Pagina 1 van 1
OVH SIP Trunk
Geplaatst: 23 jul 2019, 15:11
door krisken
Zijn er hier mensen met ervaring met een SIP trunk bij OVH?
Ik zat eerst bij WeePee, waar ik zeer tevreden was. Tot ze besloten hebben om een bedrag per nummer te vragen. Vervolgens alles gaan verhuizen naar EDPnet, maar zij eisen een fixed ip voor authenticatie (ipv gewone login/ww methode).
Daar ik aan het kijken ben om bij EDPnet van abo te veranderen (van fixed ip naar variabel ip) zou OVH dus wel een oplossing zijn. Je kan daar blijkbaar zoveel nummers heen gooien als je wilt (gratis), het enige dat je zou betalen is de 15 euro per maand (ex btw) voor de trunk.
Klopt dit?
Re: OVH SIP Trunk
Geplaatst: 20 aug 2019, 01:14
door krisken
Inmiddels een SIP trunk bij OVH. Alleen : iemand die de juiste configuratie kent om dit in orde te zetten (FreePBX)?
Re: OVH SIP Trunk
Geplaatst: 20 aug 2019, 12:24
door gimic
hey, ben je hier niets mee?
https://docs.ovh.com/fr/voip/asterisk-c ... ilisation/
ziet mij er standaard uit, iedere keer er een call is moet je een register voor sturen.
Re: OVH SIP Trunk
Geplaatst: 20 aug 2019, 12:56
door krisken
Bedankt om even mee te denken! Ik heb deze howto ook reeds gezien, maar heb het helaas niet werkende gekregen. Tenzij ik iets over het hoofd heb gezien natuurlijk. Dat is dan natuurlijk ook weer het negatieve puntje van OVH : als alles werkt zit je goed, maar support doet er wel even over om bepaalde zaken te beantwoorden. En dan is het antwoord nog vaak naast de kwestie ...
Ook moet ik bekennen dat het toch wel even geleden is dat ik bezig ben geweest met FreePBX (jaar of 3) en dat ik zodoende terug eens moet nadenken hoe je sommige dingen weer instelt.
Re: OVH SIP Trunk
Geplaatst: 21 aug 2019, 09:04
door DarkV
krisken schreef: het enige dat je zou betalen is de 15 euro per maand (ex btw) voor de trunk.
Daar kan je bij WeePee 10 nummers voor hebben... want de trunk is er gratis... louter dit als argument lijkt me dus bizar.
Al ben ik wel nieuwsgierig of je dit werkende krijgt op FreePBX… altijd handig een uitwijkscenario te hebben.
Re: OVH SIP Trunk
Geplaatst: 21 aug 2019, 15:08
door Tomsworld
Gewoon posten op de mailinglist ml-voip
Re: OVH SIP Trunk
Geplaatst: 06 mei 2020, 15:38
door krisken
Even dit topic terug leven in blazen, want op heden heeft de trunk nog nooit gewerkt zoals ik wil. De trunk op zich is geconnecteerd met mijn FreePBX bak. Dat is dus al prima.
Alleen ... de configuratie bij OVH ...
Eén van de nummers die bij OVH staan is een test nummer. Dus daar kan ik zonder problemen mee aan de slag gaan.
In de OVH Manager ga ik naar "Telecom", vervolgens naar "telephony" en kies daar de groep waar het nummer toe behoort. Ik klik het nummer daar aan.
Ik kan dan het nummer configureren ( voor de nieuwsgierigen, als ik op "mode expert" klik krijg ik deze : Naar mijn mening moet ik de eerste optie kiezen : Redirection d’appels.
Vervolgens vraagt OVH mij naar welk nummer ik de oproepen wil doorschakelen. De enige keus die ik daar heb ik een nummer dat ik van OVH heb gekregen toen ik de trunk bestelde. Iets anders kan ik niet aanduiden. (Ligne vers laquelle vos appels seront redirigés : 003292863xxx).
Toen ik naar mijn eigen nummer belde (voor ik al deze stappen uitvoerde) kreeg ik een franstalige stem die het telefoonnummer dicteerde : zero zero, trente deux, ...). Als ik nu bel naar het nummer krijg ik "this number is not in service".
Ik heb ook het gevoel dat dit ook niet helemaal is wat ik wil. Ik wil mijn nummer helemaal niet doorschakelen naar dat nummer dat ik verkregen heb bij OVH toen ik mijn trunk aankocht, maar ik wil dat alle telefoonnummers toekomen op mijn trunk, en zo bij mn freePBX centrale komen zodat ik daar kan instellen welke functie een nummer juist heeft...
Iemand reeds een trunk bij OVH werkende gekregen?
Re: OVH SIP Trunk
Geplaatst: 06 mei 2020, 18:59
door Tomsworld
krisken schreef:Even dit topic terug leven in blazen, want op heden heeft de trunk nog nooit gewerkt zoals ik wil. De trunk op zich is geconnecteerd met mijn FreePBX bak. Dat is dus al prima.
Alleen ... de configuratie bij OVH ...
Eén van de nummers die bij OVH staan is een test nummer. Dus daar kan ik zonder problemen mee aan de slag gaan.
In de OVH Manager ga ik naar "Telecom", vervolgens naar "telephony" en kies daar de groep waar het nummer toe behoort. Ik klik het nummer daar aan.
Ik kan dan het nummer configureren ( voor de nieuwsgierigen, als ik op "mode expert" klik krijg ik deze : Naar mijn mening moet ik de eerste optie kiezen : Redirection d’appels.
Vervolgens vraagt OVH mij naar welk nummer ik de oproepen wil doorschakelen. De enige keus die ik daar heb ik een nummer dat ik van OVH heb gekregen toen ik de trunk bestelde. Iets anders kan ik niet aanduiden. (Ligne vers laquelle vos appels seront redirigés : 003292863xxx).
Toen ik naar mijn eigen nummer belde (voor ik al deze stappen uitvoerde) kreeg ik een franstalige stem die het telefoonnummer dicteerde : zero zero, trente deux, ...). Als ik nu bel naar het nummer krijg ik "this number is not in service".
Ik heb ook het gevoel dat dit ook niet helemaal is wat ik wil. Ik wil mijn nummer helemaal niet doorschakelen naar dat nummer dat ik verkregen heb bij OVH toen ik mijn trunk aankocht, maar ik wil dat alle telefoonnummers toekomen op mijn trunk, en zo bij mn freePBX centrale komen zodat ik daar kan instellen welke functie een nummer juist heeft...
Iemand reeds een trunk bij OVH werkende gekregen?
Ik denk wel dat het ok is als je krijgt this number is not in service, dat komt vermoed ik van je pabx, die het niet goed begrijpt. Do is een tcpdump als je die test call doet daar ga je veel meer uit begrijpen of er iets toe komst of niet.
Wat zie je in de logs van het nummer zie je je testcall daar ?
Re: OVH SIP Trunk
Geplaatst: 06 mei 2020, 21:08
door krisken
Het positieve nieuws is dat ik de calls zie voorbij komen in het control panel van OVH. Dus zo ver gaat het reeds goed. De vraag is alleen hoe ik bvb mijn inbound route moet instellen. Moet dit met 003292865xxx? Of met +3292865xxx? Of met 3292865xxx? Of met 092865xxx? Daar is OVH zeer onduidelijk in hoe ze het doorsturen, en dus hoe mijn PBX de call moet "onderscheppen" (met andere woorden : wat moet ik instellen bij Inbound Routes).
In de logs zie ik dat FreePBX het volgende uitspuwt.
Code: Selecteer alles
[2020-05-06 21:05:35] VERBOSE[2722][C-000009b0] netsock2.c: Using SIP RTP TOS bits 184
[2020-05-06 21:05:35] VERBOSE[2722][C-000009b0] netsock2.c: Using SIP RTP CoS mark 5
[2020-05-06 21:05:35] VERBOSE[15640][C-000009b0] pbx.c: Executing [s@from-trunk-sip-OVH:1] Set("SIP/OVH-00000007", "GROUP()=OUT_5") in new stack
[2020-05-06 21:05:35] VERBOSE[15640][C-000009b0] pbx.c: Executing [s@from-trunk-sip-OVH:2] Goto("SIP/OVH-00000007", "from-trunk,s,1") in new stack
[2020-05-06 21:05:35] VERBOSE[15640][C-000009b0] pbx_builtins.c: Goto (from-trunk,s,1)
[2020-05-06 21:05:35] VERBOSE[15640][C-000009b0] pbx.c: Executing [s@from-trunk:1] NoOp("SIP/OVH-00000007", "No DID or CID Match") in new stack
[2020-05-06 21:05:35] VERBOSE[15640][C-000009b0] pbx.c: Executing [s@from-trunk:2] Answer("SIP/OVH-00000007", "") in new stack
[2020-05-06 21:05:35] VERBOSE[15640][C-000009b0] pbx.c: Executing [s@from-trunk:3] Log("SIP/OVH-00000007", "WARNING,Friendly Scanner from 91.121.129.23") in new stack
[2020-05-06 21:05:35] WARNING[15640][C-000009b0] Ext. s: Friendly Scanner from 91.121.129.23
[2020-05-06 21:05:35] VERBOSE[15640][C-000009b0] pbx.c: Executing [s@from-trunk:4] Wait("SIP/OVH-00000007", "2") in new stack
[2020-05-06 21:05:37] VERBOSE[15640][C-000009b0] pbx.c: Executing [s@from-trunk:5] Playback("SIP/OVH-00000007", "ss-noservice") in new stack
[2020-05-06 21:05:37] VERBOSE[15640][C-000009b0] file.c: <SIP/OVH-00000007> Playing 'ss-noservice.ulaw' (language 'en')
[2020-05-06 21:05:42] VERBOSE[15640][C-000009b0] pbx.c: Executing [s@from-trunk:6] SayAlpha("SIP/OVH-00000007", "") in new stack
[2020-05-06 21:05:42] VERBOSE[15640][C-000009b0] pbx.c: Executing [s@from-trunk:7] Hangup("SIP/OVH-00000007", "") in new stack
[2020-05-06 21:05:42] VERBOSE[15640][C-000009b0] pbx.c: Spawn extension (from-trunk, s, 7) exited non-zero on 'SIP/OVH-00000007'
[2020-05-06 21:05:42] VERBOSE[15640][C-000009b0] pbx.c: Executing [h@from-trunk:1] Macro("SIP/OVH-00000007", "hangupcall,") in new stack
[2020-05-06 21:05:42] VERBOSE[15640][C-000009b0] pbx.c: Executing [s@macro-hangupcall:1] GotoIf("SIP/OVH-00000007", "1?theend") in new stack
[2020-05-06 21:05:42] VERBOSE[15640][C-000009b0] pbx_builtins.c: Goto (macro-hangupcall,s,3)
[2020-05-06 21:05:42] VERBOSE[15640][C-000009b0] pbx.c: Executing [s@macro-hangupcall:3] ExecIf("SIP/OVH-00000007", "0?Set(CDR(recordingfile)=)") in new stack
[2020-05-06 21:05:42] VERBOSE[15640][C-000009b0] pbx.c: Executing [s@macro-hangupcall:4] NoOp("SIP/OVH-00000007", " montior file= ") in new stack
[2020-05-06 21:05:42] VERBOSE[15640][C-000009b0] pbx.c: Executing [s@macro-hangupcall:5] GotoIf("SIP/OVH-00000007", "1?skipagi") in new stack
[2020-05-06 21:05:42] VERBOSE[15640][C-000009b0] pbx_builtins.c: Goto (macro-hangupcall,s,7)
[2020-05-06 21:05:42] VERBOSE[15640][C-000009b0] pbx.c: Executing [s@macro-hangupcall:7] Hangup("SIP/OVH-00000007", "") in new stack
[2020-05-06 21:05:42] VERBOSE[15640][C-000009b0] app_macro.c: Spawn extension (macro-hangupcall, s, 7) exited non-zero on 'SIP/OVH-00000007' in macro 'hangupcall'
[2020-05-06 21:05:42] VERBOSE[15640][C-000009b0] pbx.c: Spawn extension (from-trunk, h, 1) exited non-zero on 'SIP/OVH-00000007'
Die "this number is not in service" komt dus inderdaad mijn mijn PBX. Je ziet dat aan "playing ss-noservice.ulaw". Een beetje erboven zie je "No DID or CID Match" dus er is nog iets fout met hoe het nummer binnen komt.
Re: OVH SIP Trunk
Geplaatst: 06 mei 2020, 21:42
door raf1
Bij OVH dien je steeds twee zaken manueel te configureren:
Op
https://docs.ovh.com staat de configuratie van een trunk in 3CX uitgelegd:
https://docs.ovh.com/fr/voip/configurat ... one-system
Re: OVH SIP Trunk
Geplaatst: 06 mei 2020, 21:57
door krisken
Dag Raf1,
Bedankt om mee te denken in elk geval. De trunk op zich lijkt te werken (deze is in elk geval geregistreerd). Het is alleen nog wat onduidelijk hoe ze het nummer juist doorsturen naar mij (zie hierboven). Dit moet ik weten zodat ik mijn inbound routes goed kan instellen. Het uitgaand bellen werkende krijgen is de stap er na (eerst inkomende gesprekken juist gerouteerd krijgen).
Wel bijzonder jammer dat het controle panel van ovh.nl een combinatie van Nederlands, Frans en Engels is, volledig door elkaar gebruikt

Re: OVH SIP Trunk
Geplaatst: 06 mei 2020, 22:00
door Jindo
Hoe belangrijk kunnen die nummers zijn, als ze al bijna een jaar niet bereikbaar zijn?
Wel bijzonder jammer dat het controle panel van ovh.nl een combinatie van Nederlands, Frans en Engels is, volledig door elkaar gebruikt

Als het niet veel mag kosten...
Re: OVH SIP Trunk
Geplaatst: 06 mei 2020, 22:03
door krisken
Is dat van belang? Ik heb bij mijn weten nergens gezegd dat die nummers belangrijk zijn? Deze staan nog steeds 24/7 doorgeschakeld naar mijn GSM, maar nu ik tijd heb, heb ik me er nog ns achter gezet om deze bereikbaar te hebben via mijn PBX?
Re: OVH SIP Trunk
Geplaatst: 06 mei 2020, 22:11
door Splitter
zie je iets vroeger in de call (of met een iets hoger debug level) niet hoe het nummer aangeboden werd?
ik dacht dat ze het aanboden in formaat 0032xxyyyyyy
Re: OVH SIP Trunk
Geplaatst: 06 mei 2020, 22:30
door raf1
Voor asterisk is er toch een handleiding:
https://docs.ovh.com/fr/voip/asterisk-c ... ilisation/
Freepbx zal niet zo verschillend zijn zeker?
Re: OVH SIP Trunk
Geplaatst: 06 mei 2020, 23:01
door krisken
Als ik deze handleiding bekijk, dan zou het nummer moeten aangeboden worden als 092865xxx. Klopt mijn veronderstelling? De andere handleiding (3CX) zegt hetzelfde heb ik de indruk?
Re: OVH SIP Trunk
Geplaatst: 06 mei 2020, 23:07
door Splitter
exten => 0366725520,1,Ringing(1) exten => 0366725520,2,Dial(SIP/520,10,tm)
0366725520 zou dus als 0366725520 aangeboden worden.
als je gewoon nog eens probeert, en je log bekijkt (hogerop dan het stuk dat je hier gepost hebt), zie je normaal daar toch ook hoe het binnenkomt?
Re: OVH SIP Trunk
Geplaatst: 06 mei 2020, 23:19
door krisken
Als ik kijk naar Reports => Asterisk Logfiles, dan krijg ik het volgende te zien. Dus helaas, ik zie niet hoe het nummer aangeboden word. Ik zie alleen dat er een mismatch is.
Code: Selecteer alles
[2020-05-06 23:15:45] VERBOSE[30069][C-00000009] bridge_channel.c: Channel SIP/1199-0000000c left 'simple_bridge' basic-bridge <88f361c7-966f-48a7-bfde-6a7612d935e2>
[2020-05-06 23:15:45] VERBOSE[30053][C-00000009] bridge_channel.c: Channel SIP/1199-00000006 left 'simple_bridge' basic-bridge <88f361c7-966f-48a7-bfde-6a7612d935e2>
[2020-05-06 23:15:45] VERBOSE[30053][C-00000009] app_macro.c: Spawn extension (macro-dial, s, 25) exited non-zero on 'SIP/1199-00000006' in macro 'dial'
[2020-05-06 23:15:45] VERBOSE[30053][C-00000009] pbx.c: Spawn extension (from-internal, 1100, 21) exited non-zero on 'SIP/1199-00000006'
[2020-05-06 23:15:45] VERBOSE[30053][C-00000009] pbx.c: Executing [h@from-internal:1] Macro("SIP/1199-00000006", "hangupcall") in new stack
[2020-05-06 23:15:45] VERBOSE[30053][C-00000009] pbx.c: Executing [s@macro-hangupcall:1] GotoIf("SIP/1199-00000006", "1?theend") in new stack
[2020-05-06 23:15:45] VERBOSE[30053][C-00000009] pbx_builtins.c: Goto (macro-hangupcall,s,3)
[2020-05-06 23:15:45] VERBOSE[30053][C-00000009] pbx.c: Executing [s@macro-hangupcall:3] ExecIf("SIP/1199-00000006", "0?Set(CDR(recordingfile)=)") in new stack
[2020-05-06 23:15:45] VERBOSE[30053][C-00000009] pbx.c: Executing [s@macro-hangupcall:4] NoOp("SIP/1199-00000006", "SIP/1199-0000000c montior file= ") in new stack
[2020-05-06 23:15:45] VERBOSE[30053][C-00000009] pbx.c: Executing [s@macro-hangupcall:5] GotoIf("SIP/1199-00000006", "1?skipagi") in new stack
[2020-05-06 23:15:45] VERBOSE[30053][C-00000009] pbx_builtins.c: Goto (macro-hangupcall,s,7)
[2020-05-06 23:15:45] VERBOSE[30053][C-00000009] pbx.c: Executing [s@macro-hangupcall:7] Hangup("SIP/1199-00000006", "") in new stack
[2020-05-06 23:15:45] VERBOSE[30053][C-00000009] app_macro.c: Spawn extension (macro-hangupcall, s, 7) exited non-zero on 'SIP/1199-00000006' in macro 'hangupcall'
[2020-05-06 23:15:45] VERBOSE[30053][C-00000009] pbx.c: Spawn extension (from-internal, h, 1) exited non-zero on 'SIP/1199-00000006'
[2020-05-06 23:17:03] NOTICE[2701] chan_sip.c: Peer '1199' is now UNREACHABLE! Last qualify: 12
[2020-05-06 23:17:53] VERBOSE[2701][C-0000000a] netsock2.c: Using SIP RTP TOS bits 184
[2020-05-06 23:17:53] VERBOSE[2701][C-0000000a] netsock2.c: Using SIP RTP CoS mark 5
[2020-05-06 23:17:53] VERBOSE[30285][C-0000000a] pbx.c: Executing [s@from-trunk-sip-OVH:1] Set("SIP/OVH-0000000d", "GROUP()=OUT_5") in new stack
[2020-05-06 23:17:53] VERBOSE[30285][C-0000000a] pbx.c: Executing [s@from-trunk-sip-OVH:2] Goto("SIP/OVH-0000000d", "from-trunk,s,1") in new stack
[2020-05-06 23:17:53] VERBOSE[30285][C-0000000a] pbx_builtins.c: Goto (from-trunk,s,1)
[2020-05-06 23:17:53] VERBOSE[30285][C-0000000a] pbx.c: Executing [s@from-trunk:1] NoOp("SIP/OVH-0000000d", "No DID or CID Match") in new stack
[2020-05-06 23:17:53] VERBOSE[30285][C-0000000a] pbx.c: Executing [s@from-trunk:2] Answer("SIP/OVH-0000000d", "") in new stack
[2020-05-06 23:17:54] VERBOSE[30285][C-0000000a] pbx.c: Executing [s@from-trunk:3] Log("SIP/OVH-0000000d", "WARNING,Friendly Scanner from 91.121.129.23") in new stack
[2020-05-06 23:17:54] WARNING[30285][C-0000000a] Ext. s: Friendly Scanner from 91.121.129.23
[2020-05-06 23:17:54] VERBOSE[30285][C-0000000a] pbx.c: Executing [s@from-trunk:4] Wait("SIP/OVH-0000000d", "2") in new stack
[2020-05-06 23:17:56] VERBOSE[30285][C-0000000a] pbx.c: Executing [s@from-trunk:5] Playback("SIP/OVH-0000000d", "ss-noservice") in new stack
[2020-05-06 23:17:56] VERBOSE[30285][C-0000000a] file.c: <SIP/OVH-0000000d> Playing 'ss-noservice.ulaw' (language 'en')
[2020-05-06 23:17:59] VERBOSE[30285][C-0000000a] pbx.c: Executing [h@from-trunk:1] Macro("SIP/OVH-0000000d", "hangupcall,") in new stack
[2020-05-06 23:17:59] VERBOSE[30285][C-0000000a] pbx.c: Executing [s@macro-hangupcall:1] GotoIf("SIP/OVH-0000000d", "1?theend") in new stack
[2020-05-06 23:17:59] VERBOSE[30285][C-0000000a] pbx_builtins.c: Goto (macro-hangupcall,s,3)
[2020-05-06 23:17:59] VERBOSE[30285][C-0000000a] pbx.c: Executing [s@macro-hangupcall:3] ExecIf("SIP/OVH-0000000d", "0?Set(CDR(recordingfile)=)") in new stack
[2020-05-06 23:17:59] VERBOSE[30285][C-0000000a] pbx.c: Executing [s@macro-hangupcall:4] NoOp("SIP/OVH-0000000d", " montior file= ") in new stack
[2020-05-06 23:17:59] VERBOSE[30285][C-0000000a] pbx.c: Executing [s@macro-hangupcall:5] GotoIf("SIP/OVH-0000000d", "1?skipagi") in new stack
[2020-05-06 23:17:59] VERBOSE[30285][C-0000000a] pbx_builtins.c: Goto (macro-hangupcall,s,7)
[2020-05-06 23:17:59] VERBOSE[30285][C-0000000a] pbx.c: Executing [s@macro-hangupcall:7] Hangup("SIP/OVH-0000000d", "") in new stack
[2020-05-06 23:17:59] VERBOSE[30285][C-0000000a] app_macro.c: Spawn extension (macro-hangupcall, s, 7) exited non-zero on 'SIP/OVH-0000000d' in macro 'hangupcall'
[2020-05-06 23:17:59] VERBOSE[30285][C-0000000a] pbx.c: Spawn extension (from-trunk, h, 1) exited non-zero on 'SIP/OVH-0000000d'
Ik heb de volgende combinaties geprobeerd. Telkens opnieuw "the number you have dialed is not in service, please check the number and try again".
0928635xx
928635xx
0032928635xx
32928635xx
+32928635xx
Re: OVH SIP Trunk
Geplaatst: 07 mei 2020, 09:55
door Tomsworld
Doe gewoon een tcpdump op die server open met Wireshark en je ziet het duidelijk in de pakketten in welk formaat het binnen komt.
Re: OVH SIP Trunk
Geplaatst: 07 mei 2020, 10:08
door Splitter
zet in je incoming DID pattern eens:
_X!
en als dat niet werkt
s
eerste zou alles numeriek moeten matchen, 2de alles wat niet anders gedefinieerd is als ik me niet vergis.