Instabielere connectie sinds EDPnet?
Geplaatst: 13 feb 2019, 22:35
Beste allen
Na jarenlang gretig meelezen op dit forum, waag ik mij aan een eerste post.
Ik ben van 2011-12 tot 2019 klant geweest bij Scarlet (het toenmalige "Scarlet One") en heb in begin januari de overstap naar EDPnet gewaagd.
Echter merkte ik na 1 à 2 weken op dat mijn vaste lijn, indien opgebeld, een bezettoon gaf. De modem (BBOX V3+) zei echter dat de VoIP-verbinding nog steeds actief was. Een herstart van de modem "verhielp" dan tijdelijk het probleem.
Ik heb contact gehad met de helpdesk van EDPnet (als EDPnet meeleest, ticket ID 1698309 - hoop dat dit geen kwaad kan) en die gaven mij een dump van de lijnwaarden en duidden ook aan dat de modem zelf de connectie verliest.
Daarop heb ik de modem gereset, en gebruik ik niet langer de VoIP "to analog" van de bbox, maar een SIP-telefoon die rechtstreeks aanmeldt bij EDPnet.
Sinds de reset van de modem, echter, merk ik dat mijn ping instabieler is, en dat ik ook niet meer de volle snelheid haal die ik gewoon ben (rechtstreeks met ethernetkabel aan modem).
Ik heb dit gemeld aan EDPnet, maar daar is nog geen reply op (het moet gezegd: ze hebben de tijd nog niet gekregen om te antwoorden).
Na mijn eerste contact met EDPnet ontving ik de analyse van mijn lijn.
Hetgeen mij het meeste zorgen baart, is volgende waarde:
"AB_CAPACITANCE = 114 nF"
Screenshot van de lijntest:
Volgens de technische pagina's van EDPnet zèlf zou de AB_CAPACITANCE een hogere waarde moeten hebben, door de capacitance zelf van de NTP2007 : https://www.edpnet.be/en/support/my-edp ... sults.html
Daarop ben ik eens gaan rondkijken in huis, vanwaar de kabel binnenkomt en merkte daarbij dat ik op de NTP geen kiestoon kreeg en geen 1924 kon bellen. Daarop ben ik gaan kijken waar de kabel binnenkomt: in de garage. Daar lijkt die met een soort klem verbonden op een andere kabel:
Foto van de binnenkomende kabel met een soort klem:
Kort daarna gaat deze kabel door de muur naar de hal, naar de NTP.
Aangezien ik op de NTP geen kiestoon heb, heb ik deze eens open gemaakt, en zag tot mijn verbazing dat deze niet eens is aangesloten.
De kabel uit de garage is er via een luchterklem doorgelust naar de kabel die naar de modem gaat.
Foto van die luchterklem in de NTP:
Ik heb dit nooit grondig onderzocht en deze situatie:
- moet al zo zijn sinds 2011 (sinds het laatste bezoek van een proximus technieker, kort na VDSL sync problemen na overstap van ADSL naar VDSL2)
- haalt nu een ping van 50-60 ms tegenover 14-25 vroeger, en haalt nog steeds ongeveer 80 Mbps down en 24 Mbps up - al is dit beduidend slechter dan bij Scarlet en vooràl de hoge ping baart mij zorgen
- de ping is bovendien extreem variabel (zelfde target, met enkele minuten verschil).
De situatie is dus niet extréém hinderlijk, maar baart mij toch wel zorgen. En ik kan mij niet inbeelden dat de NTP niet aangesloten moet zijn...
Zou ik jullie mening kunnen krijgen over dit alles? En wat jullie zouden doen?
Maak ik me zorgen om niets?
Alvast erg bedankt voor uw inkijk.
Vriendelijke groeten
Na jarenlang gretig meelezen op dit forum, waag ik mij aan een eerste post.
Ik ben van 2011-12 tot 2019 klant geweest bij Scarlet (het toenmalige "Scarlet One") en heb in begin januari de overstap naar EDPnet gewaagd.
Echter merkte ik na 1 à 2 weken op dat mijn vaste lijn, indien opgebeld, een bezettoon gaf. De modem (BBOX V3+) zei echter dat de VoIP-verbinding nog steeds actief was. Een herstart van de modem "verhielp" dan tijdelijk het probleem.
Ik heb contact gehad met de helpdesk van EDPnet (als EDPnet meeleest, ticket ID 1698309 - hoop dat dit geen kwaad kan) en die gaven mij een dump van de lijnwaarden en duidden ook aan dat de modem zelf de connectie verliest.
Daarop heb ik de modem gereset, en gebruik ik niet langer de VoIP "to analog" van de bbox, maar een SIP-telefoon die rechtstreeks aanmeldt bij EDPnet.
Sinds de reset van de modem, echter, merk ik dat mijn ping instabieler is, en dat ik ook niet meer de volle snelheid haal die ik gewoon ben (rechtstreeks met ethernetkabel aan modem).
Ik heb dit gemeld aan EDPnet, maar daar is nog geen reply op (het moet gezegd: ze hebben de tijd nog niet gekregen om te antwoorden).
Na mijn eerste contact met EDPnet ontving ik de analyse van mijn lijn.
Hetgeen mij het meeste zorgen baart, is volgende waarde:
"AB_CAPACITANCE = 114 nF"
Screenshot van de lijntest:
Volgens de technische pagina's van EDPnet zèlf zou de AB_CAPACITANCE een hogere waarde moeten hebben, door de capacitance zelf van de NTP2007 : https://www.edpnet.be/en/support/my-edp ... sults.html
Daarop ben ik eens gaan rondkijken in huis, vanwaar de kabel binnenkomt en merkte daarbij dat ik op de NTP geen kiestoon kreeg en geen 1924 kon bellen. Daarop ben ik gaan kijken waar de kabel binnenkomt: in de garage. Daar lijkt die met een soort klem verbonden op een andere kabel:
Foto van de binnenkomende kabel met een soort klem:
Kort daarna gaat deze kabel door de muur naar de hal, naar de NTP.
Aangezien ik op de NTP geen kiestoon heb, heb ik deze eens open gemaakt, en zag tot mijn verbazing dat deze niet eens is aangesloten.
De kabel uit de garage is er via een luchterklem doorgelust naar de kabel die naar de modem gaat.
Foto van die luchterklem in de NTP:
Ik heb dit nooit grondig onderzocht en deze situatie:
- moet al zo zijn sinds 2011 (sinds het laatste bezoek van een proximus technieker, kort na VDSL sync problemen na overstap van ADSL naar VDSL2)
- haalt nu een ping van 50-60 ms tegenover 14-25 vroeger, en haalt nog steeds ongeveer 80 Mbps down en 24 Mbps up - al is dit beduidend slechter dan bij Scarlet en vooràl de hoge ping baart mij zorgen
- de ping is bovendien extreem variabel (zelfde target, met enkele minuten verschil).
De situatie is dus niet extréém hinderlijk, maar baart mij toch wel zorgen. En ik kan mij niet inbeelden dat de NTP niet aangesloten moet zijn...
Zou ik jullie mening kunnen krijgen over dit alles? En wat jullie zouden doen?
Maak ik me zorgen om niets?
Alvast erg bedankt voor uw inkijk.
Vriendelijke groeten