Netgear Orbi RBK53
Geplaatst: 15 maa 2019, 12:57
Beste forummers,
sinds een goede week laten wij onze wifi afhangen van een Netgear Orbi RBK53 (nogal grote oppervlakte te coveren, vandaar versie met 2 satellieten). So far so good - installatie vlot gegaan, snelheden zeer OK (zitten met 200 down abo van TLN, dus dan ga je geen 800 down halen natuurlijk).
Voor de aankoop had ik het internet afgespeurd naar reviews en mogelijke kopzorgen. Een van de punten is de connectie (of beter disconnectie) van iOS apparaten. Maar goed, toch maar het risico genomen. Na de installatie is er eigenlijk geen enkel probleem met diverse iPads en iPhones, behalve met 1 (iPhone . Die heeft inderdaad last van de dropouts.
Je leest op de diverse fora dan een mogelijke oplossing die erop neerkomt (als ik het als niet-techneut, goed begrijp) om de uitzendsterkte van het 2,4 ghz netwerk te verzwakken zodat de iPhone steeds op het 5 ghz netwerk connecteert (maw er zou iets loos zijn met het wisselen tussen de 2,4 en 5 netwerk) - opnieuw, misschien totaal misbegrepen, maar soit. Deze fix vind ik wel wat raar, want wat als je device niet kan connecteren met het 5 ghz netwerk (bv. je zit in een andere kamer) en het 2,4 ghz netwerk is afgezwakt zodat je nauwelijks nog verbinding hebt?
De oplossing die Netgear - voa chat - zelf voorstelt is firmware te upgraden (inderdaad, de router en de 2 sat's zitten op een vorige FW versie dan de meest recente). Alleen (1) zijn er nogal wat andere problemen met de nieuwste FW blijkt uit fora en (2) lijkt in de beschrijving van de nieuwe FW dit probleem niet onmiddellijk een van de vermelde fixes te zijn. Vandaar dat ik nogal aarzel om deze upgrade zomaar te doen (want voor de rest draait alles zoals het hoort).
Heeft iemand van jullie hier enige ervaring met dit probleem? Dank alvast.
sinds een goede week laten wij onze wifi afhangen van een Netgear Orbi RBK53 (nogal grote oppervlakte te coveren, vandaar versie met 2 satellieten). So far so good - installatie vlot gegaan, snelheden zeer OK (zitten met 200 down abo van TLN, dus dan ga je geen 800 down halen natuurlijk).
Voor de aankoop had ik het internet afgespeurd naar reviews en mogelijke kopzorgen. Een van de punten is de connectie (of beter disconnectie) van iOS apparaten. Maar goed, toch maar het risico genomen. Na de installatie is er eigenlijk geen enkel probleem met diverse iPads en iPhones, behalve met 1 (iPhone . Die heeft inderdaad last van de dropouts.
Je leest op de diverse fora dan een mogelijke oplossing die erop neerkomt (als ik het als niet-techneut, goed begrijp) om de uitzendsterkte van het 2,4 ghz netwerk te verzwakken zodat de iPhone steeds op het 5 ghz netwerk connecteert (maw er zou iets loos zijn met het wisselen tussen de 2,4 en 5 netwerk) - opnieuw, misschien totaal misbegrepen, maar soit. Deze fix vind ik wel wat raar, want wat als je device niet kan connecteren met het 5 ghz netwerk (bv. je zit in een andere kamer) en het 2,4 ghz netwerk is afgezwakt zodat je nauwelijks nog verbinding hebt?
De oplossing die Netgear - voa chat - zelf voorstelt is firmware te upgraden (inderdaad, de router en de 2 sat's zitten op een vorige FW versie dan de meest recente). Alleen (1) zijn er nogal wat andere problemen met de nieuwste FW blijkt uit fora en (2) lijkt in de beschrijving van de nieuwe FW dit probleem niet onmiddellijk een van de vermelde fixes te zijn. Vandaar dat ik nogal aarzel om deze upgrade zomaar te doen (want voor de rest draait alles zoals het hoort).
Heeft iemand van jullie hier enige ervaring met dit probleem? Dank alvast.