Userbase censuur

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase wordt hier gepost.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Dizzy schreef:Ik heb al meermaals toegegeven dat ikzelf wel eens te ver ga, dat is maar menselijk.
Een andere mening is geen probleem, daarvoor zijn we hier, een persoonlijk verwijt is geen andere mening maar een ontsporing van de discussie.
Dus als je zelf te ver gaat is dat "gewoon menselijk", als een ander te ver gaat is dat "een ontsporing"?
Als iedereen zo denkt...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Ik denk dat hij bedoelt: het soms doen en dat gewoon erkennen en toegeven Is menselijk, maar het constant doen en vinden dat er niks abnormaal aan de hand is, is de discussie ontsporen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Inderdaad, JamesEarlGray, dat was precies zoals ik het bedoelde, eens de hand in eigen boezem steken kan geen kwaad. De bereidheid om de eigen mening in vraag te durven stellen is vaak een goede voedingsbodem voor een gezonde discussie. Als men bij de eigen mening blijft en de ander ook dan is de discussie eigenlijk klaar.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Misschien moeten we ook een overeenkomst bereiken over de definite van de term censuur.
- er zijn 800+ reacties geweest over dit onderwerp
- alle reacties zijn publiek gebleven
- er is geen enkele reactie inhoudelijk aangepast (misschien een uitzondering voor persoonlijke aanvallen, ik heb ze niet meer alle 800 gecheckt)
- de discussie is wel gestopt, maar die stop geldt voor allen, zowel de "boomknuffelaars" als de "vuilstorters" (om het karikaturaal te stellen - zeker niet aanvallend bedoeld!). Of moet userbase een soort "compensatie" vormen voor het feit dat de media momenteel nogal doorwegen in het voordeel van een bepaald kamp? Ik denk het niet.

Dus tenzij iemand het gevoel had dat hij bezig was "aan het winnen" door dezelfde argumenten nog 10 keer te herhalen, vind ik het niet echt eerlijk dat men hier over censuur spreekt.

Volgens Vandale:
censuur: toezicht op voor publicatie bestemde teksten, films, voorstellingen enz.

Volgens juridisch woordenboek:
beperking van de vrijheid van meningsuiting door voorafgaand aan de publicatie van die uiting controle uit te oefenen en/of wijzigingen in die uiting op te leggen.

Volgens cultureel woordenboek:
Term uit het staatsrecht. Censuur is het gebruik van staatsmacht om de vrijheid van expressie of de toegang tot bepaalde informatie te beperken. Deze beperking door censuur kan zowel een groepering als individuen treffen. Meestal komt censuur voor in dictaturen. Censuur vindt bijvoorbeeld plaats wanneer de staat kritiek op het heersende regime verbiedt. Censuur kan ook inhouden dat bepaalde meningsuitingen niet openbaar mogen worden gemaakt voordat deze zijn gecontroleerd en zo nodig zijn gecorrigeerd, zodanig dat het in het belang is van de heersende macht.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Och, ik had in deze thread ook al aangegeven dat het woordje "censuur" helemaal misplaatst was, en zelfs na nog een 2de keer daar op terug te komen krijg ik er geen reactie op. Dan heb ik de indruk dat het niet de moeite is om er tijd in te steken.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Als je moderatie als censuur ervaart zou ik toch eens gaan praten met mensen in Turkije, Rusland, Saudi Arabië en China.

Los daarvan: de kunst van het debatteren lijkt moeilijk voor sommigen. We zijn het niet meer gewoon om te praten met iemand buiten onze bubbel.
De Standaard maakt er werk van : Het grote gelijk: hoe vaak praat u écht met iemand met een andere mening?
http://www.standaard.be/cnt/dmf20190304_04230018
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

selder schreef:Och, ik had in deze thread ook al aangegeven dat het woordje "censuur" helemaal misplaatst was
Censuur is dat iemand niet langer zijn mening kan geven over het onderwerp (ongeacht welke mening dit is en of die al 800x gepost is).

Door een topic te sluiten ontneem je mensen die mogelijk... punt amen en uit.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Nja, als het altijd over dezelfde personen gaat die altijd in een cirkeltje hetzelfde zeggen is het bijna vergelijkbaar met de "ongelimiteerd is niet echt ongelimiteerd" of "vrije modem keuze" discussies.

Daar wordt ook vaak door dezelfde mensen meer dingen opgedrongen dan gediscussieerd, dus ik kan verstaan dat die thread gewoon gesloten wordt.
Dus meer "ik heb gelijk en ik zal altijd gelijk hebben, waarom versta je dat niet" tov discussies.
Eigenlijk ook meer indien het punt niet kan weerlegd worden op een klein detail gaan kijken en dan vitten is ook vrij "leuk" in die topics...
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Je kan ook niet spreken van een discussie als er termen gebruikt worden als 'amen en uit' ' emotionele bullshit' en 'zo werkt het niet'. Dat zijn allemaal dooddoeners die ne verdere vorm van een goed debat in de weg staan.
de koe zegt boe
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

selder schreef:Wat ik uit de 5 topics erover heb onthouden is dat er blijkbaar een gedachtengoed à la "het is allemaal zo dringend niet" heerst bij een paar mensen (niet alleen hier, maar overal) die dan "een paar" analyses van een klein aantal wetenschappers voor waar aannemen omdat dat beter in hun kraam past. Wel doen diezelfde mensen dan mee met onze democratische maatschappij, dus waarom dat ze het democratische gedachtengoed dan niet toepassen op het klimaat dat is beyond me...
Over bubbles en/of het grote gelijk gesproken :bang:
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

wied schreef:
selder schreef:Wat ik uit de 5 topics erover heb onthouden is dat ......;.
Over bubbles en/of het grote gelijk gesproken :bang:
Ik hoop dat selder hem snapt, maar ik vrees er een beetje voor. In ieder geval om het on-topic te houden zijn de discussies die ontsporen meestal degene waar elke reactie gebaseerd is op een visie met oogkleppen op, of met vooroordelen.
Als iedereen oogkleppen opzet dan kom je er niet uit. :roll: maar ben je breeddenkend, dan kan je ook veel verdragen en kan je ook begrip opbrengen voor een andere mening.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Er ging eens een man naar de dokter (een wetenschapper). Die dokter stelde bij de man longkanker vast en stelde de man voor om dringend te stoppen met roken, wou hij nog een kans op genezing hebben.

De man ging daarna ook naar een waarzegger (een pseudo wetenschapper/kwakzalver/whatever), die tegen de man zei dat het allemaal zo dringend niet was en dat hij gerust nog wat kon blijven roken.

Die man besluit opeens de mening van de waarzegger te volgen, want die is het minst ingrijpend (op korte termijn) voor zijn leven. En ook minder duur, want dan zou hij geen medische kosten hebben.

Zijn familie smeekt de man om toch maar naar de dokter te luisteren, maar daar heeft de man geen oren naar.

Zijn zoon besluit om zijn vader een domme kloot te noemen.

En het verhaaltje was uit :-)

Soit, ik wil maar hebben... hoe kan je nu zo discussiëren als mensen bedrogen willen worden?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Het geitewollensokkengeleuter blijft maar duren dus :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ik vrees dat we binnen 10~15 jaar er nog over aan het leuteren zijn, en ik kan alleen maar hopen dat er niet gezegd moet worden “told you, en nu zitten we in de shit”. Ik zou in het kamp willen zitten die dat niét moeten zeggen later!
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

We zitten al jaren in de shit, en dat heeft niets met het klimaat te maken... (off-topic echter)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Nob schreef:Er ging eens een man naar de dokter (een wetenschapper). Die dokter stelde bij de man longkanker vast en stelde de man voor om dringend te stoppen met roken, wou hij nog een kans op genezing hebben.
om je analogie aan te vullen

als je een roker verteld dat 'm een compleet uitgezaaide agressieve longkanker heeft met kans op herstel gelijk aan 0? dan kan 'm gerust verder paffen.
vervelend is dat een roker (ook die zonder kanker) weet wat 'm meot doen, stoppen met roken

jammer genoeg zijn milieu en klimaat complexere problemen,
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Stoppen met roken, maar ook stoppen met (Duitse?) diesels kopen :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

wied schreef:Stoppen met roken, maar ook stoppen met (Duitse?) diesels kopen :-D
gewoon de krengen uit Afrika herimporteren?
zolang de zwartjes die aan de praat krijgen kunnen wij er hier ook nog mee in de file staan :)
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Heren, laten we Goztow wat werk besparen en herval niet in een klimaatdiscussie.

@wied: klimaat hoe langer hoe meer een hoge prioriteit achten <-> geitenwollensokkengeleuter, dat kan best tellen als een dooddoener, niet waar? Dat wilden we toch liever vermijden?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Heren, laten we Goztow wat werk besparen en herval niet in een klimaatdiscussie...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

GuntherDW schreef:Nja, als het altijd over dezelfde personen gaat die altijd in een cirkeltje hetzelfde zeggen is het bijna vergelijkbaar met de "ongelimiteerd is niet echt ongelimiteerd" of "vrije modem keuze" discussies.

Daar wordt ook vaak door dezelfde mensen meer dingen opgedrongen dan gediscussieerd, dus ik kan verstaan dat die thread gewoon gesloten wordt.
Dus meer "ik heb gelijk en ik zal altijd gelijk hebben, waarom versta je dat niet" tov discussies.
Eigenlijk ook meer indien het punt niet kan weerlegd worden op een klein detail gaan kijken en dan vitten is ook vrij "leuk" in die topics...
Mooie samenvatting eigenlijk van hoe topics altijd ontsporen.
"Be reasonable, see it my way".
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Klimaatdiscussie part 5, excuseer, het topic Userbase censuur terug geopend. Laatste kans, geen persoonlijke aanvallen, geen lange tenen gekietel en geen klimaatdiscussie meer in dit onderwerp of de sluiting volg onherroepelijk.

Stand van de maan kan er toch echt niets mee te maken hebben. :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

GuntherDW schreef:"vrije modem keuze" discussies. Daar wordt ook vaak door dezelfde mensen meer dingen opgedrongen dan gediscussieerd
Ook in dergelijke topics zie je vaak dat mensen niet willen wijken van hun idee ondanks dat hun "gelijk" uiteindelijk haast geen toegevoegde waarde heeft. Voor mij is het steeds belangrijk te kijken naar wat is ideaal en wat is haalbaar... ik kan mij vinden in compromissen waarbij bv. er geen vrije keuze is van de modem, maar wel van de router... om dat daar de echte meerwaarde zit.
GuntherDW schreef:Dus meer "ik heb gelijk en ik zal altijd gelijk hebben, waarom versta je dat niet" tov discussies.
In de klimaat discussie is dit niet anders... de bosbrosser vinden dat ze gelijk hebben en staan niet open voor een compromis... het moet allemaal NU en het is worst case scenario. Wie hier uiteindelijk gelijk heeft en welke compromissen mogelijk zijn doet er niet toe volgens hun.

Aan alle mensen die niet in staat zijn compromissen te aanvaarden in het leven... je zal nog moeilijke tijden tegemoet gaan !
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Manmanman

Een compromis beter dan vrije keuze....
Dat is echt wel het mafste dat ik al gehoord heb. :angel:

Vrije keuze is de basis van de democratie...
Maar nee, we willen een compromis.
Maar dan enkel als het compromis mij goed uit komt, want anders is het censuur :angel:

Ik zie ineens weer een zwart vogeltje met een eierschaal op zijn kop :lol: :lol:
KerberosX
Plus Member
Plus Member
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 jun 2010, 22:37
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 20 keer

GuntherDW schreef:Nja, als het altijd over dezelfde personen gaat die altijd in een cirkeltje hetzelfde zeggen is het bijna vergelijkbaar met de "ongelimiteerd is niet echt ongelimiteerd" of "vrije modem keuze" discussies.

Daar wordt ook vaak door dezelfde mensen meer dingen opgedrongen dan gediscussieerd, dus ik kan verstaan dat die thread gewoon gesloten wordt.
Dus meer "ik heb gelijk en ik zal altijd gelijk hebben, waarom versta je dat niet" tov discussies.
Eigenlijk ook meer indien het punt niet kan weerlegd worden op een klein detail gaan kijken en dan vitten is ook vrij "leuk" in die topics...
So true... De reden waarom ik hier niet vaak aan discussies deelneem is omdat er hier een aantal anciens zitten die lijken te denken dat hun hoge post count legitimeert dat ze eender welk topic kunnen binnenvallen, hun mening droppen en dan alles wat daar tegenin gaat, afkraken. En als dit niet goed lukt, dan worden er details uitgepikt en uit de context getrokken om op die manier "hun gelijk" te halen. En eens je 1 topic tegen die mannen hun kar rijdt, dan kom je op hun zwarte lijst en komen ze je in andere topics ook afzeiken.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

r2504 schreef:
GuntherDW schreef:"vrije modem keuze" discussies. Daar wordt ook vaak door dezelfde mensen meer dingen opgedrongen dan gediscussieerd
Ook in dergelijke topics zie je vaak dat mensen niet willen wijken van hun idee ondanks dat hun "gelijk" uiteindelijk haast geen toegevoegde waarde heeft. Voor mij is het steeds belangrijk te kijken naar wat is ideaal en wat is haalbaar... ik kan mij vinden in compromissen waarbij bv. er geen vrije keuze is van de modem, maar wel van de router... om dat daar de echte meerwaarde zit.
GuntherDW schreef:Dus meer "ik heb gelijk en ik zal altijd gelijk hebben, waarom versta je dat niet" tov discussies.
In de klimaat discussie is dit niet anders... de bosbrosser vinden dat ze gelijk hebben en staan niet open voor een compromis... het moet allemaal NU en het is worst case scenario. Wie hier uiteindelijk gelijk heeft en welke compromissen mogelijk zijn doet er niet toe volgens hun.

Aan alle mensen die niet in staat zijn compromissen te aanvaarden in het leven... je zal nog moeilijke tijden tegemoet gaan !
In de discussie over vrije modemkeuze wordt door jou opgedrongen (tegen feitenlijke ondervindingen in) dat het toelaten van meer dan een zeer beperkte selectie van modems die zijn goedgekeurd door een provider meer nadelen dan voordelen zou opleveren. Jij dringt dus op, ogenschijnlijk in naam van providers en ogenschijnlijk tegen vrijheid voor de consument wat uiteraard wrevel opwekt want je argumenten houden geen steek. Het klinkt vaak alsof je betaalde 'shill' bent die in opdracht van providers FUD komt verspreiden.

Je rol in de klimaatdiscussie uit de doeken doen laat ik over aan anderen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik denk dat het soms nuttig is voor iedereen om af en toe ns het toetsenbord aan de kant te leggen en alles wat te laten kalmeren, ipv "omg somebody is wrong on the internet" gewijs allemaal het laatste woord te willen hebben.
"Let it go, let it gooooo..."

Ik doe dat af en toe ook, en dat is zeer zen :-)
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Vroeger kon ne mens wa eieren en tomaten naar nen arme stakker gooien die op weg was naar het schaamblok.

Nu heeft ne mens al een internetverbinding en een forumaccount nodig om gevoelsmatig hetzelfde te bekomen. En sinds kort ook een internetverbinding nodig om de openbare omroep te kunnen volgen. Het is godgeklaagd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

duizend schreef:Een compromis beter dan vrije keuze....
Dat is echt wel het mafste dat ik al gehoord heb. :angel:
Je hebt het echt niet begrepen hé :bang:

Een compromis is beter dan NIETS... in dit geval heb je ALLES gekregen (ook de keuze van de modem) maar dat gaat niet steeds zo zijn.

In het klimaat ga je ook niet ALLES krijgen... ook daar zal de regering een compromis zoeken (maatregelen versus betaalbaarheid en resultaat).

Het ALLES willen en liefst NU en GRATIS is trouwens een generatie probleem heb ik de indruk.
JamesEarlGray schreef:In de discussie over vrije modemkeuze wordt door jou opgedrongen (tegen feitenlijke ondervindingen in) dat het toelaten van meer dan een zeer beperkte selectie van modems die zijn goedgekeurd door een provider meer nadelen dan voordelen zou opleveren. Jij dringt dus op, ogenschijnlijk in naam van providers en ogenschijnlijk tegen vrijheid voor de consument wat uiteraard wrevel opwekt want je argumenten houden geen steek.
Het is duidelijk dat mensen hier zelfs niet begrijpen waarover de discussie gaat... ik dring helemaal niets op (ik verkondig louter mijn mening), ik tracht alleen duidelijk te maken dat louter een vrije modem keuze een ideaal compromis had geweest want dat een vrije modem keuze weinig toegevoegde waarde heeft (ook al ben jij van mening dat de argumenten geen steek houden - omdat je ook geen afstand kan nemen van het ALLES willen). In dit geval heb je beide gekregen... wees blij dus want het zal niet steeds zo zijn.
JamesEarlGray schreef:Het klinkt vaak alsof je betaalde 'shill' bent die in opdracht van providers FUD komt verspreiden.
Oei, nog complot theorieën ook :roll: Als je dat al hebt in dergelijk topic wat moet dat dan zijn bij het klimaat :lol:
KerberosX schreef:omdat er hier een aantal anciens zitten die lijken te denken dat hun hoge post count legitimeert dat ze eender welk topic kunnen binnenvallen, hun mening droppen en dan alles wat daar tegenin gaat, afkraken
Iedereen op het forum is hier vrij om zijn EIGEN mening te geven... dat is democratie en vrije meningsuiting, en heeft niets maar dan ook niets te maken met het aantal posts. En dat iemand zijn mening niet overeenstemt met die van jou, so be it ... welkom in de echte wereld waar ook andere meningen bestaan of choqueert je dat ?
KerberosX
Plus Member
Plus Member
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 jun 2010, 22:37
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 20 keer

r2504 schreef:

KerberosX schreef:omdat er hier een aantal anciens zitten die lijken te denken dat hun hoge post count legitimeert dat ze eender welk topic kunnen binnenvallen, hun mening droppen en dan alles wat daar tegenin gaat, afkraken
Iedereen op het forum is hier vrij om zijn EIGEN mening te geven... dat is democratie en vrije meningsuiting, en heeft niets maar dan ook niets te maken met het aantal posts. En dat iemand zijn mening niet overeenstemt met die van jou, so be it ... welkom in de echte wereld waar ook andere meningen bestaan of choqueert je dat ?
Je voelt je blijkbaar persoonlijk aangesproken door mijn post? Uiteraard mogen en zullen meningen verschillen. Maar dit is nog steeds een discussieforum, waar men dient open te staan voor andere meningen. En dit ontbreekt toch wel vaak, denk dat sommigen meer gebaat zouden zijn met een blog waar ze hun stelling kunnen neerschrijven zonder in discussie te hoeven te gaan. De manier waarop je hier antwoordt, is trouwens een perfecte illustratie van wat ik bedoel.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Een (slecht) compromis opdringen, is ook geen waardig compromis.

Dus stellen dat een compromis beter is dan niets. In de meeste gevallen niet dus en al zeker niet als blijkt dat het voorgestelde compromis geen fluit waard is.

Ik zie dat hier eerder als, we zitten aan de onderhandelingstafel met een aantal personen en binnen dezelfde strekking zit er één iemand tussen die op voorhand al gaat rond schreeuwen dat hij een compromis ziet zitten want dat die van zijn eigen partij een bende kwieten zijn die te veel vragen. Ook al zitten daar punten bij die zeker dik in orde zijn. Zo verzwak je elke positie en eigenlijk is op voorhand al roepen dat een compromis moet bereikt worden ook een vorm van uw mening opdringen. Zeker als uw "compromis" heel concrete voorbeelden bevat hoe het wel zou moeten = uw eigen mening.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

r2504 schreef:
Een compromis is beter dan NIETS... in dit geval heb je ALLES gekregen (ook de keuze van de modem) maar dat gaat niet steeds zo zijn.
All right! ik ben blij dat je toch inziet dat vrije keuze beter is dan om het even welk compromis.
Een compromis is inderdaad enkel nodig als je niet alles kan krijgen :angel:
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

r2504 schreef:Het is duidelijk dat mensen hier zelfs niet begrijpen waarover de discussie gaat... ik dring helemaal niets op (ik verkondig louter mijn mening), ik tracht alleen duidelijk te maken dat louter een vrije modem keuze een ideaal compromis had geweest want dat een vrije modem keuze weinig toegevoegde waarde heeft (ook al ben jij van mening dat de argumenten geen steek houden - omdat je ook geen afstand kan nemen van het ALLES willen). In dit geval heb je beide gekregen... wees blij dus want het zal niet steeds zo zijn.
Ten eerste heb ik van jou geen lessen te krijgen in bescheidenheid ('niet altijd alles moeten willen'), wie ben jij om te beslissen wat wel een terechte eis is en wanneer een eis over een bepaalde grens gaat? Welke grens? Een beetje rechter van de redelijkheid spelen dus, zonder dat anderen erom gevraagd hebben. Dat is tevens vrij off-topic, mijns inziens, want je doet eenieder met de redelijke eis tot vrijheid van keuze voor hardware schuldig voelen dat ze te veel willen, terwijl dat helemaal niet zo is. Inspelen op schuldgevoel is toch iets dat je niet aanvaardt van religie of van de kinderen op de klimaatmars? Waarom doe je het dan potverdorie zelf?

Ten tweede had een compromis van enkel vrije routerkeuze inderdaad een deel van de mensen blij gesteld, maar gelukkig is het uiteindelijk geen halfbakken oplossing zoals dat geworden.

Soit, je blijft overtuigd van je gelijk en van het overdreven karakter van het meer eisen dan enkel een eigen router. Niet leuk om zo te discussiëren.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Zelfs in een forum over censuur slagen we er in om elkaar den duvel aan te doen... Op die manier leggen we elkaar de censuur op. Ik vind het dan ook van de pot gerukt om over censuur te praten als de mods proberen de gemoederen te bedaren. Er zitten hier wel wat kaddees tussen, waaronder mezelf. Ik geloof trouwens absoluut niet dat de mods om enige politieke of andere reden censuur plegen. Als dat zo was, was ik hier al lang weg.

Het is onze manier van online debatteren die al eens uit de hand kan lopen. Userbase is een forum waar veel kan en soms kan het hard gaan en dat is op zich niet verkeerd. Maar er is hard en er is hard om hard te zijn. Niet iedereen heeft een olifantevel hé. Ik ben ook niet heiliger dan de paus want ik zondig ook. Laat dat duidelijk zijn, maar ik ga toch op een aantal zaken meer letten.

* een geschreven discussie is anders dan een live discussie. Het is veel moeilijker om je standpunt duidelijk over te brengen naar je gesprekspartners en een misverstand wordt veel meer uitvergroot, mede door het tijdsverschil tussen woord en tegen-woord. Heel waarschijnlijk zou de discussie aan één of andere toog heel anders lopen.
* Wanneer iemand een betoog begint met te stellen dat de gesprekspartner het echt niet begrepen heeft, verwacht dan niet dat de rest van het betoog met begrip of enig au serieu verder gelezen wordt, ook al is de mening waardevol. Zelfde geldt voor beledigingen en persoonlijke aanvallen. Daar heeft niemand boodschap aan. Taktiek kan soms een bondgenoot zijn. Het gaat hem tenslotte om de inhoud.
* dikwijls merk ik een gebrek aan respect voor iemand zijn kennis of achtergrond, los van de mening of standpunt, en daar wordt veelal op ingespeeld. Zo heb ik hier ooit in een discussie over elektrische auto's iemand gehad die dacht dat ik de petroleumnijverheid een warm hart toedroeg, louter afgeleid uit mijn gebruikersnaam. Of dat een arbeider niet betrokken zou zijn in projecten of een hogere opleiding zou kunnen genoten hebben. Een veronderstelling is heel rap gemaakt blijkbaar. Op zich is dat al een vorm van censuur. Mensen worden in vakjes ingedeeld.
* Las al eens een pauze in. Dat heb ik hier trouwens al gelezen. Ik betrap er mij ook op dat ik direct een antwoord of repliek wil geven. Achteraf bekeken merk ik dan dat het het allemaal niet waard is. Kwantiteit versus kwaliteit dan. Het oeverloos over en weer lullen ben ik beu en daar ga ik zeker proberen niet meer aan mee te doen.
* Debatteren en discussiëren kan heel plezant en leerrijk zijn. We doen het meestal ook in onze vrije tijd en daar hoeft dan geen stress uit voort te komen.

Voorts wens ik voor iedereen leuke onderwerpen en een aangename debatsfeer toe. En voor de mods, veel moed en gedrevenheid.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

KerberosX schreef:Uiteraard mogen en zullen meningen verschillen. Maar dit is nog steeds een discussieforum, waar men dient open te staan voor andere meningen.
Soms heb ik hier nochtans het idee dat een eigen mening hebben niet kan... zeker bij mensen die steeds ALLES willen. Bij die mentaliteit is er namelijk geen ruimte voor iemand anders of een compromis... moeilijk om daarmee te discussiëren want het zal nooit genoeg zijn.
Slafes schreef:Een (slecht) compromis opdringen, is ook geen waardig compromis. Dus stellen dat een compromis beter is dan niets. In de meeste gevallen niet dus en al zeker niet als blijkt dat het voorgestelde compromis geen fluit waard is.
Wat is een slecht compromis... indien slechts 1% wakker licht van de vrije modem keuze... maakt het laten vallen hiervan het dan plots een slecht compromis ? Bij compromissen gaat allemaal over prioriteren van de verschillende onderdelen. Maar los van dit specifiek voorbeeld... iedere keuze in je leven is een compromis maar ik heb de indruk dat weinige dat echt begrijpen.
duizend schreef:All right! ik ben blij dat je toch inziet dat vrije keuze beter is dan om het even welk compromis.
Een compromis is inderdaad enkel nodig als je niet alles kan krijgen :angel:
Natuurlijk is ALLES krijgen steeds beter... maar ik kan me vinden in een compromis als iets niet essentieels is (en zo kan je veel teleurstellingen in het leven vermijden, iets waar de huidige generatie duidelijk serieus last van heeft). Wat dan wel of niet essentieel is maakt dat je realistisch moet kunnen kijken naar de noodzaak ervan.
JamesEarlGray schreef:Een beetje rechter van de redelijkheid spelen dus, zonder dat anderen erom gevraagd hebben.
Oh, een andere mening hebben is rechter spelen... blijkbaar past mijn mening niet in jou kraam (en voel je je daarbij zelfs aangevallen) ? Een mening is iets persoonlijks, geen wet !
JamesEarlGray schreef:je doet eenieder met de redelijke eis tot vrijheid van keuze voor hardware schuldig voelen dat ze te veel willen, terwijl dat helemaal niet zo is.
Wat heeft dit met schuldgevoel te maken... volgens mij heb jij andere problemen. Als ik zeg dat een witte auto op niets trekt moet jij je toch ook niet schuldig voelen van met een witte te rijden :bang:
JamesEarlGray schreef:Soit, je blijft overtuigd van je gelijk en van het overdreven karakter van het meer eisen dan enkel een eigen router. Niet leuk om zo te discussiëren.
Misschien moet je eens in de spiegel kijken... vervang gewoon het woordje "overdreven" door "noodzakelijk" en de uitspraak zit je gegoten :roll:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

r2504 schreef:Wat is een slecht compromis... indien slechts 1% wakker licht van de vrije modem keuze... maakt het laten vallen hiervan het dan plots een slecht compromis ? Bij compromissen gaat allemaal over prioriteren van de verschillende onderdelen.
Dat is geen compromis.
Bij een compromis moeten beide kanten water bij de wijn doen, dus verliezen beide kanten voor een deel, maar winnen beide kanten ook een deel van hun eisen.

Als 1% vrije keuze wilt, en de rest het niet kan schelen (note: niet hetzelfde als het expliciet niet willen), dan is bijvoorbeeld "vrije keuze toelaten op aanvraag" een compromis.
Maw de isp levert dan de AIO voor degenen die geen bezwaar hebben, maar laat tegelijk ook toe dat de mensen een eigen toestel steken.
Dát is een compromis.

De 2 uiterste standpunten zijn dan nl "geen keuze, iedereen het isp toestel" aan de ene kant, en "iedereen moet zelf een eigen toestel voorzien" aan de andere kant, en "we voorzien een isp toestel maar je mag ook een eigen toestel steken" is een mogelijk compromis.

"Als slechts 1% het wil, laat het dan vallen" is géén compromis.
1 kant krijgt nl voor de volle 100% wat ze willen, en de andere zijde haalt geen enkele slag thuis.

Om ook effe die hypothetische cijfers toe te lichten:
De aard/grootte van beide zijden in een discussie, is ook afhankelijk van hoe je telt.
In dit voorbeeld is 1% een voorstander van de vrije keuze.
Dat maakt daarom niet dat de overige 99% tegenstanders zijn, of zouden zijn.
Je weet nl niet hoeveel mensen echt tegen de vrije keuze zijn; de enige waarde die je hebt is dat de tegenstanders *plus* de neutralen samengeteld 99% vormen.
Voor hetzelfde geld heb je 1% voorstanders, 1% tegenstanders, en 98% mensen voor wie het allebei goed is.
En die laatste groep mag je absoluut niet zomaar bij voor- of tegenstanders bijtellen.
Eigenlijk mag je die niet meerekenen, want dat zijn degenen die in verkiezingen niet gaan stemmen zijn.
Maw je heb 2% die gestemd heeft, waarvan 50% voor en 50% tegen is, en de overige 98% is thuis gebleven.
En dat geeft al een heel ander zicht op deze hypothetische cijfers.

Dat is alsof men in de Brexit zou zeggen:
Er waren 33.8% van de mensen pro brexit.
31.2% had nl tegen gestemd, en 35% is niet gaan stemmen.
Toch hebben ze die laatste 2 groepen niet samengeteld.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:Dat is geen compromis.
Dat is jou visie vanuit het standpunt dat je ALLES moet hebben... je slaagt er duidelijk niet in tot compromissen te komen dus.
ITnetadmin schreef:Bij een compromis moeten beide kanten water bij de wijn doen, dus verliezen beide kanten voor een deel, maar winnen beide kanten ook een deel van hun eisen.
Je hebt modem en router... slechts één van beide (en dan ga je ook moeten kiezen wat echt belangrijk en zinvol is) is dus een compromis... je hebt iets WEL en iets NIET ! Jij keert steeds terug naar het idee dat je BEIDE moet hebben... volgens jou is een compromis dan puur op welke basis je het krijgt (maar je WIL het hoe dan ook hebben).

Met dergelijke mindset is het enorm moeilijk te discussiëren want je wil duidelijk geen water bij de wijn doen.

Ook in het klimaat gaat men keuze's moeten maken (alle doemscenario's ten spijt)... Annuna denkt nog steeds dat ze ALLES kan krijgen... sorry meiske !
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

1) Nee. Wat jij voorstelde is geen compromis, onder de defintie van het woord; daar blijf ik bij.
"Slechts 1% van de mensen wil het, dus gaan we het niet doen" is geen compromis.

2) Jij ziet de functies apart, en zegt "mijn idee van een compromis is: je krijgt vrije routerkeuze, maar geen vrije modemkeuze".
Dat is idd een vorm van een compromis.
Dat zou wel betekenen dat men bij iedereen terug een modem-only installeert, en dat iedereen voor zijn eigen router moet zorgen.
Goed, dat valt te verdedigen.
Mijn idee van een compromis is in de andere richting (horizontaal ipv verticaal, of zoiets):
Vrije keuze van modem en router, maar niet verplichte vrije keuze; maw zij die wensen kunnen nog altijd een AIO verkrijgen.
Dat is mijn vorm van een compromis.

Ik bedenk me net dat jij wss de mogelijkheid tot het verkrijgen van een AIO niet ziet als deel van het compromis.
Ik wel.
Als je zegt "de isp kiest de modem, de user de router" als compromis, dan is dat ook een verplichte split; dus geen "de user mag ook een AIO of een router van de isp vragen", maar "de user zal in alle gevallen zelf voor een router zorgen".
Daarom zeg ik "laat de isp toe om een AIO te voorzien, maar in ruil wel optionele vrije keuze voor iedereen die dat wil, zowel qua modem als router".

Jouw idee van "een AIO aanbieden mag altijd" (een assumptie, zeg me als ik verkeerd ben) vind ik een verkeerd uitgangspunt.
De standpunten zijn voor mij "de ISP kiest alles en voorziet het materiaal" (zoals het nu is) aan de ene kant, en "de user kiest alles vrij, en de isp voorziet niets" aan de andere kant.
Vanut die uitgangspunten, vind ik mijn suggestie zeker een goed compromis.
En als we niet vanuit dezelfde uitgangspunten discussieren, komen we er nooit uit.


Soit, we wijken serieus af van het onderwerp "censuur", toch in puntje 2; waarvoor mijn excuses.
Bericht aan de mods: indien dit te ver gaat, move dan aub dit deel van de thread naar de vrije modemkeuze thread ipv het te wissen; thx.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:1) Nee. Wat jij voorstelde is geen compromis, onder de defintie van het woord; daar blijf ik bij.
"Slechts 1% van de mensen wil het, dus gaan we het niet doen" is geen compromis.
Je begrijpt het niet, in een compromis kan je niet alles hebben... je moet dus een keuze maken, maw. als 15% graag vrije router keuze heeft en 1% graag vrije modem keuze dan denk ik toch dat dit belangrijk is voor het maken van jou compromis. Wat het minst belangrijk is laat je vallen in je eisen.

Als je morgen een nieuwe auto (of wat dan ook gaat kopen) dan moet je ook kijken wat er in je budget past en maak je dus ook een compromis. Je gaat zelf een waarde geven aan ieder onderdeel of optie, en deze welke het minst belangrijk zijn laat je vallen als ze niet passen binnen je budget.
ITnetadmin schreef:2) Jij ziet de functies apart, en zegt "mijn idee van een compromis is: je krijgt vrije routerkeuze, maar geen vrije modemkeuze". Dat is idd een vorm van een compromis.
Dat zou wel betekenen dat men bij iedereen terug een modem-only installeert, en dat iedereen voor zijn eigen router moet zorgen.
Goed, dat valt te verdedigen.
Het valt te verdedigen... het is inderdaad een compromis. Trouwens men hoeft daarom niet meteen bij iedereen terug een modem-only te plaatsen maar louter bij zij die aanspraak willen maken op het recht (een recht hebben is geen verplichting) van de vrije router keuze.
ITnetadmin schreef:Mijn idee van een compromis is in de andere richting (horizontaal ipv verticaal, of zoiets):
Vrije keuze van modem en router, maar niet verplichte vrije keuze; maw zij die wensen kunnen nog altijd een AIO verkrijgen.
Dat is mijn vorm van een compromis.
Nee, dat is geen compromis want je krijgt ALLES in jou voorbeeld... zowel de modem als router keuze.
ITnetadmin schreef:Ik bedenk me net dat jij wss de mogelijkheid tot het verkrijgen van een AIO niet ziet als deel van het compromis.
Wat je standaard krijgt staat totaal los van het compromis... of een provider nu standaard een AIO zet of net niet maakt niet uit. Als het compromis zegt dat er vrije router keuze is dan heb jij ten allen tijde hier recht op... en moet de provider op dat moment een modem-only installeren.
ITnetadmin schreef:Daarom zeg ik "laat de isp toe om een AIO te voorzien, maar in ruil wel optionele vrije keuze voor iedereen die dat wil, zowel qua modem als router".
En weer draai je het zo dat je ALLES hebt... kies nu eens gewoon uit modem OF router... zonder beide te willen.
ITnetadmin schreef:Vanut die uitgangspunten, vind ik mijn suggestie zeker een goed compromis.
En als we niet vanuit dezelfde uitgangspunten discussieren, komen we er nooit uit.
Dat van jou is geen compromis want je blijft steeds terugkeren naar een situatie waarin je ALLES hebt... zo komen we er inderdaad nooit. De definitie van een compromis stelt duidelijk; een zodanige voorkoming of beëindiging van een conflict, dat geen van de strijdende partijen voor 100% zijn/haar zin of gelijk heeft gekregen, maar dat voor beide partijen aanvaardbaar is.
ITnetadmin schreef:Soit, we wijken serieus af van het onderwerp "censuur", toch in puntje 2; waarvoor mijn excuses.
Bericht aan de mods: indien dit te ver gaat, move dan aub dit deel van de thread naar de vrije modemkeuze thread ipv het te wissen; thx.
Nee, we wijken totaal niet af want het is de essentie van discussiëren en waarom het hier zo vaak fout gaat... aanvaarden dan je niet voor 100% je zin of gelijk krijgt !
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

r2504 schreef:Nee, we wijken totaal niet af want het is de essentie van discussiëren en waarom het hier zo vaak fout gaat... aanvaarden dan je niet voor 100% je zin of gelijk krijgt !
Lol, zegt de man die nooit water bij de wijn doet.

Ik heb jou nog geen enkele keer tegen iemand zien zeggen dat ze gelijk hebben. 't Zijn altijd de andere die fout zijn. En dan kom je met zo'n stelling af... het begint zelfs grappig te worden op die manier.
Gesloten

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”