SIM in het buitenland, de lijdensweg ;-)
Geplaatst: 21 dec 2018, 17:36
Hi,
Net terug uit vakantie en in weerwil van de omstandigheden toch 3G/H(+) kunnen gebruiken. Misschien doet het volgende ook eens nadenken over wat wij hier met onze providers van problemen ondervinden.
Ik was goed voorbereid. Nieuwe mobiele hotspot met zoveel mogelijk verschillende frequentiebanden en datamodes. Ook een provider met een goed aanbod en voldoende dekking was online gevonden. €12.5 voor 3GB (+ onnodige SMSen en lokale gesprekken).
Hoe koop je "eenvoudig" een SIMkaartje?
1. Aanmelden in de winkel met een 10-tal personeelsleden (6 aan een desk).
2. wachten tot 1 van de 6 je naam roept.
3. Gelukkig de goede desk, bediende kent een beetje Engels (ik spreek helaas geen Spaans).
4. Formulier invullen, kopie paspoort, enz
5. Na 10 minuten krijg ik een printout van de factuur van 0 Pesos waarmee ik naar de kassa moet (uh? 0 pesos gaan 'betalen').
6. Mijn beurt afwachten en met de factuur een printout van een kwitantie voor 0 pesos krijgen.
7. Kwitantie laten zien aan het loket 2m tegenover de kassa en de SIM kaart krijgen.. hoera gelukt (we zijn ongeveer drie kwartier verder)
8. In de winkel de SIMkaart plaatsen .... no service....
9. Aan de Engelstalige bediende vragen hoe ik mijn SIM werkend krijg... 500 Pesos krediet kopen maar dat kan niet in de winkel ... Huh????
10. Op weg naar de 'kiosco' 2 blokken verder om geld op de SIM te zetten... machine is kapot, sorry... Andere kiosco is 3 blokken terug....
11. Kiosco niet te vinden, vragen aan vriendelijke agent die ons prompt begeleid tot aan het winkeltje en zelfs wacht tot we teken doen dat het laden van de SIM gelukt is... gracias policia.
12. Direct SMS sturen om bundel te activeren... Error...
13. Eerst de stad in, toerist spelen, voor sluitingstijd toch nog in de telefoonwinkel binnen geraakt... klopt dat het niet werkt. kaart is niet geactiveerd maar na 00:00 uur (het is dan zondag) zou het moeten werken. Enkel nog bellen naar een kort nummer.
14. 's Morgens ontbijt, man van de B&B luistert mee als ik naar het nummer bel: "uw SIM is niet geactiveerd".... sh!t... Even later naar de luchthaven
naar onze volgende bestemming.
15. Volgende dag, maandag, toeristische activiteiten en late namiddag terug in de stad. We zien een telefoonwinkel van Personal... wij binnen.
Gelukkig spreekt de bediende wat Engels. Na wat typen in de computer blijkt de SIM nog steeds niet actief.
16. SIM wordt manueel geactiveerd... Oef... bereik... maar geen data.
17. SMS sturen om bundel eindelijk te activeren... error....
18. Bediende kijkt in de computer, de "toeristenbundel" die op de website staat bestaat niet in het systeem.. what the F....
19. Er bestaat een andere bundel. 3GB data, wat SMSen maar geen gesprekken. OK, goed genoeg, data is al wat ik nodig heb.
20. Bediende typt wat op de computer..... plots 3G.... pling, pling.... mails komen binnen. Eind goed al goed, het duurde slechts 3 dagen.
Het heeft gelukkig de hele tijd goed gewerkt, als er bereik was, maar dat gaat voor alle providers op daar. Buiten de bewoonde wereld nada..
Net terug uit vakantie en in weerwil van de omstandigheden toch 3G/H(+) kunnen gebruiken. Misschien doet het volgende ook eens nadenken over wat wij hier met onze providers van problemen ondervinden.
Ik was goed voorbereid. Nieuwe mobiele hotspot met zoveel mogelijk verschillende frequentiebanden en datamodes. Ook een provider met een goed aanbod en voldoende dekking was online gevonden. €12.5 voor 3GB (+ onnodige SMSen en lokale gesprekken).
Hoe koop je "eenvoudig" een SIMkaartje?
1. Aanmelden in de winkel met een 10-tal personeelsleden (6 aan een desk).
2. wachten tot 1 van de 6 je naam roept.
3. Gelukkig de goede desk, bediende kent een beetje Engels (ik spreek helaas geen Spaans).
4. Formulier invullen, kopie paspoort, enz
5. Na 10 minuten krijg ik een printout van de factuur van 0 Pesos waarmee ik naar de kassa moet (uh? 0 pesos gaan 'betalen').
6. Mijn beurt afwachten en met de factuur een printout van een kwitantie voor 0 pesos krijgen.
7. Kwitantie laten zien aan het loket 2m tegenover de kassa en de SIM kaart krijgen.. hoera gelukt (we zijn ongeveer drie kwartier verder)
8. In de winkel de SIMkaart plaatsen .... no service....
9. Aan de Engelstalige bediende vragen hoe ik mijn SIM werkend krijg... 500 Pesos krediet kopen maar dat kan niet in de winkel ... Huh????
10. Op weg naar de 'kiosco' 2 blokken verder om geld op de SIM te zetten... machine is kapot, sorry... Andere kiosco is 3 blokken terug....
11. Kiosco niet te vinden, vragen aan vriendelijke agent die ons prompt begeleid tot aan het winkeltje en zelfs wacht tot we teken doen dat het laden van de SIM gelukt is... gracias policia.
12. Direct SMS sturen om bundel te activeren... Error...
13. Eerst de stad in, toerist spelen, voor sluitingstijd toch nog in de telefoonwinkel binnen geraakt... klopt dat het niet werkt. kaart is niet geactiveerd maar na 00:00 uur (het is dan zondag) zou het moeten werken. Enkel nog bellen naar een kort nummer.
14. 's Morgens ontbijt, man van de B&B luistert mee als ik naar het nummer bel: "uw SIM is niet geactiveerd".... sh!t... Even later naar de luchthaven
naar onze volgende bestemming.
15. Volgende dag, maandag, toeristische activiteiten en late namiddag terug in de stad. We zien een telefoonwinkel van Personal... wij binnen.
Gelukkig spreekt de bediende wat Engels. Na wat typen in de computer blijkt de SIM nog steeds niet actief.
16. SIM wordt manueel geactiveerd... Oef... bereik... maar geen data.
17. SMS sturen om bundel eindelijk te activeren... error....
18. Bediende kijkt in de computer, de "toeristenbundel" die op de website staat bestaat niet in het systeem.. what the F....
19. Er bestaat een andere bundel. 3GB data, wat SMSen maar geen gesprekken. OK, goed genoeg, data is al wat ik nodig heb.
20. Bediende typt wat op de computer..... plots 3G.... pling, pling.... mails komen binnen. Eind goed al goed, het duurde slechts 3 dagen.
Het heeft gelukkig de hele tijd goed gewerkt, als er bereik was, maar dat gaat voor alle providers op daar. Buiten de bewoonde wereld nada..