Pagina 1 van 1

Telenet past facturatieperiode aan voor alle klanten

Geplaatst: 26 maa 2019, 09:01
door Bababa
Zie: https://www2.telenet.be/nieuweaanrekening
Telenet heeft beslist dat iedereen voor al zijn diensten op voorhand wordt gefactureerd ipv achteraf.
1 miljoen klanten x 60 euro = 60 miljoen euro gratis voorschot

Re: Telenet past facturatieperiode aan voor alle klanten

Geplaatst: 26 maa 2019, 09:07
door boulder
Hmm, vreemd, ik klikte op die link en kreeg een melding van mijn Avast virusscanner...
Phishing melding bij openen site.
Phishing melding bij openen site.

Re: Telenet past facturatieperiode aan voor alle klanten

Geplaatst: 26 maa 2019, 09:12
door splinterbyte
blijkbaar is het enkel voor oudere abos, nieuwe lopen al synchroon...

Re: Telenet past facturatieperiode aan voor alle klanten

Geplaatst: 26 maa 2019, 09:13
door CCatalyst
't Zal wellicht nodig zijn om bepaalde targets te halen en de managementsbonussen veilig te stellen.

Dat het niets anders dan een vestzak-broekzak operatie is, is een probleem voor later.

Re: Telenet past facturatieperiode aan voor alle klanten

Geplaatst: 26 maa 2019, 09:14
door crosserke
Heb je WIGO, alleen een mobiel abonnement van Telenet of ben je nieuwe klant sinds 1 april 2016? Dan verandert er niets voor jou.

Re: Telenet past facturatieperiode aan voor alle klanten

Geplaatst: 26 maa 2019, 11:23
door Tomby
Bababa schreef:Zie: https://www2.telenet.be/nieuweaanrekening
Telenet heeft beslist dat iedereen voor al zijn diensten op voorhand wordt gefactureerd ipv achteraf.
1 miljoen klanten x 60 euro = 60 miljoen euro gratis voorschot
Was dat al niet op voorhand ? Vrij zeker van. Enige was dat elk van de verschillende diensten een andere startdatum kon hebben.
Ik verschoot ook effen toen ik mijn factuur zag en die ineens bijna 10 euro duurder was. Dan zag ik de uitleg en inderdaad, voordien had elk los stuk (TV, telefonie, Internet) een verschillende startdatum, wat wel heel onnozel was. Was me nog nooit opgevallen.

Maar inderdaad, moest ook direct denken dat het weer een truuk is om effen hun cijfers wat op te krikken, want uiteraard zetten ze de nieuwe periode zodanig dat iedereen wat moet bijbetalen ipv wat terug krijgen :P.

Re: Telenet past facturatieperiode aan voor alle klanten

Geplaatst: 26 maa 2019, 11:25
door datakiller
boulder schreef:Hmm, vreemd, ik klikte op die link en kreeg een melding van mijn Avast virusscanner...
Hier kreeg ik dit ook maar dan met een andere Telenet link.

Re: Telenet past facturatieperiode aan voor alle klanten

Geplaatst: 26 maa 2019, 13:13
door Bababa
Tomby schreef:
Bababa schreef:Zie: https://www2.telenet.be/nieuweaanrekening
Telenet heeft beslist dat iedereen voor al zijn diensten op voorhand wordt gefactureerd ipv achteraf.
1 miljoen klanten x 60 euro = 60 miljoen euro gratis voorschot
Was dat al niet op voorhand ? Vrij zeker van. Enige was dat elk van de verschillende diensten een andere startdatum kon hebben.
Ik verschoot ook effen toen ik mijn factuur zag en die ineens bijna 10 euro duurder was. Dan zag ik de uitleg en inderdaad, voordien had elk los stuk (TV, telefonie, Internet) een verschillende startdatum, wat wel heel onnozel was. Was me nog nooit opgevallen.

Maar inderdaad, moest ook direct denken dat het weer een truuk is om effen hun cijfers wat op te krikken, want uiteraard zetten ze de nieuwe periode zodanig dat iedereen wat moet bijbetalen ipv wat terug krijgen :P.
Nee het was nog niet op voorhand. Quote van op de website:


Je betaalde dus voor je diensten een deel van je abonnement achteraf én een deel vooruit (roze blokjes in het fictieve voorbeeld).
(...) je betaalt dan je vaste abonnementskosten volledig op voorhand voor de komende maand. Net zoals bij een trein-of sportabonnement.

Re: Telenet past facturatieperiode aan voor alle klanten

Geplaatst: 26 maa 2019, 19:56
door ITnetadmin
Je betaalt ook niet bij.
Ze rekenen gewoon de onvolledige vorige maand af op de nieuwe startperiode, terwijl ze dan ineens ook de nieuwe maand afrekenen.

Er bestaat geen methode om van achterafbetaling naar voorafbetaling te gaan zonder een eenmalige dikkere factuur te krijgen, tenzij ze een periode zouden kwijtschelden.

Re: Telenet past facturatieperiode aan voor alle klanten

Geplaatst: 26 maa 2019, 21:53
door dragonflo
Ze zijn niet de enige. Edpnet doet net hetzelfde. Daar moet je zelf 14 dagen voor het begin van de te betalen maand betalen.

Re: Telenet past facturatieperiode aan voor alle klanten

Geplaatst: 26 maa 2019, 22:26
door punk
Raar. Ik moest bij Edpnet betaald hebben de dag voor de maand waar ik voor betaalde.

Re: Telenet past facturatieperiode aan voor alle klanten

Geplaatst: 26 maa 2019, 22:29
door boonpwnz
Bij Orange heb je dit ook zeker als je van tarief veranderd.

Dan is het te zien of je van een hoger naar een lager gaat(factuur is lager dan normaal) of van een lager naar hoger(tarief is hoger dan verwacht)

Bovenstaande klinkt logisch maar is niet zo. Je betaald bv 79 euro voor arend love combinatie en gaat over naar een koala dan betaal je initieel veel minder. Ga je echter omgekeerd dan zal je niet 79 betalen maar 1 maand rond de 90 euro betalen.

Re: Telenet past facturatieperiode aan voor alle klanten

Geplaatst: 01 apr 2019, 11:45
door Glodenox
Hier ook zonet ontvangen. Het lijkt me dat men de consument in een zwakkere onderhandelingspositie wilt zetten. Als je reeds betaald hebt voor een dienst is het niet meer mogelijk om een factuur te betwisten en moet je al de factuur van de maand er op gaan weigeren te betalen - waar je eigenlijk wettelijk geen recht toe hebt.

Men had gewoon op het einde van de gebruikelijke periode de prijzen van de andere afgenomen diensten kunnen laten afnemen om gelijk te komen met het vaste internet (dat is bij mij in elk geval de periode die gevolgd wordt), maar dan moesten ze natuurlijk eenmalig een week of twee langer wachten op bepaalde inkomsten.

Heeft er iemand al contact opgenomen met Telenet voor meer informatie waarom ze dit doen? Het BIPT zal waarschijnlijk 0,0 reactie geven hierop?

Voor sommige mensen die net het hoofd boven water houden kan zo'n dikkere factuur voldoende zijn om hen in de schulden te jagen. Zelf zit ik niet in die situatie, maar ik ken er wel enkelen die echt van maand tot maand moeten leven...

Aanrekening éénmalig hoger

Geplaatst: 27 okt 2019, 06:56
door Sylvester
Het verwondert mij dat hierover nog geen topic bestaat...
Telenet heeft gecommuniceerd dat ze éénmalig een hogere factuur gaan sturen om de 'startdatums' van alle diensten gelijk te trekken.
Ben ik nu de enige die hierbij geen goed gevoel heeft, in die zin dat het volgens mij niet klopt.

Ik begrijp wel wat ze willen doen, maar toch wringt er ergens iets... Ze willen alle diensten die op verschillende data gestart zijn, nu rechttrekken naar één datum, meer bepaald één maand op voorhand.
In het beste geval betaal je niets, in het slechtste geval betaal je bijna één maand extra.

Zie ik dat verkeerd of is dat een verdoken middeltje om de kas van Telenet even snel te spijzen...? Als het ECHT is om de rekeningen op één datum recht te trekken, hadden ze natuurlijk ook de datum één maand LATER kunnen nemen in plaats van één maand eerder. Dan zou de factuur eenmalig dalen in plaats van stijgen.

En dan als laatste: wat met het moment dat je opzegt? Dan heb je een volledige maand extra betaald voor iets dat je niet gekregen hebt?
Netjes gezien van Telenet....

Re: Aanrekening éénmalig hoger

Geplaatst: 27 okt 2019, 07:52
door raf1
Sylvester schreef:Zie ik dat verkeerd of is dat een verdoken middeltje om de kas van Telenet even snel te spijzen...?
Klopt, hiermee krikt Telenet haar jaarresultaat voor 2019 op en verminderen ze in 2020 de kosten voor het aanmaken en versturen van facturen. Elk kwartaal verzint Telenet wel een trucje om de inkomsten te verhogen. Het eerste kwartaal van 2020 zal het uitschakelen van analoge kabelradio hen extra inkomsten opleveren, de brave klanten zullen een extra Digibox moeten huren en de iets kritischere klant wordt richting de Vistron DVB-C-radio geduwd.
Sylvester schreef:En dan als laatste: wat met het moment dat je opzegt?
Dan wordt na de opzeg via een eindafrekening het te veel betaalde bedrag teruggestort op je bankrekening.

Re: Aanrekening éénmalig hoger

Geplaatst: 27 okt 2019, 08:10
door fvhbrugge
Ze konden ook het omgekeerde gedaan hebben : éénmalig een lager bedrag facturen.
Dat zou dan in het voordeel van de klant zijn.....
Maar natuurlijk zwaar in het nadeel van Telenet (winst)

Of ook eerlijk: voor datums nà de 15e : een hoger bedrag, en voor datums voor de 15e : een lager bedrag.
Dat heeft geen invloed op de winst.


Zoals he nu doen, is inderdaad het een eenmalige operatie om de winst op te smukken.

Re: Aanrekening éénmalig hoger

Geplaatst: 27 okt 2019, 08:30
door bambipower
Zo een maatregelen kosten hun enkel maar klanten. Die brief lezen de mensen maar amper, ze worden pas boos als de hoge factuur binnenkomt. Die maatregelen dragen enkel bij aan de zelfmoord van telenet.

Popcorntime

Re: Aanrekening éénmalig hoger

Geplaatst: 27 okt 2019, 08:39
door splinterbyte
Hier hetzelfde bij aanrekening die net binnen is: niet alleen is alles dubbel, maar zijn het nog oude/duurdere prijzen ook nog, tewijl dat ik dit laten aanpassen heb eind september nog. Maandag maar eens bellen...
Goed dat ik geen domiciliering heb...

Re: Aanrekening éénmalig hoger

Geplaatst: 27 okt 2019, 09:32
door CCatalyst
Sylvester schreef:Het verwondert mij dat hierover nog geen topic bestaat...
Telenet heeft gecommuniceerd dat ze éénmalig een hogere factuur gaan sturen om de 'startdatums' van alle diensten gelijk te trekken.
Is het niet gewoon dit: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=55065

Of hebben ze opnieuw nood aan een extra kapitaalinjectie van de klanten om de cijfers op te krikken zodat Porter zijn jaarlijkse bonus kan binnenrijven?

Re: Aanrekening éénmalig hoger

Geplaatst: 27 okt 2019, 09:59
door fluppie
bambipower schreef:Zo een maatregelen kosten hun enkel maar klanten. Die brief lezen de mensen maar amper, ze worden pas boos als de hoge factuur binnenkomt. Die maatregelen dragen enkel bij aan de zelfmoord van telenet.

Popcorntime
Ik ben daar niet zo zeker van,heel wat mensen,die een gemiddeld loon verdienen blijken daar heel weinig aandacht aan te besteden,en betalen gewoon.
Het is ook een vorm van luiheid,of onwetendheid,met een muisklik kan men perfect de voorwaarden en prijzen van alle andere providers ook bekijken,maar men is ook bang v/d rompslomp die daarbij hoort,vooral dat er een afspraak met een technieker moet gemaakt worden,en er iemand moet aanwezig zijn bijv. daar kijken veel mensen tegenop.
Alleen mensen die nu vinden dat de prijzen voor hun veel te hoog worden,gaan iets ondernemen.

Re: Aanrekening éénmalig hoger

Geplaatst: 30 okt 2019, 02:14
door ITnetadmin
Je hebt echt niet meer betaald hoor.
Stel dat je van 15-15 betaalde, en nu van 1-1, dan moest er eenmalig die laatste 15 dagen van de maand overbrugd worden, zodat de nieuwe periode kan starten op de eerste.
Ik neem ook aan dat het boekhoudkundig ook makkelijker is om de bestaande periode ongewijzigd te laten, een eenmalige extra periode tussen te voegen, en dan de nieuwe periode te starten.
Aan het einde van de rit heb je niet meer betaald dan je moest, alleen hebben ze die periodes samengevoegd, wss om meer geld binnen te halen in dat kwartaal en goeie resultaten voor te leggen.

Re: Aanrekening éénmalig hoger

Geplaatst: 30 okt 2019, 07:20
door CCatalyst
ITnetadmin schreef:wss om meer geld binnen te halen in dat kwartaal en goeie resultaten voor te leggen.
Inderdaad. Maar dan vergeet je nog het belangrijkste: de managementsbonus verzilveren, wat precies afhangt van die resultaten.

Natuurlijk is dat wel niets meer dan "geleend" geld uit het volgend kwartaal dat ze dan niet meer gaan hebben. Dan gaan ze weer iets anders moeten verzinnen. Of misschien denkt Porter aan opstappen of naar ergens anders gaan binnen Liberty nadat hij nog een vette bonus ontvangen heeft, en het probleem is dan maar voor de volgende. Dat zie je ook nog vaak.

Re: Aanrekening éénmalig hoger

Geplaatst: 30 okt 2019, 09:51
door philippe_d
CCatalyst schreef:
Sylvester schreef:Het verwondert mij dat hierover nog geen topic bestaat...
Is het niet gewoon dit: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=55065
[Mod]
Gezien er hier dus wel al een topic over bestaat werden beide topics samengevoegd