Tax-on-Web 2019

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

bollegijs schreef:Is Revolut (Litouwen) buitenlandse rekening? Ik heb dat niet aangegeven wegens EU en minder dan 1000 euro transacties :|
Hoe zou dat niet "buitenland" kunnen zijn :)?
Alle rekeningen of accounts die niet Belgisch zijn, is buitenland.

Dus al die cryptobelievers overtreden die regel al: hebben wel een account met geld, maar geven het niet aan.
Het grappige is wel dat er - voor zover ik weet - geen sancties zijn op het niet aangeven van buitenlandse rekeningen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

heist_175 schreef:
Dus al die cryptobelievers overtreden die regel al: hebben wel een account met geld, maar geven het niet aan.
Het grappige is wel dat er - voor zover ik weet - geen sancties zijn op het niet aangeven van buitenlandse rekeningen.
Als ze bij mij al gewoon na de aangifte nog corrigeren dan is er inderdaad weinig sanctie te bespeuren.

EDIT: Trouwens is het correct dat je enkel je naam moet invullen, waar je de rekening hebt geopend en of het gemeld is bij de centrale bank? Dus geen rekeningnummer?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ahum, je riskeert vanwege de fiscus een boete van 50 tot 1.250 euro en een belastingverhoging van 10 tot 200 procent.

Revolut is, zoals jij en hiervoor al gesteld, dus wel degelijk een buitenlandse rekening.
Maar ze behoort ook tot de grijze zone wegens dubbel gebruik (aanhouden gelden of louter om kortstondige transacties te doen). Of je ze dus moet aangeven komt voort uit het feitelijk gebruik van de rekening en de status van de rekeninghouder.
Bij twijfel leg je je vraag gewoon voor aan de lokale administratie van je belastingsdient.
En als je toch niets te verbergen hebt wat is dan het probleem om ze aan te geven, ook al moet het strikt genomen niet?
Op een rekening waar je geen extra inkomsten op hebt of waarvoor de inkomsten onder de toegestane limiet vallen word je ook niet belast.


 
Laatst gewijzigd door ivob op 28 apr 2022, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

heist_175 schreef:
bollegijs schreef:Is Revolut (Litouwen) buitenlandse rekening? Ik heb dat niet aangegeven wegens EU en minder dan 1000 euro transacties :|
Hoe zou dat niet "buitenland" kunnen zijn :)?
Alle rekeningen of accounts die niet Belgisch zijn, is buitenland.

Dus al die cryptobelievers overtreden die regel al: hebben wel een account met geld, maar geven het niet aan.
Het grappige is wel dat er - voor zover ik weet - geen sancties zijn op het niet aangeven van buitenlandse rekeningen.

Blijkbaar wel bestraft/ beboet , of herziening uw belastingen.....en dat is wel niet zo grappig :wink:

https://www.test-aankoop.be/invest/fisc ... kse-boetes
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

boonpwnz schreef:Trouwens is het correct dat je enkel je naam moet invullen, waar je de rekening hebt geopend en of het gemeld is bij de centrale bank? Dus geen rekeningnummer?
Nee, dat is niet correct.
Je moet het rekeningnummer of account-iD meegeven.
Niet gewoon "Lynx", maar de username bij Lynx. Dat is uw "account".
Hoe valt dat anders te controleren :)?

En niet vergeten: de buitenlandse banken en instellingen geven die informatie ook door aan de NBB (onder FATCA en CRS), dus voor de NBB is het een koud kunstje om dat te reconciliëren.


https://www.nbb.be/nl/kredietcentrales/ ... itenlandse
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

2022-04-28_202902.png
(60.47 KiB) Nog niet gedownload
ivob schreef:Ahum, je riskeert vanwege de fiscus een boete van 50 tot 1.250 euro en een belastingverhoging van 10 tot 200 procent.

Revolut is, zoals jij en hiervoor al gesteld, dus wel degelijk een buitenlandse rekening.
Maar ze behoort ook tot de grijze zone wegens dubbel gebruik (aanhouden gelden of louter om kortstondige transacties te doen). Of je ze dus moet aangeven komt voort uit het feitelijk gebruik van de rekening en de status van de rekeninghouder.
Bij twijfel leg je je vraag gewoon voor aan de lokale administratie van je belastingsdient.
En als je toch niets te verbergen hebt wat is dan het probleem om ze aan te geven, ook al moet het strikt genomen niet?
Op een rekening waar je geen extra inkomsten op hebt of waarvoor de inkomsten onder de toegestane limiet vallen word je ook niet belast.


 

Behalve ....!!!
2022-04-28_202902.png
(60.47 KiB) Nog niet gedownload
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Behalve wat :???:

Of je ze al dan niet moet aangeven hangt af van het gebruik van de rekening en/of de status van de rekeninghouder.

Soit, we moeten het niet moeilijker maken dan het is. Iedere UB'er kan zelf wel voor zich uitmaken welk soort rekening hun heeft afgesloten, hoe hun deze feitelijk gebruiken en wat zijn of haar status is.
Wanneer je rekeningen in het buitenland kan openen en aanhouden kan men er van uitgaan dat men een zekere intelligentie bezit en ook weet (of zelf kan opzoeken) wat de rechten en de plichten zijn die daaraan verbonden zijn.
Dom zijn en je van de domme houden is niet hetzelfde.
Bij twijfel kan je ze, zoals eerder aangehaald, altijd aangeven. Er staan geen sancties op een rekening aangeven die men uiteindelijk niet moest aangeven. Het vergt geen verplaatsing. Slechts een paar muisklikken. Slaag je daarin niet ben je altijd welkom bij je lokaal belastingskantoor om je te laten bijstaan.
Iedereen zijn keuze. Iedereen de gevolgen van zijn vrije keuze.
Laatst gewijzigd door ivob op 28 apr 2022, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

heist_175 schreef:
boonpwnz schreef:Trouwens is het correct dat je enkel je naam moet invullen, waar je de rekening hebt geopend en of het gemeld is bij de centrale bank? Dus geen rekeningnummer?
Nee, dat is niet correct.
Je moet het rekeningnummer of account-iD meegeven.
Niet gewoon "Lynx", maar de username bij Lynx. Dat is uw "account".
Hoe valt dat anders te controleren :)?

En niet vergeten: de buitenlandse banken en instellingen geven die informatie ook door aan de NBB (onder FATCA en CRS), dus voor de NBB is het een koud kunstje om dat te reconciliëren.


https://www.nbb.be/nl/kredietcentrales/ ... itenlandse
Nee ik bedoelde niet op NBB maar op tax on web ;) Bij 1075 krijg ik enkel de optie: Naam Voornaam - waar gevestigd - gemeld bij nbb ja of nee
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

ivob schreef:Behalve wat :???:

Of je ze al dan niet moet aangeven hangt af van het gebruik van de rekening en/of de status van de rekeninghouder.

Soit, we moeten het niet moeilijker maken dan het is. Iedere UB'er kan zelf wel voor zich uitmaken welk soort rekening hun heeft afgesloten, hoe hun deze feitelijk gebruiken en wat zijn of haar status is.
Wanneer je rekeningen in het buitenland kan openen en aanhouden kan men er van uitgaan dat men een zekere intelligentie bezit en ook weet (of zelf kan opzoeken) wat de rechten en de plichten zijn die daaraan verbonden zijn.
Dom zijn en je van de domme houden is niet hetzelfde.
Iedereen zijn keuze. Iedereen de gevolgen van zijn vrije keuze.
Kunt u niet lezen ? Belgen in buitenland wonende , dus uitgeschreven uit Belgie , en dus niet inwoners , zijn niet verplicht buitenlandse rekeningen aan te geven , staat er duidelijk in hun begeleidende tekst van aangifteformulier , (moet er wel op letten er niet over te lezen ,beetje verstopt :wink: )

Trouwens wij moeten eerst in September onze aangifte doen , hebben ook een heel appart min.financien departement :!:
Bijlagen
2022-04-28_202902.png
(60.47 KiB) Nog niet gedownload
Laatst gewijzigd door Matt555 op 28 apr 2022, 16:01, 2 keer totaal gewijzigd.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Ik verwacht gewoon meer van de EU, ik verwacht dat -net als Belgische rekeningen- dit automatisch te raadplegen is.

Disclaimer: DAARMEE ZEG IK NIET DAT JULLIE ONGELIJK HEBBEN, IK GA AKKOORD DAT JE HET MOET AANGEVEN NA JULLIE ANTWOORD :cop:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Matt555 schreef:
Kunt u niet lezen ?
Toch wel.
Ik schreef reeds eerder o.a.
en/of de status van de rekeninghouder
Waarop jij, ook dit al quotend, schrijft "behalve"

Nogal wiedes dat ik dan vraag waar die behalve op slaat want dat was al omschreven in de tekst waar jij op reageerde.

Zoals ik ook al schreef: iedereen is intelligent genoeg (of zou dat moeten zijn) om het best zijn persoonlijke status te kennen en daar correct naar te handelen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

op de heel minieme puntjes reageren blijkbaar door u, als er dan toch uitzonderingen zijn voor niet verplichte aangifte buitenlandse rekening(en) :lol:
Laatst gewijzigd door philippe_d op 28 apr 2022, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: nutteloze fullquote uit vorige post verwijderd
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

bollegijs schreef:Is Revolut (Litouwen) buitenlandse rekening? Ik heb dat niet aangegeven wegens EU en minder dan 1000 euro transacties :|
hebben sinds december 2018 een banklicentie, dus zouden sinds toen moeten aangegeven worden.
heb er eigenlijk zelf ook nooit echt naar gekeken + ik had revolut voor het een bank was (ik gebruik ze puur als wegwerp-betaalkaart-provider)
daarbovenop vind ik eigenlijk dat de belastingen het zelf kunnen uitzoeken (want zij weten het toch beter, met de CRS nu)

ik heb dit jaar dus wel de aangifte gedaan, want de intro pagina van tax on web gaf aan "dat we gemerkt hebben dat je in het afgelopen jaar een rekeningi in het buitenland had". (moet je die rekening ook nog eens registreren bij de nationale bank ook...)
heist_175 schreef:Dus al die cryptobelievers overtreden die regel al: hebben wel een account met geld, maar geven het niet aan.
goh, in theorie zijn dat geen bank of spaarrekeningen, dus ben dan benieuwd of je het wel moet aangeven?
(anderzijds: als die crypto exchanges morgen zeggen "doei", ben je dus dat geld ook gewoon kwijt zonder meer, toch ?)
ivob schreef:Of je ze al dan niet moet aangeven hangt af van het gebruik van de rekening en/of de status van de rekeninghouder.
van wat ik eruit opmaak moet je *elke* buitenlandse rekening aangeven, ongeacht hoe of wat ?
bollegijs schreef:Ik verwacht gewoon meer van de EU, ik verwacht dat -net als Belgische rekeningen- dit automatisch te raadplegen is.
dat is dus het absurde: de belastingen krijgen die info, WETEN dat je een rekening hebt, en vragen vervolgens dat jij de info invult die zij al hebben.
heb ik dus nu gedaan... aan de hand van het CRS formulier dat zij bezitten :bang:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Splitter schreef: van wat ik eruit opmaak moet je *elke* buitenlandse rekening aangeven, ongeacht hoe of wat ?
Neen, niet ongeacht hoe of wat.
Hangt af hoe je sommige rekeningen gebruikt (Google en Paypal bv niet, bv. Revolut afhankelijk van het feitelijk gebruik => als zicht, spaar-,.... rekening of als transactierekening,....) en de status van de rekeninghouder (particulier, beroepsactiviteiten, woonplaats,....)
Alle detail vnd je bij de FOD Financiën en bij het kantoor van je lokale belastingsdienst.
Bij twijfel geef je de rekening gewoon aan of leg je je indivuduele case voor aan je lokale belastingscontroleur.

Je moet wel de zaak niet omdraaien. Als belastingsplichtige moet jij je in de eerste plaats aan de regels houden en de FODF doet daarop steekproeven.
Het is niet zo dat iedere belastingsplichtige, zonder gevolgen, kan doen en laten wat hun wil en de FODF dat dan maar moet rechtzetten.
Laatst gewijzigd door ivob op 29 apr 2022, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

ivob schreef:bv. Revolut
Krijg hier toevallig bericht:
Op 1 juli fuseren we Revolut Payments UAB met Revolut Bank UAB, wat betekent dat alle Revolut Payments UAB klanten vanaf 1 juli worden overgezet naar Revolut Bank UAB.

Waarom fuseren we?
Onze EU-banklicentie is recent uitgebreid, waardoor we nu via Revolut Bank UAB diensten voor betalingen en deposito's kunnen aanbieden. We voegen Revolut Payments UAB samen met Revolut Bank UAB, zodat we onze klanten geweldige nieuwe producten kunnen blijven aanbieden.

Wat gaat er gebeuren?
Je rekening bij Revolut Payments UAB wordt overgezet naar Revolut Bank UAB en wordt een betaalrekening. Je IBAN nummer blijft hetzelfde. Je kunt je betaalrekening gebruiken om betalingen uit te voeren en geld vast te houden, net zoals je normaal zou doen.

Het geld dat op je betaalrekening staat, en (indien van toepassing) je direct opvraagbare depositorekening, zal beschermd zijn tot €100.000 onder het Depositogarantieschema. Je kunt hier meer informatie vinden over de depositogarantie.

Als je gebruik maakt van een ander product of een andere dienst van Revolut Payments UAB (uitgezonder verzekeringen), dan worden deze diensten vanaf 1 juli 2022 geleverd door Revolut Bank UAB.
Volgend jaar geef ik die aan :!:
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ivob schreef: Hangt af hoe je sommige rekeningen gebruikt (Google en Paypal bv niet, bv. Revolut afhankelijk van het feitelijk gebruik
noch google, noch paypal hebben voor zover ik weet een effectieve banklicentie en zouden dus niet onder dat kopje vallen.
revolut had origineel ook geen banklicentie, maar sinds december 2018 dus wel.
ivob schreef: Je moet wel de zaak niet omdraaien. Als belastingsplichtige moet jij je in de eerste plaats aan de regels houden
het is niet de zaken omdraaien: de doorsnee persoon die op 2 minuten een app download en een account aanmaakt,
zal niet d'office weten dat hij ook gelijktijdig een bankrekening in het buitenland heeft geopend.
dan zou je voor dit soort zaken eerder de plicht bij de app/aanbieder/bank moeten leggen die duidelijk aangeeft "bij deze opent u een bankrekening in land x en dient dit aangegeven te worden bij uw belastingen", en vervolgens dat zij dat ook doorgeven aan de belastingen van het land van degene die de account opent.

in tijden waarin je zo eenvoudig iets kan doen, zonder papieren te tekenen (een vinkje en een eula die niemand leest telt niet) moet je niet noodzakelijk kwaadwillend zijn om zulke zaken niet aan te geven...
en let's face it: de belgische belastingsaangifte is ook niet de meest eenvoudige die er bestaat als er constant codes bijkomen.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

https://www.finextra.com/newsarticle/16 ... -in-europe

PayPal heeft een europese banking licentie.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

devilkin schreef:PayPal heeft een europese banking licentie.
hum *kuch* oeps :angel:
maar een paypal rekening is toch nog steeds geen bankrekening dacht ik?
(bieden ze toch ook -iig voor particulieren- niet aan?)

daarentegen is een revolut account automatisch ook een bankrekening (in litouwen),
net zoals n26 (duitsland iirc?)
en dat is mijns inziens nog steeds niet duidelijk genoeg aangegeven in die apps, dus ik snap perfect dat mensen dat niet aangeven,
gewoon omdat ze uberhaupt niet weten dat ze een bankrekening hebben (want "een account op een app" is niet hetzelfde)
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Dus het maakt niet uit of de bank een licentie heeft of niet? Het moet gewoon een IBAN hebben of niet? Daar ligt het dus aan??
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Splitter schreef: het is niet de zaken omdraaien: de doorsnee persoon die op 2 minuten een app download en een account aanmaakt,
zal niet d'office weten dat hij ook gelijktijdig een bankrekening in het buitenland heeft geopend.
dan zou je voor dit soort zaken eerder de plicht bij de app/aanbieder/bank moeten leggen die duidelijk aangeeft "bij deze opent u een bankrekening in land x en dient dit aangegeven te worden bij uw belastingen", en vervolgens dat zij dat ook doorgeven aan de belastingen van het land van degene die de account opent.

in tijden waarin je zo eenvoudig iets kan doen, zonder papieren te tekenen (een vinkje en een eula die niemand leest telt niet) moet je niet noodzakelijk kwaadwillend zijn om zulke zaken niet aan te geven...
en let's face it: de belgische belastingsaangifte is ook niet de meest eenvoudige die er bestaat als er constant codes bijkomen.
Je draait de zaken om vanuit het oogpunt van de wetgever en de fiscus. En het zijn zij die zullen bepalen of je in overtreding bent en wat daar de gevolgen van zijn. Dat komt niet toe aan de eventuele overtreder. Of dat goed en duidelijk geregeld is dat is, vanuit het oogpunt van de regelgever, bijzaak.
Ik zeg ook niet dat iemand van kwade wil is.
Ik besef ook dat er - op allerlei vlak - heel veel onwetende mensen zijn.
Het punt is dat iedereen geacht wordt de wet te kennen en zeker in financiële transacties.
Je moet mij dan ook niet overtuigen van de intentie maar - in voorkomend geval - de eventueel controlerende ambtenaar van de fiscus. De regels zijn wat ze zijn.
Maar nogmaals, ik zie het probleem niet. Op je aangifte worden geen details gevaagd. Gewoon naam, land en of de rekening reeds werd aangegeven bij het CANBB. Dus bij twijfel geef je ze gewoon aan. Aan het IBAN nummer kan je zien in welk land het rekeningnummer gevestigd is. Twijfel je over je status als rekeninghouder of het gebruik van een bepaalde rekening leg je zaak dan - desnoods via mail - voor aan het gewestelijk kantoor waaronder je valt.
De rekening aangeven bij het Centraal Aanspreekpunt van de NBB kan ten alle tijden en online. Daar moet je geen bepaald aangiftejaar voor afwachten. Daar kan je je - indien nodig - onmiddellijk mee in regel stellen.

Bijkomende codes op de belastingsbrief gaan meestal over extra voordelen die men kan bekomen.
Ik denk niet dat de meeste Vlamingen dat erg vinden. :-D
Een belastingbrief invullen zonder gebruik te maken van de geboden voordelen is voor de meeste loontrekkenden een fluitje van een cent. Ben je geen loontrekkende heb je er meestal voordeel bij je aangifte te laten indienen door een boekhouder. Geeft je ook nog respijt in de tijd.
Maar een paypal rekening is toch nog steeds geen bankrekening dacht ik?
Nogmaals, het gaat bij zulke rekeningen over het feitelijk gebruik van de rekening en of je ze particulier of beroepshalve gebruikt.

Dat je ze via een app al dan niet moet aangeven heeft niets te maken met de app.
Wanneer ik fysiek in het buitenland mij met mijn Belgische identiteitsdocumenten aanbiedt bij een fysiek bankkantoor om daar een bankrekening te openen lichten ze me daar ook niet in dat ik deze in België moet aangeven. Dat is niet de taak van de bank noch van de aanbieder van een app want de regelgeving in alle landen is anders.
Dit is een specifieke Belgische regel en niet de regelgeving van de vestiging van de bank of app aanbieder.
Laatst gewijzigd door ivob op 29 apr 2022, 09:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

ivob schreef:Ben je geen loontrekkende heb je er meestal voordeel bij je aangifte te laten indienen door een boekhouder. Geeft je ook nog respijt in de tijd.
blijkbaar een maand minder dit jaar in vergelijking met het verleden, zal wel met argument zijn dat het tegenwoordig sneller gaat al zal de boekhoudsector toch niet mee kunnen lachen vrees ik... Er zijn tegenwoordig ook grotere volumes te verwerken :-D
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

bollegijs schreef:Dus het maakt niet uit of de bank een licentie heeft of niet? Het moet gewoon een IBAN hebben of niet? Daar ligt het dus aan??
ik denk het ?
je kan een bankrekening toch niet aangeven als je geen rekening hebt ?
anders moet je toch evengoed een prepaid visa kaart van bpost gaan aangeven ?
ivob schreef:Je draait de zaken om vanuit het oogpunt van de wetgever en de fiscus. En het zijn zij die zullen bepalen of je in overtreding bent en wat daar de gevolgen van zijn. Dat komt niet toe aan de eventuele overtreder. Of dat goed en duidelijk geregeld is dat is, vanuit het oogpunt van de regelgever, bijzaak.
dat klopt, en valt weinig tegen in te brengen natuurlijk want "de wet is de wet".... maar of het correct is, is een heel andere draadje.
ivob schreef:Nogmaals, het gaat bij zulke rekeningen over het feitelijk gebruik van de rekening en of je ze particulier of beroepshalve gebruikt.

Dat je ze via een app al dan niet moet aangeven heeft niets te maken met de app.
maar dus: als je bij paypal een ACCOUNT hebt, heb je nog steeds geen REKENING. en het zijn bank/spaar/investerings/....rekeningen die moeten aangegeven worden.
dus: op dit moment zou paypal er niet onder vallen, maar als ze morgen een bankrekening koppelen aan je account, dan wel. toch ?
(let wel: ik spreek als particulier, niet als zakelijke gebruiker, want dat snap ik dat anders is gezien je dan over mogelijke professionele inkomsten praat, en niet gewoonweg het "eenvoudiger betalen" of "eens geld van een kameraad ontvangen")
ivob schreef:Dat is niet de taak van de bank noch van de aanbieder van een app want de regelgeving in alle landen is anders.
Dit is een specifieke Belgische regel en niet de regelgeving van de vestiging van de bank of app aanbieder.
gelukkig hebben we daarvoor een eengemaakt europa :roll:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

op dit moment zou paypal er niet onder vallen
Correct

Er is helemaal geen eengemaakt Europa.
Er is een vrijhandelszone en muntunie (en dan nog).
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dat je het moet aangeven is kristalhelder, de regels hebben het niet over "bank" of "IBAN", maar net een heel vaag begrip om al die gevallen te dekken.
De échte vraag is wat de boetes zijn als je het niet aangeeft.

Ik heb nog nergens een bericht gezien over een boete omdat je een rekening niet hebt aangegeven.
De fiscus doet ook niets met die informatie: ik heb een rekening, en wat dan nog?
Het is niet dat het een aanvulling op een (niet bestaand) vermogenskadaster is, om een belasting op bezittingen te kunnen heffen ofzo.

Voor de langtenen: ik heb 1 buitenlandse rekening, om te beleggen en ik heb die al elk jaar braaf aangegeven op mijn belastingbrief.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Je verwijst hier wel naar info van derden die jaren oud is en voorbij gaat aan de nuance.
Ik ga er liever van uit dat de FOD Financiën het best geplaatst is om het te weten?
In elk geval ga ik er van uit dat ze bij een discussie handelen naar hun eigen FAQ.
(en ook ik heb mijn buitenlandse rekening gewoon aangemeld bij het CANBB en bevestigend geantwoord op de jaarlijkse vraag bij de aangifte - waarom niet? Daar staan immers geen geheimen in die het daglicht niet kunnen verdragen).
FOD FINANCIEN schreef:Rekeningen van Paypal, Google enz. moet u in principe niet aangeven, tenzij

ze verbonden zijn aan een beroepsactiviteitgeldsommen op deze rekeningen gehouden worden gedurende een langere periode dan strikt noodzakelijk om transacties uit te voeren.

Als u dergelijke rekeningen aangeeft, gelieve het veld 'Rekeningnummer' in te vullen met het e-mailadres dat u aan Paypal, Google enz. heeft meegedeeld om de transactie uit te voeren.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”