Fluvius start dan toch met glasvezel

Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Karo schreef:Het klantenbeheer en dienstverlening naar die klanten valt onder eurofiber.

De fysieke fiber is eigendom van infrabel en alle werkzaamheden daar aan verbonden vallen onder infrabel.
Dat klopt idd, maar of een gewone consument ook maar toegang kan hebben tot de vezels ? niet dus. infrabel is geen isp en kan hierdoor alleen maar vezels ter beschikking stellen via een derde partij (eurofiber dus). en ook die voorzien geen aansluiting, enkel punt tot punt op vraag van de klant. Zo zijn bijv veel ziekenhuizen verbonden met elkaar via een eigen private infrastructuur over het ganse land via een vezelstructuur van infrabel en last miles van andere partijen.... In antwerpen zien we veel havenbedrijven gebruik maken van de infrastructuur van infrabel/eurofiber.

Eurofiber beheert ook maar een deel (aantal vezels) per bundel, waar er CWDM/DWDM apparatuur de muxing doet. De rest van de vezels zijn volledig gebruikt voor spoorinfrastructuur en worden onderhouden / aangelegd voor en door infrabel.
Vezels die niet op spoorwegdomein lopen maar deel uitmaken voor een klant van eurofiber noemt men last-miles die dan weer beheerd worden door andere partijen zoals proximus / orange / telenet / ...... wat dan weer onder hun bevoegdheid valt. kabels die vrij komen als men een spoor traject opdoekt worden verkocht aan eurofiber.

is er een panne, dan doet met een otdr meting om de locatie vast te tellen en zal men die firma contacteren om de fout op te lossen. trajecten van meer dan 100 Km en vier partijen zijn geen uitzondering trouwens...

Wat de bezetting van de vezels betreft kan het zijn dat een volledige 36 paar volledig gebruikt word omdat elke toepassing binnen het spoornetwerk zijn eigen vezel heeft en dan ook nog eens een backup of reduntante verbinding. bijv, een ethernet verbinding bestaat ook uit vier niveaus en hebben soms ook tot acht vezels op een kabel in dienst. Naarmate de infrastructuur vernieuwd word, worden de meeste circuits op mono-vezel geplaatst om plaats te maken voor het stone netwerk om meer toepassingen te bundelen op een ip infrastructuur en de scheiding van spoorbeheerder (infrabel) en treindienst (NMBS) te bekomen. scheiding gebeurd nu met Vlans en moet volledig fysisch gescheiden worden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Proximus heeft bijna niets in Antwerpen (bevolkingsdichtheid 2572 inw./km²)
Afbeelding
Ik vond Antwerpen nochtans bij de betere horen... trouwens je moet nog geluk hebben, zo heeft de overkant van de straat hier wel glasvezel en deze kant niet :?

Feit blijft dat er nog massaaaaalllllll veel werk is om aan een deftige penetratie te komen wat dus jaren zal duren (en bij Fluvius zeker niet anders zal zijn).
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Fluvius legt wel fiber in Diksmuide, poperinge echt in de middle of nowhere als pilootproject.
Dat zie ik de duopolisten niet direct doen.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Als ze nu eens zouden verplichten dat alle partijen samen MOETEN werken, zou dat al veel sneller gaan.
En bij iedere grotere werken verplichten dat de andere maatschappijen ook hun ding te doen.
Hier hebben ze een straat verder een electriciteitskabel bijgetrokken tot aan de kabine, in ons straat.
Aan de leidingen te zien is ook glasvezel voorbereiding getroffen.
Maar Pxs zal misschien binnen een jaar of 2-3 opnieuw die straat openbreken.
Als ik zien hoe dat ze sommigen hun klinkers terug gelegd hebben. :bang:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

svermassen schreef:Als ze nu eens zouden verplichten dat alle partijen samen MOETEN werken, zou dat al veel sneller gaan.
Het zou inderaad absurd zijn als straks verschillende fibers voorbij onze deur passeren.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

DarkV schreef:
svermassen schreef:Als ze nu eens zouden verplichten dat alle partijen samen MOETEN werken, zou dat al veel sneller gaan.
Het zou inderaad absurd zijn als straks verschillende fibers voorbij onze deur passeren.
Niet persé, je wilt toch wat redundantie zoals we nu hebben met dsl vs coax?
Voor de consument wellicht niet zo cruciaal maar voor bedrijven & power users wel.
Daarmee doel ik ook niet op 10 verschillende fibers. Maar 2, why not? Meer zullen het toch niet worden ifv de kosten van zo'n aanleg.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Redundantie en concurrentie is altijd mooi... maar wil je er ook op wachten en de prijs voor betalen ?

Met telewerken is internet belangrijker geworden maar als TN hier uitvalt neem ik gewoon m'n smartphone als hotspot.

Het verhaal is natuurlijk anders voor een bedrijf... maar als die twee fibers naast elkaar liggen heb je ook kans dat je nog geen reduntantie hebt.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

https://datanews.knack.be/ict/nieuws/fl ... 14853.html

Voor zij die hoopten op goedkoper internet via de Fluvius fiber ben je eraan voor de moeite vrees ik als die twee met elkaar gaan spreken :evil:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Juist, het lijkt er op dat daardoor het einde van ons belgisch "duopolie" nog lang niet in zicht komt, want hun zogenaamde "domme" pijp wordt nu mogelijk een supersnelle "verdienpijp" :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik kan mij moeilijk inbeelden dan een speler (Telenet) die al veel geld heeft gestoken in zijn huidige infrastructuur en er nog vele en grote toekomstplannen voor heeft, de aanleg van een alternatief (parallel) glasvezelnetwerk positief zal beïnvloeden, laat staan versnellen.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

Zijn er nu echt mensen hier die denken met alle taksen belastingen loonkosten dat er ooit een speler in belgie kan komen die de prijzen spectaculair kan doen dalen ? niemand kan dat.
zelfs regering zegt A maar denkt en hoopt B. Want vergeet niet als er heel veel naar A overlopen die dan al goedkoper zou kunnen zijn BTW is minder op een laag dan op een hoog bedrag dus ook voor hen nog eens minder inkomsten.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Natuurlijk kan dat, maar dan moet eerst het duopolie doorbroken worden!!!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

vergeet het !!!! belgie is veel te duur voor de spelers.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Onze belgische baronies zijn te duur "gemaakt"...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Hier vreemde situatie, er wordt nieuwe elektriciteit aangelegd in 2 straten die elkaars verlengde zijn. Waarvan 1 straat juist toebehoort in het pilootproject voor fiber, mijn straat is jammer genoeg net niet opgenomen (ik woon zelf op 50m waar het pilootproject stopt). Zeer spijtig want het is eigenlijk 1 straat met 2 namen (verlengende van elkaar).

Dus de hele straat gaan ze openbreken voor electriciteitswerken maar ze zullen maar 50% van de straat Fiberwerken meenemen. Is het niet gewoon logischer nu de 2 straten open liggen die Fiber project gewoon door te trekken? :-D
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Neem eens contact op en stel hen die vraag...
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Misschien helpt een babbel en wat drinkgeld om de vijftig meter te overbruggen? :lol:
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Ordon schreef:Misschien helpt een babbel en wat drinkgeld om de vijftig meter te overbruggen? :lol:
De babbel al geprobeerd, drinkgeld is nog een idee :-D zal eens proberen contact te leggen met fluvius
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 15 keer

NuKeM schreef:Ik kan mij moeilijk inbeelden dan een speler (Telenet) die al veel geld heeft gestoken in zijn huidige infrastructuur en er nog vele en grote toekomstplannen voor heeft, de aanleg van een alternatief (parallel) glasvezelnetwerk positief zal beïnvloeden, laat staan versnellen.
Waarschijnlijk willen ze hetzelfde doen als KPN in Nederland heeft gedaan. Opkopen en verdere uitrol vertragen.

Overigens is KPN inmiddels weer van mening veranderd en wel weer bezig met de uitrol van glasvezel.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Iig is Telenet hier bezig met het leggen van nog meer bundels van hun glasvezel in de straat, uiteraard gepaard gaande met 100 dB lawaai en het herstellen van het wegdek op een erbarmelijke manier. Dit ondanks het feit dat er al glasvezel loopt van Telenet in de straat. Je zou denken dat ze dan minstens dezelfde sleuf gebruiken voor hun nieuwe bundels, maar nee, ze graven en boren een hele nieuwe sleuf er 5 meter naast.

En dan is er ook nog glasvezel van Orange in de straat. En dan uiteraard ook nog, zoals in elke Vlaamse straat, de onderbenutte glasvezelnetwerken waarvoor ik wel mag betalen maar het niet mag gebruiken: glasvezel van Infrabel, glasvezel van Fluvius, en glasvezel van AWV. Allemaal apart aangelegd (en onderhouden) in eigen buizen.

Zoveel glasvezel in mijn straat en ik krijg toegang tot geen enkele.

Moet je je afvragen wat dat binnen 100 jaar zal geven, alle straten vol met kabels/leidingen die niet meer gebruikt worden, begin maar te zoeken als je wil graven wat wel en niet meer gebruikt wordt. Een beetje hetzelfde effect als de ruimte volstouwen met satellieten.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

CCatalyst schreef:Je zou denken dat ze dan minstens dezelfde sleuf gebruiken voor hun nieuwe bundels, maar nee, ze graven en boren een hele nieuwe sleuf er 5 meter naast.
Redundantie... als ze er één overtrekken heb je de andere nog als ze 5m uit elkaar liggen :wink:
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Foto van Fluvius "ONT" voor de geïnteresseerde :

Afbeelding
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

Leuk :) veel plezier met de fiber binnenkort veronderstel ik :)
Al enig idee wat je gaat nemen van provider ?

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Zal misschien vreemd klinken, maar voorlopig geen van de beschikbare. De huidige aanbieders hebben allemaal een soort van RealDSL/Dommel vibe. Ik ben te afhankelijk van mijn verbinding omwille van homeworking om proefkonijn te spelen. Ook is er een vrij grote aanpassing in mijn intern netwerk nodig die ik niet onmiddellijk wil uitvoeren. Plus het hele tv gebeuren waar dat medebewoners gebruik van maken.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

Dat is zeker en vast een groot stapje gezien de aanpassingen, uiteraard zolang je nu tevreden bent en goed zit kan je nog even afwachten en misschien is horen via buren ofz wat hun bevindingen zijn :)
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

crapiecorn schreef:Zal misschien vreemd klinken, maar voorlopig geen van de beschikbare. De huidige aanbieders hebben allemaal een soort van RealDSL/Dommel vibe. Ik ben te afhankelijk van mijn verbinding omwille van homeworking om proefkonijn te spelen. Ook is er een vrij grote aanpassing in mijn intern netwerk nodig die ik niet onmiddellijk wil uitvoeren. Plus het hele tv gebeuren waar dat medebewoners gebruik van maken.
De aanbieders zijn een beetje spijtig idd, geen edpnet of andere bekende speler. De grootste is orange, maar geen tv aanbod idd. Alhoewel ik het zou proberen is nog altijd een deal orange voor internet 1000/200 Mbit mooie snelheid en telenet tv er naast ofzo maar is idd iedereen zijn eigen keuze. Hopelijk komt het in veel meer gebieden. Ont is eigenlijk gewoon een dom passief patchkastje met 2 SC connectors, last men 2 fibers per klant ?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Bij Multifiber kan je een "light" tv pakket nemen: https://www.multifiber.be/#/

Zenderoverzicht: https://www.multifiber.be/#/zenderoverzicht


54,50 voor een 500/500 lijn

Voor 5€ meer is dat een 800/800 lijn
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Wat ik vreemd vond op vakantie in Frankrijk...
Zelfs in kleine dorpjes zie je om de haverklap busjes staan en zijn ze ondergronds (fiber) aan het trekken.
Daar lijkt alles te zijn voorzien met putten, deksels en wachtbuizen.
Zelfs een klein dorpje van 500 inwoners is beter voorzien van 4G dekking, fiber, ...)

Vreemd dat het hier niet kan.
1x die kost van wachtbuizen bespaart vele graafwerken.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Vaganzza schreef:Bij Multifiber kan je een "light" tv pakket nemen: https://www.multifiber.be/#/
Ja, heb ik bekeken. Mooi aanbod op papier. Maar de vraag is, hoe lang dat deze bedrijven blijven bestaan. Ik wil niet te cynisch zijn als ISP medewerker de laatste 10 Jaar, maar heb spijtig genoeg een goed idee hoe dat die wereld werkt :-)
Laatst gewijzigd door crapiecorn op 16 jul 2020, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Bij rapid XS is een connectie in Nederland te vinden

https://drimble.nl/bedrijf/hengelo/4390 ... xs-bv.html
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ja, dat moet je zelf afwegen. Ik gaf het maar mee dat dit de enige is die wel een pakket aanbiedt :wink:
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Bang van onbeperkt internet en 500 Mbps upload? Wat een grap! :lol:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Btw de besturuder van rapid XS is ook bestuurder bij weserve. Dus ik denk dat er connecties tussen die bedrijven zitten.

EDIT 10:42

Het bedrijf achter FASTfiber is https://www.staatsbladmonitor.be/bedrij ... 0478734986
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

honda4life schreef: Vreemd dat het hier niet kan.
1x die kost van wachtbuizen bespaart vele graafwerken.
Zoals ik al meermaals aangehaald heb, veel kans dat er glasvezel door je straat loopt, mogelijks zelfs meer dan 1 netwerk, maar je mag het niet gebruiken. Zo'n netwerken zijn veelal in handen van overheden die je wel laten betalen ervoor.

Is het in Frankrijk publieke glasvezel of gaat het ook over netwerken waar de gewone Fransman enkel zal voor mogen betalen?
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

raf1 schreef:Bang van onbeperkt internet en 500 Mbps upload? Wat een grap! :lol:
Daar heb ik geen bang van, al de rest baart me zorgen :

- gebrek aan ervaring bij de bedrijven die het aanbieden
- niet bestaande of onderbemande helpdesk
- levensduur van deze bedrijven
- trips naar het werk bij uitval
- administratie
- onervaren technici


Ik zeg niet, dat dit standaard zo is bij deze bedrijven, maar ik wil het niet al eerste uittesten (wat ik in een ver verleden voor Dommel City Connect wel heb gedaan :-( )

ps : Mijn huidige verbinding is ook onbeperkt, tegen een goede snelheid en dezelfde prijs ongeveer. Heb voorlopig dus niet veel te winnen.
Laatst gewijzigd door crapiecorn op 16 jul 2020, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Het zijn één voor één gevestigde Nederlandse FTTH-bedrijven met een Belgische dochter.
België is de laatste van de Europese klas wat betreft FTTH. De knowhow zit sowieso (of wordt door Belgen vooral toegepast) in het buitenland.
Niets om je zorgen over te maken, ervaringen genoeg te vinden op https://gathering.tweakers.net
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Ik heb Tweakers ondertussen doorgenomen. Voor Multifiber lijken deze ervaringen gemixt tot negatief :

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 0#61516930

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 6#61488886

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 4#61197164

Deze zijn natuurlijk niet heel representatief. Maar de klachten over tv, dienstverlening en schommelend internet komen wel telkens terug.
zaf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 jan 2006, 17:10
Bedankt: 6 keer

Ondertussen al een paar keer gepolst bij Fluvius of ze mogelijks in mijn straat ook fiber zullen aanleggen.
Het antwoord was zeer kort 'neen'. Ook al ligt de straat hier open voor de 2e keer op een half jaar, ze gaan hun proefproject niet direct uitbreiden in Gent.

Wel zonde dat men geen gebruik maakt van andere nutswerken om hun rollout verder te zetten.
s5zone
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 okt 2016, 10:20
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Afbeelding

Aangename verrassing vandaag. Regio Pajottenland, geen nieuwbouw wijk...
Uiteraard alle persoonlijke details verborgen.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Pajottenland, is dat niet aan het einde van de beschaving :banana:
Ik lach er maar mee hoor.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”