Pagina 1 van 1

Orange Flybox ontvangst onzeker

Geplaatst: 29 okt 2019, 16:04
door jantje81
Ik ben op zoek naar een internetabonnement voor mijn grootmoeder (80+). Ze gebruikte tot nu een Homespot van Telenet met de logingegevens van een familielid. Nu die Homespot niet meer werkt (en WiFree ook niet, ontvangst veel minder dan de Homespot vroeger) zoek ik iets nieuws.

Mijn voorkeur ging naar Flybox: niet te duur, 15GB lijkt me wel voldoende te zijn. Nu stelt zich het probleem dat zij in een nieuwbouwflatje woont dat enorm geïsoleerd is. GSM gebruik kan eigenlijk alleen op het balkon en om DAB+-ontvangst te hebben was ook een hele onderneming, het werkt op 1 specifieke plaats aan het raam.

Daarom wil ik die Flybox best uitproberen maar er niet mee blijven zitten als het niet werkt. Dan heb ik er namelijk helemaal niets aan. Op Facebook Messenger krijg ik geen reactie, daarom vanmiddag een shop binnengestapt. Daar vonden ze het maar een vreemde vraag. Het beste wat ze wilden doen was mij zo'n abonnement verkopen, als het niet zou werken kon ik het opzeggen en de verbrekingsvergoeding en afschrijving betalen. Toen ik zei dat ik dan beter online kan bestellen en gebruik maken van mijn 14 dagen herroepingsrecht werd me dat afgeraden. Volgens de medewerker kan ik zo'n Flybox alleen terugsturen als de doos ongeopend is (!).

Nu lijkt mij dat behoorlijk tegen de spelregels maar ik wil toch hier eens polsen wat jullie hiervan denken.

Alternatief is Telenet Basic Internet nemen, ze heeft al een digicorder en bijhorende modem. Echter, die oplossing kost het dubbele en is voor haar gebruikspatroon volgens mij niet echt nodig.

Re: Orange Flybox ontvangst onzeker

Geplaatst: 29 okt 2019, 16:32
door wied
Die flyboxen zijn regelmatig te vinden tweedehands ook, en kunnen prima werken met bijvoorbeeld een proximus simkaartje om te testen...

Re: Orange Flybox ontvangst onzeker

Geplaatst: 29 okt 2019, 17:01
door splinterbyte
je zou het wel moeten testen met een orange sim dan

Re: Orange Flybox ontvangst onzeker

Geplaatst: 29 okt 2019, 17:24
door jantje81
Dat zou ik kunnen doen, maar als het niet werkt zit ik alsnog met de (goedkopere) Flybox. Online bestellen en - als het niet werkt - terugsturen moet toch mogelijk zijn zonder kosten, of heb ik het nu zo bij het verkeerde eind? Eigenlijk vind ik dat ze dit in het kader van klantenservice ook wel in de winkel mogen aanbieden, maar goed. :-)

Re: Orange Flybox ontvangst onzeker

Geplaatst: 29 okt 2019, 17:38
door stefan1234
Mijn Orange Flybox en Jim Mobile smartphone (MVNO van Orange) geven evenveel "blokjes" ontvangst aan en hun snelheid bij Speedtest (zelfde plaats in huis, zelfde server, de ene test vlak na de andere) is naar mijn gevoel identiek over meerdere testen (snelheid fluctueert sterk tijdens de test zelf). De situatie die je beschrijft, dat je binnenshuis geen GSM kan gebruiken, is vrij extreem. Als dat met een Orange (of MVNO) SIM in een 4G smartphone net hetzelfde is ga je geen internet via de Orange Flybox kunnen nemen.

Overigens heb ik voor mijn Flybox de binnenshuisantenne gekocht die Walter aanraadde, en in mijn geval levert die geen snelheidswinst op.

Re: Orange Flybox ontvangst onzeker

Geplaatst: 29 okt 2019, 18:05
door fendtje
jantje81 schreef:Ik ben op zoek naar een internetabonnement voor mijn grootmoeder (80+). Ze gebruikte tot nu een Homespot van Telenet met de logingegevens van een familielid. Nu die Homespot niet meer werkt (en WiFree ook niet, ontvangst veel minder dan de Homespot vroeger) zoek ik iets nieuws.

Mijn voorkeur ging naar Flybox: niet te duur, 15GB lijkt me wel voldoende te zijn. Nu stelt zich het probleem dat zij in een nieuwbouwflatje woont dat enorm geïsoleerd is. GSM gebruik kan eigenlijk alleen op het balkon en om DAB+-ontvangst te hebben was ook een hele onderneming, het werkt op 1 specifieke plaats aan het raam.

Daarom wil ik die Flybox best uitproberen maar er niet mee blijven zitten als het niet werkt. Dan heb ik er namelijk helemaal niets aan. Op Facebook Messenger krijg ik geen reactie, daarom vanmiddag een shop binnengestapt. Daar vonden ze het maar een vreemde vraag. Het beste wat ze wilden doen was mij zo'n abonnement verkopen, als het niet zou werken kon ik het opzeggen en de verbrekingsvergoeding en afschrijving betalen. Toen ik zei dat ik dan beter online kan bestellen en gebruik maken van mijn 14 dagen herroepingsrecht werd me dat afgeraden. Volgens de medewerker kan ik zo'n Flybox alleen terugsturen als de doos ongeopend is (!).

Nu lijkt mij dat behoorlijk tegen de spelregels maar ik wil toch hier eens polsen wat jullie hiervan denken.

Alternatief is Telenet Basic Internet nemen, ze heeft al een digicorder en bijhorende modem. Echter, die oplossing kost het dubbele en is voor haar gebruikspatroon volgens mij niet echt nodig.
Blijft de vraag waar woont oma ?
Een andere Fly boxer kan dan misschien eens komen testen.
Hoe iets uit proberen toch zo simpel kan zijn.

Re: Orange Flybox ontvangst onzeker

Geplaatst: 29 okt 2019, 18:10
door jantje81
Ze woont in Hoogstraten, lekker centraal. Maar als er iemand in de buurt bereid is om het eens te proberen, zeer welkom. :-)

Re: Orange Flybox ontvangst onzeker

Geplaatst: 29 okt 2019, 18:29
door gunnix
Je kunt dit ook testen met een gsm op Orange netwerk. Heb je goed bereik binnen (bv. aan het raam) met 4G smartphone dan zal dit ook zo zijn met de Flybox. Vergeet ook niet dat je nog twee externe antennes aan de Flybox kunt bevestigen.

Re: Orange Flybox ontvangst onzeker

Geplaatst: 29 okt 2019, 18:55
door stefan1234
jantje81 schreef:Ze woont in Hoogstraten, lekker centraal. Maar als er iemand in de buurt bereid is om het eens te proberen, zeer welkom. :-)
Volgens je signature heb je Mobile Vikings en dat is een MVNO van Orange dus je kan het zelf proberen met je eigen smartphone. Speedtest op plek in appartement met beste ontvangst = het resultaat waaraan je je kan verwachten met een Orange Flybox.

Re: Orange Flybox ontvangst onzeker

Geplaatst: 29 okt 2019, 22:21
door Bababa
Het gaat sowieso werken, geen test nodig.

Re: Orange Flybox ontvangst onzeker

Geplaatst: 30 okt 2019, 00:20
door Ernie
Is het geen optie om met een access point in client mode, ook met die login van dat familielid, een verbinding met het internet via TN te maken?

Re: Orange Flybox ontvangst onzeker

Geplaatst: 30 okt 2019, 14:46
door jantje81
Merci voor je tip, Ernie. Probleem is dat het netwerk WiFree bijna nooit in de lijst met beschikbare netwerken voorkomt. Als het er dan wel is, is het 1 blokje ontvangst. Gezien de situatie wil ik graag dat het ietwat robuust werkt. Anders verdwijnt haar interesse in die tablet misschien en dat zou jammer zijn.

Re: Orange Flybox ontvangst onzeker

Geplaatst: 01 nov 2019, 13:25
door Ernie
Daarom met een degelijk access point doen, ik heb ooit op een serieuze afstand het wifi signaal van een BBox gebruikt als internet verbinding met een Ubiquiti Nanostation Loco M2.
De verbinding was stabiel, niet supersnel omdat er nog ADSL was maar haalde we het maximum van de lijn.

Re: Orange Flybox ontvangst onzeker

Geplaatst: 05 nov 2019, 13:21
door jantje81
Even het verdere verloop: ik heb toch maar een Flybox met abonnement online besteld. Met in het achterhoofd de mogelijkheid om hem terug te sturen indien het niet zou werken. Gisteren het toestel geplaatst, heeft 2/5 ontvangst bij het raam. In de rest van de flat was het bereik 0 of 1/5. Blijkbaar is dat voldoende want de gebruikservaring op een tablet is zeer goed. Ik ga hem dus niet terugsturen. :-) Bedankt voor alle suggesties.

Re: Orange Flybox ontvangst onzeker

Geplaatst: 05 nov 2019, 19:39
door WalterB1
@jantje81 Blij dat te horen. Goed dat je het niet moet pogen terug te sturen en terugbetaling te krijgen. Zelfs als Orange u verzekerde dat dit geen probleem is wil je dat niet in praktijk testen als het niet anders kan. Twee streepjes is dan wel niet geweldig maar om gewoon te surfen meer dan genoeg. Mijn allereerste 'onbeperkte hogesnelheids internetverbinding' had een download van 512 kbps (ADSL). Die twee streepjes zal wel vele malen beter zijn.