Nieuwe Vlaamse regering - (on)zinnige & gemiste maatregelen

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Deze regering op zich is al het toppunt van absolute negatie van de democratie onder het mom van een "cordon sannitaire", arrogantie en despotisme.

Ik verklaar me nader:
1. er worden verkiezingen georganiseerd die de hoogdag van de democratie zijn. Het volk kiest zijn leiders op basis van om het even welke reden.

2. resultaat van de verkiezingen in mei: datzelfde volk spuwt zijn leiders uit, met uitzondering van NVA waarbij het fenomeen iets minder uitgesproken was

3. de grote winnaars worden compleet buiten spel gezet - en ik doe hiermee geen uitspraak over hun programma alhoewel bepaalde elementen erin
m.i. zeer sociaal zijn - en meer nog, ene zekere Mijnheer De Gucht - zelf geen onbesproken figuur - als summum van arrogantie noemt kiezers voor Vlaams Belang "mestkevers". Kwestie van een toonbeeld van goed burgerschap en een uitgesproken democratische ingesteldheid uiteraard.
Bovendien weigeren de eminenties de echte oorzaak van het resultaat van de verkiezingen onder ogen te zien alhoewel ze het maar al te goed doorzien en beseffen: onvrede bij de bevolking over het politiek beleid, het sociaal onrechtvaardig beleid en de steeds groter wordende aversie van de burger tegenover deze huichelaars.

4. bijkomend resultaat als gevolg van de verkiezingsuitslag : dikken ambras bij CD&V waar Dhr. Beke de eer aan zichzelf gehouden heeft en zich vlug een ministerpost ingepikt heeft omdat hij de grond onder zijn voeten voelt daveren en weet dat zijn laatste uren als voorzitter geslagen zijn, idem bij VLD die geen goede beurt hebben gemaakt maar Mw. Rutten zal wel al de nodige deals gesloten hebben.
Verder triomferen de verliezende eminenties weerom zeer royaal en flamboyant als altijd in de media. Dat is de kiezer uitlachen in zijn gezicht.

5. Er komt een regeringsverklaring maar over de begroting blijft men finaal zeer vaag. De cijfers en grote lijnen zijn gekend, zei Dhr. Weyts deze morgen in de media. Het moet allemaal nog technisch afgerond worden. Gelove wie zalig wil worden, zeker ? Het zou trouwens niet de eerste keer zijn dat een NVA- minister - die nu gelukkig de duimen heeft gelegd - een klein rekenfoutje van enkele honderden miljoenen euro's maakt.
Die waarheid - nl. de extra te besparen miljarden en op wiens kap dat zal gebeuren is ook voorspelbaar zonder magische bol - mag natuurlijk nog nog niet naar boven komen want anders zou er nog extra-ongenoegen bij de bevolking ontstaan.

6. De sociale dimensie van deze regering staat evenzeer als een pijl boven water. Fiscaal voordeel voor de eerste woning wordt op zijn zachtst gezegd afgeknot. Voor een tweede woning geen probleem. Wie kan zich een tweede woning permitteren. Tja, de sociaal zwakkere klasse natuurlijk ... Zij zullen zeer veel baat hebben bij de verderzetting van dit beleid.

Besluit: deze regering heeft geen democratische bestaansgrond. De huidige meerderheid is een optelsom van partijen en mandatarissen die de verkiezingen verloren hebben en die mekaar nu zo graag zien omwille van de postjesverdeling. Even wachten op het eerste kibbelmoment ...
M.i. heeft een dergelijke regering wel door ons pervert kiessysteem een reden van bestaan maar niet in een democratie die pretendeert een democratie te zijn.

En finaal: hoe zou het nu toch komen dat de afstand tussen burger en politiek zo groot worden en zal vergroten ... ? Het zal natuurlijk wel gelegen zijn aan simpelaars zoals ik die het allemaal in een verkeerd zien en niet begrijpen of willen begrijpen en van wie de eminenties hopen dat ze met de afschaffing van de opkomstplicht thuis blijven. Arm Vlaanderen ...

Deze totale absurditeit krijgt dan nog een vervolg ook: Federaal moet er nog een boksmatch gespeeld worden en ook daar zijn nog tal van ministerposten te verdelen.

Samengevat: een dégoûtant schouwspel.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

boonpwnz schreef:Ik denk dat je wel eens moet nuchter denken waar we al het water gaan heen doen.

Want als je alles volbouwt gaan we nog meer met overstromingen te maken hebben.
Elke nieuwbouw en grondige verbouwing moet, indien de ruimte het toelaat (bij gesloten bebouwing niet altijd mogelijk) een infiltratieput hebben naast de regenput van meestal minimum 10.000 liter. Mensen moeten af van het denken dat dat wat zo snel mogelijk moet afgevoerd worden (zoals het beleid van de afgelopen tientallen jaren). Nee, het moet in de bodem infiltreren om genoeg drinkwater te hebben in de toekomst.
koenraaddeconinck schreef: 2. resultaat van de verkiezingen in mei: datzelfde volk spuwt zijn leiders uit, met uitzondering van NVA waarbij het fenomeen iets minder uitgesproken was
Lol, de N-VA was ook bij de grote verliezers die dag. De enige die in feite niet afgestraft waren, waren de echte winnaars: PVDA en uiteraard Vlaams Belang. Groen was eerder status quo gebleven (in feite ook wel bij de verliezers in dat opzicht).

Het is een feit dat de Vlamingen veel socialer gestemd hebben (Vlaams Belang is een sociale partij geworden sociaal econonisch en PVDA spreekt voor zich), maar een extreem liberale regering krijgen gecombineerd met een Vlaams Belang light versie van maatregelen tegen asielzoekers/vreemdelingen. Dus de Vlamingen krijgen economisch gezien totaal niet waar met de verkiezingen ze als signaal gegeven hebben... Uiteraard niet omdat de VLD en N-VA liberaal en neo-liberaal zijn ingesteld, iets waar de Vlamingen in feite geen soep van lusten...

koenraaddeconinck schreef:Samengevat: een dégoûtant schouwspel.

Helemaal eens. De particratie is wat de mensen gedegouteerd maakt van de politiek...
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Vaganzza schreef:Helemaal eens. De particratie is wat de mensen gedegouteerd maakt van de politiek...
Om dan nog te zwijgen van het hieraan gekoppeld politiek cliëntelisme dat maakt dat werk vinden en zoeken, bepaalde rechten verwerven of niet, etc., etc. nog sterk bepaald wordt door het al dan niet politiek gesteund zijn.

Ik had bij ons een discussie met een lokale NVA- mandataris die van de daken schreeuwde dat zijn partij niet meedeed aan spelletjes inzake politieke benoemingen want dat alles qua gemeentelijk personeelsrecrutingsbeleid door onafhankelijke deskundigen / recruiters geregeld werd. Ben toch even geschrokken van dergelijke uitspraak die binnen de maand al door 2 feiten weerlegd werd:

1. mijn zoon - die ostentatief nooit op een politieker beroep willen doen heeft met het oog op tewerkstelling - heeft ooit meegedaan aan een examen uitgeschreven door de gemeente bij ons. Het was een nek-aan-nek race tussen hem en iemand anders met dezelfde opleiding. Finaal werd de andere kandidate aangesteld. Toeval of niet (wat mij betreft totaal niet): haar vader was NVA- gemeenteraadslis in Zottegem en NVA- mandataris ... In onze gemeente is er ... tja, een NVA- bestuur.

2. de dochter van betrokkene zelf heeft nu een job ... tja, aan de gemeente.

Niet dat ik de betrokkenen geen tewerkstelling toewens maar ik ben nog meer de leugens en hypocrisie beu van politici waarvan een meerderheid ongetwijfeld leeft in een context waarbij ze zelf het verschil niet meer kennen tussen hun eigen leugens en de realiteit. Mocht betrokkene eerlijk bekennen dat het politiek cliëntelisme ook bij NVA een ingebakken praktijk is dan zou ik toch al minder problemen hebben met hun malafide praktijken omdat ze er minstens eerlijk over zijn.

Anderzijds beschouwen deze erudiete dames- en heren- politici - zowel nationaal als lokaal - ongetwijfeld de domme burger als een afvalbox die alles slikt wat er in gepropt wordt want als je weet dat burgers ook tussen de regels leren lezen, zich ook documenteren en zeker niet uitsluitend laten documenteren door de media die niet zelden op hun beurt politieke vazallen zijn, dan zouden ze dergelijke praktijken niet hanteren.
Bovendien voelen ze zich oppermachtig en kan het hen gewoon niet meer schelen wat die burger denkt.

Om iemand te parafraseren, zou ik durven besluiten dat hun motto is: "show me my money and the more the better" ...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Waarom denk je dat de liberale partijen vooral het ambtenarenstatuut willen afschaffen? Dat statuut maakt een ambtenaar net onafhankelijk van de politiek, dat is waarom het ooit ingevoerd is. Met alleen contractuele ambtenaren krijg je gewoon een machtsspel waarbij enkel de ja-knikkers nog ergens geraken. Al de rest vliegt er dan onverbiddelijk uit.

Vele mensen beseffen dat allemaal niet meer...

We gaan naar extremen in de toekomst: middenklasse dunt meer en meer uit richting armoede (zeker als ik zie hoe vele jeugd nu leeft en wat zij allemaal als normaal beschouwen qua levensstandaard...), slechts enkelen zullen naar de topklasse geraken.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

De kleutertjes in het parlement zijn weer bezig hoor. En dat zou dan onafhankelijk willen worden? Wat een klucht.
Ik denk dat ik nog liever alle macht bij de koning leg...
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Vaganzza schreef:Waarom denk je dat de liberale partijen vooral het ambtenarenstatuut willen afschaffen? Dat statuut maakt een ambtenaar net onafhankelijk van de politiek, dat is waarom het ooit ingevoerd is. Met alleen contractuele ambtenaren krijg je gewoon een machtsspel waarbij enkel de ja-knikkers nog ergens geraken. Al de rest vliegt er dan onverbiddelijk uit.

Vele mensen beseffen dat allemaal niet meer...
Ik meen me toch te herinneren dat net die ambtenaren via partijkaarten geworven werden en vooral de verdere carrière afhing van wie aan de macht was. Als een departement langdurig in handen was van één kleur was dat te zien aan de partijaanhang van de ambtenaren. Of aan de regionale afkomst van de ambtenaren. Dat ze allemaal uit de regio van de minster kwamen bijvoorbeeld.
De enige correctie gebeurde bij machtwissels aan de top.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

De top van het ambtenaren apparaat is altijd al politiek gekleurd geweest. Maar zo goed als alle niveau's eronder totaal niet. Dat werd met interne examens geregeld (die anoniem verbeterd werden!). Ik denk wel dat dit vooral voor het federale niveau gold, op gemeentelijk vlak bv zal dat wel helemaal anders liggen omdat dit veel persoonlijker is (meestal wonen de mensen ook gewoon in die gemeente).
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Dan zal het volledig toevallig geweest zijn dat in de regio van Herman De Croo een overtal aan ambtenaren werkten in de departementen waarover De Croo minister was? Het gaat over ministeries maar vooral ook overheidsbedrijven als RTT, Post en NMBS.
Decennia lang was De Croo het symbool van cliëntelisme.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

De weg naar de Jambon-dictatuur is al ingezet: https://www.hln.be/nieuws/binnenland/li ... ~abe3d657/
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Slafes schreef:Oh, niets voor nieuwbouw waar nog 21 procent moet betaald worden maar WEL een woonbonus op je 2e woonst omdat dit federale materie is... :bang:
Inderdaad ik zit in deze case wij zitten te kijken naar een nieuwbouw waar we in januari ofzo zullen landen voor de akte of misschien vroeger.

En voor die case is er nergens info te vinden of te krijgen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

heist_175 schreef:https://www.standaard.be/cnt/dss27022002_003
DeStandaard 27/02/2002 - Maak geen misbruik van de geschiedenis - Bart De Wever
Het mooie is dat het verleden iedereen bedient. Zelfs inzichten die door de vakhistorici algemeen aanvaard worden, kan men naar hartenlust aanvechten. Geschiedenis laat zich niet canoniseren tot absolute en eeuwige waarheid. Een officiële versie van het verleden opleggen, als dienstmaagd voor het politieke heden, is typisch voor totalitaire regimes. In een democratie moet de overheid daaromtrent de grootste schroom aan de dag leggen. Helaas gaan zowel België als Vlaanderen de jongste jaren op dit vlak uit de bocht.
Dat is niet typisch voor een totalitair regime, maar voor elke natiestaat.
De geschiedenis zoals die aan de schoolkinderen verteld wordt, is altijd bijzonder gekleurd.
Welke koning moest er na de gewelddadige revolutie waaraan België ten grondslag lag, gekozen worden?
Het is absoluut niet zo dat iedereen daar direct mee eens was.
Het was een heel woelige periode, en geen al te fraaie, maar dat wordt allemaal onder de mat geveegd als we leren over "ons vaderland".
Knack heeft daar jaren geleden eens een hele reeks aan gewijd.
Dat is ook zo bij andere landen, geschiedenis wordt vaak gebruikt als methode om een gemeenschapsgevoel te creëren, en daarbij wordt de huidige toestand via het verleden geïdealiseerd, dat is zo bij Spanje, bij België, overal gewoon.

PS : Hierover hoorde ik in mijn schooltijd niets : https://nl.wikipedia.org/wiki/Verenigde ... dse_Staten
heist_175 schreef: Maar ik hoor bepaalde partijen al heel lang toeteren over het afschaffen van de provincies, maar ze krijgen het niet klaar. Net omdat het een tussenniveau is dat toch nog behoorlijk zichtbaar is voor de burger.
Ze willen het niet gedaan krijgen.
CD&V wil postjes, en ze staan sterk in de provincies, dus willen ze dat behouden.
En zo is er altijd wel een partij die vindt dat het niet mag veranderen.

PS : Ik vind het hallucinant dat een beleidsverklaring met een blanco cheque gedebatteerd wordt.
Ik geef de oppositie dan ook overschot van gelijk dat ze het halfrond verlaten hebben.
Ik denk dat ze zich weer rijk gerekend hebben met sterk overschatte inkomsten, en sterk onderschatte uitgaven.
Ze weten dat maar al te goed, en daarom mag de oppositie het niet weten.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Bij mij was de shock vooral de historie rond Leopold 2 waar 'in mijnen tijd' niet echt veel over verteld werd.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

We kennen het resultaat van de eerste vergadering van het Vlaams Parlement deze morgen. Wat mij uitermate irriteert zijn de beelden op de bank van de regeringsleden die als oppermachtige en ongenaakbare goden de oppositie gewoon zitten uit te lachen en met die oppositie ook de miljoenen Vlamingen die deze vertegenwoordigt.

Het wordt nog walgelijker met de minuut. Ik heb grenzeloze arrogantie bij politici gezien zonder voorgaande.

Het plaatje is duidelijk: de meerderheid wil om ik weet niet welke reden (want finaal moet de aap - nl. wie betaalt de rekening - toch uit de mouw komen) de ware financiële ravage niet tentoon spreiden. Ondertussen verkondigt Jambon wel dat het cijfermateriaal er is maar dat hij het niet wil geven op vraag van de oppositie. :bang:
En onze grote democratische partijen, zijnde CD&V en VLD, huilen onverminderd mee met de wolven in het bos. Hallucinant.

CD&V is op zoek naar een nieuwe naam en zou zeker de 'C' al willen laten vallen. Ik heb alvast een tip voor hen. Keer terug naar de vorige afkorting - CVP en maak er communistische volkspartij van ...De andere 2 partijen in de meerderheid hoeven niet te wachten. Ze mogen mee onder diezelfde paraplu.

Dit is werkelijk du-jamais-vu, zeker wetende dat het een club van politieke verliezers is die nu met een ongeziene, platte arrogantie tekeer gaat. Ik heb plaatsvervangende schaamte en had nooit gedacht dat ik ooit zou zeggen: "ik ben beschaamd dat ik Vlaming ben". De beelden deze morgen zullen immers ook over de landsgrenzen heen geraken uiteraard. Als de wansmakelijke vertoning van deze morgen, de norm wordt maak ik me meer dan ooit ernstig zorgen over de toekomst.

Inderdaad, zoals iemand hier eerder op het forum schreef: "we zullen eindigen met een beperkte elite". Dit is ongetwijfeld dan het "warm Vlaanderen" waar onze eminenties het dan over hebben.

Schande, schande, schande, ...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

...of D&V (dood en vergeten) :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

We mogen van 'geluk' spreken dat NVA en VB samen geen meerderheid hebben of we hadden de dag van de verkiezingen al een regering, en daar waren we nog verder mee van huis. De Wever heeft geprobeerd om een andere partij mee te krijgen maar niemand wilde zich eraan verbranden.

Deze regering heeft een meerderheid die democratisch verkozen is, dus het is een democratische regering. Verder niet over zeveren omdat 'gij' er niet bij zijt. Een regering van alleen 'winnaars' was VB en PVDA, geweest... imagine...

(ik zoek ondertussen verder naar die 'pijl boven water' :beerchug: )

Wat de woonbonus betreft, de vlaamse regering heeft maatregelen genomen waar ze bevoegd over zijn, de federale regering moet nog gevormd worden. Ik ben er quasi zeker van dat die ook woonbonussen gaat afschaffen, of dat het toch minstens op tafel gaat liggen.

(T)Rutten zal wel voor een federale post gaan...

En voor de rest zijn ze toch alleen maar bezig met zichzelf.


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik erger me ook dood aan uitspraken als 'regering van verliezers' enzovoort. Blijkbaar vinden sommigen dat een partij die van 6 naar 18% gaat dus meer te zeggen mag hebben dan een partij die van 32 naar 25% gaat. Sorry hoor, maar de huidige coalitie heeft een meerderheid wat dus wil zeggen dat er nog altijd meer Vlamingen voor een van de regeringspartijen gestemd hebben dan voor een van de oppositie, en dat is ook democratie.

Maar los daarvan vind ik het ook een beschamende vertoning die momenteel plaats vindt. Men weet al dat deze regering met een vergrootglas zal bekeken worden, en dan komen ze al meteen af met ronduit beledigende zaken als begrotingscijfers niet willen geven, of een beetje spelletjes te zitten spelen tijdens debatten, en dat voor een minister-president. :bang:
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Misschien komt het ooit zover dat partijen niet individueel naar verkiezingen trekken, maar VOORAF naargelang hun programma coalities vormen waarin ze de punten zetten die ze willen verwezenlijken.

Dan kan de kiezer zich ECHT uitspreken over wat hij wil. Met de keuze die nauwer aansluit bij wat de heren en dames uiteindelijk op tafel zullen leggen, want ze moeten (indien verkozen) dat programma dan ook effectief uitwerken.

Helaas, toekomstdromen.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Joe de Mannen schreef:We mogen van 'geluk' spreken dat NVA en VB samen geen meerderheid hebben of we hadden de dag van de verkiezingen al een regering, en daar waren we nog verder mee van huis. De Wever heeft geprobeerd om een andere partij mee te krijgen maar niemand wilde zich eraan verbranden.

Deze regering heeft een meerderheid die democratisch verkozen is, dus het is een democratische regering. Verder niet over zeveren omdat 'gij' er niet bij zijt. Een regering van alleen 'winnaars' was VB en PVDA, geweest... imagine...

(ik zoek ondertussen verder naar die 'pijl boven water' :beerchug: )

Wat de woonbonus betreft, de vlaamse regering heeft maatregelen genomen waar ze bevoegd over zijn, de federale regering moet nog gevormd worden. Ik ben er quasi zeker van dat die ook woonbonussen gaat afschaffen, of dat het toch minstens op tafel gaat liggen.

(T)Rutten zal wel voor een federale post gaan...

En voor de rest zijn ze toch alleen maar bezig met zichzelf.


J.
Ik ben vooral blij dat de sossen en de groenen er niet inzitten of we waren nog veel verder van huis, platte belastingverhogingen a volonté en niet omfloerst maar plat in het gezicht, alsof ze er trots op zijn :evil:

Of nee "solidariteits-bijdrage" :lol:
Misschien moet deze regering ook gewoon die benaming gebruiken als ze nog geld zoeken :cop:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

phil48 schreef:Misschien komt het ooit zover dat partijen niet individueel naar verkiezingen trekken, maar VOORAF naargelang hun programma coalities vormen waarin ze de punten zetten die ze willen verwezenlijken.
En denk je dan de kiezer niet meer gaan bedriegen?
Zeg mij eens, bij welke partij stond in het programma dat de woonbonus ging geschrapt worden?

Doe zo door, Jambon, en bij de volgende verkiezingen stem ik opnieuw Vlaams Belang.
Het was inderdaad zeer beschamend, wat een bende slippendragers van de meerderheid die hun regering het vertrouwen geven, zonder dat ze enige cijfers gezien hebben.
Hielenlikkers die een blanco cheque tekenen die de burger zal betalen.
phil48 schreef:Dan kan de kiezer zich ECHT uitspreken over wat hij wil. Met de keuze die nauwer aansluit bij wat de heren en dames uiteindelijk op tafel zullen leggen, want ze moeten (indien verkozen) dat programma dan ook effectief uitwerken.
Wie gaat hen verplichten?
Leugenaars blijven leugenaars.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Wat ik vooral begrepen heb (van horen zeggen) is dat de aankoop van een eerste huis duurder word omdat je geen bonus meer krijgt, maar een tweede huis dan weer wel voordelen oplevert omdat dat een federale bedoeling is. Klopt dit ?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Deze regering is er wel degelijk eentje die de kiezer afgestraft heeft. Dewever zei in de eerste reacties nog aan Jambers dat hij zijn ontslag zou aanbieden, zo goed vond hij de uitslag. Pas doen duidelijk werd dat de rest OOK verloor en enkel VB, PVDA en Groen het goed deden (al bleef Groen ver onder de verwachtingen), deed hij ineens alsof NVA zelf een winnaar was. Velen zijn er blijkbaar nog ingetrapt ook :lol:

Geen belastingen zonder socialisten :roll: Wat is de afschaffing van de woonbonus en de schamele vervanging dan? Belastingen en besparingen zijn hetzelfde, de burger betaalt of krijgt minder voor hetzelfde. De sossen heten het belastingen, de anderen besparingen. Wat hebben we gekregen van de vorige federale regering? Langer werken (in geen enkel programma), een indexsprong, een sprong van de energierekening, ... is dat beter dan een belasting? Als klap op de vuurpijl eindigen ze met een voortijdige exit en een gat van MILJARDEN!

Unia kost teveel? We maken er nog eentje bij :roll: Het toppunt is dat ze niet eens doorhadden dat ze te laat zijn en er nog jaren mee verder moeten. Eruit stappen is trouwens geen oplossing vermits ze gewoon blijven bestaan. Kafka in België.

Als je al de cijfers niet durft tonen, dan zegt dat genoeg. Deze heren achten zich ver boven het gepeupel en lachen ons gewoon in ons gezicht uit. De postjes zijn binnen en dat is wat telt. The money showen ze wel aan zichzelf, de burger zetten ze tegen elkaar op om hun zaakjes te kunnen regelen.

En dan opkijken dat de burger genoeg heeft van dit schouwspel.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
KerberosX
Plus Member
Plus Member
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 jun 2010, 22:37
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 20 keer

koenraaddeconinck schreef: Besluit: deze regering heeft geen democratische bestaansgrond. De huidige meerderheid is een optelsom van partijen en mandatarissen die de verkiezingen verloren hebben en die mekaar nu zo graag zien omwille van de postjesverdeling. Even wachten op het eerste kibbelmoment ...
M.i. heeft een dergelijke regering wel door ons pervert kiessysteem een reden van bestaan maar niet in een democratie die pretendeert een democratie te zijn.
Fout besluit. De coalitie bestaat uit verkozen parlementsleden en heeft een meerderheid. Hoe kan dit ondemocratisch zijn?
koenraaddeconinck schreef: 1. mijn zoon - die ostentatief nooit op een politieker beroep willen doen heeft met het oog op tewerkstelling - heeft ooit meegedaan aan een examen uitgeschreven door de gemeente bij ons. Het was een nek-aan-nek race tussen hem en iemand anders met dezelfde opleiding. Finaal werd de andere kandidate aangesteld. Toeval of niet (wat mij betreft totaal niet): haar vader was NVA- gemeenteraadslis in Zottegem en NVA- mandataris ... In onze gemeente is er ... tja, een NVA- bestuur.
Is dit niet een beetje calimerogedrag? En hoe weet je dat het een nek-aan-nek race was? Was jij degene die verantwoordelijk was voor het sollicitatieproces bij de gemeente?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

mailracer schreef:Wat ik vooral begrepen heb (van horen zeggen) is dat de aankoop van een eerste huis duurder word omdat je geen bonus meer krijgt, maar een tweede huis dan weer wel voordelen oplevert omdat dat een federale bedoeling is. Klopt dit ?
Tot enkele jaren geleden (2014) was de woonbonus (die je krijgt bij aankoop 1e woning) een federale aangelegenheid. Ook op een tweede woning kreeg je een belastingvoordeel op je lening, maar dat was veel lager. Kort door deb ocht kan je op je 1e woning (beperkt tot een maximum) zowel je kapitaalafbetaling als je interest aftrekken. Bij een 2e woning enkel je interest.

Staatshervorming komt en brengt de woonbonus naar Vlaams niveau, die hem prompt een paar jaar later afschaft (dank je Vlaanderen doet alles zelf beter). Maar het federaal voordeel blijft bestaan. :beerchug:
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

En niemand die iets te zeggen heeft over spelletjes die hij op zijn gsm speelt 'want dat wil niet zeggen dat hij niet kan luisteren'!? Wat een arrogantie! Hij zou zich publiekelijk mogen verontschuldigen of zelfs zijn ontslag aanbieden. Hij is MP, op zijn tweede werkdag hoort hij toch tenminste nog wat interesse te veinzen... Ik ga mijn kinderen wel leren dat ze mensen moeten aankijken als ze spreken of aangesproken worden. Van in klas nog gezwegen. Ik heb het al gezegd, bende kleuters.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Toevallig was vandaag dit schilderij van Banksy in het VTM nieuws.
Het was een ander parlement, maar ik vind het beeld evengoed passen op wat we vandaag gezien hebben.

Afbeelding
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Carrierepolitici. Zolang hun inkomen gegarandeerd is, met name zolang de kieslijsten samengesteld worden obv partijen ipv individuen, zal er niets veranderen.

Eigenlijk is dat bijzonder triestig. Ze krijgen zonder capabel te moeten zijn en zonder veel moeite ervoor te moeten doen zo'n prestigieuze benoemingen waar ze enorm veel privileges genieten, veel goeds kunnen bereiken voor de bevolking en ervoor kunnen zorgen dat hun naam nog tot 200 jaar na hun dood in straatnamen en standbeelden zal prijken. En toch lijkt hun "legacy" hen allemaal niet veel te interesseren. Hun hoofd staat duidelijk op totaal andere zaken.

Dit zijn niet de politici die wij verdienen. Dit zijn tweederangspolitici die wij toegeworpen krijgen omdat echt capabele en gemotiveerde mensen weten dat ze vandaag in de prive of ambtenarij veel meer gedaan kunnen krijgen dan in de politiek, of omdat capabele mensen wel bereid zijn om de wantoestanden in dit land aan te pakken, maar de partijpolitieke spelletjes (=veel verlies van tijd en vooral van energie) er gewoon niet willen bijnemen. Terecht.

Vlaanderen maakt zich met andere woorden klaar voor de grootste "zwarte zondag" in haar geschiedenis bij de volgende stembusslag. En de politici in deze regering zullen het nooit hebben zien aankomen. Hun hoofd stond immers op andere zaken.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Wouter Beke heeft ook nog maar eens getoond dat hij een van hen is.
CD&V lijdt een zware nederlaag onder zijn voorzitterschap, en hop, hij pakt voor zichzelf een regeringszitje.
Als bedanking voor zijn eigen falen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Belastingen en besparingen zijn hetzelfde? LOL
Voor nen hoop werklozen die gewoon zijn van te trekken wel, maar voor werkenden en zelfstandigen niet.
Sterker nog, vroeger waren het alleen bedrijven die België verlieten omdat de belastingen te hoog waren, nu zie ik her en der ook hoogopgeleide die Belgie verlaten omdat ze worden kapot belast.

Ik kan hun geen ongelijk geven. Als je jong bent en hoogopgeleid/ondernemend heb je hier in België niet veel te zoeken. De situatie is iets verbeterd maar we staan nog altijd aan de top van landen met de hoogste belastingdruk.

Ja Vlaanderen volgt Wallonie en Brussel nu in het laten vieren van de begrotingsteugels.

Het is ook de algemene tendens in Europa en de rest van de wereld, schulden blijven steeds verder oplopen en de rente blijft verder dalen.
En dat is ook wat ik al jaren zeg, een begroting in evenwicht moet je de eerstkomende decennia niet verwachten, een hogere rente wellicht ook niet.
En dat is ook de enige reden dat populistische partijen niet verder doorbreken.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Gisteren zakte mijn broek bijna af bij het horen van Ben Weyts ivm de numerus clausus voor artsen "we gaan die zelf bepalen omdat", hou u vast, "wallonie zich al lang niet meer houdt aan de opgelegde quota".
Vanaf nu geldt in het verkeer het excuus "ja maar iedereen rijdt hier te snel" dus echt... :bang:

Te zot voor woorden...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Volledig: "ja maar iedereen rijdt hier te snel en de politieagent die erop staat te kijken knijpt bewust een oogje dicht" verwijzend naar de demarche van Maggie De Block om de Franstaligen hun zin te geven, een van haar meerdere weinig doordachte beslissingen die haar flink wat stemmen gekost hebben in mei.

Het is vooral weer Vlaams-Nationalistisch-Strategisch hoor. Het nieuwe overschot van artsen aan Vlaamse kant zal pas volgend academiejaar beginnen. Tegen dat die afstuderen zijn de volgende verkiezingen al gepasseerd. Het zal dus vooral een probleem zijn van de volgende federale regering, als die dan nog gevormd kan worden (goed mogelijk dat de N-VA denkt van niet en na een evt splitsing zijn al die federale quota toch niet meer van tel, en indien wel zal de contingering - en daarmee wellicht de ganse gezondheidszorg - sowieso een breekpunt voor regionalisering worden).

Maar soit, yes-man Ben Weyts heeft bij mij ook al lang afgedaan na z'n rekeningrijden debacle. Gelukkig is hij enkel maar de spreekbuis van onze échte Minister van Onderwijs: Bart De Wever.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

CCatalyst schreef:
Het is vooral weer Vlaams-Nationalistisch-Strategisch hoor. Het nieuwe overschot van artsen aan Vlaamse kant zal pas volgend academiejaar beginnen. Tegen dat die afstuderen zijn de volgende verkiezingen al gepasseerd. Het zal dus vooral een probleem zijn van de volgende federale regering, als die dan nog gevormd kan worden (goed mogelijk dat de N-VA denkt van niet en na een evt splitsing zijn al die federale quota toch niet meer van tel, en indien wel zal de contingering - en daarmee wellicht de ganse gezondheidszorg - sowieso een breekpunt voor regionalisering worden).
Het is net een geniale strategie, als Wallonie het doet en ermee wegkomt dan kan Vlaanderen dat ook, het zet de federale regering het mes op de keel om ofwel terug orde op zaken te stellen... indien niet is het een defacto verdere splitsing van de sociale zekerheid. een strategische win-win zet dus. :beerchug:
daarmee zegt het de federale regering de wacht aan. Die heeft de keuze: ofwel Franstalig België dwingen zich te schikken naar de federaal afgesproken verdeling van de artsenquota, ofwel aanvaarden dat ze haar gezag daarover kwijt is en de regio’s hun eigen koers varen.

Dat laatste heeft verreikende gevolgen. Want het heeft implicaties voor het federale budget van de ziekteverzekering. De federale overheid kan moeilijk aanvaarden dat de regio’s daar naar goeddunken in graaien. De onvermijdelijke volgende stap is de regionalisering van dat budget, of een deel ervan, wat neerkomt op een (verdere) splitsing van de sociale zekerheid. De N-VA zal daar niet rouwig om zijn. Maar is het dat wat de Franstaligen willen? bron detijd
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

KerberosX schreef:
koenraaddeconinck schreef: Besluit: deze regering heeft geen democratische bestaansgrond. De huidige meerderheid is een optelsom van partijen en mandatarissen die de verkiezingen verloren hebben en die mekaar nu zo graag zien omwille van de postjesverdeling. Even wachten op het eerste kibbelmoment ...
M.i. heeft een dergelijke regering wel door ons pervert kiessysteem een reden van bestaan maar niet in een democratie die pretendeert een democratie te zijn.
Fout besluit. De coalitie bestaat uit verkozen parlementsleden en heeft een meerderheid. Hoe kan dit ondemocratisch zijn?

De fout zit ingebakken in het systeem zelf. Theoretisch kunnen 11 partijen, elk met 5% van de stemmen ook een meerderheid vormen terwijl 2 partijen met 20% van de stemmen aan de zijlijn blijven staan ... Heb ik toch mijn bedenkingen bij.

Verder - en dat is subjectief - zou ik al CD&V - met toch al enkele nederlagen opeenvolgend - me eens bezinnen en een houding die getuigt van wat meer nederigheid etaleren.
Wat is het resultaat nu: Beke wist dat hij voorzitter af ging zijn en heeft zichzelf vlug een ministerpost toegeëigend. Het machtsspel binnen CD&V is volop aan de gang. Dan wordt plots de 'C' in vraag gesteld. Peeters wordt naar Europa getorpedeerd dik tegen zijn zin. Recent is er ook nog het incident geweest met Schauwvlieghe. Gelukkig zijn er nog die dit allemaal vertrouwen want anders was deze partij al lang "Dood en Vergeten" zoals iemand hier eerder schreeft.

koenraaddeconinck schreef: 1. mijn zoon - die ostentatief nooit op een politieker beroep willen doen heeft met het oog op tewerkstelling - heeft ooit meegedaan aan een examen uitgeschreven door de gemeente bij ons. Het was een nek-aan-nek race tussen hem en iemand anders met dezelfde opleiding. Finaal werd de andere kandidate aangesteld. Toeval of niet (wat mij betreft totaal niet): haar vader was NVA- gemeenteraadslis in Zottegem en NVA- mandataris ... In onze gemeente is er ... tja, een NVA- bestuur.
Is dit niet een beetje calimerogedrag? En hoe weet je dat het een nek-aan-nek race was? Was jij degene die verantwoordelijk was voor het sollicitatieproces bij de gemeente?
Als je zelf van de jury dergelijke feedback krijgt en hij klopt niet dan is dit een bende leugenaars op de koop toe. Is het nu zo moeilijk om de feiten objectief onder ogen te zien. Ik kan heus heel wat voorbeelden geven vanuit mijn werksituatie dat politiek cliëntelisme nog steeds aan de orde is.
Ik wou dat ik het kon illustreren aan de hand van een 20- tal recente, concrete feiten maar dan ben ik morgen mijn job kwijt ...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Gray schreef:Voor nen hoop werklozen die gewoon zijn van te trekken wel, maar voor werkenden en zelfstandigen niet.
Sterker nog, vroeger waren het alleen bedrijven die België verlieten omdat de belastingen te hoog waren, nu zie ik her en der ook hoogopgeleide die Belgie verlaten omdat ze worden kapot belast.
De duurdere dienstencheques en woonbonus zijn zeker ook voor de werklozen :roll:

Ze mogen gerust verhuizen, elders is het zelden beter en de salariswagen mogen ze alvast vergeten. Men roept al decennia dat men gaat verhuizen maar ze zitten hier nog altijd te zagen. Waarschijnlijk omdat ze het zo slecht hebben :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Vaganzza schreef:
boonpwnz schreef:Ik denk dat je wel eens moet nuchter denken waar we al het water gaan heen doen.
Want als je alles volbouwt gaan we nog meer met overstromingen te maken hebben.
Elke nieuwbouw en grondige verbouwing moet, indien de ruimte het toelaat (bij gesloten bebouwing niet altijd mogelijk) een infiltratieput hebben naast de regenput van meestal minimum 10.000 liter. Mensen moeten af van het denken dat dat wat zo snel mogelijk moet afgevoerd worden (zoals het beleid van de afgelopen tientallen jaren). Nee, het moet in de bodem infiltreren om genoeg drinkwater te hebben in de toekomst.
Met een overloop naar de beek/waterafvoer, 10K zit zo vol met een beetje regen en een beetje dak.
In de realiteit een druppel op een hete plaat. Maar het is toch weer een druppel.
Gray schreef:Ik ben vooral blij dat de sossen en de groenen er niet inzitten of we waren nog veel verder van huis, platte belastingverhogingen a volonté en niet omfloerst maar plat in het gezicht, alsof ze er trots op zijn :evil:
Hoeveel platter wil je de belastingverhogingen dan elke huiskoper een extra €20K tot €30K uit zijn zak kloppen?
Of de verhoging van de prijs van dienstencheques?
Je hebt echt geen sossen nodig om meer belastingen te scoren, ik zou denken dat de voorbije federale regering dat toch wel afdoende bewezen zou hebben?

Buiten geruzie over de lokale burgemeester een "Belgisch" dan wel een "Vlaams" lintje heeft en
het totaal negeren van de PISA resultaten voor onderwijs,
staat er echt niets in het regeerakkoord wat ons Vlaanderen kan klaarstomen voor de toekomst. Triestig.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Ze zijn allemaal ziek in hetzelfde bedje onder het motto: "als we aan ons zelf denken, denken we aan een goede vriend". Ze zijn allen even pervert met CD&V op kop die decennia lang religie misbruikt heeft om stemmen te ronselen en nu de katholieke gedachte aan veld verliest, gaat ze het even over een andere boeg gooien en de 'c' elimineren.

Daar heb ik een diagnose voor: gesocialiseerde psychopathie.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

CCatalyst schreef:Vlaanderen maakt zich met andere woorden klaar voor de grootste "zwarte zondag" in haar geschiedenis bij de volgende stembusslag. En de politici in deze regering zullen het nooit hebben zien aankomen. Hun hoofd stond immers op andere zaken.
Ach mensen vergeten zo snel...
Gray schreef: Of nee "solidariteits-bijdrage" :lol:
Misschien moet deze regering ook gewoon die benaming gebruiken als ze nog geld zoeken :cop:
Die kunt ge toch niet tweemaal doorvoeren. Ik heb jaren geleden een solidariteitsbijdrage door mijn strot geduwd gekregen van ene Dehaene als een voorlopige maatregel, jaren daarna stond die nog steeds op mijn loonstrookje.
Dizzy schreef:Deze heren achten zich ver boven het gepeupel en lachen ons gewoon in ons gezicht uit. De postjes zijn binnen en dat is wat telt. The money showen ze wel aan zichzelf, de burger zetten ze tegen elkaar op om hun zaakjes te kunnen regelen.
En dat zie je al gebeuren in Jambon zijn optreden bij de eerste dag in het parlement, de reactie naar andere parlementsleden in het dialect was er al eentje om zich voor te schamen als minister president.
Maar ik verwacht geen schaamte, integendeel dit was nog maar een voorproefje. En zeker niet van iemand uit de NVA partij, de partij die jaren geleden beter bekend was als de Volksunie. Doe een beetje opzoekwerk ernaar en je weet genoeg voor wat de Volksunie toen stond.
Heil Jan, ik krijg al het gevoel dat je in een toestand vertoeft waarin je je gelukkig voelt en al je wensen vervuld zijn!
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Dizzy schreef: De duurdere dienstencheques en woonbonus zijn zeker ook voor de werklozen :roll:
Dienstencheques zijn er gekomen met de crisis om het aantal laaggeschoolde werklozen te beperken. (goede maatregel) Maar het is luxe, het is normaal dat die als eerste duurder worden en al helemaal in een klimaat waar bedrijven schreeuwen voor werkvolk.
Dizzy schreef: Ze mogen gerust verhuizen, elders is het zelden beter en de salariswagen mogen ze alvast vergeten. Men roept al decennia dat men gaat verhuizen maar ze zitten hier nog altijd te zagen. Waarschijnlijk omdat ze het zo slecht hebben :lol:
Het is de laatste jaren "ietsje" beter geworden, enja de voordelen doen ook veel. Maar neem de bedrijfswagen weg en alleen de belastingen blijven over.
heist_175 schreef: Hoeveel platter wil je de belastingverhogingen dan elke huiskoper een extra €20K tot €30K uit zijn zak kloppen?
Of de verhoging van de prijs van dienstencheques?
Je hebt echt geen sossen nodig om meer belastingen te scoren, ik zou denken dat de voorbije federale regering dat toch wel afdoende bewezen zou hebben?
Die 20,30K woonbonus komen anders wel van diezelfde belastingen die gij en ik elke maand moeten betalen, federaal is er dan nog woonbonus voor een 2de woning, helemaal te gek voor woorden!
Belastingen moeten goed besteed worden en besteden aan een woonbonus is dat niet, of aan een Unia, laat staan een 2de :lol: :evil:

Die kunt ge toch niet tweemaal doorvoeren. Ik heb jaren geleden een solidariteitsbijdrage door mijn strot geduwd gekregen van ene Dehaene als een voorlopige maatregel, jaren daarna stond die nog steeds op mijn loonstrookje.
Di Rupo heeft het jaren later (2013) nog eens gedaan, sinds dan is er ook nog eens een solidariteitsbijdrage op de bonus.
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Als je dit mag geloven en andere berichtgeving.

Waar we dus al bijna zeker van zijn:

Inschrijvingsgeld voor hoger onderwijs wordt minstens 250 euro duurder
Middelbaar zal minstens 100 euro duurder worden per leerling.
Duurdere dienstencheques
Geen woonbonus meer, dus duurdere woningen.
Voor 325 miljoen euro uitbesteding van overheidstaken aan de privé waar je rekening voor gepresenteerd zal worden.

Waar we wel zeker van zijn, geen nieuwe belastingen. :roll: :lol:

Bij de federale regering moeten ze nog beginnen aan hun rondje afbraakpolitiek.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Geen inkomsten uit rekeningrijden betekent uiteraard dat het geld op andere manieren gehaald moet worden. En zolang er geen durf is om de structurele hervormingen die al zo lang overdue zijn uit te voeren (carrierepolitici weet u wel), is (indirect) belastingen verhogen de enige mogelijkheid in een regeerprogramma.

De Vlaming - die anders ook niet van veel durf getuigt - revolteert enkel maar in het stemhokje en niet op straat. Maw binnen 5 jaar weer zwaar klap voor alle regeringsdeelnemers, zijnde N-VA, Open VLD en CD&V. Zoals dit jaar dus, maar dan met nog meer misnoegde mensen. Dan blijft er uiteraard maar 1 rechtse partij over die met de rechtse stemmen gaat lopen en zo de eerste partij zal worden in Vlaanderen (samen met een lichte stijging voor SP&A en Groen, maw totale impasse). En niemand die het zag aankomen dat de Vlamingen zo "verzuurd" waren.

Maar zover is het nog niet, de komende 5 jaar gaan we met z'n allen eerst weer flink meer mogen gaan betalen om de verloren inkomsten uit het rekeningrijden te compenseren. Of hoe de Ben-belasting uiteindelijk de bevoegdheid van de minister zelf gevolgd heeft: van de weg naar het onderwijs.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Gray schreef:
heist_175 schreef: Hoeveel platter wil je de belastingverhogingen dan elke huiskoper een extra €20K tot €30K uit zijn zak kloppen?
Of de verhoging van de prijs van dienstencheques?
Je hebt echt geen sossen nodig om meer belastingen te scoren, ik zou denken dat de voorbije federale regering dat toch wel afdoende bewezen zou hebben?
Die 20,30K woonbonus komen anders wel van diezelfde belastingen die gij en ik elke maand moeten betalen, federaal is er dan nog woonbonus voor een 2de woning, helemaal te gek voor woorden!
Belastingen moeten goed besteed worden en besteden aan een woonbonus is dat niet, of aan een Unia, laat staan een 2de :lol: :evil:
Laten we de belastingen goed besteden aan
- een nutteloze canon
- gele lintjes voor burgemeesters
- een centrum oprichten dat eigenlijk al bestaat

En ondertussen verlagen we de belastingen niet, maar krijg je er wel minder voor in de plaats.
Geloven die 3 partijen nu echt dat ze daarmee de Vlaming overtuigd krijgen? Hoe ver kan je van de realiteit staan.

We betalen gigantische bedragen belastingen en moeten alsnog nijbetalen voor hoger onderwijs, we evolueren meer en meer naar het Angelsaksische systeem, maar de belastingen blijven wel Scandinavisch hoog.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”