Kom niet klagen als er binnen twee jaar een camera voor je deur staat

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

DarkV schreef:Heb je dan plots je spullen terug, is je ruit niet meer ingeslagen, … ?

In het beste geval heeft men de dader... maar je hebt toch maar de ellende gehad.
Het is nog zoveel vervelender als je totaal niet weet over wie het gaat of weet wat er precies allemaal gebeurd is.

Camera biedt voordelen als: je kan zien of het een bekende is of een totale onbekende, 1 persoon of meerdere, je ziet wat ze gedaan hebben (evt ook zaken die je niet meteen onder het misdrijf gelinkt had), je ziet in welke toestand de pleger is (dronken, drugs), je kan een nummerplaat zien (bv schade aan voertuig en het gebruikelijke vluchtmisdrijf dat de meesten dan plegen), etc.

Ik kan persoonlijk getuigen dat wij al 2 van de zaken hierboven nuttig hebben kunnen gebruiken. Nee, camera's voorkomen het misdrijf niet, hun meerwaarde zit hem in de schat van informatie die ze bezorgen achteraf, die naar identificatie toe gebruikt kan worden en indien niet, minstens naar het voorkomen van gelijkaardige misdrijven in de toekomst.

Dit lijkt me echt zoiets te zijn als "je zal wel anders praten als het jezelf of iemand uit je gezin overkomt".
Lukada
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 mei 2019, 11:23
Bedankt: 1 keer

Correct gepositioneerde camera’s van goede kwaliteit helpen zeer zeker op private eigendommen.

Zelfs als de dader dan niet te pakken is weet je wel de modus operandi...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Niemand ontkent dat camerabeelden nuttig kunnen zijn MAAR het is nog altijd nuttiger dat de beelden niet nodig zijn omdat er genoeg geld in preventie en goed werkende diensten wordt gestoken. De camera's bieden gewoon vaak een excuus om minder live te surveilleren en dus een vals gevoel van veiligheid. Uiteindelijk blijft het een dom bakske.

Een mooi voorbeeld is de dader in NZ die de camera zelf gebruikte om zijn daden te tonen en mensen live te laten mee volgen in zijn waanzin. Zo bang was die dus van camera's.Hetzelfde met "de man met het hoedje" na de aanslagen in Zaventem. Een simpel hoedje volstond om gewoon te voet door Brussel te lopen langs -tig camera's. Bij de moord in het centraal station was men overtuigd dat het om kleurlingen ging na de beelden, het bleken erg bleke Polen te zijn :roll: Camera's registreren (slecht), ze doen gewoon niets.

Een kennis kwam thuis na vakantie en een kind had tegen zijn wagen gereden met een fietsje. De vader had aangebeld en zijn deurbel had een foto gemaakt. Niemand kende de persoon en de politie kon er ook niets mee. Hij heeft wel een souvenir om op de schouw te zetten :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Camerabeelden zijn om daders te pakken, maar het kwaad is dan al achter de rug. Je autoruit wordt er niet mee gemaakt, je spullen heb je niet terug en er wordt (helaas) ook niemand terug levend van. Dus is het inderdaad een vals gevoel van veiligheid. En daarbij nog een "veiligheid" die serieus misbruikt kan worden, is het niet nu dan is het misschien in de toekomst met extremere machthebbers.
Gaat de vergelijking met wapens op, tot op zekere hoogte wel.
Daarom ben ik tegen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Discussie begint in cirkeltjes te draaien.

Iedereen lijkt het er over eens dat de camera geen misdrijven voorkomt maar dat de beelden wel meerwaarde bieden.

Inzake de opportuniteit denk ik dat het vrij eenvoudig is, als de mensen het gevoel hebben (en dat is per definitie erg subjectief) dat de overheid faalt in het voorkomen en/of het vervolgen van misdrijven, gaan ze camera's hangen. Het is immers een van de erg weinige middelen die de gewone burger legaal kan inzetten om zich te verdedigen. En ja het blijft een vorm van verdediging, ook al voorkomen ze geen misdrijf.

Dat het budget van justitie ontoereikend is kan zijn. Maar een ding: in dit land waar de belastingsdruk reeds het hoogst is ga je geen extra geld meer bij de mensen moeten halen. Het zal dus moeten komen van besparingen in andere departementen, politieke keuzes.

Het is interessant dat de overheid, grondwettelijk gezien, nog steeds het monopolie bezit op politie, maar dat ze tegelijk de voorbije jaren alsmaar meer heeft moeten toegeven dat ze die taak niet goed meer kan waarnemen met laksere wetten inzake private bewaking tot gevolg. G4S en Securitas voeren nu al routineus taken uit die 10 jaar geleden nog door politie werden uitgevoerd. Dat monopolie wordt dus steeds sterker uitgekleed, uiteindelijk zal het wellicht verdwijnen als het verder gaat zoals nu.

Binnenkort zijn er verkiezingen. Er is alvast 1 partij die zwaar inzet op veiligheid.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 08 mei 2019, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

CCatalyst schreef:Het is immers een van de erg weinige middelen die de gewone burger legaal kan inzetten om zich te verdedigen. En ja het blijft een vorm van verdediging, ook al voorkomen ze geen misdrijf.
Ik dacht dat het hier ging over state-operated camera's.
Op privé eigendom heb ik er geen probleem mee.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:politieke keuzes
Het gaat idd om politieke keuzes.
De politiek kiest ervoor om politie en justitie uit te kleden.
Speurders op witwassen, fraude, ... en wegpolitie brengen een veelvoud van hun loon of operationele kost op. Maar de politiek (alle kleuren en partijen overigens) wil de case niet zien. Iedereen kent wel een plek of zone waar zowat de helft (of meer) van de weggebruikers zware overtredingen begaat. Zet daar een tijdje een flik en het komt zowel de verkeersveiligheid als de inkomsten ten goede.
Suggesties: alle volle lijnen aan op- en afritten in Brussel en de Brusselse ring
Binnenkort zijn er verkiezingen. Er is alvast 1 partij die zwaar inzet op veiligheid.
Het zijn er al minstens 2: Vlaams Belang en NVA.
Vlaams Belang respecteert zelf de wet niet door allerlei filmpjes van geweldplegingen te delen zonder goedkeuring van de politie of van de mensen die op de beelden te zien zijn.
NVA leverde de minister van Binnenlandse Zaken, die droomde van dansende moslims, allerlei nepmaatregelen heeft genomen na de aanslagen in Brussel en ons verplicht om vingerafdrukken op ons eID op te slaan, hoewel ook dat een nepmaatregel is.
Ik denk dus niet dat het heil van die 2 partijen gaat komen.
Van de anderen alvast ook niet, heeft het verleden bewezen.

Minister van Binnenlandse zaken: CDV, NVA, CDH, VLD, SP, ...
Minister van Justitie: CDV, (O)VLD, PS, ...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het gaat inderdaad om een (subjectief) gevoel van onveiligheid. Het goedkoopste hiertegen is een subjectief gevoel van veiligheid plaatsen (camera's). We hebben dat gezien na de aanslagen met de inzetting van militairen. Dat gebeurde massaal in Antwerpen en Brussel en amper in Gent, in Gent was het echter niet onveiliger of gevaarlijker dan elders.

Het gaat inderdaad, zoals steeds, om keuzes waaraan je beschikbaar budget spendeert. Je kan kiezen voor subjectieve gevoelen en oplossingen of voor structurele ingrepen die het probleem in de kern aanpakken (politie/gerecht). Keuze 2 kost meer en het resultaat is trager te zien dus kiezen politici voor keuze 1.

Er moet ook een verschil gemaakt worden tussen lippendienst bewijzen aan bepaalde thema's en er ook effectief wat aan proberen doen. NVA had Jan Jambon op de post en buiten een nieuwe aanslag op de privacy is er niet veel gebeurd. Politie klaagt steen en been over gebrek aan middelen en besparingen. De militairen die maandenlang hun gezin hebben moeten verwaarlozen voor een slecht theater dat eigenlijk niet tot hun taken behoort, hetzelfde. Antwerpen kocht pantserwagens die de weg niet op mogen. Geens (CD&V) kreeg hervorming justitie niet volledig rond door val van de regering nadat een compleet onbekwame twitteraddict onderdak bood aan mensenhandelaars in zijn kabinet. De vraag lijkt me pertinenter of deze mensen ons veiligheid gaan bieden of dat we eerder tegen hen bescherming nodig hebben :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik ben benieuwd of de gefilmde bommelder uit de regio Westerlo/Diest/Aarschot ook 'gepakt' gaat worden dankzij de camera...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

http://www.standaard.be/cnt/dmf20190508_04384934
Vriendinnen Julie Van Espen vragen Bart De Wever in open brief om meer camera’s langs fietsroutes
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Emotie is zelden een goede raadgever.
Met oneindig veel meer camera's was hun vriendin wss ook nog vermoord geweest.
- er is altijd wel een hoekje of kantje te vinden zonder dekking (kijk maar naar Basic Instinct :-) )
- zelfs met camera's kan je moorden
- zelfs met opgenomen beelden, kan je niet altijd de dader identificeren (herinner u de kluisdiefstal in Antwerpen, waarbij iemand met een petje alle camera's kon misleiden - dit gaat niet over de heel recente riool-kluizendiefstal)

Een performante politie & justitie zorgt dat bovenstaande niet nodig is, omdat het systeem goed werkt.
De (zogezegde) grote verdedigers van de rechtstaat ondergraven diezelfde door de rechtbanken niet de volle middelen te geven.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ze hebben nu al het grootste cameranetwerk staat in het artikel... en het heeft niet geholpen. De oplossing zou meer camera's zijn. Dat lijkt sterk op een populaire reactie in de VS op shootings,... meer wapens :roll:

Een mooi voorbeeld van wat ik in een vorige post zei: ipv structurele oplossingen ten gronde gaat men voor snelle geruststellers... die niet werken. Het doel lijkt me daders vermijden en sneller berechten en behandelen ipv ze zo snel mogelijk opsporen nadat ze toegeslagen hebben.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
maxpower
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 apr 2013, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

hier in glabbeek waren er een tijd terug verdachte personen snachts verdacht aant doen

mensen hebben ze gezien , er is beeldmateriaal , ze waren te voet of met de fiets en spraken geen nederlands , onze burgemeester liet weten dat hij de politie had verwittigd

:cop: (dorp van een scheet groot , half belgië werkt ondertussen bij de politie , meer middelen en gadgets dan verstand) resultaat = gevlucht in velden of zoiets

hierbij primeur ! BINNEKORT SECURITY CAMS IN ALLE VELDEN , BOSSEN EN WEIDEN ! garantie geen inbraken meer !
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Het is duidelijk dat hier veel tegenstanders van camera's zitten. In Oudenaarde is er een persoon die sinds kort ook heel erg tegen camera's is.
Want zijn privacy etc...
Maar er is ook een bakker die dank zij camerabeelden de reputatie en het voortbestaan van zijn zaak heeft kunnen redden.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190510_04390490
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Opnieuw: voor de privacy is een fundamenteel verschil tussen enerzijds domme bewakingscamera's waar een persoon na een incident de beelden bekijkt en ANPR-camera's of camera's met automatische gezichtsherkenning anderzijds die systematisch bewegingen van mensen en voertuigen volgen. Privacyactivisten zijn vooral bezorgd om die laatste en erkennen dat de eerste wel degelijk nuttig en noodzakelijk kunnen zijn.

Privacy is een glijdende schaal. Inbreuken kunnen als ze proportioneel zijn aan het doel.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Dus domme camera's zijn OK en slimme niet?
Dat is in een notedop het probleem met dit land. De afschuw voor technologische vernieuwing terwijl ons dat zoveel vooruit zou kunnen helpen.

Heeft iemand de recente Nederlandse reportagereeks gezien "Strijd tegen de file"? Daarin werd getoond hoe slimme technologie en vooral veel data ingezet wordt om met verkeersgeleiding het verkeersinfarct tegen te gaan. Er worden technologieën gebruikt die hier totaal onbespreekbaar zijn om "privacyredenen".
Het voorbeeld was een avond met 3 grote gelijktijdige evenmenten te zuiden van Amsterdam. Met nummerplaatherkenning, boekingsgegevens (ticketverkopers), dynamische signalistatie etc. plande en begeleidde men verkeersstromen, parkeerfaciliteiten, politie en hulpdiensten.
En men wil er nog veel verder gaan met individuele sturing waarbij een concertganger van bij zijn vertrek thuis gevolgd wordt en onderweg intructies krijg hoe hij kan/moet rijden en waar er een parkeerplaats voor hem is.
Een Belg/Vlaming voelt zich vooral ongemakkelijk bij het feit dat men hem volgt en hem zegt waar hij moet parkeren. Liever uren aanschuiven en rondjes rijden voor een parkeerplaats om dan uiteindelijk illegaal in een berm te parkeren.

Ik ken voorbeelden in Duitsland en UK waar dit ook planmatig aangepakt wordt, ondersteund door verregaande technlogie en vooral DATA!
De vergelijking met België: evenementen op de Heizel. Stel dat er een overheid zou zijn (de federale ? de Brusselse ? de Vlaamse ? allemaal samen LOL ?) die tijdig zou doorhebben dat er een congestieprobleem aankomt, hou kan men dit aanpakken ? Met de manuele parkeerborden met kleurencodes ? Met de ANPR camera's waar niemand toegang tot heeft ? Met de Brusselse politieagenten die zelf het verkeer op een kruispunt niet geregeld krijgen ? Neen we beschikken niet over de knowhow noch de technologie die ook maar vergelijkbaar is.

Dit forum dat thematisch gezien toch wel wat techneuten zou moeten aantrekken lijkt op verschillende thema's kritisch en conservatief. Met kritisch is niets mis, maar hier worden ook dingen onderuitgehaald die alleen maar positief kunnen zijn.

En de vergelijking met totalitaire regimes die camera's en data misbruiken werkt goed als schrikbeeld. Maar die regimes gebruiken ook politie, leger, ambtenarij etc. Zullen we die dan ook alvast afschaffen ?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

In privacy-issues zou ik NL en DE toch niet als het voorbeeld gebruiken van laissez-faire :).

Het is in DE dat Facebook slaag krijgt in de rechtbank.
Het is in NL dat de fiscus data van de ANPR wilde gebruiken om fraude met privé/werkgebruik van leasewagens vast te stellen. Een prima voorbeeld van hoe het niet hoort. En evenzeer een prima voorbeeld van "eens de data er is, gaat de overheid voor vanalles gebruiken".
Ik vind het apart dat je dat conservatief noemt, het is eerder "veilig".

Ik heb niets tegen ANPR, integendeel.
Verlos de verkeerspolitie van taken die automatisch kunnen (flitsen, trajectcontrole, ...), zodat ze zich met de echte zaken bezig kunnen houden.
Maar je hoeft geen genie te zijn om in te zien dat alle andere onderdelen van de overheid die data ook wel willen gebruiken, en dan zwijgen we maar over hoe graag hackers die data wel zouden willen gebruiken. De overheid en IT zijn niet zo'n goede vrienden.
De NVA zou maar al te graag alle linkse rakkers willen tracken die in Zeebrugge activiteiten op poten zet(t)en. Voor de NVA zijn al die linkse rakkers eigenlijk criminelen, vandaar het voorstel tot huiszoekingsbevel zonder juridische controle. Zie je welk een schat aan informatie de ANPR database zou aanleveren?
Morgen krijgen we een aartsconservatieve regering, zoals nu in Polen, Italië of Brazilië, wat leveren al die camera's aan informatie op?
Voor de calimero's wakker worden en/of de (extreem) linkerzijde zich wentelt in zelfbeklag: wat zou een regime à la Maduro doen met ANPR gegevens en overal camera's?

Dus conceptueel vind ik die ANPR's prima, maar er is nergens ook maar enige garantie over een beperkend gebruik van die data.
Idem alle andere camera's die elke gemeente nu aan het uitrollen is. Wie mag die data bekijken? Hoe lang wordt die bijgehouden? Met welk doel mogen de beelden gebruikt worden?
Er zijn net nog 2 flikken in Charleroi opgepakt omdat ze autozwendel mogelijk maakten
Herinner je u het rapport van de aanwervingen bij de politie? Criminelen raken kinderlijk gemakkelijk bij de politie binnen, maar het is wel de politie die de beelden gaat bekijken.
En dan ben ik conservatief :)?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Je haalt allemaal dingen aan die kunnen mislopen en hoe camera's en de data eruit kunnen misbruikt worden. Als je echt vreest dat we een aarstconservatieve (of andere extremistische) regering krijgen die dat gaat misbruiken, dan moet er op politiek vlak iets gebeuren hé. Het zijn niet die camera's die daarvoor gaan zorgen. En ook al zijn die camera's er niet, en die regering wil er, dan zullen die er snel zijn.
Intussen blijven wij nu wel verstoken van alle voordelen van die camera's, just in case.

En het scenario over Zeebrugge snap ik ook niet helemaal.
Jij insinueert dat de NVA de activisten en Zeebrugge wil tracken en dus vervolgen ? Uiteraard mogen die NVA'ers zelf die data niet gebruiken (of doen ze dat toch?) Daarvoor zijn toelatingen/opdrachten van jusitie nodig (of zijn die ook al geïnfiltreerd door NVA?). En dan moeten er nog strafbare feiten zijn, want over en weer naar Zeebrugge rijden is niet strafbaar.
Je schetst hier een zeer extreem scenario en stel dat al die hypothese bewaarheid zouden worden, dan is het land er zo slecht aan toe dat wel of geen camera's geen verschil gaan maken.

En dat er corrupte flikken zijn, dat verbaasd me niet. Dat is altijd al zo geweest en ik zie geen aanleiding waarom dat zou veranderen. Weerom, wat hebben die camera's daar mee te maken?

Op politiek vlak denk ik net dat camera's ook een positieve invloed kunnen hebben. De zwarte scenario's die je aanhaalt van een totalitair regime komen er als criminelen en fraudeurs aan de macht komen. Sommigen zullen zeggen dat dat nu al het geval is. Ik ga niet tegenspreken dat de criminele wereld ook bij ons al voor een stuk geïnfiltreerd is in de politiek maar als je vergelijkt met landen andere landen dan zijn we hier nog goed af. De strijd tegen criminaliteit moet dus sterk opgevoerd worden en camera's kunnen daar een deel van zijn. Want hoe controversieel het ook lijkt: het bestaan van data maakt meer openheid en minder ruimte voor criminaliteit.
De sociale en fiscale fraude in de transportsector zou aan de hand van ANPRgegevens zeer eenvoudig te detecteren, te vervolgen en uit te roeien zijn. Er zijn zeer grote spelers zeer blij dat deze gegevens niet gebruikt (mogen) worden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

R2D2 schreef:Je haalt allemaal dingen aan die kunnen mislopen en hoe camera's en de data eruit kunnen misbruikt worden.
Al wat kan mislopen zal dat vroeg of laat ook doen... ik denk dat je een beetje idealistisch bent in dit alles.
R2D2 schreef:En ook al zijn die camera's er niet, en die regering wil er, dan zullen die er snel zijn.
Maar dan is er geen historische data... nu kan men gaan terugkijken wat je in het verleden allemaal hebt gedaan of met wie je contact het gehad.

Of nee, dat kan niet want men wist steeds netjes de data... althans dat geloven we ?
R2D2 schreef:Intussen blijven wij nu wel verstoken van alle voordelen van die camera's, just in case.
Ik heb geen probleem met mijn parkeerkaartje in de slagboom te stoppen bij het buitenrijden... daarvoor hoeft men heus mijn nummerplaat niet te scannen en op te slaan.

Of nee, dat kan niet want men wist steeds netjes de data... alhoewel men reeds spreekt van het koppelen van je bankkaart aan je nummerplaat zodat je de volgende keer zelfs niet meer moet betalen (handig toch, maar ondertussen blijft je nummerplaat en je bankkaart wel oneindig in het systeem).

Maar het volgende is een camera aan de kassa in je supermarkt... via gezichtsherkenning krijg je meteen de rekening en moet je je bankkaart zelfs niet meer bovenhalen. Het is allemaal leuk en handig... net zoals Facebook dat is in zekere zin maar je bekoopt het wel met je privacy al hecht je daar duidelijk nul komma nul waarde aan in naam van "de voordelen" :bang:
R2D2 schreef:De sociale en fiscale fraude in de transportsector zou aan de hand van ANPRgegevens zeer eenvoudig te detecteren, te vervolgen en uit te roeien zijn.
Daar heeft men heus geen camera's voor nodig...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

@Zeebrugge
Niet enkel de NVA, maar heel veel Europese nationalistische partijen criminaliseren hulp aan vluchtelingen.
Het is dan een natte droom dat je mbv big data (ANPR wetwerk, WiFi sniffers, ...) mensen die aan bovenstaande definitie voldoen, kan identificeren.
Het heeft dus niet enkel met Zeebrugge te maken, maar gewoon met overheidssurveillance.
Vroeger had je ook corrupte flikken, maar ze hadden niet zoveel data voor handen om mee te spelen.

De camera's zullen een extremistische regering niet tegenhouden, maar een extremistische regering zal de data (uit het verleden) alvast ook gebruiken voor hun agenda. Kijk naar wat Trump deed met de data van de Dreamers en wat hij doet met de volkstelling.

Beeld u in dat Trump, Franco, Rode Khmer, Maduro, Stalin, Duterte, Erdogan, ... over ANPR en andere data zou beschikken. Hun acties zouden nog dodelijker/doeltreffender zijn.

Het heeft opnieuw niets met links of rechts te maken, wel met de mate van "zotheid".
Het is niet omdat Maduro of Stalin "links" zijn, dat ze niet totalitair en/of zot zouden zijn.

Voor de strijd tegen fiscale en sociale fraude heb je heus geen netwerk nodig. Geef de bevoegde ambtenaren terug wat ruimte en tijd én vervolg de overtreders. Nu gebeurt geen van beide.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat de bezoekers hier tegen technologische vernieuwing zouden zijn is complete onzin. Het is het hoofdonderwerp van dit forum.

Mensen die iets beter begrijpen zijn ook beter geplaatst om de nadelen en gevaren van iets in te schatten en DAAROM is er hier kritiek op de steeds toenemende cameramogelijkheden.

Dat die mogelijkheden voordelen bieden betwist niemand hier, wel dat naast deze voordelen ook ernstige nadelen zitten en dat men dus best goed nadenkt VOOR men achteloos toepassingen lanceert. Vaak zijn de privacyinbreuken niet nodig en dus niet proportioneel met de voordelen.

De criticasters handelen dus eerder uit een voorzichtigheidsprincipe en dat lijkt me gezonder dan roekeloosheid of naïef geloven dat men beschikbare mogelijkheden niet zou gebruiken. Bij elke toepassing is het omgekeerde al gebleken.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

heist_175 schreef:over ANPR en andere data zou beschikken. Hun acties zouden nog dodelijker/doeltreffender zijn.
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/op ... ~aa9a1e10/

Er is in mijn ogen een groot verschil tussen een individuele camera bij een bakker die zijn zaak wil beschermen of een heel netwerk in een stad die u stappen volgt van hot naar her, ze slaan het god weet hoe lang op en er komt geen mens meer aan te pas want de computers herkennen u ook. Het "ik doe niks mis dus heb niks te verbergen" gaat ook niet op, zelfs als ge niks te verbergen hebt moet ge zo iets niet willen lijkt mij.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

"ik doe niks mis dus heb niks te verbergen"
Kan heel snel veranderen. Neem de situatie van de Amerikaanse militairen (onze vertegenwoordigers draaien natuurlijk niet zo met de wind :roll: ). Obama geeft groen licht en alle homo/trans mogen uit de kast komen. Diversiteit! Geen probleem meer, alles rozegeur en regenboogkleurtjes. Enkele jaren later, nieuwe president... presto, niet meer welkom.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

tien schreef:Obama geeft groen licht en alle homo/trans mogen uit de kast komen. Diversiteit! Geen probleem meer, alles rozegeur en regenboogkleurtjes. Enkele jaren later, nieuwe president... presto, niet meer welkom.
Denk dat je wel betere analogieen (zonnepanelen ofzo) kon vinden dan dat. Enkel T is weer half verbannen (LGB helemaal niet), en dat is omwille van de grote medische kosten die T veroorzaakt. De staat draagt de health care van militairen en veteranen, wat betekent dat de belastingbetaler voor alles zou mogen opdraaien. De ban geldt dan ook niet voor hen die zich puur identificeren als T maar niet de fysische aspecten ervan ondergaan (ie, die in dienst treden en blijven volgens het geslacht van geboorte).
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Gelukig ook niet voor diegenen die al met operaties bezig zijn.
Had het eigenlijk kunnen weten dat halve info geven afgestrafd zou worden :oops:
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Alle, in Kortrijk ben je vanaf nu extra "veilig": https://www.hln.be/in-de-buurt/kortrijk ... ~af252dfc/
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Big Brother is automatically recognizing your face:

Oftewel, voor elke misdaad die hier mee "opgelost" wordt, verkrijgt een procedurepleiter de vrijspraak in de rechtbank wegens illegale opsporingsmethode.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Joe de Mannen schreef:Ik ben benieuwd of de gefilmde bommelder uit de regio Westerlo/Diest/Aarschot ook 'gepakt' gaat worden dankzij de camera...

J.
zouden ze'm al hebben ? :roll:
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

heist_175 schreef:De camera's zullen een extremistische regering niet tegenhouden, maar een extremistische regering zal de data (uit het verleden) alvast ook gebruiken voor hun agenda.
En morgen heeft het VB toegang tot deze (historische) data.
Als je op een GayPride aanwezig was, heb je geen recht meer op sociale zekerheid, wegens "afwijkend gedrag".

Dus nee, liever geen net van camera's die mijn bewegingen 10 jaar (of meer) na datum de dan machthebbers toelaat mijn levenswandel te ontrafelen om zo dissidente stemmen te nekken.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Joe de Mannen schreef:
Joe de Mannen schreef:Ik ben benieuwd of de gefilmde bommelder uit de regio Westerlo/Diest/Aarschot ook 'gepakt' gaat worden dankzij de camera...

J.
zouden ze'm al hebben ? :roll:
Precies toch niet zo'n goed idee, die camera's:

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/po ... ~abe0bf7e/

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

En de politiestaat gaat gewoon verder:
Vanaf 1 juli mag de politie vijf extra overtredingen registreren met de ANPR-camera’s. Glimlach, want de politie ziet u - op 875 plaatsen langs Vlaamse wegen, 24 uur per dag.
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/de ... g~a9f5d29e
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Onder het motto dat het allemaal onschuldig is krijg je plots dit...
Betogers in Hongkong vrezen dat technologie zich tegen hen keert
De betogers in Hongkong dossen zich met zwem­brillen en chirurgische maskers uit, niet tegen de waterkanonnen en het traangas, maar tegen de camera’s.

Bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20190825_04574622
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

En je zal dan maar een false positive zijn...
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

False positive of niet... mensen worden hier gewoon opgepakt ondanks hun democratisch "recht" om te betogen !
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

DarkV schreef:...
De betogers in Hongkong dossen zich met zwem­brillen en chirurgische maskers uit, niet tegen de waterkanonnen en het traangas, maar tegen de camera’s.

Bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20190825_04574622
In den Belziek is het bij wet verboden om je gezicht te bedekken. Rarara hoe zou dat nu komen?

In de aanbesteding van de ANPR pakezel palen stond trouwens dat gezichtsherkenning een optie moest zijn. Het is dus niet uit te sluiten dat ze het al tegen ons gebruiken. Op festivals en grote pleinen zoals op de Gentse Feesten zouden ze al één individu uit de groep kunnen halen met AI en die tracken.

Er zijn zelfs Belgische bedrijven die daar software voor maken.

Je kan natuurlijk ook zoiets doen, maar dan val je niet op voor de AI maar wel voor smurfen in het straatbeeld:
https://i0.wp.com/www.ewdn.com/wp-conte ... b75063.jpg
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

ub4b schreef:Je kan natuurlijk ook zoiets doen, maar dan val je niet op voor de AI maar wel voor smurfen in het straatbeeld:
https://i0.wp.com/www.ewdn.com/wp-conte ... b75063.jpg
Heb je een verwijzing naar de bron waarin bovenstaand beeld gebruikt wordt? Lijkt mij interessant leesvoer...
Computer(k)nul
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Google op anti face recognition

bvb:

https://www.ewdn.com/2017/07/24/top-yan ... techology/
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

ub4b schreef:Google op anti face recognition
Is gewoon een kwestie van tijd voor de algoritmes daarop aangepast worden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ub4b schreef: In den Belziek is het bij wet verboden om je gezicht te bedekken. Rarara hoe zou dat nu komen?
"(de boerka) is een aantasting van (de) waardigheid, het is een wandelende gevangenis" staat in een van de wetsvoorstellen ingediend door cdH, MR en VB.

Het staat al sinds 2011 in het wetboek dus het pre-dateert iig de ANPR-camera's.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Toen ik IT studeerde had ik nooit vermoed dat ze het tegen ons gingen gebruiken. Kijk nu wat er in China & Hong Kong gebeurt. Het is een proeftuin.
Andere overheden zullen het overnemen. Er is in silicon valley ook veel protest tegen grote spelers die AI ontwikkelen voor oorlogstuig.

Overal tracking, AI, .... het wordt nog onze ondergang. Wat ooit fictie lijkt (skynet) komt steeds dichterbij. Wie een mening heeft tegen het systeem (zoals ik) wordt dan vroeg of laat de target van dit systeem. Onderdruk de waarheidszoekers.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”