Vlaamse Energieleverancier

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

In de laatste groepsaankoop groene stroom kwam de "Vlaamse Energieleverancier" naar boven als winnaar.

Heeft er al iemand van dit bedrijf gehoord / ervaringen?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
tommekentom
Premium Member
Premium Member
Berichten: 571
Lid geworden op: 31 mar 2012, 16:41
Twitter: MisterTommie
Locatie: Lille, FR
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 24 keer
Contacteer:

https://www.vlaamseenergieleverancier.be/

Dit zit er op het eerste zicht toch betrouwbaar uit.
[Home] Bouygues Bbox ultym fibra
[Home] Tadaam Premium
[Pro] iPhone XS Max - Orange Shape Traveller
[Private] Samsung Note 20 ultra - Bouygues Sensation 120GB
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Is dat een leverancier van de overheid uit?

EDIT: meer info: https://www.vlaamseenergieleverancier.b ... e-zijn-wij

Ziet er wel interessant uit, ook al is er geen verschil tussen dag en nacht tarief...
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Vaganzza schreef:Is dat een leverancier van de overheid uit?

Volgens mij niet, dit is het moederbedrijf:

http://www.greenfever.be/
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dat is natuurlijk de conotatie die ze willen uitlokken...
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Op de vreg zie ik dat je pas kan aansluiten vanaf 01/05 en indien uitdrukkelijk gevraagd 01/04. Op hun eigen website zie ik er niet direct iets van staan.

Wat zouden jullie aanraden? Vast nemen voor 1 jaar of variabel? (ben in feite niet echt voor hun verplichte domiciliëring, maar laat dit nu even buiten beschouwing). Voor zo goed als elke situatie is die vaste formule momenteel pakje goedkoper of miszie ik iets?
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

boonpwnz schreef:
Vaganzza schreef:Is dat een leverancier van de overheid uit?

Volgens mij niet, dit is het moederbedrijf:

http://www.greenfever.be/
moederbedrijf lijkt me eerder ENERGETIQ, en heeft meer als een half miljoen schuld in de laatste neerlegging (2017)
heb het wel niet volledig uitgepluisd, maar een energiebedrijf met een site zonder deftige details, geen btw nr erop, ....
pas vorig jaar geregistreerde domeinnaam en onder de koepel van ik-weet-niet-hoeveel andere bedrijfjes, waar er ook schulden zijn.

https://www.staatsbladmonitor.be/bedrij ... 0880502355
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ze komen in men vreg simulatie wel net boven Ecopower, maar als ik naar promo's kijk bvb.
Als ik een simulatie doe 4000 kWh stroom en 22770 kWh gas (niet men werkelijke verbruik maar een raming voor mijn eindfactuur dit jaar)
Vlaamse energieleverancier: € 82,78 elektriciteit, € 88,18 gas. € 2051,52/jaar
Engie: Easy (promo): € 168,45 elektriciteit + gas (groen + Belgisch als optie aangezet). € 2021,4/jaar (zonder promo € 2413,08 maar die prijs telt nu niet)

Wel in 1 keer op voorhand betalen, of zie ik dat mis?
2019-02-18 12_36_12-V-test resultaat elektriciteit.png
2019-02-18 12_36_12-V-test resultaat elektriciteit.png (7.86 KiB) 2315 keer bekeken
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Dat laatste gaat enkel over het abonnementsgeld, volgens mij. Die bedraagt 20e bij het vaste contract en 40€ bij de variabele contracten.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

MClaeys schreef:Wel in 1 keer op voorhand betalen, of zie ik dat mis?
Sommige bedrijven rekenen de vaste vergoeding ook pro-rata aan, anderen rekenen dat aan per begonnen abonnementsjaar.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Ook een beetje aan het rondzien om te verhuizen.
Volgens de site van VREG zou Essent moeten de goedkoopste zijn momenteel gevolgd door de Vlaamse Energieleverancier. Mijn variabel tarief bij Luminus komt ergens in de achterste gelederen betreft prijs en toont een groot verschil met voornoemde.
Als ik dan dezelfde vergelijking maak op repectievelijk de sites van de leveranciers, dan komt plots Essent en de Vlaamse Energieleverancier op een minimaal verschil uit bij mijn Luminus product en eigenlijk de moeite niet om te switchen. Wat moet ik dan nu denken van sites zoals een VREG, CREG... Hoe correct in hun vergelijk zijn die eigenlijk?
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

FWIW, wij zijn sinds 1 januari klant bij Vlaamse energieleverancier met een variabele gas (elec = Ecopower bij ons). Dat kwam er als goedkoopste uit (wij switchen elk jaar wel als het de moeite is). Voorlopig geen klachten, buiten de idiote naam :)
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

powaq schreef:wij zijn sinds 1 januari klant bij Vlaamse energieleverancier
Idem hier, en ons licht brandt nog.. :-D. Ik heb géén domiciliering op de facturen.
Wel opletten: ze geven een contract van 2 jaar, maar tarieven na 1 jaar zijn hoger. Gewoon in uw agenda zetten om vóór afloop van 1ste jaar te veranderen dan.
Wat is het risico? Je kan sowieso maandelijks opzeggen, alleen de 1ste 6 maand zijn verplicht,dit is wettelijk geregeld.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 15 keer

Ik zit nu bij Mega, ik dacht dat die uit de groepsaankoop kwamen? Nouja, het scheelt me veel geld ten opzichte van vorig jaar. Mijn voorschot (was ook wel te hoog) is meer dan gehalveerd.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Bij ons was het ook Mega via de groepsaankoop van Samen Sterker. Groepsaankoop werd november vorig jaar vastgelegd, dus nog voor de daling van de tarieven. Mega even gemaild met de vraag of we niet mochten overschakelen naar de huidige tarieven > geen probleem. 8)
Stiaan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 206
Lid geworden op: 04 aug 2012, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 2 keer

Hier ook klant bij de Vlaamse Energieleverancier. Pak goedkoper dan waar we zaten. Volwaardig en betrouwbaar bedrijf vind ik..
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Ik was ook eens mijn jaarlijkse vergelijking aan 't doen. En ook bij mij komt Vlaams Energieleverancier als goedkoopst naar boven (lijkt wel alsof dat bij iedereen zo is).

Als ik dan op de websites van mijn huidige leverancier (Essent) en Vlaamse Energieleverancier zelf ga kijken en vergelijken, komen ze beiden plots een stuk duurder uit dan de vergelijking op de VREG site. Het verschil wordt erg klein, maar goed, elke euro verschil is natuurlijk een verschil :-)

Ik zie op de VREG wel staan dat domiciliëring verplicht is, maar op de site van Vlaamse Energieleverancier zie ik dat je ook via overschrijving kan betalen... Kan iemand die al Vlaamse Energieleverancier klant is even bevestigen/ontkrachten of een domiciliëring verplicht is?
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

NickG schreef: Ik zie op de VREG wel staan dat domiciliëring verplicht is, maar op de site van Vlaamse Energieleverancier zie ik dat je ook via overschrijving kan betalen... Kan iemand die al Vlaamse Energieleverancier klant is even bevestigen/ontkrachten of een domiciliëring verplicht is?
Ik heb alsins niet de kans gehad om het 'uit te zetten' bij de bestelling. Was ook het enigste waar ik vragen over had... Is dit wel wettelijk? Wat als ik die domiciliering gewoon annuleer bij me bankinstelling en manueel betaal? Over transacties ben ik wel een controle freak.
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

NickG schreef:Kan iemand die al Vlaamse Energieleverancier klant is even bevestigen/ontkrachten of een domiciliëring verplicht is?
Ik ben klant sinds 1-jan-20, krijg maandelijks de factuur per mail en betaal via overschijving. Ik ben van nature allergisch aan domiclieringen, maar sinds de nieuwe regelgeving in 2017 is de gebruiker wel beter beschermd: als je niet akkoord bent kan je tot 8 weken nadat bedrag van je rekening is gegaan dit terugvragen, gewoon aan je eigen bank (het zgn refund-recht).
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

phildww schreef:als je niet akkoord bent kan je tot 8 weken nadat bedrag van je rekening is gegaan dit terugvragen, gewoon aan je eigen bank (het zgn refund-recht).
Wist ik niet, en er zijn er veel die dit niet weten gok ik. Ik lees veel a la 'ze gingen terugbetalen maar op vandaag nog niets gezien'. Zullen er ook met domiciliering tussen zitten.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

bollegijs schreef:
NickG schreef: Ik zie op de VREG wel staan dat domiciliëring verplicht is, maar op de site van Vlaamse Energieleverancier zie ik dat je ook via overschrijving kan betalen... Kan iemand die al Vlaamse Energieleverancier klant is even bevestigen/ontkrachten of een domiciliëring verplicht is?
Ik heb alsins niet de kans gehad om het 'uit te zetten' bij de bestelling. Was ook het enigste waar ik vragen over had... Is dit wel wettelijk? Wat als ik die domiciliering gewoon annuleer bij me bankinstelling en manueel betaal? Over transacties ben ik wel een controle freak.
Ik zie bij hun FAQ toch duidelijk dat je beiden kan kiezen: https://www.vlaamseenergieleverancier.b ... betalingen
Wss is de default domciliëring en moet je achteraf aanpassen. Maar da's geen probleem, phildww blijkt ook via overschrijving te betalen. Ik denk dat ik dan maar eens het nodige ga doen om over te stappen en weer wat geld te besparen :-)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

ik doe constant mee aan groepsaankopen. Echt bangelijke prijzen soms en weer een jaar verder met VASTE tarieven. Top.

Ik probeer milieuvriendelijk te zijn, heb PV-installatie (al 12 jaar Ecopower, die verander ik niet). Dus gas maakt niet uit bij welke...Groen gas in BE bestaat toch niet. Dus nu bij Engie (die slecht scoren in score qua milieu). :-( Cheapest. Je kan maandelijks meterstanden ingeven. :wink:
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

NickG schreef: Ik zie bij hun FAQ toch duidelijk dat je beiden kan kiezen: https://www.vlaamseenergieleverancier.b ... betalingen
Wss is de default domciliëring en moet je achteraf aanpassen. Maar da's geen probleem, phildww blijkt ook via overschrijving te betalen. Ik denk dat ik dan maar eens het nodige ga doen om over te stappen en weer wat geld te besparen :-)

Het werd duidelijk als ik wat verder ga in het bestellingsproces: https://www.vlaamseenergieleverancier.b ... re-klanten
Enkel bij "groen gerust" kan je kiezen tussen domiciliëring of overschrijving. Groen vast & Groen variabel zijn enkel domiciliëring...
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

Ik lig daar nu echt niet wakker van. Ieder zijn ding. :eek:
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

NickG schreef:Groen vast & Groen variabel zijn enkel domiciliëring...
tiens, ik heb groen variabel en kon van in 't begin voor overschrijving kiezen... Dat is dan toch een verandering in de voorwaarden tov 6 maand geleden.
Je ziet het wel meer: betere voorwaarden in ruil voor domicliëring.. Ik vraag me af of dit wettelijk is.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

De vraag is idd of het wettelijk is je kan jezelf ook maximaal beschermen bij veel banken kan je een maximum zetten. Dus als ze maandelijks 85 euro afhalen zet jij dat op 90 euro dan is je risico 5 euro ;-)

Gemak en voordeel van een domiciliering maar de controle bij jezelf als een overschrijving.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Iemand een betere zicht op of dit wettelijk is?

Ondertussen zit ik in discussie met deze leverancier over dit punt. Ze weigeren mij een manuele betaling toe te laten (door bv referentie code te geven). Ik zal gewoon storten op hun rekening met als vermelding factuurnummer om laattijdige betaling te vermijden.

Ze spelen het wel hard: 'U hebt contract getekend met de gekende voorwaarden, getekend is getekend' was hun antwoord.

Dit klopt eigenlijk niet he denk ik dan, als ik een contract teken dat ik iemand mag vermoorden is die ook niet 'getekend is getekend' he.

Dus iemand die hier meer kennis over heeft of het wettelijk is wat ze doen?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik denk dat ze gelijk hebben.
Je was niet verplicht het contract aan te gaan, maar je was er wel mee akkoord.
https://radio2.be/de-inspecteur/domicil ... voorwaarde.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als je akkoord bent gegaan met de betalingsvoorwaarde "domiciliëring", is dat een onderdeel van het contract.

@moord
Een moord is altijd illegaal, een domiciliëring niet.
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Fyi
https://economie.fgov.be/nl/themas/verk ... iciliering
&
https://www.vlaamseenergieleverancier.b ... re-klanten

Eventueel de vraag stellen aan Fod Economie mag het of mag het niet
Ik lees op de website dat voor Groen Vast/Variabel een domiciliëring vereist is en dat u anders voor Groen Gerust vast dient te kiezen
Dus ik vrees dat er weinig tegen in te brengen zal zijn (een contractuele voorwaarde)
Zie ook wat u rechten zijn bij een Europese Domiciliëring
http://sepabelgium.be/sites/default/fil ... 013-NL.pdf
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

heist_175 schreef: @moord
Een moord is altijd illegaal, een domiciliëring niet.
Dat was de vraag, dank iedereen voor antwoord :D
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”