Pagina 1 van 1

Scarlet One_telefonie

Geplaatst: 25 aug 2018, 11:58
door Alver2
Dag forumleden & specialisten
Ik ben een beginneling en heel wat ouder dan de meesten onder u daarom reken ik op enig begrip voor mijn vraag. Ik heb al vele jaren een Scarlet One abb. en dat werkte altijd zeer goed, ... tot nu. Sinds enkele dagen is de vaste lijn onbruikbaar, ik kan niet uitbellen want dan krijg ik een bezettoon en ik kan niet gebeld worden want de beller hoort me niet (getest met gsm). Ik heb de Sagem modem terug naar fabrieksinstellingen gebracht maar dat hielp niet. Internet en Proximus TV blijven goed werken. Ik heb Scarlet (via een mailtje) hierover ingelicht en moet dus afwachten.
VRAAG: Ik heb, van een kennis, een goed werkende Sagem modem gekregen. Kan ik mijn eigen Sagem modem zonder meer vervangen door het gekregen toestel?

Bedankt voor een mogelijk antwoord

Re: Scarlet One_telefonie

Geplaatst: 25 aug 2018, 12:22
door Joe de Mannen
Tenzij iemand anders me tegenspreekt: Ja

Re: Scarlet One_telefonie

Geplaatst: 25 aug 2018, 12:41
door honda4life
Ik denk dat je beter eerst eens via de webinterface kijkt of je telefoonlijn verbonden is voor je eigen gemak.
Typ in je adresbalk 192.168.1.1 en met wat zoeken geraak je hopelijk wel ergens aan de status "connected".

Modem wisselen is niks, maar dan begint het, gebruikersnamen, wachtwoorden, ... instellen.
't gebeurt niet steeds automatisch.

Re: Scarlet One_telefonie

Geplaatst: 25 aug 2018, 16:57
door seppe
honda4life schreef:Modem wisselen is niks, maar dan begint het, gebruikersnamen, wachtwoorden, ... instellen.
't gebeurt niet steeds automatisch.
Ik vermoed dat hij z'n wachtwoord enzo heeft... toen kon men die nog gewoon bekomen; Dat is in mijn geval toch zo(heb ook nog een scarlet one abbo)

Re: Scarlet One_telefonie

Geplaatst: 26 aug 2018, 05:11
door cptKangaroo
Misschien ongerelateerd maar woensdagnacht heeft onze ScarletOne enkele uren platgelegen (wel sync maar geen connectie).

Een hele tijd geleden was er een verandering van de telefooninstellingen die nu bij "line 0" staan in plaats van de oorspronkelijke "line 2", en je kan enkel nog de fysieke "poort 1" gebruiken op de router, geloof ik (en dus ook in de instellingen associëren met poort 1). Dat zou automatisch juist moeten staan, denk ik, maar er kan altijd iets fout lopen.

Re: Scarlet One_telefonie

Geplaatst: 26 aug 2018, 08:55
door philippe_d
Alver2 schreef: VRAAG: Ik heb, van een kennis, een goed werkende Sagem modem gekregen. Kan ik mijn eigen Sagem modem zonder meer vervangen door het gekregen toesel?
Net zoals Proximus, werkt Scarlet ook met gepushte settings (TR069).
Als je dus de nieuwe Sagem modem (aka Bbox) een Factory reset geeft, en dan op jouw telefoonlijn hangt, dan zouden jouw correcte settings (incl. Telephony) naar de Sagem gestuurd moeten worden.
Indien dat niet lukt (je moet wel wat geduld hebben), kan je de Scarlet Helpdesk bellen, die kunnen dat volgens mij manueel starten.

Re: Scarlet One_telefonie

Geplaatst: 26 aug 2018, 16:29
door sdecoster
't Was het moment: heb eens die obox3 die ik hier staan had naar de fabrieksinstellingen teruggezet en m'n bbox2 vervangen.
Na minder dan 15 minuten had ik terug internet/tv. Verder heb ik niets moeten doen... Heb Scarlet Trio.

Re: Scarlet One_telefonie

Geplaatst: 27 aug 2018, 14:06
door Alver2
Beste forumleden, ik heb de "gekregen" Sagem modem geïnstalleerd en na ca. 20 minuten had ik terug internet en TV. De wifi instellingen moest ik zelf aanpassen maar dat is geen probleem. De vaste lijn bleef helaas even dood als met de "oude" Sagem modem, t.t.z. ik heb wel een telefoonsignaaltoon maar dat is dan alles. Wel viel me op dat, als ik probeerde te telefoneren via de vaste lijn (bij wijze van test) de internetverbinding wegvalt (groene led DSL knippert). Na enkele minuten herstelt deze verbinding zich spontaan en brandt de groene DSL led doorlopend.

Nog andere ideeën??

Bedankt voor het meedenken!

Re: Scarlet One_telefonie

Geplaatst: 27 aug 2018, 15:15
door TanknaT
Alver2 schreef:Nog andere ideeën??

Neem contact met de Scarlet klantendienst. Zij zullen, als het probleem niet van op afstand opgelost kan worden, gratis een technieker langssturen en die zal indien nodig, gratis uw modem vervangen.

Re: Scarlet One_telefonie

Geplaatst: 27 aug 2018, 15:21
door sdecoster
Vermits Scarlet met een gewoon (analoog) telefoontoestel werkt, zou ik dat toch eerst eens proberen: gewoon een (oud) telefoontoestel aansluiten. Een simpel Belgacommodel met druktoetsen die tonen produceren (dtmf) volstaat.
Wie weet is het je huidige telefoontoestel (of ontvanger) dat defect is en zo een storing veroorzaakt in je modem elke keer als je het gebruikt.

Re: Scarlet One_telefonie

Geplaatst: 27 aug 2018, 22:44
door DIBO
Alver2 schreef: ik kan niet uitbellen want dan krijg ik een bezettoon
omdat er niks bekend is over jouw interne telefoonbekabeling, er is toch recent niets veranderd waardoor de telefoon per ongeluk rechtstreeks op de VDSL lijn is beland??
- sluit een analoog toestel aan, rechtstreeks op je VDSL2 lijn (of via de RJ11 bus op de NTP).
- je hoort nu een soort bezettoon, die na een tijdje (30 sec of zo) overgaat in een soort kiestoon.
- bel nu 1924. Je zal een computerstem horen die jouw lijn nummer uitspreekt.
Zou ook verklaren waarom DSL er uit dondert telkens je de telefoon gebruikt...

Re: Scarlet One_telefonie

Geplaatst: 28 aug 2018, 13:43
door Alver2
Bedankt voor de suggesties

@sdecoster
Als ik een ander (klassiek) telefoontoestel aansluit zoals u voorstelt krijg ik geen verandering, de lijn blijft dood.

@DIBO
Ik heb een analoog toestel aangesloten op de telefoonpoort van de NTP, ik krijg dan inderdaad mijn lijnnummer voorgelezen. Kan ik dat verder gebruiken om de diagnose van mijn vaste lijn probleem te verbeteren?

Alver2

Re: Scarlet One_telefonie

Geplaatst: 28 aug 2018, 14:16
door Fluppeke
Met het lijnnummer ben je weinig om je VoIP te debuggen.
Heb geen ervaring met die Belgacom boxen ( Fritz box hier) maar wat zeggen de logs van en de status van de VoIP? Is de modem goed verbonden met VoIP server ? Wat zijn de ( gepushte) instellingen zodat we deze kunnen vergelijken met een werkende setup

Re: Scarlet One_telefonie

Geplaatst: 28 aug 2018, 15:08
door Alver2
Dag Forumleden,

-Na de installatie van de "gekregen" Sagem modem is het log blad volkomen leeg. Ik kan de andere instellingen wel bekijken maar mijn kennis schiet hier hopeloos te kort. Mocht kunnen worden aangegeven waar ik specifiek moet naar kijken dan kan ik wel proberen iets te rapporteren.

-Omdat ik toch niets anders te doen had heb ik de Belgacom NPT doos uit haar muurkastje gehaald (het bekende grijze inbouwpotje) en de verbindingen bekeken. Die zijn door een Scarlettechnieker, vele jaren geleden, met zogen. Scotch Lock verbindingen gemaakt. Alles zag er nog intact uit maar dat is natuurlijk maar een visuele beoordeling door een leek.

Alver2

Re: Scarlet One_telefonie

Geplaatst: 28 aug 2018, 20:41
door DIBO
Alver2 schreef:... ik krijg dan inderdaad mijn lijnnummer voorgelezen. Kan ik dat verder gebruiken om de diagnose van mijn vaste lijn probleem te verbeteren?Alver2
nee, die procedure helpt op zich niets, behalve dan om uit te sluiten dat
Alver2 schreef:ik kan niet uitbellen want dan krijg ik een bezettoon
deze bezettoon toch niet dezelfde is dan wanneer je de telefoon rechtstreeks op de lijn aansluit.
Vandaar ook mijn vorige vraag
DIBO schreef:omdat er niks bekend is over jouw interne telefoonbekabeling, er is toch recent niets veranderd waardoor de telefoon per ongeluk rechtstreeks op de VDSL lijn is beland??
Het gedrag van jouw telefoon komt op eerste gezicht overeen met een direct op de lijn aangesloten telefoon, maar indien je verschillende soort bezettoon hoort of deze piste totaal niet kan wegens de telefoon 100% zeker rechtstreeks op de Sagem aangesloten is, dan kan je deze piste en de opgegeven procedure, volledig vergeten.

Re: Scarlet One_telefonie

Geplaatst: 28 aug 2018, 22:19
door philippe_d
Alver2 schreef:-Na de installatie van de "gekregen" Sagem modem is het log blad volkomen leeg. Ik kan de andere instellingen wel bekijken maar mijn kennis schiet hier hopeloos te kort. Mocht kunnen worden aangegeven waar ik specifiek moet naar kijken dan kan ik wel proberen iets te rapporteren.
Er is geen enkele reden om hier zelf trouble shooting te gaan doen.
  1. Je hebt niet de nodige kennis.
  2. het is duidelijk een Scarlet probleem (gezien je met een andere modem onmiddellijk een werkende internet + TV hebt).
Bel gewoon de Scarlet Helpdesk, zij moeten jou helpen, of een technieker sturen!
Alver2 schreef:-Omdat ik toch niets anders te doen had heb ik de Belgacom NPT doos uit haar muurkastje gehaald (het bekende grijze inbouwpotje) en de verbindingen bekeken. Die zijn door een Scarlettechnieker, vele jaren geleden, met zogen. Scotch Lock verbindingen gemaakt. Alles zag er nog intact uit maar dat is natuurlijk maar een visuele beoordeling door een leek.
Gezien jouw internet en TV perfect werken, is er geen enkel probleem met de aansluiting. Het heeft dus geen zin om aan de Proximus NPT doos te gaan prutsen ...

Re: Scarlet One_telefonie

Geplaatst: 29 aug 2018, 08:38
door Argon
Ik heb ook zelf Scarlet en heb hetzelde meegemaakt, zo lijkt het toch als ik zo uw post lees. Ik heb Scarlet gecontacteerd en die vertelden mij dat de voeding kapot zou zijn. Ik kon dit moeilijk geloven daar internet en TV wel perfect werkten.

Na het vervangen van de voeding was het probleem bij mij opgelost...
Dus bij deze, zat er ook een voeding bij de Sagem die je mag lenen van uw kennis? Anders eens proberen met voeding?

Re: Scarlet One_telefonie

Geplaatst: 30 aug 2018, 10:51
door Alver2
@Argon,

Helaas heb ik enkel de Sagem modem ter beschikking. Morgen komt een Scarlet technieker, afwachten maar.

Alver2

Re: Scarlet One_telefonie

Geplaatst: 02 sep 2018, 15:54
door Alver2
Dag forumleden, op vrijdag 31/8 is er een Proximus technieker (dat stond in het groot op zijn T-shirt) langsgekomen. Die heeft de oude Sagem modem losgekoppeld, meegenomen en vervangen door een b-box 3V+. Die was verpakt in een naamloze kartonnen doos waarop met rode viltstift Scarlet was geschreven. Na het inbrengen van het (vaste) WiFi wachtwoord werkte alles naar behoren, ook de vaste telefonie. Alleen kan ik nu de modem niet meer benaderen (probleem dat op het forum uitvoerig is behandeld maar waar geen eenvoudige oplossing voor bestaat). Ik kan dus niet mijn WiFi wachtwoord regelmatig veranderen ( algemene veiligheidsaanbeveling ), ergerlijk.

Alver2

Re: Scarlet One_telefonie

Geplaatst: 02 sep 2018, 16:33
door oliviermaes
Http://192.168.1.1, wachtwoord staat op sticker achterzijde BBOX 3V+.
Werkt hier alleszins perfect.

Re: Scarlet One_telefonie

Geplaatst: 02 sep 2018, 16:55
door Alver2
Dag forumleden, onderaan staat geen sticker. Ik heb hem echter gevonden tussen de onderzijde van het lichaam en de voet van de modem. Alleen staat de zwarte voet lelijk in de weg zodat de sticker niet leesbaar is. Heeft iemand de voet al eens verwijderd (zonder de modem te beschadigen)?

Alver2

Re: Scarlet One_telefonie

Geplaatst: 02 sep 2018, 17:01
door TanknaT
Je moet de modem een kwartslag draaien en dan komt hij los van de voet.
Op deze https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... twerk.html link staat wat info hoe de wifi instellingen van de bbox3 in te stellen. Het is wel voor Proximus, maar veel van de info is dezelfde

Re: Scarlet One_telefonie

Geplaatst: 04 sep 2018, 16:36
door Alver2
Dag Forumleden, ik heb, zoals aangegeven, de voet eraf gedraaid en daar staat inderdaad het noodzakelijke wachtwoord. Dit laat inderdaad toe een en ander aan te passen naar wens wat betreft WiFi. Toch enkele vraagjes:
- waarom was de Proximus_Scarlet technieker zo vastberaden om het meegeleverde wachtwoord te gebruiken? Voor ik goed en wel doorhad wat er gebeurde was er al een sticker bovenop het toestel gekleefd met dit wachtwoord. Bovendien heeft hij spontaan en onmiddellijk de nodige aanpassingen gedaan in mijn laptop en smartelijke foon.
- de interface van de nieuwe Sagem modem is kaler dan de oude wat betreft de mogelijke aanpassingen (eerste indruk).

Ik bedank alle forumleden voor hun commentaren en hulp

Alver2

Re: Scarlet One_telefonie

Geplaatst: 04 sep 2018, 18:41
door TanknaT
Alver2 schreef: - waarom was de Proximus_Scarlet technieker zo vastberaden om het meegeleverde wachtwoord te gebruiken?
Alver2
Als ik ernaar moet raden, dan denk ik dat als uw modem door een of andere oorzaak terugezet wordt naar fabrieksinstellingen (waarbij de door u ingestelde gegevens verloren gaan), de modem alleen bereikbaar is met het oorspronkelijke wachtwoord en u dus niet meer op internet kunt. U gaat dan de helpdesk bellen hiervoor en zij moeten dan een technieker sturen om dit na te kijken en op te lossen. Dure zaak voor hen en dus zou het mij niet verbazen dat dit door de opdrachtgever verplicht wordt.
Best kun je een foto maken (of gewoon overschrijven) wat er op de sticker van de modem staat voor toekomstig gebruik. Het zou zelf mogelijk zijn dat deze informatie ook op de kartonnen doos van de modem staat.
Alver2 schreef:
- de interface van de nieuwe Sagem modem is kaler dan de oude wat betreft de mogelijke aanpassingen (eerste indruk).
Alver2
En dat vind ik ook,