Glasvezel in België via burgerinitiatief

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
demenne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 jan 2011, 19:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 9 keer

Waarom kan zoiets in NL wel, maar in BE niet?
https://www.landelijkamsterdamnoord.nl/aanbod.php

Onze uitgangspunten voor een succesvolle ontwikkeling
Bij minimaal 50% inschrijving tijdens vraagbundeling: 100% aanleg (van de ingeschrevenen)
Harde commitment voor moment van de vraagbundeling en van de aanleg
Concurrerende convenanten
Prijsindicatie netwerkaansluiting particulier:
vastrecht € 1.815,- (incl. BTW, eenmalig) of € 15,- (incl. BTW, per maand)
gedurende 15 jaar + eenmalige afkoop van € 15,-
konda
Premium Member
Premium Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 06 feb 2011, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Waarschijnlijk omdat je als je hier een spade de grond in wil steken je 12 vergunningen nodig hebt en minstens een halve gemeente raad te vriend moet hebben zonder aandelen in telenet of proximus.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Titel mag eigenlijk worden: Waarom kan in het buitenland alles maar in België niet?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik zie 3 redenen:
> veel meer actieve bevolking (cliché: een Nederlander heeft over alles een mening)
Hier bij ons moet een minister regelen dat de huur van een telefoontoestel ongedaan gemaakt wordt.
> veel meer concentratie van bewoning
Bij ons wonen veel mensen "in een veld" of in lintbebouwing langs een steenweg. Dat zorgt voor veel hogere riolerings- en infrastructuurwerken
> beslissingsstructuur
Alles zit verspreid in 17 commissies, werkgroepen en bestuursniveau's, dus een beslissing duurt duzend jaar en nadien moet je nog wachten op allerlei uitvoeringsbesluiten etc.

Denk je overigens dat er veel Belgen €2000 éénmalig gaan willen betalen om glasvezel te bekomen?
Fentimento
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 feb 2018, 18:14
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

...
Laatst gewijzigd door Fentimento op 16 mar 2019, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Luboli
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 jan 2017, 02:40
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 57 keer

Er is hier wel zoiets bezig hoor: https://smartfiber.io
demenne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 jan 2011, 19:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 9 keer

Die smartfiber.io kende ik niet. Ik heb mijn gegevens achtergelaten, maar vertrouw het eigenlijk niet helemaal.

Die Trevisan is blijkbaar al sinds 2016 bezig, maar ik heb er precies nog niet veel gezien.


Ik denk dat het grote verschil tussen BE en NL ook is dat wij vooral klagen en zij gewoon veranderen.
Ik vraag me ook af hoeveel er bv. 15€ per maand willen toevoegen aan hun telecomfactuur om glasvezel tot in hun huis te krijgen?
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Glasvezel wil nog niet persé zeggen dat je ongelooflijke snelheden hebt.

https://www.tele2.nl/shop/thuis/glasvezel/
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Wat noem je ongelooflijke snelheden?
Een symmetrisch 50/50 (Basic) of 100/100 lijntje (Extra) is al ongelofelijk in vergelijking wat we nu hebben, toch?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
datakiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Laatst gewijzigd door datakiller op 18 feb 2019, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1403
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Fentimento schreef: Proximus en nu ook Fluvius zijn bezig met gratis aan te leggen, ook al duurt het 5 jaar (waarschijnlijk langer) voor ze bij mij zijn, betalen doe ik er niet voor, sneller dan wat ik nu heb is momenteel (en 9/10 over 5 jaar) totaal niet nodig.
Gratis bestaat niet in dit land. Je betaald er al voor zonder dat je het weet. Oh en over vijf jaar? Lucky Bastard. Hier in het stadscentrum (De markt) kan Proximus amper theoretisch maximaal D 16 / U 2 leveren. Hier zal het nog 100 jaar duren voordat we hier krijgen wat jullie nu al gewoon zijn.

Die mannen van Scarlet en Proximus bellen me om de zoveel tijd op. Altijd een gesprek aan hun been van een halfuur tot 45 minuten voordat ze dan ten allerlaatste moeten toegeven (met de staart tussen hun benen) dat ik gelijk heb dat ze ondermaatse snelheden hier leveren.
Gebruikersavatar
Stefaand
Pro Member
Pro Member
Berichten: 340
Lid geworden op: 14 jun 2006, 19:10
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 10 keer

Wat dat betreft heeft Singapore het beter aangepakt: nog voordat men high speed internet had, heeft men daar in 1998 al een glasvezelnetwerk aangelegd, omdat dat technisch en fysisch gezien de hoogste snelheid/bandbreedte kon opleveren. Sterker nog: de toenmalige technologie was zelfs nog niet in staat om het glasvezelnetwerk ten volle te benutten, maar men keek vooruit. Jaren later plukt men er nu de vruchten van dit in die tijd nog volledig te benutten netwerksysteem, aangezien via een glasvezel de snelheid vrijwel onbeperkt op te schalen is en enkel afhankelijk is van de snelheidsbeperkende stap van de modems zelf.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Geen toeval, Singapore werd namelijk tientallen jaren geleid door een ¨goede¨ despoot :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”