Nieuw forum: Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase wordt hier gepost.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

iceke schreef:Goh,
Blijkbaar was die geheime yt post de druppel die de emmer liet overlopen, so be it... Ik blijf het hypocriet vinden
specifiek over die post mocht er wel wat meer duiding gegeven worden imho, het was een goeie post waar je de juiste of de verkeerde conclusie uit kan trekken...het is niet omdat ub4b er de verkeerde conclusie uit trekt dat het een slechte post was.
Ik heb nooit een waarschuwing gekregen mbt tot dit specifieke forum, en dat stoort mij. De unlisted video was plots verdwenen zowel hier als op youtube, en kort nadien werd ik dan geweerd uit de groep. Het feit ook dat mensen de posts rapporteren ipv openlijk in discussie te gaan, spreekt boekdelen over deze leden.

Hoe contact tracers en PCR werken (en sinds enkele dagen waarom het niet werkt) is duidelijk geen interessant onderwerp voor userbase. Dit zijn dan nog puur feitelijke posts met wetenschappelijke onderbouwing, zonder conspiracy gehalte. Maar het wordt allemaal door dezelfde molen gedraaid: den ub mag hier niks meer posten want alles is onzin.

Dit is net zoals de avondklok. Je neemt een ongrondwettelijke maatregel omdat iemand naar een feestje zou kunnen gaan, en met een avondklok is dat makkelijker te controleren dan zonder.

Door mij read only access te geven tot dat forum, hoeft niemand nog mijn content te checken.
En wat als de ub4b nu eens gelijk zou hebben? Wel ook die info zal je niet meer hier lezen. Met dank aan uw moderators.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

ub4b schreef: Dit is net zoals de avondklok. Je neemt een ongrondwettelijke maatregel omdat iemand naar een feestje zou kunnen gaan, en met een avondklok is dat makkelijker te controleren dan zonder.


https://www.hln.be/brussel/update-raad- ... ~ad8224d7/
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

ub4b schreef: Maar het wordt allemaal door dezelfde molen gedraaid: den ub mag hier niks meer posten want alles is onzin.
Dat, beste man, is een perceptie die u helemaal zelf hebt gecreëerd , dat kan u niemand anders dan uzelf verwijten.

Door te roepen wat je allemaal wel kan en weet maar het nooit te vertellen... zoek zelf maar op waar het over kan gaan.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

ub4b schreef:Door mij read only access te geven tot dat forum, hoeft niemand nog mijn content te checken.
En wat als de ub4b nu eens gelijk zou hebben? Wel ook die info zal je niet meer hier lezen. Met dank aan uw moderators.
Nog steeds geen greintje inzicht gekregen precies. :bang:
Wel nog wat natrappen, dat wel.
Hoogtijd om u een paar weken laten af te koelen, me dunkt.

En ja, ik heb eens de tijd genomen om zo'n video van een uur uit te kijken.
Eén van de velen, met allemaal dezelfde teneur.
Dat gaat een 25 à 30 minuten redelijk en dan, als de aandacht verslapt en het vertrouwen gewonnen is, komt de grootste onzin boven.
Vele mensen zullen net dat laatste stuk als "nieuwe waarheid", als "nieuw feit" opnemen.
Daar schuilt het grote gevaar!!

Misschien kan je die paar weken eens nuttig gebruiken om héél die video te "fact checken"...
Want het ontbreekt u aan essentiële wetenschappelijke kennis. Helaas.

Edit:
En dan gaat het verder via privé berichten.
Daar doen we niet aan mee hé.
Ik had u nog niet gemeld, maar dit zal dan de eerste keer zijn. Helaas.

We zullen het resultaat wel afwachten van de procedure die is ingezet door die twintig wetenschappers.
Maar niet van te voren al aannames gaan doen!!
Dat is precies wat jij doet.
Iets aanemen zonder wederwoord in dit geval.
Hoe dom kan je zijn...
Mocht er iets grondig mis zijn, wat ik in dit specifieke geval zeker niet uitsluit, dan zal dat wel duidelijk worden.
Maar nu gaan we wachten welke argumenten de anderen op tafel leggen.
Woord en wederwoord.
Maar gene zever zoals die van u!
ub4b schreef:je beschuldigt mij dat ik niet wetenschappelijk bezig ben

fact check dit maar eens
https://cormandrostenreview.com/report/

meer dan 20 topwetenschappers hebben aan deze retraction paper gewerkt

dat de huidige PCR niet werkt daar zal je niks van op het nieuws horen
Laatst gewijzigd door Ordon op 01 dec 2020, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Er zijn hier gebruikers die eigenlijk reageren, net zoals het mopje wat hier gaat volgen. En eigenlijk geeft dat mopje een "inkijk" in die mensen hun denkwereld
De Belgische bouwfederatie heeft unaniem beslist dat wollen mutsen veel en veel veiliger zijn dan een veiligheidshelm op een bouwwerf. Om hun bewering te staven hebben ze vanop de 20ste etage van een flatgebouw zowel een wollen muts als een veiligheidshelm naar beneden gegooid. De veiligheidshelm lag in gruizelementen uit elkaar en aan de wollen muts mankeerde helemaal niks. Conclusie van de federatie: een wollen muts is veel veiliger dan een helm.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

ITnetadmin schreef:Ook heel dat gedoe met de "woke" cultuur valt daaronder.
En dan, op filosofisch vlak, specifiek de vraag: moet je als zender van een bericht rekening houden met alle potentiele culturele gevoeligheden die de ontvanger van dat bericht kan hebben, of moet de ontvanger rekening houden met de cultuur van de zender die het bericht stuurde?
Dat zijn twee totaal verschillende benaderingen, en de eerste lijkt momenteel wortel te schieten, met als gevolg dat veel mensen voelen dat ze "niks meer mogen zeggen" omdat er altijd wel ergens in de wereld iemand is die andere intenties ziet in een bericht dan bedoeld was.
Dat is inderdaad een heikel thema.
Een firma als Studio 100 gaat als ze een nieuw figuurtje introduceren (bijv. Bumba indertijd) overal ter wereld kijken hoe dit gepercipieerd wordt, want de culturele tradities zijn overal verschillend. Een handgebaar dat in het ene land grappig is, kan in het andere land vulgair zijn.
Dat zo'n commerciële bedrijven dat allemaal uitzoeken, en rekening mee houden, is logisch, het is voor hun eigen portemonnee.
Vraag is of je dat mag eisen van de gemiddelde gebruiker, en wordt het dan de meest bekrompen geest die nog bepaalt wat er nog mag gezegd worden?
Maar dat zou ik afsplitsen van het thema complottheorieën.
Jack Daniels schreef: Maar er is ook nog een andere categorie mensen. Die kijken niet naar de boodschap maar die gaan er hun eigen versie van maken. Ik geef een compleet fictief en van de pot gerukt voorbeeld: Ik vind wit een hele mooie kleur. Die "andere" categorie mensen maakt er dan van: hij moet van geen andere kleuren weten want hij ziet graag wit. Het is maar een enggeestig persoon, die maar 1 kleur graag ziet. Snap je het een beetje? Er staat alleen dat ik graag wit zie maar een bepaalde categorie geeft zijn eigen interpretatie. En hier op het forum zitten ook gebruikers die tot deze categorie behoren.
Dat is dus ook een ervaring die ik hier constant heb met sommige leden.
Je kunt geen mening geven of die mening wordt vervormd tot iets helemaal anders, en daar hoort dan nog een persoonlijke veroordeling bij, om bij het voorbeeld te geven "natuurlijk vind jij wit een mooi kleur, van een rechtse had ik niet anders verwacht, zeg het maar eerlijk dat je tegen de zwarte bent..."
En zo wordt een sereen debat algauw een reeks persoonlijke aanvallen.
Mij lijkt het erop dat sommigen gewoon geen andere mening kunnen verdragen, en dat dat verdraaien wel degelijk doelbewust is.
Je moet tegen kernenergie zijn, je moet vinden dat het Amerikaanse kiessysteem slechter is dan het onze, enz.
En als je dat niet doet, dan krijg je steeds meer verwijten, persoonlijke aanvallen, je woorden worden constant verdraaid.
Als er maar één mening nog toegelaten is, dan kunnen we ineens het forum sluiten.

Dus neen, ik vraag die Dizzy vs Boulder online gevechten niet, maar ik wil ook niet zwijgen uit intimidatie omdat het anders uit de hand loopt.
Anders kunnen we de vrije meningsuiting maar ineens schrappen.
Jack Daniels schreef:Conclusie van de federatie: een wollen muts is veel veiliger dan een helm.
:lol:

Ja, het soort redeneringen dat ik vaak zie is :

Ik kan in mijn jas, mijn jas kan in mijn koffer, voilà, dan is het toch bewezen : ik kan in mijn koffer...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Er zijn een aantal voorwaarden om een deftige discussie te hebben.

De belangrijkste is dat je niet 100% moet overtuigd zijn van het eigen gelijk. Men kan verkeerd zitten en dat is niet erg, iedereen vergist zich dat is maar menselijk. Men kan net veel leren van andere hun inzichten of een andere kijk op de zaak. Wie niet van gedacht wil veranderen komt eigenlijk promotie voeren voor zijn overtuiging, dat is geen discussie meer maar propaganda.

Een ander punt is respect. Een grapje of een steek moet kunnen maar platte persoonlijke verwijten voegen niets toe aan een discussie. In tegendeel men bewijst gewoon dat de argumenten niet volstaan. De discussie gaat over de topic niet over de personen in de topic.

Het laatste is het moeilijkste en ik laat er me ook aan vangen. Soms kom je niet overeen en dat is ook OK. Ieder blijft bij zijn gedacht ook nadat de argumenten zijn gegeven. Daar is niets mis mee.

Er zijn meer mogelijkheden dan zwart en wit. Soms heeft de ene gelijk, soms de andere maar vaak zijn ook beiden juist/verkeerd. Die nuances mis ik vaak.

Soit, in ieder geval vind ik dat de mods het hier goed doen en ingrijpen als het uit de hand loopt.

Ik zal zelf ingrijpen en iemand op de block list zetten. Ik ben hier eigenlijk tegen maar ik zie geen andere optie bovendien spendeer ik liever tijd aan andere discussies.

Na edit: de benaming "vijand" is toch ook wat overdreven?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Dizzy schreef:Ik zal zelf ingrijpen en iemand op de block list zetten. Ik ben hier eigenlijk tegen maar ik zie geen andere optie bovendien spendeer ik liever tijd aan andere discussies.
Ik heb hier ook 2 personen als "vijand" (idd rare benaming). Het maakt het forum alleen maar aangenamer om te lezen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Inderdaad, de rust :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

on4bam schreef:
Dizzy schreef:Ik zal zelf ingrijpen en iemand op de block list zetten. Ik ben hier eigenlijk tegen maar ik zie geen andere optie bovendien spendeer ik liever tijd aan andere discussies.
Ik heb hier ook 2 personen als "vijand" (idd rare benaming). Het maakt het forum alleen maar aangenamer om te lezen.
Teken van zwakheid.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dacht ik ook vroeger maar soms moet iemand zijn verstand gebruiken. Je ziet, veranderen van gedacht kan geen kwaad :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Zelfde hier. Al dan niet om andere redenen heb ik er ook mensen instaan omdat ze vaak nogal... wilde gedachten hadden en ik dacht na een paar posts er wel klaar mee te zijn.

Het type mensen dat je niet van gedachte kan doen veranderen of iets doen inzien en maar hun kronkels op de rest proberen pushen. Ik ben niet de enige welke niet meer met hem in discussie gaat maar het is nogal offtopic (en niet ub4b trouwens) :lol:

ub4b heeft soms wel rare kronkels (lees: "ik ga nooit kanker krijgen en als ik het krijg weet ik hoe ik mezelf moet curen zonder chemo etc maar nana ik zeg het jullie niet" en nog andere dingen) maar zolang je inderdaad niet te "pushy" overkomt of probeert woorden zo om te draaien is het voor mij "ach doe maar".
Ieder z'n eigen geloof inderdaad, zolang het maar gefundeerd en er niet "als een klein kind" gedaan wordt...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Zo is het onschuldig want het slaat enkel op hemzelf. Als men echter dingen gaat promoten die anderen schade kan berokkenen is het wel iets anders.

Ik heb daarom ook al gereageerd op posts ivm homeopathie. Op zich is dat niet zo gevaarlijk maar als het mensen aanzet om een behandeling te stoppen dan kan het wel verkeerd aflopen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Het is raar dat het altijd met dezelfde is dat het uit de hand loopt.
Voorwaarden aan een normale discussie zijn om te beginnen luisteren naar elkaar, en respect voor het standpunt van de ander.

Als je begint met een ander belachelijk te maken omdat hij een andere politieke strekking heeft dan jezelf, dan ga je natuurlijk niet ver komen.
Als je zijn standpunten vervormt omdat je geen tegenargumenten hebt, en liever met de karikatuur ervan debatteert, ga je geen normale discussie krijgen.

En wat ook belangrijk is: niet proberen het forum te kapen.
Er zijn talrijke forumtopics waar iemand iets aanbrengt, dan komt er een Dizzy af en die verandert het in zijn persoonlijke anti-boulder topic.
De persoon die het topic post algauw niet meer.

Ik denk dat sommige mensen ook teveel tijd hebben.
Als ik zie hoe sommigen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat posten, dan vraag ik mij af waar ze de tijd halen.
Niet dat ik mij wil moeien met hun persoonlijke situatie, maar ik kan mij indenken als je zoveel tijd hebt, dat er misschien wel veel frustraties zijn ook.

Edit: misschien moet ik inderdaad Dizzy ook aan mijn vijandlijst toevoegen.
Vijand is misschien een overdreven woord, meer zoiets als de Getuigen van Jehova.
Die wil ik ook niet over de vloer.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

boulder schreef:..., meer zoiets als de Getuigen van Jehova.
Die wil ik ook niet over de vloer.
Zet 10 naakte mannen naast elkaar. 1 van die 10 is getuige van Jehova. Hoe herken je de Jehova getuige tussen de 10 naakte mannen?
Heel eenvoudig. Aan zijn blauwe voet, van die constant tussen de deur te steken. :beerchug:
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Voor elke reactie die men post is een aanzet of een reden geweest waardoor men die mening volgt. Vergeet dat niet.
ik herinner me nog dat er een discussie was ivm straling. hevige tegenhanger van GSM masten en de straling die dodelijk was.
Bleek uiteindelijk dat er een naaste overleden was aan kanker die in een appartement woonde in de buurt van GSM masten.
Nooit bewezen dat de masten de oorzaak was, maar de persoon in kwestie kon zijn verdriet niet kwijt en deed hem op die manier reageren tov GSM straling.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Jack Daniels schreef:
boulder schreef:..., meer zoiets als de Getuigen van Jehova.
Die wil ik ook niet over de vloer.
Zet 10 naakte mannen naast elkaar. 1 van die 10 is getuige van Jehova. Hoe herken je de Jehova getuige tussen de 10 naakte mannen?
Heel eenvoudig. Aan zijn blauwe voet, van die constant tussen de deur te steken. :beerchug:
:)

Ik heb er nog zo een in mijn klas gehad, in mijn studententijd, lang geleden dus.
Niet onvriendelijk, maar met heel rare gedachten, en daar kon je ook niet mee debatteren.
Ik woonde toen nog bij mijn ouders thuis, op een dag belde die aan de deur aan, hij was zijn ronde aan het doen, en kwam toevallig bij ons langs.
Ik herkende zijn stem,dat was lachen, die was rap weer weg, en hij heeft zijn speecheke niet afgestoken.
mailracer schreef:Voor elke reactie die men post is een aanzet of een reden geweest waardoor men die mening volgt. Vergeet dat niet.
ik herinner me nog dat er een discussie was ivm straling. hevige tegenhanger van GSM masten en de straling die dodelijk was.
Bleek uiteindelijk dat er een naaste overleden was aan kanker die in een appartement woonde in de buurt van GSM masten.
Nooit bewezen dat de masten de oorzaak was, maar de persoon in kwestie kon zijn verdriet niet kwijt en deed hem op die manier reageren tov GSM straling.
Ongetwijfeld, mensen reageren meestal niet rationeel, maar vanuit de emoties.
Nadien proberen ze daar dan een rationele uitleg aan te geven.
Die persoon zal waarschijnlijk van zichzelf geloven dat zijn argumenten tegen die GSM masten rationeel zijn, terwijl ze eigenlijk vanuit de emotie vertrekken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Een +1 of -1 op een post geven zou ook al veel helpen (cfr tweakers). Geeft wat zelfregulering en duidt sneller de trolls aan.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

Dfrog schreef:Een +1 of -1 op een post geven zou ook al veel helpen (cfr tweakers). Geeft wat zelfregulering en duidt sneller de trolls aan.
op zich een goed idee, al heb je hier wel veel minder posters en sowieso eerder 2 "klieken" in bepaalde topics. Dus die gaan gewoon hun eigen "klieken" +1 geven en de andere -1
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Probleem is dat bij dingen als gsm masten en toestellen er gewoon nog geen long term effects vastgesteld zijn, want daar moet je een 20-25 tal jaar aan onderzoek voor doen.
En ik zou persoonlijk toch ook niet in de directe straal van een mast zitten; in de US zijn er al officiele instanties (ben de naam kwijt) die de conclusie trekken dat er "een licht verhoogd risico van kankers mogelijk kan gerelateerd worden aan gsm straling".

Dfrog schreef:Een +1 of -1 op een post geven zou ook al veel helpen (cfr tweakers). Geeft wat zelfregulering en duidt sneller de trolls aan.
Dat begint als een "is de post onderbouwd of bucht" indicator, maar eindigt altijd als een "ga ik akkoord met deze post of niet" indicator.
Dat zie je ook op reddit of ars technica.
Als bij die laatste iemand een rationeel en verduidelijkt standpunt post waar de groep het niet mee eens is, scoort die zwaar in de negatieve cijfers; een kort en idioot standpunt dat het standpunt van de groep weerspiegelt scoort dan weer hoge ogen.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Dat is hier al eens geprobeerd maar de users konden her niet smaken. Zoek maar eens op duimpjes op het forum.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Dat is met de bedankjes niet anders. Ik zie vaak mensen die een extreem standpunt posten veel bedankjes krijgen en iemand die zalft en een deftig antwoord geeft krijgt niets...

Dat is hetzelfde met fb likes... De anders gekleurde medemensen bashen krijgt bvb ook veel likes.

De bedankjes zouden moeten dienen als iemand je heeft geholpen, niet om een mening te liken. Nu, heb me daar ook al aan laten vangen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dat kan je opvangen door nuance in te bouwen, 'bedankt' 'mee eens' enz…

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Die bedankjes werken beter dan + en -. Ik zie de bedankjes niet als een steun voor het gegeven standpunt maar wel om iemand echt te bedanken voor nuttige info of oplossing bij een probleem of om de posts weer on topic te krijgen.

Bij +/- tellers enz krijg je inderdaad kampen die eerder tegen elkaar gaan stemmen oftewel een verergering van het probleem. Extremen gaan altijd dit soort zaken misbruiken om hun mening nog verder op te dringen, daarom zijn het ook extremen. Het voegt ook weinig toe, ja je hebt x extremen achter een standpunt, so what. Dit is een plaats voor discussie en dan volstaat het om een mening te geven en deze met argumenten te onderbouwen.

Persoonlijk zou ik liever zien dat er sneller ingegrepen wordt bij persoonlijke verwijten. Je kan dat niet altijd uitsluiten en de grens tussen argument en verwijt is niet altijd duidelijk maar het zou veel escalaties kunnen voorkomen en topics voor iedereen aangenamer maken.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

@hierboven, dat is dan jouw mening ... niet 'hoe het is' ...

Ik gebruik de bedankjes om de poster aan te geven dat zijn post 'interessant' was, dit kan persoonlijk zijn, dit kan zijn omdat ik het grappig vond, ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Sasuke schreef:@hierboven, dat is dan jouw mening ... niet 'hoe het is' ...

Ik gebruik de bedankjes om de poster aan te geven dat zijn post 'interessant' was, dit kan persoonlijk zijn, dit kan zijn omdat ik het grappig vond, ...
Vandaar dat ik schreef "ik zie...". Al mijn posts zijn mijn persoonlijke mening, ik ben niet iemand die denkt het monopolie op het grote gelijk te bezitten.

Dit haalt het probleem van die bedankjes aan, mensen vullen dat anders in en zo kan men het ook "anders" interpreteren. Een bedankje is ook nog een positieve term, met +/- is dat al minder duidelijk.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

ITnetadmin schreef:Een +1 of -1 op een post geven zou ook al veel helpen (cfr tweakers). Geeft wat zelfregulering en duidt sneller de trolls aan.
Dat begint als een "is de post onderbouwd of bucht" indicator, maar eindigt altijd als een "ga ik akkoord met deze post of niet" indicator.
Dat zie je ook op reddit of ars technica.[/QUOTE]
Of nog erger: ik ben het eigenlijk niet eens met die post, maar ik wil mijn "vriend op UB" steunen.
Ik vind het altijd spijtig als mensen puur een standpunt innemen volgens "is het iemand van dezelfde politieke overtuiging", of "behoort hij tot mijn kliek?".
ITnetadmin schreef:Als bij die laatste iemand een rationeel en verduidelijkt standpunt post waar de groep het niet mee eens is, scoort die zwaar in de negatieve cijfers; een kort en idioot standpunt dat het standpunt van de groep weerspiegelt scoort dan weer hoge ogen.
Ja, en bij Ars Technica gaat het dan nog over technische zaken, hier gaat het over politieke meningen.
Als een algoritme het verkeerde resultaat oplevert, zullen de meesten wel akkoord zijn dat dat -1 is, maar bij politieke meningen is dat geen zwart/wit verhaal.
Dizzy schreef:Persoonlijk zou ik liever zien dat er sneller ingegrepen wordt bij persoonlijke verwijten.
Ik ook, het is duidelijk dat er vaak een opbouw is, een positieve post na maanden zelf niets meer gepost te hebben wordt direct gevolgd door complimenten van sommigen, en tegelijk een zeer persoonlijke aanvallende respons van sommige anderen.
Dat heb ik bijv. ondervonden toen ik voor het eerst in de discussie over de Amerikaanse verkiezingen schreef.

Heeft men de tijd om al die posts te lezen en te beoordelen?
Ik heb een full time job, en schrijf op pauzes, als ik eens heel veel schrijf heb ik waarschijnlijk een verlofdag.
Maar wie heeft tijd om zo (onbezoldigd?) allerlei posts te gaan lezen, dag en nacht, vaak over zaken die die moderator dan zelf niet interessant vindt, en dan zelf ook nog een zekere neutraliteit te bewaren?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

boulder schreef:Heeft men de tijd om al die posts te lezen en te beoordelen?
...
Maar wie heeft tijd om zo (onbezoldigd?) allerlei posts te gaan lezen, dag en nacht, vaak over zaken die die moderator dan zelf niet interessant vindt, en dan zelf ook nog een zekere neutraliteit te bewaren?

Daarom heb je dan ook de "report" knop welke je kan gebruiken. Dan krijgt elke mod hier een bericht dat ze een post moeten nakijken.
Welke dus ook gebruikt is tegen/voor ub4b zoals hier in dit topic zichtbaar is. Of en hoe ze erop reageren is natuurlijk hun zaak maar het is dan alleszins onder de aandacht van de mods gebracht.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Het strafste van al is dat ik me niet eens kan herinneren dat er een heftige discussie was tegen ub4b zijn posts in het Corona topic..
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

iceke schreef:Het strafste van al is dat ik me niet eens kan herinneren dat er een heftige discussie was tegen ub4b zijn posts in het Corona topic..
Met complotdenkers ga ik zelden in discussie, een paar berichtjes misschien, maar dan stopt het, die mensen zijn totaal niet voor rede vatbaar, en zoals gezegd, hoe meer je hen probeert te overtuigen, hoe meer ze zich bevestigd zien in hun waanidee dat jij dan ook deel uitmaakt van het allesomvattende complot.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

boulder schreef: Met complotdenkers ga ik zelden in discussie, een paar berichtjes misschien, maar dan stopt het, die mensen zijn totaal niet voor rede vatbaar.
Nochthans zijn er al een berg complotten uitgekomen. Zo was er altijd een vermoeden van de onfrisse partijen van de NSA, en die zijn dus uitgekomen. Er is zelfs een formule voor:

https://www.demorgen.be/nieuws/snowden- ... ~b544deda/

De chaos computer club heeft goed werk geleverd:
https://media.ccc.de/v/SHA2017-402-how_ ... tracks_you

Mensen die alles klakkeloos geloven wat er op TV en in de (online) kranten verschijnt, en die naief in de goedheid van de mensen geloven, zijn vaak ook niet voor rede vatbaar. Ze zijn niet op zoek, en hebben geen andere kanalen dan de officiële kanalen. Dat hun wereldbeeld reeds gefilterd wordt, hebben ze niet eens door. Met zulke mensen is het ook lastig discussiëren. Het is water naar de zee dragen. Ik was ooit ook zo.

En ik begrijp perfect waarom: lang geleden was er in de bio planet Gent een restaurant, en ik wou altijd de krant kunnen lezen. De kassierster zij vaak: je moet niet alles geloven wat ze in de kranten schrijven. Ik begreep haar toen totaal niet ...

Ik begrijp dus perfect waarom de doorsnee userbaser mij niet begrijpt en mij probeert af te schilderen als een complotdenker.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

De (mainstream) media zijn een autoriteit. En met de komst van de digitale snelweg is alle media autoriteit geworden. Het is dan nog moeilijk om als 'gebruiker' de weg te vinden. Ook ik lees alle dagen dingen waarvan mijn wenkbrauwen omhoog gaan. Zoals dat PCR testen niet zouden werken in de opsporing van Sars-CoV-2. Gezien mijn achtergrond weet ik dat het dikke onzin is om twijfels te plaatsen bij de primers bijvoorbeeld. Ondanks dat x aantal wetenschappers dat onderschrijven. Maar als iemand dat wil geloven is dat zijn goed recht. En om mensen daar nu voor te weren? Ok, UB is een privé forum maar ik heb al ergere dingen hier gezien dan complotdenkers.

Het is net het kritisch denken dat als filter kan werken. Is die juist? Uiteraard niet maar het is het enige instrument dat we hebben. En dan volgt het debat. Daar dient dat voor om je filter eventueel te verzetten of een iemand anders zijn of haar filter te verzetten.

Maar als je dan op een forum terecht komt wordt je in een virtuele omgeving geplaatst waar het heel anders discussiëren is dan in het echt. En daar trappen we al eens in de val. Bepaalde discussies ga je ook uit de weg omdat het een conversatie wordt tussen een beperkt aantal mensen en daar lees je dan over. Het is niet altijd makkelijk om dat te doen. Zeker niet in een maatschappelijk debat.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik geef je 100% gelijk ;-)
Nu voel ik me schuldig dat iik niet gereageerd heb op ub4b zijn post,want die had duidelijk wat nuance nodig. :angel:
De reden dat ik er destijds niet op gereageerd heb (ik was het van plan, maar heb het bewust niet gedaan) was achteraf gezien kompleet fout van mij.
Die verborgen video toont helemaal niet aan wat hij laat uitschijnen, maar je kan die zonder duiding heel makkelijk verkeerd interpreteren.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

ub4b schreef:
Nochthans zijn er al een berg complotten uitgekomen.
Het is maar wat je als complot aanziet, fraude is ook een defintie van je voorbeelden...

Maar ik begrijp niet dat jij niet meer doet om ons, dommeriken, te beschermen , je weet het allemaal, je ziet het allemaal, je hebt er allemaal oplossingen voor maar blijkbaar ben je te egoistisch om ze te delen, is het een complot waar je deel van uitmaakt misschien ?
ub4b schreef:
Ik begrijp dus perfect waarom de doorsnee userbaser mij niet begrijpt en mij probeert af te schilderen als een complotdenker.
Maar leren doe je echt niet blijkbaar.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

petrol242 schreef:Zoals dat PCR testen niet zouden werken in de opsporing van Sars-CoV-2. Gezien mijn achtergrond weet ik dat het dikke onzin is om twijfels te plaatsen bij de primers bijvoorbeeld. Ondanks dat x aantal wetenschappers dat onderschrijven. Maar als iemand dat wil geloven is dat zijn goed recht. En om mensen daar nu voor te weren? Ok, UB is een privé forum maar ik heb al ergere dingen hier gezien dan complotdenkers.
En wat is uw achtergrond?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Mensen die overal complotten zien en geloven dat ze kritisch zijn, zijn meestal zelf niet echt kritisch anders zouden ze de vele fouten in de complottheorieën ook zelf doorprikken. Dat bevestigt wat ik al zei, de meeste mensen zoeken niet naar de waarheid maar een bevestiging van HUN waarheid. Ze snappen daarbij niet dat door zich aan te sluiten bij een zeer extreme en beperkte visie op de zaken ze zelf de slachtoffers zijn van hun eigen gekozen filter.

Vandaar dat ik altijd benadruk dat ik niet in een grote waarheid of ideologie geloof. Alle visies/systemen/ideologieën hebben hun fouten en geen enkele is DE waarheid.

Bestaat DE waarheid wel? De meeste opvattingen zijn (persoonlijke) interpretaties. Die opvattingen verschillen dan ook sterk naargelang de plaats, de tijd en zelfs de persoon. Wie gaat bepalen welke de enige juiste is? Wij alvast niet, volgens Jan Jambon :lol:

De weinig zaken die wel onomstotelijk kloppen zijn wat wij feiten noemen, deze kunnen wetenschappelijk aangetoond worden. Daarnaast heb je natuurwetten. Echter zelfs aan deze zaken wordt nu gemorreld met de meest vergezochte en gammele theorieën. Daarom is de aanpak van dit gegeven, ook op UB, belangrijk. Het geloof in iets lijkt onschuldig maar uit geloof volgen vaak acties en die acties hebben soms ernstige gevolgen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Dizzy schreef:Mensen die overal complotten zien en geloven dat ze kritisch zijn, zijn meestal zelf niet echt kritisch anders zouden ze de vele fouten in de complottheorieën ook zelf doorprikken. Dat bevestigt wat ik al zei, de meeste mensen zoeken niet naar de waarheid maar een bevestiging van HUN waarheid. Ze snappen daarbij niet dat door zich aan te sluiten bij een zeer extreme en beperkte visie op de zaken ze zelf de slachtoffers zijn van hun eigen gekozen filter.
Zowel complotters als skeppers maken die fout. Complotters zoeken in alles een complot. Sommigen zoals die achterlijke flat earthers verwerpen alles van de wetenschap. Het omgekeerde is dan weer zij die enkel in de gevestigde wetenschap en de officiële lezing geloven, en hun mening nooit gaan herzien, en al wat strookt willen ze kost wat kost alles debunken. Beide maken dus dezelfde fout.

Een mooi voorbeeld is dat er over de pcr retraction paper nog maar één tegenartikel is geschreven, dan nog niet eens door een andere wetenschapper, maar iemand van skepsis die zelf toegeeft niet over de qualificaties te beschikken, en dan maar overgaat op een ad-hominem betoog.

Nog een mooi voorbeeld in de audio wereld is een bewezen lossy pseudo hi-res formaat waar je een licentie moet nemen om het lossy encrypted deel te kunnen beluisteren. Onderzoek heeft aangetoond dat het niet bewezen beter is, de authenticatie is deels gekraakt (door mij) en samen met een aantal open source experts en academici hebben we het formaat in een lange paper volledig gedebunked.

Wel de grootste shill van dit formaat verwerpt al het onderzoek, en blijft zijn leden van een geheime groep zand in hun ogen strooien.
Als je de shill technisch volledig onderuit haalt, gaat hij ad-hominem.

Om het complot verder te voeden gaat Warner op een bekende lossless streaming site al zijn redbook versies nu vervangen door PCM met een lossy encrypted versie van de onderste 3 bits, waarbij de ruisvloer veel hoger wordt als je niet over een decoder beschikt. Deze service blijft 20 euro per maand vragen om ervan te kunnen streamen.

Mensen zonder decoder krijgen nu 13 bit PCM, en wie een decoder koopt via een licensed apparaat, waar de uitvinder van het pseudo formaat telkens aan verdient, krijgt nog steeds een lossy versie van wat origineel 16 bit PCM was.

De uitvinder van het formaat heeft geen enkele claim van de onafhankelijke debunkers (waar ik deel van uitmaak) kunnen weerleggen. Mijn eigen research staat ook in een lang artikel op een zeer bekende audio site.

Dus soms vinden we complotten door kritisch naar claims te kijken, er is dan een vermoeden (e.g. vervangen van PCM door DRM'ed PCM) en dan enkele jaren later gebeurt het dus. Omdat ik deze service kan rippen, heb ik oude versies uit 2017 vs 2020 kunnen vergelijken, en ik heb de keiharde bewijzen dat bestaande bestanden overschreven werden door kreupele varianten.

Het bewust kreupel maken van audio staat trouwens in het patent, en is jarenlang weggelachen door de shills en fanboys van het formaat.

Om maar te zeggen: complotten bestaan wel degelijk en ik probeer mij te beperken tot iets wat ik zelf kan bewijzen. Om sprake te zijn van een complot moeten partijen samenspannen, en dat gebeurt hier door de bedenker van het formaat, de studio die nu nooit meer zijn originele PCM moet afgeven en de specifieke streaming site die al zijn bestaande bestanden stilzwijgend vervangt door DRM'ed versies en de mensen dan nog wijsmaakt in Facebook ads, dat het beter klinkt zonder daarbij het bewijs te leveren.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Natuurlijk bestaan complotten maar dat betekent niet dat van alles wat beweerd wordt een complot te zijn dat ook is.

De bewering dat de wetenschap eenduidig zou zijn en de skeppers dat blind zouden volgen klopt ook niet. Er bestaat zoiets als peer review en er is zowat altijd discussie onder wetenschappers. Bepaalde inzichten kunnen ook evolueren na bijkomende gegevens, onderzoeken,... Wetenschap is dus niet exact hetzelfde als feiten. Bovendien zijn er ook wetenschappers die de fout ingingen door hun data te manipuleren uit persoonlijke belangen.

Men blijft dus best kritisch voor info, ook van wetenschappers, maar zonder direct uit te gaan van grote complotten. Dat is net het probleem, men stelt wetenschappelijke bevindingen waarover een grote concensus bestaat in vraag maar op basis van zaken die veel minder gecontroleerd worden. Als men even kritisch naar de complottheorie kijkt als naar wat men wil "debunken" dan vervallen al veel complotten.

Uw voorbeeld is te technisch voor mij maar het lijkt me eerder gewoon een zaak van commercieel belang, dan is er heel veel een complot want geld speelt overal een belangrijk rol en dat lijkt me geen groot geheim.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dus een audiostudio die een manier gevonden heeft om z'n originele kwaliteit te beschermen (het grote probleem van digitale copieen) daar een eerlijk patent op genomen heeft (of een bevriend uitvinder dat heeft laten doen) is een complot ?

Straf. Het lijkt mee eerder dat je het jammer vindt dat je er zelf niet opgekomen bent...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Bij complotten denk ik aan:
UFO's: niemand heeft er ooit 1 gezien
Monster van Loch Ness: niemand heeft het ooit gezien
De Yeti: niemand heeft hem ooit gezien
Bermuda driehoek: niks abnormaal aan de hand
Starbucks
Titanic
Bijlmer ramp
Tupac
Piramides
...
Ik kan nog even doorgaan. 1 constante in al deze theorieën: de aanhangers geloven wat ze zelf graag geloven. Zonder dat ze voor deze aannames ook maar 1 bewijs (willen) voorleggen. Ub4b is in hetzelfde bedje ziek. Hij moet hier nog altijd het eerste bewijs leveren voor al zijn complotten. Heel waarschijnlijk gaat er nu een uitleg volgen in de zin van: ik heb hier al vaker het bewijs geleverd en ga dat niet herhalen. Doet mij denken aan die fake healers in de US. Een uitgekiend plan om "zieke" mensen te "genezen" in het bijzijn van een paar 1000 gelovigen. Waarom denk je dat Jomanda uit NL gevlucht is?
Laatst gewijzigd door Jack Daniels op 03 dec 2020, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”