoogstwaarschijnlijk een stuk minder, maar dat zullen ze denk ik ook niet zomaar prijs geven?
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Ik ben van deurne. Mijn aanvraag voor ftth bij proximus is lopende. Ik verwacht mijn aansluiting een van de weken/maanden.

https://glasvezel.fluvius.be/kies-helem ... e-provider
de volgende plaatsen;

- Genk
- Gent
- Antwerpen
- Poperinge
- Diksmuide
de koe zegt boe
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Dat zijn nog altijd pilot steden zoals ik al zei, beetje zoals cityconnect van Dommel indertijd.
Mijn vraag daarop was "kan je wel al weldegelijk aangesloten worden op dat netwerk", niet "waar zijn ze bezig".

Fluvius hun netwerk heeft niets met Proximus te maken he, dat is een totaal apart netwerk.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Beiden binnentrekken? Ik snap niet waarom je op zo iets banaal zou beknibbelen om dan maar 1 te kiezen. Hier ligt smarttube en coax, smarttube is dan koper + glas. Voor de kost moet ge het niet laten en achteraf veel flexibeler. Bij nieuwbouw kom ik het ook soms nog tegen dat mensen maar 1 kiezen, snap ik echt niet.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

GuntherDW schreef: De rek zit er nog lang niet uit bij koper (Ook niet bij kabel natuurlijk).
Nog een leuk weetje:
Een aantal weken geleden heb ik bij Cebeo een "voorstelling" van Hirschmann bijgewoond.
Hirschmann werkt nauw samen met Telenet voor de ontwikkeling van hun producten en
de man die dit gaf zei dat Telenet eind 2020, begin 2021 decoders op de markt gaat brengen waar geen coax meer op zit en alles met utp werkt.
En het tweede weetje was dat het 5G signaal ook niet goed was want dat gaf bij sommige coax connectoren storingen, zoals die je met een krimptang op de kabel zet en zeker die je op een coax kabel moet draaien. Daar hadden ze nu ook nieuwe voor.
patper
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jan 2020, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Pilootproject met gratis aansluiting Glasvezel

https://glasvezel.fluvius.be/aansluiten ... e-toekomst

Ik zal eens de afstand meten van mijn oprit, deze aanbieding is zeker te overwegen.

Voor Diksmuide en randgemeenten

In het 4de kwartaal van 2019 starten we met de werken in je straat. Dan stoppen we eerst de glasvezelkabel in de grond en bouwen daarnaast ook de POP-stations (Point of Presence: punt van aanwezigheid) of ook wel wijkcentrales genoemd. Alle glasvezelkabels uit je woning komen uit in zo’n wijkcentrale.

Providers: https://glasvezel.fluvius.be/kies-helem ... e-provider
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ik heb ondertussen beslist om, tot zo lang mijn oprit niet definitief aangelegd wordt, om geen Px binnen te trekken. Om volgende redenen:

1. Als Px glasvezel aanlegt, dan zal ik deze aansluiten
2. Op dit ogenblik ben ik ervan overtuigd dat ik VoWiFi nodig heb, iets wat Px nog niet ondersteund (TN en Orange wel)
3. Mocht Px dan toch nog VoWiFi ondersteunen, dan kan ik nog altijd op dat ogenblik bekijken wat ik best neem. Tegen dan zijn er mogelijks weeral nieuwe prijzen/formules/...
4. Als we dan toch de oprit definitief aanleggen, zal ik dan wel de nodige voorzieningen doen indien er nog niets veranderd is tegen dan :wink:
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

AnD schreef:En het tweede weetje was dat het 5G signaal ook niet goed was want dat gaf bij sommige coax connectoren storingen, zoals die je met een krimptang op de kabel zet en zeker die je op een coax kabel moet draaien. Daar hadden ze nu ook nieuwe voor.
Huh... 5G is draadloos... en is zelfs nog niet beschikbaar in Belgie :?
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 342
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

En draadloze signalen kunnen niet storen op kabels? :wink:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Ah, in die context... tja, er zijn nog geen 5G signalen in Belgie (op enkele test projecten na).

De gebruikte frequenties liggen trouwens totaal buiten deze gebruikt op coax... het zou me dus sterk verwonderen dat ze je coax storen (en als het zo is is het inderdaad de schuld van slechte connectors).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”