Pagina 1 van 1
Weepee > OVH in speciale situatie
Geplaatst: 02 feb 2019, 22:13
door X3mE
hello iedereen, heb al wat rondgezocht, maar niet direct een antwoord gevonden (noch bij OVH, noch via google, noch op het forum)
Een beetje historiek:
- Al sinds 2013 VOIP gebruiker met Weepee (inkomend met geporteerd 02 nummer van telenet) en betamax clones (uitgaand)
- Sinds 2017 verhuist naar nieuw adres in andere telefoonzone
- Aangezien alle communicatie met Weepee per mail gebeurde, totaal niet bij stilgestaan dat mijn administratief adres bij Weepee natuurlijk niet mee veranderd is na mijn verhuis in 2017 (kan trouwens niet in ons belgenland met zijn rare regeltjes vermoed ik?)
Situatie to-be:
- Gezien de recente aankondiging van Weepee om dagelijkse kosten in te voeren, beslist om van Weepee en betamax toestanden te veranderen naar OVH met behoud van mijn 02 nummer.
Nu is de hamvraag, wat is de impact van het (oude-foutieve) adres zoals momenteel gekend bij Weepee op de nummeroverdracht?
Optie 1: Adres laten wijzigingen naar dat van mijn ouders aangezien zij ook in de 02 zone wonen en daarna overdracht naar OVH doen? Kan dit bij Weepee zomaar? Start er dan een nieuwe overeenkomst van minstens 6 maanden? Dan creer ik voor mijn ouders een OVH account en porteer ik het Weepee nummer naar hun account zodat ik het kan gebruiken.
Optie 2: Oude adres bij Weepee niet wijzigen en een account aanmaken op naam van mijn ouders in de zelfde zone als over te dragen nummer. Vanuit de OVH account daarna de overdracht aanvragen en hopen dat Weepee mij via mail contacteert om de overdracht goed te keuren zonder bij hun eerst een adreswijziging te moeten doen?
Optie 3: idem als optie 2 maar met een OVH account op mijn eigen adres in een andere zone dan het over te dragen nummer. Ik vermoed dat dit zowiezo een slecht plan is en dat OVH hier zowiezo zal over vallen tijdens hun validatie proces?
Het komt er uiteindelijk op neer dat ik niet weet wat de precieze verificatie/validatie procedure is bij nummer overdracht van Weepee naar OVH.
Oh ja, briefpost ontvangen op het oude adres is totaal niet meer mogelijk.
Graag jullie goede raad/ervaring over hoe dit aan te pakken?
Misschien is er al iemand in dezelfde situatie geweest?
Alvast bedankt!
Re: Weepee > OVH in speciale situatie
Geplaatst: 02 feb 2019, 23:23
door philippe_d
Voor een adreswijziging volstaat een eenvoudige mail naar WeePee Support (ticket).
Daar gaan ze niet moeilijk over doen.
Voor het uitporteren heeft de oude provider alleen je naam, klantennummer en het telefoonnummer nodig dat je wil porteren.
Adres speelt hier geen rol.
De ontvangende provider (OVH) zou misschien wel een check doen of het adres klopt met het nummer (geen idee).
Maar als jij kan bewijzen dat dit jouw nummer is, zullen ze het welleicht wel aanvaarden?
Pas op
Bij OVH kan je wel de hulpdiensten bellen (100, 101, 112), waardoor zij automatisch jouw adres krijgen.
Ik zou je dus niet aanraden om een abonnement te nemen op een ander adres, dan waar je het OVH nummer gaat gebruiken.
Bij nomadisch gebruik moet je hier zeker rekening mee houden ...
Re: Weepee > OVH in speciale situatie
Geplaatst: 03 feb 2019, 01:02
door raf1
X3mE schreef:Nu is de hamvraag, wat is de impact van het (oude-foutieve) adres zoals momenteel gekend bij Weepee op de nummeroverdracht?
Ik denk niet dat iemand dit al uitgetest heeft voor de lol.
Als nieuwe OVH VoIP-klant moet je je domicilie in België bewijzen met
een kopie van jouw identiteitskaart én
een kopie van een nutsfactuur (gas, elektriciteit, telecom) waarop jouw naam en adres vermeld staan. OVH checkt dat.
Daarna pas kan je een nummeroverdracht aanvragen. OVH volgt de Belgische regels rond geografische nummers mijn inziens zeer strikt op aangezien hun VoIP-lijnen 100% compatibel zijn met oproepen naar Belgische noodcentrales.
Re: Weepee > OVH in speciale situatie
Geplaatst: 03 feb 2019, 10:29
door liegebeestig
Wat Raf zegt klopt volgens mij. Bovendien zeer goed opletten bij OVH want alles verloopt automatisch en als er iets misgaat is het ineens grondig mis.
Maar inderdaad. Voor je een nummeroverdracht kan starten moet je bewijzen dat je binnen dezelfde zone woont.
Ik zou het oude adres van weepee dus even laten staan en Ovh vertellen dat je nog steeds op dat oude adres woont. Anders ga je volgens mij het nummer in een andere zone dan waar je woont nooit geporteerd krijgen.
Is het een nieuwe account bij Ovh? Ik dacht dat ze dan wel een code naar je postadres sturen. Maar er was ook een manier om die code al op voorhand digitaal te weten te komen. Iemand? Zelf al geporteerd sinds 2010 ofzo.
Re: Weepee > OVH in speciale situatie
Geplaatst: 03 feb 2019, 15:00
door AfAX
Je kan toch sowieso een nummer van een andere zone hebben als je verhuisd bent. Dat zullen ze wel weten. Ik ken genoeg 02/xxx.xx.xx nummers aan de kust.
Re: Weepee > OVH in speciale situatie
Geplaatst: 03 feb 2019, 15:06
door Ken
raf1 schreef:Als nieuwe OVH VoIP-klant moet je je domicilie in België bewijzen met een kopie van jouw identiteitskaart én een kopie van een nutsfactuur (gas, elektriciteit, telecom) waarop jouw naam en adres vermeld staan. OVH checkt dat.
Daarna pas kan je een nummeroverdracht aanvragen. OVH volgt de Belgische regels rond geografische nummers mijn inziens zeer strikt op aangezien hun VoIP-lijnen 100% compatibel zijn met oproepen naar Belgische noodcentrales.
Zo strikt precies niet... Zo heb ik al eens een Brussels, Antwerps en nr. uit Henegouwen kunnen nemen...
Re: Weepee > OVH in speciale situatie
Geplaatst: 03 feb 2019, 22:03
door philippe_d
AfAX schreef:Je kan toch sowieso een nummer van een andere zone hebben als je verhuisd bent. Dat zullen ze wel weten. Ik ken genoeg 02/xxx.xx.xx nummers aan de kust.
Ik denk dat OVH vooral geinteresseerd is aan het
correcte adres.
Oproepen naar noodnummers gebeuren niet op basis van de zone, maar op basis van het
adres.
Als je dus een 02/nummer meegenomen hebt naar de kust, en OVH kent jouw juiste adres, dan moeten ze de 112 oproepen doorschakelen naar de HC112 van West-Vlaanderen.
Re: Weepee > OVH in speciale situatie
Geplaatst: 04 feb 2019, 20:26
door X3mE
OK bedankt allemaal voor de reacties.
Ik ga het als volgt proberen: ik maak een ticket bij Weepee om adres te wijzigen en als dat in orde is, dan maak ik een account bij OVH op mijn huidige adres en vraag ik portering.
I'll keep you posted
Re: Weepee > OVH in speciale situatie
Geplaatst: 05 feb 2019, 12:13
door fryelectro
Rekent OVH eigenlijk een kost aan voor een extra nummer op je account?
Re: Weepee > OVH in speciale situatie
Geplaatst: 05 feb 2019, 12:14
door liegebeestig
Gisteren gecheckted aan de telefoon (via support OVH) en blijkbaar niet. We zullen zien.
Re: Weepee > OVH in speciale situatie
Geplaatst: 05 feb 2019, 12:54
door jorisx
Met een ligne SIP individuele kan je maar 1x registeren op het netwerk, en ben je slechts op 1 locatie bereikbaar. Je kan dan instellen dat al die nrs op die locatie moeten afgeleverd worden.
Je kan echter ook maar 1 nr meegeven bij het uitsturen van een oproep.
Of het dan nuttig is om meerdere nr's te hebben op 1 account?
Ik ben enkele jaren geleden eerst klant geworden bij OVH en heb een nieuw nr gekregen, daarmee wat gespeeld en nadien mijn Belgacom-nr laten porteren naar OVH, waardoor ik over 2 nr's beschik. Echter is er niemand die het originele OVH-nr kent en dit wordt dan ook niet actief gebruikt. Ik laat het oude Belgacom-nr meesturen als ik een oproep maak.
Kan eventueel nuttig zijn als je bv verschillende nrs wil parkeren (omdat ze bv eenvoudig zijn) of je afzonderlijke nr's zou gebruiken voor je familie en/of commerciële doeleinden of dergelijke...
Re: Weepee > OVH in speciale situatie
Geplaatst: 05 feb 2019, 13:03
door fryelectro
idd het zou dan ook puur zijn voor het parkeren van nummers. Vraag is natuurlijk hoe lang het zal duren eer OVH ook kosten begint aan te rekenen hiervoor?
Re: Weepee > OVH in speciale situatie
Geplaatst: 05 feb 2019, 13:09
door Ken
fryelectro schreef:Rekent OVH eigenlijk een kost aan voor een extra nummer op je account?
Alle geporteerde nummers naar hen niet, alle bij hen genomen nrs. wel. Tenzij je een SIP lijn neemt.
Ik heb het zo gedaan :
1) Via de OVH manager een nieuw makkelijk OVH nr. genomen aan 5 EUR / maand.
2) Eens het nr. actief was het meteen in een SIP lijn omgezet, met als resultaat dat enkel de SIP lijn werd gefactureerd, en dus die 5 EUR / maand niet meer. (Misschien had ik geluk, ik weet 't niet.)
3) Na een maand een extra nieuwe SIP lijn genomen met standaard nr. en dan de SIP lijn met het makkelijk nr. terug omgezet in een nr. aangezien ik het wou gebruiken met IVR enz.
_
Wat betreft het parkeren van nummers, heb er zo 4 geporteerd, en ze worden allemaal doorgeschakeld naar GSM's en een OVH SIP lijn, en intussen al meer dan 4 jaar geen extra kosten aan gehad behalve de doorschakelkosten, we spreken over enkele eurocents per maand...
Dus als je ze parkeerd, dan zou ik een doorschakeling instellen, kwestie van aan te tonen aan OVH dat ze zogezegd in gebruik zijn.
Re: Weepee > OVH in speciale situatie
Geplaatst: 05 feb 2019, 13:26
door liegebeestig
Ken, superinteressant.
Dus met 1 ligne sip individuelle, kun je allerlei geporteerde nummers parkeren.
Maar jij zegt nu datje die geparkeerde nummers ook kunt doorschakelen naar gsm's of gelijk wat? Hoe gaat dat dan precies?
Re: Weepee > OVH in speciale situatie
Geplaatst: 05 feb 2019, 13:30
door fryelectro
idd als dit mogelijk is naar verschillende gsm nummers op 1 ligne individuelle, is mijn probleem eigenlijk opgelost...
Re: Weepee > OVH in speciale situatie
Geplaatst: 05 feb 2019, 22:20
door AfAX
Op 1 februari het ondertekende teleportatiedocument verzonden naar
[email protected] maar in de manager is er nog geen update van ontvangst.
Lukt dit wel bij anderen?
Heb het doc. alvast verzonden naar hun support met de uitleg erbij.
Re: Weepee > OVH in speciale situatie
Geplaatst: 06 feb 2019, 01:39
door Ken
fryelectro schreef:idd als dit mogelijk is naar verschillende gsm nummers op 1 ligne individuelle, is mijn probleem eigenlijk opgelost...
Voor zover ik me herinner zelfs
ZONDER SIP lijn. Je betaald dus enkel de doorschakelingskosten. Stel dat je een SIP lijn hebt met een specifiek aantal minuten naar GSM nrs. bijvoorbeeld, en je nrs zitten in dezelfde belgroep dan gaan die doorschakelkosten af van je aantal minuten.
Aangezien het lang geleden is (sinds 8/9/2014) dat mijn nrs van WeePee naar OVH geporteerd werden, en de web manager intussen aangepast is naar de nieuwe versie, kan ik ook verkeerd zijn, maar je kan eens proberen zou ik zeggen...
Ik heb ook bij wijze van test eens een GSM nr. geporteerd naar hen en dat werkt op dezelfde wijze. Het duurt alleen wat langer aangezien er geen verificatie gedaan wordt op basis van het 'huidige' SIM kaart nr. zoals sommige operators doen.
Voor doorschakeling gebruik je 'File d’appels' en stel je de nummers in naar waar je wilt doorschakelen en het max aantal sec. dat er kan gebeld worden (om bv. voicemail te vermijden).
liegebeestig schreef:Maar jij zegt nu datje die geparkeerde nummers ook kunt doorschakelen naar gsm's of gelijk wat? Hoe gaat dat dan precies?
Je kan volgende instellen :
1) Stratégie de sonnerie - Belstrategie :
(Eerste die opneemt heeft uiteraard de oproep)
Tous en même temps - Allemaal samen
Aléatoire - Random
Le plus ancien à avoir raccroché - De laatste die opnam
Du plus disponible au moins disponible - Van de meest tot de minst beschikbare
Selon une répartition de charge - Volgens 'load balancing'
Selon l'ordre défini dans la liste, cumulé
2) Gestion des sons et de l’attente - Beheer van muziek/geluid en wacht(tijd)
3) Plages horaires et fermetures - Tijdsplanning en sluitingsuren
4) Filtrage des appels - Oproep filter
Zowel inkomende als uitgaande oproepen kunnen dus geblokkeerd worden (whitelist & blacklist).
In geval je enkel een nr. gebruikt, enkel de inkomende uiteraard.
Gezien ik een vreselijk makkelijk nr heb, die blijkbaar op één cijfer na verschild met een 'eetwinkel' waar oudere mensen hun eten bestellen, kreeg ik op een bepaald moment keiveel oproepen van oudere mensen die het verkeerd intikten. Say no more, BLOCKLISTED!
Zelfs oproepen voor een bepaald politiebureau en een dokterspraktijk in de streek hier, ook 1 cijfer verschillend, wederom oudere mensen met een vast nr., op de blacklist!
Re: Weepee > OVH in speciale situatie
Geplaatst: 12 apr 2019, 22:36
door silencer
AfAX schreef:Op 1 februari het ondertekende teleportatiedocument verzonden naar
[email protected] maar in de manager is er nog geen update van ontvangst.
Lukt dit wel bij anderen?
Heb het doc. alvast verzonden naar hun support met de uitleg erbij.
Hoe lang heeft het uiteindelijk geduurd ? Portatie was voorzien voor afgelopen woensdag, maar na zondag de documenten te mailen nog geen update gehad in het ovh panel.
Re: Weepee > OVH in speciale situatie
Geplaatst: 13 apr 2019, 00:33
door liegebeestig
Je moet het document zelf uploaden in de oude manager. Daar lukt het automatisch. Eerst had ik mijn document ook op de nieuwe manager gezet en zelfs gemaild maar daar kwam nooit reactie op.
Re: Weepee > OVH in speciale situatie
Geplaatst: 13 apr 2019, 16:08
door silencer
liegebeestig schreef:Je moet het document zelf uploaden in de oude manager. Daar lukt het automatisch. Eerst had ik mijn document ook op de nieuwe manager gezet en zelfs gemaild maar daar kwam nooit reactie op.
Hoe doe je dit ? Ik kan via Nummer in v4 niets aanpassen:
Re: Weepee > OVH in speciale situatie
Geplaatst: 13 apr 2019, 16:09
door liegebeestig
Bij nummerportering kijken en dan zo door.
Re: Weepee > OVH in speciale situatie
Geplaatst: 13 apr 2019, 16:23
door silencer
liegebeestig schreef:Bij nummerportering kijken en dan zo door.
Het is grijs, ik kan er niet op klikken
Re: Weepee > OVH in speciale situatie
Geplaatst: 13 apr 2019, 16:28
door liegebeestig
Ah. Heb je al een ligne sip? Geen idee anders.
Re: Weepee > OVH in speciale situatie
Geplaatst: 13 apr 2019, 21:03
door silencer
Gelukt, via een knop in een of ander menu:
Re: Weepee > OVH in speciale situatie
Geplaatst: 13 apr 2019, 21:15
door liegebeestig
Yep, super! Het is inderdaad niet evident.
Re: Weepee > OVH in speciale situatie
Geplaatst: 14 apr 2019, 19:45
door AfAX
silencer schreef:AfAX schreef:Op 1 februari het ondertekende teleportatiedocument verzonden naar
[email protected] maar in de manager is er nog geen update van ontvangst.
Lukt dit wel bij anderen?
Heb het doc. alvast verzonden naar hun support met de uitleg erbij.
Hoe lang heeft het uiteindelijk geduurd ? Portatie was voorzien voor afgelopen woensdag, maar na zondag de documenten te mailen nog geen update gehad in het ovh panel.
Heb gezien dat het intss gelukt is. Gaat idd snel als je het op de juiste manier doet, en gaat niet als er iets verkeerd is => en hiervoor krijg je dus geen verwitiging....
Re: Weepee > OVH in speciale situatie
Geplaatst: 16 apr 2019, 14:48
door silencer
Portatie is voltooid.
Wat moet je instellen in de fritzbox (het oude ovh nummer of het nieuwe) en wat moet je bij de ovh manager instellen ?
Un numéro, aussi appelé alias, est virtuel. À l’inverse d’une ligne téléphonique, il ne dispose d’aucun forfait d’appel ni d'aucun matériel. Ce numéro est souvent votre premier moyen de contact avec le client, voire la carte de visite de votre entreprise. Il vous permet de mettre en place votre propre stratégie d'appels.
Après l’avoir commandé ou l’avoir porté chez OVH, vous pouvez lui attribuer un rôle selon votre besoin : redirection simple, file d'appels, serveur vocal interactif multichoix ou encore conférence.
edit:
Configuration : Redirection d’appels: 1e optie in de nieuwe manager.
En activant la redirection d’appels de votre ligne, restez joignable où que vous soyez. Vos appels sont renvoyés vers votre ligne du bureau ou votre ligne personnelle, en fonction de votre agenda.
Vos appels entrants
Ligne vers laquelle vos appels seront redirigés
003209256848655
Veuillez noter que la législation interdit les redirections vers les numéros surtaxés.
Pour faire une redirection vers une ligne externe, il vous faut configurer votre numéro en File d’appels
Vos appels sortants (facultatif)
Activer la présentation de votre numéro lors des appels sortants: heb ik aangezet, nog te testen.
Attention : si vous avez paramétré la présentation d’un autre numéro sur la ligne, il sera remplacé par ce numéro.
=> In de fritzbox moet je niets aanpassen bij nummerportatie.