Efficient M2 SATA SSD clonen ?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik zou de interne M2 SSD van de laptop van mijn vrouw willen upgraden. Dit is nu een 96GB SSD met aparte 2.5" HDD. Omdat die SSD constant bijna vol staat en ik regelmatig moet opkuisen, zou ik eigenlijk die SSD willen upgraden naar een 240GB exemplaar. Enig probleem: die laptop is het enige in huis waar ik een M2 SSD kan in pluggen. Vraag: wat is de efficiëntste manier om dit gekloond te krijgen ?

Momenteel heb ik deze optie, maar dit zal nogal time consuming zijn:
* SSD en HDD uit het toestel halen en een spare SATA SSD in pluggen.
* Windows 10 vanaf scratch installeren, en Macrium Reflect installeren.
* M2 SSD terugsteken, en clonen naar een externe USB HDD (genoeg spares liggen).
* M2 SSD vervangen door nieuwe grotere M2 SSD.
* Externe USB HDD clonen naar de interne grote SSD.
* Windows 10 HDD terug vervangen door originele HDD (want daar staat ook alle Documents e.d. folders van alle users op).

Vraag me af of het niet sneller/efficiënter kan. Wellicht kan dat met een externe M2 SATA-USB adaptor maar daar ben je blijkbaar ook al snel 30 euro aan kwijt. Voor gewone 2.5" HDDs heb ik gewoon een USB kabeltje dat eens gewoon gratis bij een SSD zat en al veel van pas gekomen is, maar blijkbaar bestaat zoiets niet voor M2 ?
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Als je ergens een oude/lege 2.5" HDD hebt van > 96 GB zou ik deze in je laptop inbouwen en je M2 SSD clonen naar deze 2.5" HDD.

Daarna je M2 SSD uitbouwen en de grotere inbouwen.

Booten van je M2 SSD en terug clonen naar je niewe M2 SSD.

De tijdelijke 2.5" HDD vervangen door de originele en terug booten van je nieuwe M2 SSD.

Met wat geluk zou dit moeten werken (en als je een tijdelijke SSD 2.5" HDD gebruikt is dit in een half uurtje gedaan)

Succes

Johan
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Ik heb het een goeie week gelden als volgt gedaan (nadat de hiervoor bestelde M2-adapter DOA bleek):
* bootable USB met Clonezilla maken
* een spare HDD, hetzij via USB of intern aankoppelen
* huidige SSD klonen naar spare HDD
* SSD's omwisselen
* clone kopiëren van HDD naar SSD
* partitie(s) vergroten met GParted bootable USB

Een halfuurtje werk lijkt me wel veel te optimistisch.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

johan.devos schreef:Daarna je M2 SSD uitbouwen en de grotere inbouwen.
Booten van je M2 SSD en terug clonen naar je niewe M2 SSD.
Dat gaat dus niet, want Windows staat op die M2 SSD, dus op het moment dat je die vervangt door de nieuwe SSD, heb je geen Windows meer om te booten.

Maar wat wellicht wel kan, is booten via USB van die HDD kloon. Zo zou ik dan Windows kunnen booten met de nieuwe SSD al ingebouwd en dan de USB HDD terug klonen naar de ondertussen ingebouwde nieuwe SSD. Maar zoals Didymus zegt, moet je wel een bootable USB drive hebben, maar ik vermoed/hoop dat als je een (interne) bootschijf extern via USB aankoppelt, er ook op die manier geboot kan worden.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer

Je begrijpt het niet helemaal goed denk ik, wat Didymus bedoelde was een bootable usb-stick maken met clonezilla. Je pc draait dan vanop die usb-stick (speciale linux) waardoor al je schijven "offline" zijn en je dus kan clonen naar hartelust.
Ik doe het ook altijd zo. icm externe drive voor disk-image.

https://clonezilla.org/liveusb.php
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

serialchiller schreef:Je begrijpt het niet helemaal goed denk ik, wat Didymus bedoelde was een bootable usb-stick maken met clonezilla. Je pc draait dan vanop die usb-stick (speciale linux) waardoor al je schijven "offline" zijn en je dus kan clonen naar hartelust.
Ik doe het ook altijd zo. icm externe drive voor disk-image.
https://clonezilla.org/liveusb.php
Met Macrium kun je ook online disks, zelfs je boot disk, clonen. Heb hier vorige week nog de HDD van mijn server naar SSD gecloned vanop de server zelf. Had eigenlijk niet gedacht dat dat zou lukken, maar werkte probleemloos. Vandaar dus dat die speciale Clonezilla bootable USB stick niet nodig zou zijn. Ik zou gewoon in Windows 10 zelf met Macrium de Windows 10 boot disk (incl. recovery partities, etc...) kunnen clonen naar een externe HDD. Maar dan is de vraag of ik dan die laptop kan booten met die Windows die nu gecloond is op die externe HDD. In mijn server geval, was het daarna gewoon direct de HDD door de SSD vervangen en klaar was kees. Maar in het geval van die laptop zit ik met die tussenstap naar HDD omdat ik niet van M2 naar M2 kan clonen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Heb eens geprobeerd om te booten van de USB HDD clone, maar dit lukt blijkbaar toch niet. 't Is te zeggen, hij komt in een bootloop terecht. Geen idee waarom eigenlijk, want blijkbaar begint hij dus wel te booten vanaf de USB disk, en aangezien dit een clone is van de SSD, zou ik vanaf dan verwachten dat hij netjes tot completion boot.

Zal dan toch clonezilla worden, vrees ik.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 60 keer

Ik heb niet heel het topic aandachtig gelezen, maar is het na alle pogingen en denkpistes niet het eenvoudigst om gewoon die nieuwe M.2-SSD er in te steken en met een verse Windows-installatie te beginnen of zijn er redenen (licenties van software ofzo) die dit moeilijk maken?

Als alle gewone data veilig op de gewone HDD staat lijkt het me een fluitje van een cent om gewoon een bootable Win10 1903-stick te maken. Dan kan je in één uur al het meeste werk, zo niet alles klaar hebben. Of zie ik iets over het hoofd?

Ik heb gisteren toevallig zelf voor iemand een NVMe-SSD geïnstalleerd, die nu voortaan gecombineerd wordt met de reeds geïnstalleerde gewone harde schijf. Persoonlijk had ik geen behoefte aan klonen, vandaar mijn vraag.
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Amazor schreef:Ik heb niet heel het topic aandachtig gelezen, maar is het na alle pogingen en denkpistes niet het eenvoudigst om gewoon die nieuwe M.2-SSD er in te steken en met een verse Windows-installatie te beginnen of zijn er redenen (licenties van software ofzo) die dit moeilijk maken?
Ik vind een reinstall toch altijd een serieus gedoe om alle settings van alle software weer identiek te krijgen. En aangezien het het machine van mijn vrouw is, heb ik liever dat het volledig transparant is voor haar en er geen risico's zijn op gewijzigde dingen :).

Trouwens... 'na alle pogingen' ? :) Het enige dat ik al uitgeprobeerd heb is, of ik kan booten vanaf een clone via USB. De nieuwe SSD is hier nog niet (gekocht via Amazon Prime) dus ben gewoon even de opties aan het bekijken. Clonen is in elk geval een pak sneller/eenvoudiger dan een reinstall.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Is gelukt met Clonezilla, al is dat niet voor de faint of heart.

Heb eerst de gemakkelijke route gedaan van SSD -> Externe HDD via Macrium Reflect. Doordat de externe HDD dezelfde grootte had als de target M2 SSD, kon ik daar dan direct ook de main partitie expanden.
Maar dan Clonezilla voor Externe HDD -> Nieuwe SSD. Had toch wat voeten in de aarde. Zo moet je in de BIOS de boot methode wijzigen van UEFI naar BIOS omdat hij anders Clonezilla niet wil booten omwille van (in)secure boot. Vervolgens bleek Clonezilla ook mijn externe HDD niet te zien. Dit lukte pas toen ik de USB stick waar Clonezilla op stond, te verwijderen nadat die Linux geboot was en Clonezilla opgestart. Nu ja, met Google los je wel veel issues op :).
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”