Duitse Fritzbox 7490 - Scarlet + BelgacomTV

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
guidodejongh1
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 nov 2019, 11:07
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hallo,

Ik heb een Scarlet VDSL abonnement + BelgacomTV (dit type abonnement wordt vandaag niet meer aangeboden door Scarlet).
De interentverbinding wordt opgebouwd door een Belgacom BBOX V3 - als modem - met erachter de Fritzbox 7490, die de internetverbinding zelf op bouwt (met username en password). De toegang van de BBOX V3 naar de Fritzbox 7490 loopt via zijn LAN 1.
De Belgacom TV decoder V4 is op de LAN3 van de BBOX V3 aangesloten.

Ik heb gemerkt dat ik met de duitse fritzbox - met duitse Fritz!OS: 07.12 - ook een de internet verbinding kan opbouwen als modem - dus zonder gebruik te maken van de BBOX V3.
De DSL versie is 136.100.136.39 - zie screenshot.

Vraag:
[*]is het mogelijk ook de Belgcaom TV decoder V4 rechtreeks op de Fritzbox aan te sluiten, zodat de BBOX V3 kan worden geëlimineerd? Zo ja, wat zijn de parameters die ik in de Fritzbox 7490 moet ingeven?
[*] Wat is is het voordeel om de BBOX V3 tussen uit te halen (behalve stroomverbruik)? Ik merk dat er geen snelheidsverschil is.

Bedankt
Bijlagen
screenshot connection.png
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Zoals al in verschillende draden op dit forum gemeld maakt het voor Proximus niet uit welke versie je Fritz!Box draait als en enkel als deze achter een andere modem staat waarvan de combi model-firmwareversie gewhitelist is.
Als je de BBox3 er van tussen wil halen, dan zal dit wellicht* werken omdat de Fritz!Box 7490 met firmware 7.12 ondersteund wordt. Zie voor een volledige lijst de pagina Welke modems kan ik gebruiken | edpnet.be.

*Het zou kunnen dat er een incompatibiliteit is tussen de Duitse en internationale versie, maar daarvoor zal je even hier op het forum verder moeten zoeken...
Computer(k)nul
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

De versie van de decoder maakt tegenwoordig ook nog uit, maar gezien het Scarlet is gaat het vermoedelijk om een V5. Die geven geen problemen dacht ik. (De V5 mini soms, de V6 schijnt niet te werken achter Fritzbox).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

guidodejongh1 schreef:Ik heb gemerkt dat ik met de duitse fritzbox - met duitse Fritz!OS: 07.12 - ook een de internet verbinding kan opbouwen als modem - dus zonder gebruik te maken van de BBOX V3.
De DSL versie is 136.100.136.39 - zie screenshot.
Een VDSL2 verbinding bestaat uit 2 delen: (1) de VDSL2 synchronisatie en (2) de PPPoE verbiniding
De screenshot laat alleen zien dat je een goede sync hebt!

VDSL2 synchronistaie
  • De Duitse FritzBox met OS 07.12 heeft toevallig dezelfde VDSL2 driver als de internationale 7490 met OS 07.12
    Op die manier zal de Duitse FritzBox wel werken, maar dat beide altijd dezelfde driver hebben is niet gegarandeerd!
PPPoE sessie
  • Voor de PPPoE sessie moet je manueel de VLAN op 10 zetten. Origineel werken Duitse Fritz!Boxen op VLAN 7, maar sedert enkele jaren heb je de mogelijkheid om via de web interfcae de VLAN aan te passen:
    Internet > Zugangsdaten > Internetzugang > Verbindungseinstellungen ändern > VLAN für den Internetzugang verwenden > VLAN ID = 10
    vertaald: Internet > Toegangsgegevens > Internettoegang > Verbindingsinstellingen wijzigen > VLAN voor de Internettoegang gebruiken
    Bij een internationale Fritz!Box, ingesteld op België wordt de VLAN ID automatisch ingevuld.
guidodejongh1 schreef:is het mogelijk ook de Belgcaom TV decoder V4 rechtreeks op de Fritzbox aan te sluiten, zodat de BBOX V3 kan worden geëlimineerd? Zo ja, wat zijn de parameters die ik in de Fritzbox 7490 moet ingeven?
Antwoord is "Jein" (Duits voor "Ja en Neen" :wink: ).
  • Neen: een Proximus TV decoder heeft VLAN30 nodig om te werken. Via de webinterface kan dat niet ingesteld worden op een Duitse FritzBox.
    Bij een internationale Fritz!Box, ingesteld op provider "Proximus" wordt de VLAN ID 30 automatisch ingesteld (bridge).
  • Ja: indien je manueel in het configuratiebestand de nodige aanpassingen doet, om een bridge te maken (vb LAN3 en LAN4 bridgen naar VLAN30, of een dynamische bridge).
PS. Dit werkt niet meer (of nog niet) vanaf de V6!
guidodejongh1 schreef:Wat is is het voordeel om de BBOX V3 tussen uit te halen (behalve stroomverbruik)? Ik merk dat er geen snelheidsverschil is.
Volgens mij geen enkele voordeel (behalve stroomverbruik), gezien de bovengenoemde hinderpalen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”