EDPnet BackDoor

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
wquatan
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mar 2010, 23:34
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Ik las ergens dat er in een FritzBox een EDPnet backdoor actief komt wanneer EDPnet als provider ingesteld wordt.

Graag had ik daar meer info over :
1) waar kan ik zien of die backdoor er effectief is ?
2) waar/hoe kan ik deze uitschakelen (totdat deze eens echt nodig is) ?
depeje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 695
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

wquatan
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mar 2010, 23:34
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Dat Topic lijkt mij over Telefonie te gaan.

Ik heb het over een BackDoor waarmee EDPnet dan (zonder bijkomende authorisatie) toegang zou hebben tot de Fritz-Box.
depeje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 695
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

Dat lijkt enkel zo.
ares
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 feb 2018, 09:14
Bedankt: 3 keer

Dat had ik hier bevestigd:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 98#p778389

Als je een provider uit de lijst van AVM kiest dan is de kans groot dat er een remote administration poort open wordt gezet en een extra user verschijnt op je toestel. Als je EDPNet kiest is dit het geval.

Dan kan de provider je toestel uitlezen en configureren naar wens.

Indien je dit volledig wil vermijden dat vul je manueel je lijnconfiguratie in door "other provider" te kiezen.

Bij Telenet is dit erger en kan eender welke Telenet partner (zoals een Telenet verkooppunt) op je modem. Deze kunnen op eender welke klant zijn Mijn Telenet gaan (er moet alleen een reden ingegeven worden) en dan kan bijvoorbeeld de volledige modem configuratie ingezien en verandert worden.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

bij xdsl is dit via ACS/TR-069, een standaard die quasi elke provider gebruikt om zijn modems te (her)provisioneren.
ook bij proximus is dit actief op de bbox.
het is niet zozeer een backdoor (en de user is in principe tijdelijk, die pushen ze via de autoconfiguratie erin om in te loggen als je bv zegt dat je wifi niet meer werkt.

ares schreef: Bij Telenet is dit erger en kan eender welke Telenet partner (zoals een Telenet verkooppunt) op je modem.

ik vind dit eerlijk gezegd niet meer als normaal, mensen zonder enige kennis van zaken willen wat aangepast hebben,
en gezien de provider het toestel levert "moet die het maar oplossen ook".
als ze dan om de 5 minuten een technieker moeten sturen om een wifi code aan te passen of een poortje open te zetten omdat die mensen het zelf niet kunnen zal je ook snel failliet zijn...

zij die een provider buiten hun netwerk willen houden, en er dus ook (normaalgesproken) genoeg kennis van hebben, zetten zelf wel een router achter de provider-geleverde toestellen.
payphoneuser
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 18 keer

In theorie zou jouw provider alles kunnen zien wat er over de lijn gaat, waarom zou men zich dan zorgen maken dat hij ook in je modem kan?
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Omdat ze al eens een user en VOIP account durven wissen? :roll:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
depeje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 695
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

Omdat als ze op je router kunnen, ze ook vanalles kunnen zien wat normaal niet door je lijn gaat.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Eventjes pragmatisch:
  • Voor het gros van de klanten is die Fritz!Box een bakje om mee op internet te kunnen. Voor hen is het handig dat EDP via TR69 instellingen kan nakijken en/of aanpassen.
  • Voor de techneuten (zoals hier op UB) die zelf volledige controle willen en dus niet willen dat EDP kan ingrijpen, is er een eenvoudige oplossing door other provider te kiezen zoals eerder gemeld.
Computer(k)nul
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik wou net vragen of het niet om een TR-069 ging, maar ik zie dat het idd wss zo is.
Aan de ene kant is dat supernuttig, aan de andere kant moeten ze het dan wel goed beveiligen.
En aangezien ik vaak over ISPs hoor dat default pwds en open telnets enzo nog altijd schering en inslag zijn...

Zolang het hier over een ISP-provided modem/router gaat, snap ik dit wel.
Als de backdoor ongevraagd en zonder toelating geforceerd wordt op een eigen router, dan is het een andere zaak.
wquatan
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mar 2010, 23:34
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Blijft mijn oorspronkelijke vraag :

Graag had ik daar meer info over :
1) waar kan ik wat zien of die backdoor er effectief is ?
2) waar/hoe kan ik deze uitschakelen (totdat deze eens echt nodig is) ?

Ik weet dat kiezen voor "other provider" een mogelijkheid is. Mijn vragen hierboven zijn in het geval dat ik'm op EDPnet laat staan
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Kies je voor "EDPnet" dan zijn enkele opties niet zichtbaar waaronder TR-069.
M.a.w. EDPnet heeft access tot je modem en je kan dat niet gewoon uitschakelen.
Met "other provider" zie je de extra functies we en kan je TR-069 uitschakelen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
wquatan
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mar 2010, 23:34
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

En waar zou ik die TR-069 moeten zien ?
User ? Service ? Poort ? ......
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

ITnetadmin schreef:Ik wou net vragen of het niet om een TR-069 ging, maar ik zie dat het idd wss zo is.
Aan de ene kant is dat supernuttig, aan de andere kant moeten ze het dan wel goed beveiligen.
Ik denk dat we hier in bovenstaande discussie over 2 verschillende zaken hebben:
  1. TR-069
  2. het openen van een management port en aanmaken van een nieuwe user door de ISP.
Zoals splitter hierboven aanhaalde is ACS/TR-069 een standaard die quasi elke provider gebruikt om zijn modems te (her)provisioneren. Hiermee kan de ISP/Helpdesk niet zomaar alles "bekijken" in de modem, maar wel via een configuratiescript bepaalde settings gaan aanpassen.

Dat een ISP een user aanmaakt op de router, en een management poort openzet, zou onaanvaardbaar zijn.
Blijkbaar kan EDPNet, via het TR-69 script, zo'n tijdelijke gebruiker aanmaken, zodat ze hiermee volledig kunnen meekijken met wat de gebruiker ziet, en dus eventuele problemen kunnen helpen oplossen.
Ik zie dat nog wel als aanvaardbaar, en zelfs nuttig, op voorwaarde dat:
  • de gebruiker hiervan op voorhand verwittig werd, en zijn toestemming geeft.
  • het een tijdelijke gebruiker is.
  • de extra user nà de interventie verwijderd wordt, en de management poort terug gesloten wordt (of teruggezet wordt naar de oorsronkelijke toestand).
Wat betreft TR-069 zijn er in de Fritz!Box 3 mogelijkheden:
  1. TR-69 is niet actief (voorbeeld eigen box, other suppliers), het TR-69 menu is niet zichtbaar.
  2. TR-69 is wel actief, en het TR69 menu is zichtbaar. De gebruiker kan hier zelf aanduiden welke opties via TR-69 beschikbaar zijn (of zelfs helemaal uitschakelen).
  3. TR-69 is wel actief, maar het TR69 menu is onzichtbaar (hidden). Dit is waarschijnlijk het geval met een EDPNet Fritz!Box. Hier kan de ISP via een script de bepaalde settings wijzigen (provisioneren), de gebruiker kan dit niet uitzetten (tenzij hij erin slaagt het menu zichtbaar te maken).
wquatan schreef:Graag had ik daar meer info over :
1) waar kan ik wat zien of die backdoor er effectief is ?
2) waar/hoe kan ik deze uitschakelen (totdat deze eens echt nodig is) ?
In het menu "Diagnose > Veiligheid" kan je alles zien op één pagina: alle gebruikers, welke rechten iedere gebruiker heeft (Instellingen, Telefonie, NAS-inhoud, Smart Home, VPN, ..), welke poorten er openstaan, enz ...
Een Fritz!Box gebruiker die niet in de lijst hoort kan je gewoon verwijderen...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

wquatan schreef:En waar zou ik die TR-069 moeten zien ?
User ? Service ? Poort ? ......
In het menu Diagnose > Veiligheid mag je dit zien:
poorten.png
Alles wat je méér ziet is niet goed, tenzij je zelf poorten hebt opengezet (bijvoorbeeld een https poort voor remote toegang).
Dit laatste zou ik zelfs ook afraden: als je remote toegang wilt tot jouw Fritz!Box, gebruik dan een VPN.
poorten2.png
In deze 2de screenshot zie je bijvoorbeeld dat:
  • 1) ik de remote management poort heb geopend
    2) dat ik de AVM dienst "Diagnosegegevens" heb aangevinkt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
wquatan
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mar 2010, 23:34
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Bedankt Philippe !
Zeer nuttige informatie

Ik probeerde zonet mijn instellingen aan te passen naar "other provider" met de juiste login-gegevens maar dat lukt niet : ik krijg de melding "The internet service provider is not responding to PPPoE packets"

Terug naar de "standaard" EDPnet lukt, zoals je kunt zien, dus wel
philippe_d schreef: Wat betreft TR-069 zijn er in de Fritz!Box 3 mogelijkheden:
  1. TR-69 is niet actief (voorbeeld eigen box, other suppliers), het TR-69 menu is niet zichtbaar.
  2. TR-69 is wel actief, en het TR69 menu is zichtbaar. De gebruiker kan hier zelf aanduiden welke opties via TR-69 beschikbaar zijn (of zelfs helemaal uitschakelen).
  3. TR-69 is wel actief, maar het TR69 menu is onzichtbaar (hidden). Dit is waarschijnlijk het geval met een EDPNet Fritz!Box. Hier kan de ISP via een script de bepaalde settings wijzigen (provisioneren), de gebruiker kan dit niet uitzetten (tenzij hij erin slaagt het menu zichtbaar te maken).
Dat is eigenaardig ! Ik heb een FritzBox die NIET via EDPnet aangeschaft werd, en toch is de TR-069 Edit-knop niet toegankelijk (wanneer provider als EDPnet ingesteld) ! Ik neem aan dat je dat bedoeld met TR-069 menu
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

wquatan schreef:Ik probeerde zonet mijn instellingen aan te passen naar "other provider" met de juiste login-gegevens maar dat lukt niet : ik krijg de melding "The internet service provider is not responding to PPPoE packets"
Als je "Other provider" kiest, moet je natuurlijk alles zelf instellen, waaronder de VLAN (VLAN ID 100). Dat is net de bedoeling en het gemak van de vooraf ingestelde providers.
Waarom niet "Proximus" kiezen? Uiteindelijk is dit een Proximus lijn. En dan gewoon met jouw EDPNet login gegevens...
wquatan schreef:Dat is eigenaardig ! Ik heb een FritzBox die NIET via EDPnet aangeschaft werd, en toch is de TR-069 Edit-knop niet toegankelijk (wanneer provider als EDPnet ingesteld) ! Ik neem aan dat je dat bedoeld met TR-069 menu
Het gaat er niet over of de Fritz!Box aangeschaft is via EDPnet, maar als je EDPNet instelt als providerr kom je blijkbaar in optie 3 terecht (TR-69 is wel actief, maar het TR69 menu is onzichtbaar)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Ik krijg TR-69 hier toch niet afgezet precies. Other provider gekozen, maar ik zie nergens de optie om TR-69 af te zetten. Het knopje edit naast de TR-69 service op de diagnose pagina is ook niet klikbaar. Waar zou dat TR-69 menu zich moeten bevinden? Volgens de help zou er een tabblad 'Provider Services' moeten zijn bij 'Internet / Account Information' waar je het kan afzetten, maar dat is bij mij niet zichtbaar. Ik zie dit menu wel staat in de sitemap (knopje Contents onderaan), maar kan er niet op klikken.

Kan het zijn omdat mijn firmware (7.01) gepushed was door edpnet dat zij deze optie er volledig hebben uitgehaald?
Laatst gewijzigd door gm123 op 17 feb 2019, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
ares
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 feb 2018, 09:14
Bedankt: 3 keer

Waar vind jij iets over TR-69? Hoe weet je of het actief is? Of dat de AVM het zelfs ondersteunt?

Ik begrijp niet goed de aanhaling van TR-69 in deze thread. De "backdoor" waar ik het origineel over heb is dat als je EDPNet als provider kiest dat er een remote administration poort wordt opengezet en een extra gebruiker wordt aangemaakt waardoor EDPNet in je router kan wanneer ze willen.

Ik heb mijn AVM FRITZ!Box 7430 van EDPNet en ze konden niet in mijn router geraken met "other provider". Ik had eens een IPv6 probleem en ze wilden kijken op mijn router en vroegen toen naar deze optie. Toen had ik de setup terug opnieuw gedaan om het toestel in te stellen als EDPNet inplaats van "other provider" zodat ze dan wel via de poort en gebruiker op mijn toestel konden.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

TR-69 is het protocol waarmee edpnet zaken zoals remote management kan aanzetten en die user aanmaken. Pas als je TR-69 kan afzetten, kan je remote management afzetten en edpnet toegang tot jouw modem ontzeggen. Als TR-69 aanstaat, kunnen ze dit gewoon zelf terug aanzetten.

Zelfs met other provider blijft het bij mij dus gewoon aan staan én werken. Als ik remote management afzet, staat het 5 minuten later gewoon terug aan omdat dit automatisch gepushed wordt via TR-69. Geen idee hoe ik het moet afzetten, ik zie nergens de optie en het tabblad waar ik het zou kunnen afzetten is onzichtbaar.

Op de diagnose -> veiligheid pagina zie ik dat TR-69 blijft aanstaan zelfs al kies ik voor other provider. Het knopje edit ernaast is dus niet klikbaar (vermoedelijk moet dit naar het tabblad 'Provider Services' linken, wat bij mij dus niet zichtbaar is).
Bijlagen
{91BE2292-9A58-44BF-943A-AFD764A9ECE7}.png
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

ares schreef:Ik begrijp niet goed de aanhaling van TR-69 in deze thread. De "backdoor" waar ik het origineel over heb is dat als je EDPNet als provider kiest dat er een remote administration poort wordt opengezet en een extra gebruiker wordt aangemaakt waardoor EDPNet in je router kan wanneer ze willen.
Zoals ik ook schreef in een van mijn vorige posts: TR069 en remote access zijn inderdaad 2 verschillende zaken, maar toch is er een verband.
Het is via TR069 dat EDPnet de mogelijkheid heeft om deze extra gebruiker aan te maken (wordt naar de Fritz!Box gepusht via TR069).

Het is niet dat er een remote administration poort wordt opengezet en een extra gebruiker wordt aangemaakt van zodra je EDPNet kiest uit de provider list. Maar wel omdat je hiermee TR069 activeert?
ares schreef:Waar vind jij iets over TR-69? Hoe weet je of het actief is? Of dat de AVM het zelfs ondersteunt?
Kijk eens in je configuratie en zoek op "tr069.cfg" Dan zie je de ganse TR069 settings. Je kan ook zien wanneer er de laatste keer een successvolle tr069 contact is geweest.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ares
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 feb 2018, 09:14
Bedankt: 3 keer

Voor diegene die problemen hebben dit uit te schakelen. Ik raad jullie aan je toestel volledig te resetten en vanaf het begin "other provider" te kiezen.

Indien het dan nog steeds voorkomt hebben jullie een custom firmware doorgekregen van EDPNet. Ik heb zelf mijn toestel van EDPNet gekregen en ik heb dit probleem niet. Dan kan je een "recovery flash" doen naar de originele AVM firmware.

Maar ik heb wel zo goed als altijd op "other provider" gezeten omdat één van de redenen om van Telenet terug naar DSL te gaan eigen hardware controle te hebben was (Telenet Homespot was de druppel dat een provider zomaar eventjes openbare services gaat aanbieden op hardware binnen je eigen huis).
fritzbox.png
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

ares schreef:Voor diegene die problemen hebben dit uit te schakelen. Ik raad jullie aan je toestel volledig te resetten en vanaf het begin "other provider" te kiezen.

Indien het dan nog steeds voorkomt hebben jullie een custom firmware doorgekregen van EDPNet.
Zelf iets minder zin om dit te testen. :-D Maar het zou best kunnen dat ik een "custom" firmware heb.. Ik was een van de "testers" die 7.01 vroeger gepushed hebben gekregen. Toch toevallig dat TR-69 bij mij dan wél blijft aanstaan en werken wanneer ik voor other provider kies..
ares
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 feb 2018, 09:14
Bedankt: 3 keer

gm123 schreef:Toch toevallig dat TR-69 bij mij dan wél blijft aanstaan en werken wanneer ik voor other provider kies..
Zelfs wanneer je een volledige router reset uitvoert? En bij de originele setup direct other provider kiest?
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Wel ja, daar heb ik dus geen zin in. :-) Kan wel een backup doen, maar neem het risico liever niet om alles opnieuw te moeten gaan instellen. Dan blijft TR-69 en remote management voorlopig maar aanstaan..

Dus Philippe, blijkbaar is er toch nog een optie 4: other provider en TR-69 blijft wel actief en onzichtbaar :P

EDIT: Aha! Wanneer ik Proximus als provider kies, dan is TR-69 wel gedeactiveerd en kan ik remote acces permanent afzetten!
Gebruikersavatar
EotT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
Bedankt: 188 keer

Bedankt voor de uitleg, ik heb het ook veranderd. :beerchug:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

gm123 schreef:EDIT: Aha! Wanneer ik Proximus als provider kies, dan is TR-69 wel gedeactiveerd en kan ik remote acces permanent afzetten!
Goede tip!
Vandaar mijn advies aan wquatan in mijn eerdere post om provider "Proximus" te kiezen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

@philippe

Als je echter Proximus kiest bij een Edpnet aansluiting dan moet je zelf niets instellen ofwel?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Neen, de correcte VLAN wordt aangemaakt.
Gewoon de EDPNet login invullen ...

Alleen bij Internet Connection de opties:
  • "Maintain permanently (recommended for flat rates)" selecteren.
    "Delay disconnection by provider to the period between ... and ...": uitvinken.
Anders wordt de PPPoE sessie iedere nacht kort onderbroken (en dat is voor niets nodig).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
wquatan
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mar 2010, 23:34
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:"Delay disconnection by provider to the period between ... and ...": uitvinken.[/list]
Anders wordt de PPPoE sessie iedere nacht kort onderbroken (en dat is voor niets nodig).
Verdorie, dit is een leerrijk topic geworden. Ik vroeg mij al lang af waarom dat gebeurde
Bedankt
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”