Installeren van een router achter BBOX3

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Hannibal1471
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jun 2014, 19:03
Contacteer:

Dag Userbase'ers

Sinds een aantal maanden zitten we vaak boven onze fair-use-policy limiet, daarom dacht ik dat het een goed idee was om een router aan te sluiten waarbij het mogelijk is om te zien wat het verbruik is per apparaat dat aangesloten is op het netwerk (dd-wrt). Tijdens het aansluiten van mijn nieuwe Asus-router(RT-AC68U) kwam ik erachter dat ik het PPPOE-paswoord nodig heb. Na wat opzoekwerk blijkt dat dat ik die niet in mijn bezit heb en na contact met Scarlet willen ze mij dit niet geven. :cry:

Wat research op het wereldwijde web (ook hier btw) toonde me dat het eventueel mogelijk is om dit paswoord op te vangen door packages te sniffen met een programma als Wireshark. Alleen heb ik hier weinig kaas van gegeten.

Ik vroeg me af of iemand dit al eens geprobeerd heeft? Ik heb al geprobeerd om een netwerkkabel te verbinden tussen de WAN-poort en mijn laptop en dan een break te veroorzaken maar zo werkt dit blijkbaar niet :x

Voorlopig heb ik de router aangekoppeld als accesss point maar nu kan ik natuurlijk niet de functies van de router gebruiken.
Using Tapatalk
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Heb je dit topic gezien ?
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=48&t=53119
Daarin staan toch alle antwoorden ?
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Hannibal1471
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jun 2014, 19:03
Contacteer:

MarkDM schreef:Heb je dit topic gezien ?
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=48&t=53119
Daarin staan toch alle antwoorden ?
Ja, ben tijdens het zoeken op het topic uitgekomen. Alleen waren er een aantal zaken niet duidelijk voor mij.

Zoals:
- Waarom moet er nog een aparte switch gebruikt worden en kan men die kabel niet gewoon rechtstreeks verbinden.
- Ik neem aan dat die niet gewoon via een Windows pc kan, maar er wel een raspberry pi gebruikt kan worden als pppoe-server.
- Enkel PAP toestaan. Ik neem aan dat ik dit moet instellen in de rpi/wireshark?

Als netwerkleek is het niet altijd makkelijk om direct in die termen mee te gaan.


Edit: oeps, blijkbaar heb ik hier 2 accounts [emoji14]
Using Tapatalk
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

- De switch is nodig omdat je niet 2 maar 3 toestellen moet verbinden. De sniffer pc moet er ook op.
- Raspberry Pi is niet nodig. Het is toch veel makkelijker met een pc of laptop waarop je even Linux zet met een PPOE-server.
- PAP only is een instelling op de PPOE server (alleen connectie met password).

Nog makkelijker is een abonnement bij EDPNET nemen. Dan krijg je al de gegevens vanzelf en heb je geen download-limiet. :P
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Hannibal1471 schreef:Sinds een aantal maanden zitten we vaak boven onze fair-use-policy limiet, daarom dacht ik dat het een goed idee was om een router aan te sluiten waarbij het mogelijk is om te zien wat het verbruik is per apparaat dat aangesloten is op het netwerk (dd-wrt). Tijdens het aansluiten van mijn nieuwe Asus-router(RT-AC68U) kwam ik erachter dat ik het PPPOE-paswoord nodig heb.
Waarom alles zo ingewikkeld maken?
Je kan toch perfect jouw Asus RT-AC68U als router gebruiken achter jouw B-box3 zonder PPPoE:
  • - gewoon de ASUS (WAN poort) aansluiten op één van de LAN poorten van de B-box.
    - alle apparaten aansluiten op de ASUS (uitgezonderd eventuele Proximus TV decoders op de B-box3).
    - je hele netwerk naar wens configureren via de Asus webinterface.
    - WiFi van de B-box3 uitzetten.
Let wel op.
Standaard heeft de Asus router misschien het LAN IP 192.168.1.1
Dit moet je op voorhand wijzigen naar 192.168.xxx.1 (bijvoorbeeld: 192.168.2.1) om IP conflicten te vermijden.
Hannibal1471 schreef:Voorlopig heb ik de router aangekoppeld als accesss point maar nu kan ik natuurlijk niet de functies van de router gebruiken.
Inderdaad, zo moet het niet (zonde van de Asus aankoop) :wink: .
jordyottenburgs schreef:Edit: oeps, blijkbaar heb ik hier 2 accounts [emoji14]
[Mod]
Dis is niet toegelaten volgens de Forumregels
Gelieve via een PB te laten weten welke account je verder wilt gebruiken.
De admins zullen jouw posts mergen, en de 2de account blokkeren
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Of je maakt het nog simpeler en kijkt uit naar een provider zonder limiet (of bedrieglijke 'fair use policy' variant). Ik hou me al meer dan 10 jaar niet meer bezig met verbruiksmetertjes in de gaten te houden, laat staan dat ik er speciaal extra hardware voor aankoop :bang:

Een formule met echt onbeperkt is een aanrader: gemoedsrust dat iedereen kan downloaden en streamen naar hartelust zonder de goede vrede in het huis op het spel te zetten :D
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Hannibal1471
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jun 2014, 19:03
Contacteer:

MaT schreef:Of je maakt het nog simpeler en kijkt uit naar een provider zonder limiet (of bedrieglijke 'fair use policy' variant). Ik hou me al meer dan 10 jaar niet meer bezig met verbruiksmetertjes in de gaten te houden, laat staan dat ik er speciaal extra hardware voor aankoop :bang:

Een formule met echt onbeperkt is een aanrader: gemoedsrust dat iedereen kan downloaden en streamen naar hartelust zonder de goede vrede in het huis op het spel te zetten :D
Graag, maar jammer genoeg is dit geen optie aangezien tv hier nog vaak gebruikt wordt. EDPnet is dus geen optie aangezien die geen TV aanbieden.
Using Tapatalk
Hannibal1471
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jun 2014, 19:03
Contacteer:

philippe_d schreef:
Hannibal1471 schreef:Sinds een aantal maanden zitten we vaak boven onze fair-use-policy limiet, daarom dacht ik dat het een goed idee was om een router aan te sluiten waarbij het mogelijk is om te zien wat het verbruik is per apparaat dat aangesloten is op het netwerk (dd-wrt). Tijdens het aansluiten van mijn nieuwe Asus-router(RT-AC68U) kwam ik erachter dat ik het PPPOE-paswoord nodig heb.
Waarom alles zo ingewikkeld maken?
Je kan toch perfect jouw Asus RT-AC68U als router gebruiken achter jouw B-box3 zonder PPPoE:
  • - gewoon de ASUS (WAN poort) aansluiten op één van de LAN poorten van de B-box.
    - alle apparaten aansluiten op de ASUS (uitgezonderd eventuele Proximus TV decoders op de B-box3).
    - je hele netwerk naar wens configureren via de Asus webinterface.
    - WiFi van de B-box3 uitzetten.
Let wel op.
Standaard heeft de Asus router misschien het LAN IP 192.168.1.1
Dit moet je op voorhand wijzigen naar 192.168.xxx.1 (bijvoorbeeld: 192.168.2.1) om IP conflicten te vermijden.
Hoe werkt dit? Heb de router ingesteld als access point met als LAN op 192.168.2.1 maar als ik dit probeer in te geven in mijn browser blijft dit laden en de interface van de router komt er niet op.
Using Tapatalk
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Nee, zo werkt het niet :(

Als je de router ingesteld hebt als "access point", met een IP adres buiten jouw LAN range, dan kan je de router niet meer bereiken vanuit je LAN. Je zou 2 dingen kunnen doen om de Asus terug te bereiken:
  • a) ofwel een volledige reset (reset knopje 8 seconden indrukken?). Dan is deze terug bereikbaar op 192.168.1.1).
    b) ofwel jouw PC tijdelijk een vast IPv4 adres geven (voorbeeld 192.168.2.5). Dan kan je terug op de Asus inloggen.
Eens je terug op de instelpagina bent, moet je nu de Asus instellen als router, met als IP adres 192.168.2.1, en de DHCP terug aanzetten, zodat de aangesloten apparaten een IP dares krijgen in deze range (192.168.2.xxx).

Dan pas de B-box terug aansluiten op de WAN poort.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Hannibal1471
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jun 2014, 19:03
Contacteer:

Erg bedankt. Wou het instellen met behulp van een reset en alles stond ineens goed.

Vraag me dan wel af wat het nut is van die pppoe ipv de dynamic ip. Is dat dan om die router als 'modem' te gebruiken?
Using Tapatalk
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Hannibal1471 schreef:Erg bedankt. Wou het instellen met behulp van een reset en alles stond ineens goed.
Op je WAN poort van de router moet je nu als "internet adres" een IP krijgen van de B-box3 (192.168.1.xxx)
Het LAN adres van de router moet in een ander subnet. Hopelijk is dat bij jou het geval, anders is het toch niet echt gelukt
Hannibal1471 schreef:Vraag me dan wel af wat het nut is van die pppoe ipv de dynamic ip. Is dat dan om die router als 'modem' te gebruiken?
Het nut van de PPPoE is dat je eigen router een publiek IP adres krijgt. Nu krijgt jouw router een lokaal IP adres van de B-box3 (= dubbele NAT). Jouw router is dan van buitenaf niet bereikbaar (tenzij je de juiste poorten doorstuurt op de B-box3).
Maar voor normaal internetgebruik geeft dit geen enkel probleem ..
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Thomba
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jun 2019, 20:04

Verplicht gewoon de scarlet om u de juiste gegevens te bezorgen, desnoods via ombudsman

Of beter, verkas naar EDPnet en kijk tv via streaming
Hannibal1471
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jun 2014, 19:03
Contacteer:

philippe_d schreef:
Hannibal1471 schreef:Erg bedankt. Wou het instellen met behulp van een reset en alles stond ineens goed.
Op je WAN poort van de router moet je nu als "internet adres" een IP krijgen van de B-box3 (192.168.1.xxx)
Het LAN adres van de router moet in een ander subnet. Hopelijk is dat bij jou het geval, anders is het toch niet echt gelukt
Zoals je zegt,de router heeft als LAN 192.168.2.1, de Wan =192.168.1.1. De router interface en het internet werken, meer moet dat niet zijn. Erg bedankt!
Using Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”