Nieuwe combikabels door flex trekken

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Tommy77
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 sep 2018, 14:40

Hallo,

In mijn woning ligt er coax kabel in flex buizen op elke verdieping als volgt: vanuit de kelder naar de woonkamer, van de woonkamer naar slaapkamer 1 op de eerste verdieping, van slaapkamer 1 naar slaapkamer 2 op dezelfde verdieping en van slaapkamer 2 naar de slaapkamer op de tweede verdieping. Er ligt slechts utpntot in de woonkamer.

Kan ik de bestaande coax kabel in de flex buizen vervangen door een combikabel zoals deze:

http://www.coaxcombikabel.nl/index.php/ ... meter.html

Zou deze kabel door de flex geraken? Ik denk dat er max een 5-tal m flex tussen twee kamers ligt...

Moet ik ergens versterkers plaatsen of wat is hier de beste methode?

Mvg
Tommy
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

't hangt natuurlijk af van de diameter van die flex.
voorgestelde kabel is 12x6mm zodus...
Afmetingen (L x B x H) 12mmx6mm (2x 6mm aan elkaar)
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Een UTP wil nog wel lukken zonder al te veel moeite, of dat een goed idee is dat betwijfel ik.
Je zou natuurlijk de huidige coax kunnen gebruiken om de trekveer er door te trekken, en vervolgens de coax terug te trekken samen met een UTP/
Wil je niet te veel goede hoop geven eerlijk gezegd.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Tommy77
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 sep 2018, 14:40

Een audio tape met een stofzuiger erdoor krijgen lukte alvast niet...
Bo.
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 dec 2018, 20:31
Bedankt: 2 keer

MoCa overwegen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Tommy77 schreef:Moet ik ergens versterkers plaatsen of wat is hier de beste methode?
De vraag is wat je wilt bereiken met één UTP die in een "lus" ligt vanuit kelder > woonkamer > slaapkamer 1 > slaapkamer 2 > slaapkamer 3 ?
Je kan niet zomaar "aftakken" van deze UTP (zoals je dat met coax wel kunt doen). Je zal dus in iedere kamer waar je netwerk wilt een switch moeten plaatsen. Of wil je alleen een (bekabelde) netwerkverbinding in kamer 3 (en deze UTP dus in iedere tussenliggende kamer doorlussen)?
Bo. schreef:MoCa overwegen?
Ik denk dat dit inderdaad in deze situatie de beste oplossing zou zijn.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Trouwens voor het coax signaal is iedere aftakking -3 dB... veel ga je op het einde dus niet overhouden.

Blijkbaar zijn er nog steeds installateurs die denken iets uit te sparen met door te lussen :nono:
Tommy77
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 sep 2018, 14:40

Ik heb momenteel internet en tv via Proximus. Ik wil graag een dap 2695 Access point (die heb ik hier) op elke verdieping plaatsen die dan als switch werkt. Enkel in slaapkamer 2 zou ik dan een kleine switch bijzetten. Ik ben ook aan het bekijken of het mogelijk is om naar Telenet over te schakelen. Er staat een tv in de woonkamer en in slaapkamer 1 en slaapkamer 2 op de eerste verdieping...

Is dit haalbaar met de geluste coax-kabels?
Inderdaad jammer dat de coax niet in ster ligt, maar vandaar dus mijn vraag over de versterkers...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tommy77 schreef:Is dit haalbaar met de geluste coax-kabels?
Is allemaal een beetje afhankelijk van het signaal wat je van de straat krijgt (sommigen hebben +15 dB, andere -10 dB), de kwaliteit van je gebruikte coax, de kwaliteit van je splitters, … moeilijk op voorhand te voorspellen vrees ik.
Tommy77 schreef:Inderdaad jammer dat de coax niet in ster ligt, maar vandaar dus mijn vraag over de versterkers...
Met een versterker onderweg kan je wel iets corrigeren.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

in theorie heeft iedereen ongeveer hetzelfde niveau aan de tap, toch alleszins niet zo'n groot venster van 25 dB. Dan is er iets mis hè.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Tommy77 schreef:Ik heb momenteel internet en tv via Proximus. Ik wil graag een dap 2695 Access point (die heb ik hier) op elke verdieping plaatsen die dan als switch werkt. Enkel in slaapkamer 2 zou ik dan een kleine switch bijzetten.
Op die manier zal het inderdaad prefect werken met 1 doorgeluste UTP kabel.
Als je geen bedrade toestellen hebt in slaapkamer 2, kan je die switch laten vallen, en de UTP kabel doorverbinden naar verdiep 2 ...
Tommy77 schreef:Ik ben ook aan het bekijken of het mogelijk is om naar Telenet over te schakelen. Er staat een tv in de woonkamer en in slaapkamer 1 en slaapkamer 2 op de eerste verdieping...
Is dit haalbaar met de geluste coax-kabels?
Zoals de vorige poster al antwoordde: onvoorspelbaar, gezien afhankelijk van veel factoren.

Als Telenet zijn NUI plaatst in de woonkamer (zo'n inbouw "living" model), dan is er hierop (onderaan) een extra TV aansluiting. Daarop kan je de coax naar kamer 1 aansluiten en zal je hier goed beeld hebben. Eén doorlussing naar kamer 2 zou ook nog wel moeten lukken ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

honda4life schreef:Een UTP wil nog wel lukken zonder al te veel moeite, of dat een goed idee is dat betwijfel ik.
Je zou natuurlijk de huidige coax kunnen gebruiken om de trekveer er door te trekken, en vervolgens de coax terug te trekken samen met een UTP/
Wil je niet te veel goede hoop geven eerlijk gezegd.
Waarom niet ? Ik heb er zo UTP kabels doorgekregen en de COAX. Het geheel zit nu wel muurvast :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sylvester schreef:in theorie heeft iedereen ongeveer hetzelfde niveau aan de tap, toch alleszins niet zo'n groot venster van 25 dB. Dan is er iets mis hè.
Ik heb de vermelde cijfers nochtans al diverse malen gezien... al sluit ik niet uit dat het (deels) veroorzaakt wordt door de binnen bekabeling.
devastator schreef:Waarom niet ? Ik heb er zo UTP kabels doorgekregen en de COAX. Het geheel zit nu wel muurvast :-)
Idem... één coax vervangen door een nieuwe coax plus TWEE UTP kabels... al brak hij bij het trekken net af op het moment dat hij erdoor was (zucht van verluchting).
Tommy77
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 sep 2018, 14:40

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ik ben er echter nog niet uit :-)

Ik krijg volgens mij onmogelijk een utp en een coax door die flex kabel. Ik heb de binnendiameter van de flex eens gemeten en dat is volgens mij 1,1cm. Momenteel zit er een vrij dikke coax in de flex, ik krijg daar geen utp bij in denk ik... Ik heb op het net ook dunnere coax gezien van 3,8mm maar stel mij vragen bij de kwalteit ervan... Dus ofwel laat ik de huidige coax zitten en probeer ik met iets zoals een mesh netwerk voor internet te zorgen... Ofwel doe ik de coax eruit en vervang ik die door enkel utp, maar dan zal ik nooit nog kunnen overschakelen naar Telenet. Ik vraag me zelfs af of het wel mogelijk is om Telenet tv inde tweede kamer te hebben via een coax en WiFi of een utp naar de mesh unit?
Er is nog een derde optie, en dat is alsnog een bedraad access ppoint op zolder plaatsen. Er ligt een wachthuis met utp tot op zolder vanuit de kelder maar dan moet ik vanuit de woonkamer waar de modem staat een gat naar de kelder boren met het risico dat ik een of andere leiding raak... En dan heb ik nog steeds geen utp kabel op de eerste verdieping...

Ik breek er nu al een tijdje mijn hoofd over, maar misschien maak ik het te moeilijk?

Wat denken jullie?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Als je een trekveer hebt kan je het altijd eens proberen he.

Trekveer aan de coax maken, coax er uit trekken. Dan om de 10-20 cm een kabel toevoegen met tape, zodat je in de bochten niet 3 kabels in 1 keer moet wrikken.
Dus dan heb je trekveer + coax, 10 cm verder aan de coax je eerste UTP kabel en 10 cm verder je 2de utp kabel.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Heb ooit ook succes gehad door er een bus siliconen spray mee in te spuiten (in de flex en op de kabels)
Ging wonderwel heel goed, zonder spray was er geen beginnen aan.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Jan007
Pro Member
Pro Member
Berichten: 375
Lid geworden op: 22 nov 2010, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 15 keer

Talkpoeder doet wonderen bij kabeltrekken.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

We hebben zelf alleen utp en hebben de digicorder van telenet bij de binnenkomende coax geïnstalleerd. Dan met een Chinees bakje hdmi naar utp omgezet. Werkt echt vlekkeloos. Overigens dankzij tip van raf1 elders op dit forum.

Dus met utp kan echt nog veel. Prijs van de bakjes was 150 euro dacht ik.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Off-topic: kunnen die bakjes ook 4K aan ? Is dat met HDBase-T ?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Devastator, ja absoluut. Ze zijn er voor gemaakt. Prijs is wel als je ze ergens in Denemarken bestelt :) en ze hangen gewoon mee op de switch wat de utp ook nog bruikbaar houdt voor andere dingen.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Doktor Avalanche schreef:Heb ooit ook succes gehad door er een bus siliconen spray mee in te spuiten (in de flex en op de kabels)
Ging wonderwel heel goed, zonder spray was er geen beginnen aan.
Dat succes blijft niet duren, niet goed voor je kabels.
Ook geen Dreft! Wel talkpoeder.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Tommy77
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 sep 2018, 14:40

Liegebeestig,

Hoe zou dat bakje mij kunnen helpen? Ik ben niet helemaal mee :-) ik heb utp en coax in de woonkamer. De coax loopt verder naar de eerste verdieping. De utp niet.

Wat de kabelkwestie betreft: klopt het dat een coax standaard 6mm is en een utp ook? Samen is dat dus 12mm en dat moeten een Flex van 11mm binnendiameter geraken... En jullie denken dat dat mits gebruik van veeel talkpoeder dan zou kunnen lukken?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Tommy, zo een bakje of bakjes bij elke tv maakt de coax overbodig waardoor je meer plaats in je flex hebt voor utp kabel. De bakjes zitten gewoon mee op een switch en maken deel uit van het interne netwerk. Als je één digicorder hebt plaats je daar het zenderbakje, dat de hdmi doorstuurt. Bij de televies komen dan de ontvangerbakjes. In principe zou je op elke tv dan naar dezelfde digicorder kunnen kijken.

Edit: dus deze bakjes van lengkeng, lkv393
https://shop.inter-sign.dk/products/sig ... ng-lkv393/
Tommy77
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 sep 2018, 14:40

Aha! Nu ben ik mee...
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

In dit geval zou ik dan toch moca aanraden, dit doet 400 mbps over coax, zonder de tv signaken te verstoren
Tommy77
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 sep 2018, 14:40

Dus ik kan met moca het internet signaal over de coax versturen en voorlopig met Proximus tv verder? Is dit stabieler dan Mesh (VB Netgear orbi) en is er dan een groot prijsverschil?
Kan ik dan de Access points ook via moca aansluiten?

Ik vraag me ook af welke mocca onderdelen je nodig hebt gezien mijn geluste coax kabels waarover ik het eerder al had...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tommy77 schreef:Dus ik kan met moca het internet signaal over de coax versturen en voorlopig met Proximus tv verder?
Ja
Tommy77 schreef:Is dit stabieler dan Mesh (VB Netgear orbi) en is er dan een groot prijsverschil?
Ja (prijs geen idee)
Tommy77 schreef:Kan ik dan de Access points ook via moca aansluiten?
Ja
Tommy77 schreef:Ik vraag me ook af welke mocca onderdelen je nodig hebt gezien mijn geluste coax kabels waarover ik het eerder al had...
Hier vind je een voorbeeld schema... https://www.klusspullen.nl/p/330/netwerk-over-coax (al staan de MOCA's hier wel in ster maar dat maakt volgens mij niets uit).
Tommy77
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 sep 2018, 14:40

Dankjewel.

Dit schema had ik ook al eens gezien. Dus in mijn geval zou het als volgt moeten: Proximus modem/router, moca adapter ma32,en dan via coax naar de moca adapter in slaapkamer 1, vanuit die adapter zou ik dan naar een Ap moeten en naar de moca adapter in slaapkamer 2. De Proximus tv in slaapkamer 1 worstfabriek op het Ap aangesloten. Zelfde voor slaapkamer 2. Indien nodig kan ik vanuit slaapkamer twee dan weer doorverbinden naar de slaapkamer op zolder... ik vraag me dan wel nog af hoeveel signaal ik verlies onderweg en of er voldoende aansluitingen om de adapters zitten...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dit is misschien een iets beter schema... https://www.klusspullen.nl/SiteContent/ ... schema.pdf (al heeft het maar twee MOCA's)

Geen idee echter of een MOCA eigenlijk een "ingang" en "uitgang" heeft... in jou geval zijn je wandcontactdozen eigenlijk reeds de splitter, dus de vraag is of je daar telkens de MOCA kan inpluggen met slechts één aansluiting (waarbij je de tweede aansluiting van de MOCA optioneel kan gebruiken om een TV aan te hangen).

Trouwens de MOCA heeft maar één UTP uitgang... wil je dus zowel een AP als Proximus decoder plaatsen dan ga je ook nog een switch achter de MOCA moeten zetten.

In theorie kan het dus wel allemaal volgens mij.

Nog info van hun website... als is de TN NIU een versterker (die heeft een +4 dB uitgang)
Vraag
Heb ik een antenneversterker nodig wanneer ik de aansluitingen ga uitbereiden ?
Antwoord
Het is aan te raden om inderdaad met een antenneversterker te gaan werken aangezien er door de meerdere aansluitingen toch enige verliezen gaan optreden wat ervoor zorgt dat de beeldkwaliteit minder wordt. Door het toepassen van een versterker kan er in het begin van de aansluiting wat extra signaal gestopt worden en zal het eindsignaal door de verliezen onderweg weer op het zelfde niveau uitkomen als de hoofdaansluiting.
Tommy77
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 sep 2018, 14:40

Kan het Ap zelf niet als switch dienen?

Ik heb de vraag ook even aan Hirschmann gesteld, en zij zeggen het volgende:
Goedemiddag,

Uit uw verhaal maak ik op dat alle aansluitingen zijn doorgeregen. Dan is het helaas niet mogelijk om gebruik te maken van het MoCA concept.
MoCA (INCA-1G) werkt alleen als de bekabeling in een sterstructuur is gelegd.
Op de site van echobox staat het volgende:
Kan ik MoCA® adapters in serie achter elkaar plaatsen?
Het MoCA®signaal komt via de coaxkabel binnen op de "Cable IN" ingang. De MoCA® adapter filtert het MoCA®signaal eruit, biedt het Ethernetsignaal aan op de Ethernet-uitgang en het kabeltelevisiesignaal via de "Loop OUT" uitgang. Hier staat dus het MoCA®signaal niet meer en kan daarom ook niet doorgelust worden naar een volgende MoCA® adapter. De oplossing is het plaatsen van een extra MoCA® adapter waaraan het Ethernetsignaal weer aangeboden wordt. De 'vertrekkende' coaxkabel wordt op de "Cable IN" connector van de extra geplaatste MoCA® adapter aangesloten.
Dit laatste zie ik zo niet meteen voor me... Iemand een idee?
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 630
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

En dan “the elephant in the room”...
Wat dacht je van mesh-WiFi?

Het probleem van de flex zit hem niet in de nominale diameter, maar in de bochten en bevestigingspunten waar die dichtgeknepen wordt tot hoogstens de helft. Dat heeft mij ook al meermaals frustraties bezorgd hier.
Je kan de huidige coax als trekveer gebruiken voor een dunne coax + dunne UTP, goed intapen en insmeren en tegelijk trekken en duwen met beleid.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tommy77 schreef:Dit laatste zie ik zo niet meteen voor me... Iemand een idee?
Wat ze bedoelen is dus MoCA - coax - MoCa - MoCa coax - MoCa… waarbij de twee middelste MoCa's gekoppeld zijn via ethernet (je hebt dus zo ie zo al een switch nodig want je wil natuurlijk ook ethernet gebruiken).

Ik vraag me echter af waarom het niet mogelijk is dergelijke structuur te hebben;

Code: Selecteer alles

M---------+----------+---------- M
          |          |
          M          M
road rebel schreef:Wat dacht je van mesh-WiFi?
WIFI is moeilijk te voorspellen... in het beste geval werkt het zelfs zonder mesh met gewoon één deftig AP in huis.

Ik vermoed ook dat er diverse toestellen (Proximus decoder ?) zijn die wired ethernet nodig hebben bij de TS ?
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 630
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Proximus decoders werken zeer goed zonder ethernet. Ik ken de omgeving niet maar op de boerebuiten zou WiFi geen probleem moeten vormen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

road rebel schreef:Proximus decoders werken zeer goed zonder ethernet.
Mits je een wireless client aankoopt natuurlijk... volgens mij is dit geen standaard feature ?
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 630
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Dan heb je een WiFi booster (of mogelijks de oudere bridge) nodig. Voorlopig, misschien is de V7 decoder (zie https://m.lavenir.net/cnt/dmf20190227_0 ... u-decodeur) wel WiFi zoals de IPTV decoders in onze buurlanden.

Want hoe sexy MoCa ook klinkt, naar mijn weten zijn die ver van gratis, en je moet alsnog de totale bandwidth (1gbps bij MoCa 2.0) delen over al die aftakpunten.

Of je gooit de coax eruit en je hou enkel cat 6A/7 over. En mocht je terug naar Telenet gaat dan kan je altijd de decoders centraliseren en van daaruit met HDBaseT verdelen (maar dan loopt de factuur snel op). Of fiber.

Hoe je het draait of keert, uiteindelijk gaan we naar een modus van digitale TV waarbij ook onze getrouwe providers als app geïnstalleerd zullen worden op de smartTV. Maar iedereen is vrij om te investeren in coaxverdeling. [emoji51]
Tommy77
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 sep 2018, 14:40

road rebel schreef:Proximus decoders werken zeer goed zonder ethernet. Ik ken de omgeving niet maar op de boerebuiten zou WiFi geen probleem moeten vormen.
Ik heb nu een bridge van Proximus op de tweede kinderkamer die draadloos verbonden is met de router beneden. De kinderkamer ligt ongeveer een zestal meter van de router af, en toch heb ik op de bridge een oranje lampje. Dat systeem werkt niet voor mij. Vandaag bij Proximus langsgeweest en zij verhuren nu een WiFi booster in de plaats van de bridge, die goed zou werken zo zei de verkoper. Ik vroeg of een Access point de bridge ook niet zou kunnen vervangen, de ene zei van wel, de andere verkoper dacht van niet...

Er is hier in het verleden al menig technieker langsgeweest omdat de WiFi regelmatig haperde, en de laatste die wat meer gespecialiseerd was heeft de WiFi van onze tv uitgezet en een vast kanaal op de router ingesteld omdat volgens hem Apple devices dat liever zouden hebben... sinds toen is de WiFi wel stabiel...
Je kan de huidige coax als trekveer gebruiken voor een dunne coax + dunne UTP, goed intapen en insmeren en tegelijk trekken en duwen met beleid
Daar dacht ik eerst ook aan, maar dunne coax is storingsgevoeliger, net zoals dunne utp. Komt daarbij dat ik bij elke doorverbinding verlies heb. Toch niet zo'n goed idee misschien...
Of je gooit de coax eruit en je hou enkel cat 6A/7 over.
Dat is ook waar ik momenteel aan denk... maar dan moet ik wel switches zetten om naar de volgende kamer door te lussen. (Of het Access point maar dat is wat groter...) Mesh is de andere optie, maar dan tegelijk ook weer een stuk duurder...
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

goeie dunne kabels zijn niet storingsgevoeliger op voorwaarde dat de specificaties kloppen.
Er is alleen wat meer verlies op coax, maar dat is op korte afstand niet zo erg.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 630
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

De storingsgevoeligheid zit hem in de typering en de afscherming, liever een dunne cat6A dan een dikke cat5!

Je hebt ook inwall/Onwall AP’s als je het strak wilt houden. Sommige hebben zelfs twee LAN poorten, ik weet alleen niet of ze dan meteen ook “doorlussen”. Ik vermoed van wel.

Maar het is niet omdat die bridge niet werkte dat er noodzakelijk geen WiFi mogelijk is. Sowieso zijn die technicolor bridges van Proximus vast aan 5GHz-80MHz breedte, waardoor ze moeilijk door muren gaan en snel problemen geven als ze op een uiteinde van het spectrum ingesteld worden (ik ben geen pro, maar ik meen mij te herinneren kanaal 1 of 11 bijvoorbeeld). Maar sowieso, je kwaliteit van jouw WiFi zal ook afhangen van de stralingsdensiteit van jouw buurt en die ken ik niet.

Maar de WiFi hapert meestal omdat er een cliënt ergens ver alle bandbreedte wegsnoept (WiFi is shared medium waarbij afstand omgekeerd evenredig is met bandbreedte). Door meerdere accesspoint neer te zetten (al dan niet in mesh) los je het grotendeels op. Dat hoeft dan niet persé in elke kamer, misschien kan je wel eentje rechtstreeks trekken naar het tweede verdiep (los van die coax). Ik ken jouw huis niet en weet niet wat se mogelijkheden zijn om achteraf iets door te trekken.
Tommy77
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 sep 2018, 14:40

@ roadrebel:

Ik heb de kabels gisteren getrokken: coax eruit, netwerkkabel cat6 erin... Twee kabels door één buis lukte jammer genoeg niet...

Daardoor zit ik nu met de volgende situatie:

Modem/router in woonkamer => naar slaapkamer 1 => naar slaapkamer 2 ( gewoon ernaast) => naar zolder...

Geen ideale situatie, ik weet het. Ik vraag me nu af hoe ik dat het best aansluit: mag ik met wandcontactdozen werken, of moet ik elke kabel rechtstreeks in een switch laten toekomen (1 per slaapkamer) behalve in de laatste op zolder waar ik eindig met een wandcontactdoos?
Of kan ik in elke kamer een wandcontactdoos plaatsen en die aansluiten op een switch? Ik heb ook 2 dap2695 Access points van d-link, kunnen die evengoed als switch gebruikt worden?
Ik heb die unifi inwall Access points ook gezien. Maar de pro versie kost ook een kleine 200€/stuk... hoe werk ii het ordelijkst en tegelijk ook degelijk?

Bedankt!
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Ik denk dat dit zen prima begin is. Met utp ben je meer dan met coax. Nu dus inderdaad wandcontactdozen zetten en dan overal een ap met switch om door te lussen. In principe zit er dan geen verlies op. En voor telenet digicorder dan werken met die hdbitt bakjes.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”