Wie heeft al contactloos betaald?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Hakki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 12 dec 2011, 15:33
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 22 keer

Unicorn1 schreef:Kan je met payconiq nimmer contactloos betalen?
(Via smartphone betalen bij den bakker).
Via QR alvast wel. Voor de rest weet ik niet, nooit gebruikt na 1x test. (Die QR functie werkt via elke bank app)
Mijn opmerking over KBC ging via de NFC mogelijkheden op android smartphones.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

Hakki schreef:
Unicorn1 schreef:Kan je met payconiq nimmer contactloos betalen?
(Via smartphone betalen bij den bakker).
Via QR alvast wel. Voor de rest weet ik niet, nooit gebruikt na 1x test. (Die QR functie werkt via elke bank app)
Mijn opmerking over KBC ging via de NFC mogelijkheden op android smartphones.
Ik bedoel dus de smartphone bv 2cm vd terminal houden (geene qr code gedoe), ervoor ging dat allemaal redelijk goed en nu helemaal niets meer, ik zie ook geen nfc logo meer in de rechterhoek.
Ik ben zowel bij axa als bpost. Beiden geactiveerd enzo maar nikske, blijkbaar kan ik niet meer via de s21 betalen. Jammer toch.

En dienen google pay zal denk ik bij mij niet werken omdat dacht ik bpost en axa niet ondersteund worden.

Ik vraag me af: stel je wat geld kan zetten op google pay, lukt dat dan wel om terug contactloos met de smartphone te betalen?
Hakki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 12 dec 2011, 15:33
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 22 keer

Unicorn1 schreef: Ik vraag me af: stel je wat geld kan zetten op google pay, lukt dat dan wel om terug contactloos met de smartphone te betalen?
Enkel als de handelaar maestro ondersteuning heeft, niet enkel bij bancontact contactloos.
En je moet sowieso een kaart kunnen koppelen.

Volgens mij kan payconiq zelf niet meer via NFC en gaat dit nu dus ook verdwijnen bij KBC.
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Bancontact heeft NFC het er uitgehaald daar er maar heel weinig werd gebruikt. Vind dat ook jammer maar gaat toch een stuk sneller met de kaart
Via gsm tegen bancontact toestel houden dan pincode en terug tegen bancontact toestel en betaald.
Met bancontact kaart tegen toestel en code en betaald.
Wat is snel denk laatste wel
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

Ik ben nogal vergeetachtig, kaart vergeet ik wel eens, smartphone nooit en cash heb ik zelden.
Dus leuk zeg, er is geen mogelijkheid meer nu om via de smartphone te betalen.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Account nemen bij een bedrijf die google/samsung pay ondersteunt
Hakki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 12 dec 2011, 15:33
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 22 keer

Je leest het niet goed.
Google pay is geen volwaardig alternatief want de handelaar moet maestro ondersteunen.
Samsung pay bestaat niet in België, maar lijkt me ook dat het niet moet bancontact zal werken als het ooit komt.

Bij de kleine handelaar kan de terminal van enkel overweg met bancontact (tis te zeggen, ze accepteren enkel dit)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Hakki schreef: Bij de kleine handelaar kan de terminal van enkel overweg met bancontact (tis te zeggen, ze accepteren enkel dit)
Triest. Maw: Europeanen niet welkom als klant? Laat staan mensen van buiten de EU.

Lijkt me een businessmodel dat slechts in de kleinste van de kleine dorpjes nog te verantwoorden is.

Ikzelf woon in een stad en zoiets vind je hier gelukkig bijna niet, enkel bij een paar bakkerijen buiten het centrum ben ik dit tegengekomen.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik denk dat 'op den buiten' dit nog vrij normaal is. Ook hier bij een paar lokale handelaars is het bancontact only.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Hakki schreef:
Bij de kleine handelaar kan de terminal van enkel overweg met bancontact (tis te zeggen, ze accepteren enkel dit)
Daar kies je als handelaar zelf voor. Net zoals jezelf de zaken kiest waar je dan wel met je S21 kan betalen.

Ik heb wel geen s21 maar ik zie niet in waarom dat niet zou werken in België.
Hakki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 12 dec 2011, 15:33
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 22 keer

Het ligt niet aan het toestel, ik kan momenteel met NFC betalen (S21 reeks) via de KBC app. Maar KBC gaat die mogelijkheid intrekken.

Google pay zal blijven werken uiteraard, alleen is het aantal handelaars beperkter.
Kan toch moeilijk 10km verder rijden om een brood omdat ze daar wel maestro aanvaarden?
Dan haal ik de kaart wel boven of regel ik de betaling anders.

Maar het punt is gewoon dat dit achteruitgang is. Het werkt momenteel, dus waarom kunnen ze het niet houden.. een eerlijk antwoord van de bank zou me ook al 'troosten'.. maar zal wel niet op alle niveau's gekend zijn wat de reden is.

Waarschijnlijk komt die keuze voor enkel bancontact er omdat het (vooral vroeger?) duurder is om ook de andere betaalmiddelen aan te bieden als handelaar. Iedereen heeft zijn procentje nodig, de ene aanbieder al meer dan de andere.

In België is door Corona pas elektronisch betalen voor kleine aankopen van de grond gekomen. Andere landen betalen zelfs met kredietkaarten onnozele bedragen. Mensen hier 'durfden' kleine bedragen niet met de kaart betalen.. vroeger mocht de handelaar daar ook een extra kost voor in aanmerking nemen.
Nu betaal je probleemloos een ontbijtkoek of whatever aan zelfde prijs met de kaart.

De ene vooruitgang (alles elektronisch mogen betalen) wordt dan weer tegen gewerkt door een andere terugval (afnemen bestaande functionaliteit).
Ik snap dat die functie wellicht heel beperkt gebruikt wordt, maar zeker voor KBC zijnde zit hun app vol met dingen die beperkte meerwaarde hebben qua deals en diensten. Veel mensen weten niet eens dat het bestaat of kan.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Goed, nog eens naar de Colruyt geweest, nog steeds hetzelfde gedateerde winkelconcept en extreem lange wachttijd aan de kassa (nu nog extra lang door jobstudenten aan de kassa). Prijzen zijn niet veel lager dan pakweg Carrefour Market. Alsook, welke supermarkt etaleert er nu de cornflakes in het rayon van de diepvriesgroenten?

Soit, Apple Pay werkte idd niet met Visa Debit. Gewoon contactloos met de kaart ging wel via Bancontact. Maar ik weet ook niet of Colruyt wel V Pay aanvaardt - als grote handelaar kunnen zij wel differentiëren tussen Maestro en V Pay, dit terwijl kleine handelaars niets te kiezen hebben.

Wat ik nog eens moet proberen is dus bij een kleine handelaar die enkel Bancontact/Maestro aanvaardt want die aanvaardt wellicht ook V Pay, maar probleem is dat ik er dus geen enkele ken. Ze aanvaarden hier allemaal ook de gewone Visa waardoor Visa debit dus zal werken, OF ze zijn Bancontact-only (ook geen Maestro). Als ik er ooit ene vindt in de toekomst zal ik het wel proberen.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

ING klanten kunnen van nu af ook met Apple Pay betalen, dat is vrij onverwacht want deze bank heeft nochtans dat niet aangekondigd, Belfius daarentegen kondigt dat al maanden aan dat deze bank ook Apple Pay zal aanbieden maar tot nu toe is het er nog niet van gekomen dus ik hoop dat het nog voor dit jaar zal zijn.
Honoré Gepluimd
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mar 2021, 01:49
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Aangaande de Visa debetkaart van BNP:

https://nl.community.bnpparibasfortis.b ... #post20191
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

De andere topics vind ik veel leuker om te lezen: de grote meute weet gewoon niet dat Visa een merk van kaarten is die zowel debet als kredietkaarten aanbiedt.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ik ben recent in Duitsland geweest en Rewe/Edeka aanvaardden gewoon Visa. Niet mee betaald want ze aanvaardden ook American Express (jawel) dus ik heb daarmee betaald. Een ervan was in een groot stadscentrum, andere in het centrum van een kleine gemeente.

Ik stel dus voor dat die OP naar Rewe of Edeka gaat ipv "Lidl Aken" of "Kaufland Aken". Ze hebben veel meer winkels dan Lidl en ze zijn niet duurder. Vlamingen zijn altijd zo typisch dat ze naar Lidl gaan "omdat ze dat kennen" maar ze zijn vaak slechter af dan bij de meer gevestigde winkels in andere landen die bij ons nu toevallig geen vestigingen hebben. Net zoals je amper toeristen ziet in een Colruyt, maar een Zuid-Europese toerist gaat steevast naar de Carrefour, een Nederlander naar de AH, Duitsers naar LIDL/Aldi en de Amerikaanse toerist naar de Delhaize.

Nederland ligt moeilijker gezien AH net zoals Colruyt sterk achterloopt. Alhoewel de winkels modern en fris ogen, self-checkout hebben en ze betere kwaliteit aanbieden dan Colruyt gaan ze zeer selectief te werk (geen kredietkaarten, maar op Schiphol kunnen ze ze dan plots wel aanvaarden). Jumbo daarentegen aanvaardt alles en is nu toch ook goed te vinden, heeft quasi evenveel winkels als Lidl.

Kwestie van zich op voorhand wat te informeren dus, info is gemakkelijk te vinden via Google.
Ratface
Plus Member
Plus Member
Berichten: 216
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

Mensen moeten hun levensstijl toch niet gaan aanpassen omdat hun bank beslist om met een andere kaartleverancier te gaan samenwerken, teneinde nog meer winst te maken :nono:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Nee, het zijn de winkels die zich moeten aanpassen om hun klanten ter dienste te zijn, ongeacht welke kaart die hebben. Dat betekent dus gewoon kredietkaarten en internationale betaalschema's aanvaarden. Het is tevens tijd dat er een einde begint te komen aan overbodige nationale betaalschema's als Bancontact, iDEAL, CB, enz. die niet klantvriendelijk genoeg zijn om bv via Apple/Google Pay te werken want die vereisen een "chargeback" optie. Leuk idee in de jaren 70, vandaag de dag totaal overbodig geworden in het licht van de betaalnetwerken van Visa en Mastercard.

Inzake kost: weet dat ze het in de VS ook allemaal aanvaarden, en daar is de kostprijs op kredietkaarttransacties dan nog zoveel hoger (want niet gecapt zoals de Europese Commissie hier doet).

Het valt ook op dat de problemen zich altijd weer situeren bij "discounters," en dan vooral de soort die die discount waarmaakt door de klanten slecht te behandelen op alle vlak.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Maak u alvast geen illusies over Apple Pay.
Behalve wat die-hard enthousiastelingen, is niemand geïnteresseerd.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210805_97802857
INTERVIEW JOHAN THIJS
Apple heeft met Apple Pay een ­wereldwijde betaaloplossing, ­Payconiq (Bancontact) moet het ­afleggen tegen zo’n geweld?
‘Ik mag geen cijfers geven, maar Apple Pay wordt helemaal niet ­zoveel gebruikt als verwacht.
Apple Pay voegt niets toe wat niet al kan.
Doracu
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jul 2021, 12:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

heist_175 schreef:Maak u alvast geen illusies over Apple Pay.
Behalve wat die-hard enthousiastelingen, is niemand geïnteresseerd.
INTERVIEW JOHAN THIJS
Een zeer hoog
Wij van WC-eend adviseren WC-eend
gehalte
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Want jij hebt betere cijfers :lol: ?

"Veel kans" mogen de banken de cijfers van Apple niet publiceren, omdat het Apple niet goed uitkomt :).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Heb zelf toch ook heel wat moeite met te geloven wat Thijs zowat allemaal vertelt, of het nu over Apple Pay gaat of iets anders. Remember KBC heeft ons ook jarenlang wijs gemaakt dat ze de eerste zouden zijn met Apple Pay, en fake productaankondigingen gedaan over Twitter. Ik denk dat zij de boel vooral vertraagd hebben tot BNPPF met de primeur kon gaan lopen.

Er zijn vandaag bij ons een groot schala aan banken die Apple Pay ondersteunen, niet zo lang geleden was dat nog nul. Dat zal wel niet zijn omdat er geen vraag naar is. Natuurlijk moet je ook rekening houden met de penetratiegraad van Apple toestellen die hier niet zo groot is als in de VS, MAAR de Apple-bezitter geeft doorgaans wel meer uit.

Hij zou dan beter WEL eens de cijfers geven...
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 06 aug 2021, 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Doracu
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jul 2021, 12:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

heist_175 schreef: "Veel kans" mogen de banken de cijfers van Apple niet publiceren, omdat het Apple niet goed uitkomt :).
Apple publiceert al jaren geen detail cijfers
hun omzet en winst zijn thans op ongekend niveau…

Dat een bankier ongefundeerde uitspraken doet zijn we al gewoon,
maar in deze is het gewoon overduidelijk dat ze enkel zichzelf willen promoten zonder enige onderbouwing
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:Heb zelf toch ook heel wat moeite met te geloven wat Thijs zowat allemaal vertelt.
Daar zijn we het dan over eens :).

Om een paar voorbeelden te geven
‘Het elektronische betaalverkeer is financieel niet belangrijk, maar het is wel van fundamenteel ­belang voor de data. Van de klanten die toestemmen om toegang te geven tot hun betalingsverkeer, verwerf je inzicht zodat je kan ­anticiperen op hun noden.
U zei eerder dat u op privacy wil ­inzetten?
‘Privacy wordt volgens mij een erg kostbaar goed. We willen de bewaker van de identiteit van de klanten worden en hen de zekerheid geven dat als ze betalingen via KBC doen, hun gegevens niet te grabbel worden gegooid en er ook geen misbruik van kan worden gemaakt. Tegen eind dit jaar zou die dienst klaar moeten zijn.’
Euhm... wat? Want nu gooit KBC de privacy van zijn klanten wél te grabbel?
Geen van de banken waar ik klant ben - ik ben geen KBC klant - verpatst mijn data, doet KBC dat wel dan misschien?

Nog eentje:
Als ik straks iets op Bol.com koop en via KBC betaal, zal Bol.com mijn klantengegevens niet krijgen?
‘We delen je gegevens voor de specifieke transactie, maar eens je uit de applicatie van Bol.com gaat, heeft het niet langer toegang tot je gegevens als je dat wenst.’
Het heeft toch mijn profiel?
‘Dat is vandaag het geval. Maar je hebt als klant volgens PSD2 (een Europese betaalrichtlijn, red.) het recht om vergeten te worden. Een nachtmerrie om het te programmeren, maar wij maken er een ­opportuniteit van. We zorgen ervoor dat je uit het systeem verdwijnt eens je aankoop is gebeurd. Je moet wel aanvinken dat je kiest voor het recht om vergeten te worden.’
WTF?
Als ik vandaag iets bestel op bol.com krijgen die toch evenmin inzage in mijn rekening? Saldo, transactiegeschiedenis?
Ook binnen PSD2 zijn dat verschillende services: payment initiation, account information service (AIS), consult available funds (CAF), ...
Of dacht KBC echt dat ik bij elke retailer plots AIS, CAF, ... ga activeren, zodat ze in mijn rekening kunnen snuisteren? Wat raaskalt die man toch?


En dan gaan we soepel voorbij aan het feit dat KBC een dure bank is. Geen idee hoe ze klanten keer op keer overtuigd krijgen om voor zo'n dure bank (& verzekeraar) te (blijven) kiezen
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

CCatalyst schreef: Ik stel dus voor dat die OP naar Rewe of Edeka gaat ipv "Lidl Aken" of "Kaufland Aken". Ze hebben veel meer winkels dan Lidl en ze zijn niet duurder. Vlamingen zijn altijd zo typisch dat ze naar Lidl gaan "omdat ze dat kennen" maar ze zijn vaak slechter af dan bij de meer gevestigde winkels in andere landen die bij ons nu toevallig geen vestigingen hebben.
Als ik in Duitsland inkopen doe, doe ik dat uitsluitend bij Kaufland. Veel groter aanbod en toch ook wel een stuk goedkoper dan Edeka/Rewe, zeker als het over volle winkelkarren gaat.

Bovendien is het aanbod in een Kaufland ook veel uitgebreider, wat ook niet onlogisch is aangezien de winkel oppervlakte een heel pak groter is.

Is zoals hier een Hypermarkt Carrefour vergelijken met een Delhaize Proxy en claimen dat je alles kan vinden bij die Delhaize als dat je in de Hypermarkt Carrefour zou vinden. (ik spreek hier enkel over aanbod, want qua prijzen heb je in België niet echt een Kaufland variant.)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

heist_175 schreef:Maak u alvast geen illusies over Apple Pay.
Behalve wat die-hard enthousiastelingen, is niemand geïnteresseerd.
Maak u vooral geen illusies: de Belg blijft totaal ongeïnteresseerd in bankzaken en doet gewoon wat hij gewoon is. Enkel wat die-hard tech fans doen die alternatieve betalingen. Wacht maar een paar jaar, dan zal het al heel wat anders gaan. Stilletjes aan sluipt Apple en Google Pay wel bij de mensen binnen.

Als ik vandaag de dag met mijn Apple Watch betaal, kijken zelfs nog veel kassiersters op: "Eh, dat is wel handig", tuurlijk want ik moet geen code ingeven. Ik kan alvast niet meer zonder, wat een betaalgemak.

Onlangs ook mijn eerste Apple Pay betaling via een website kunnen doen, ook dat was gewoon 10x makkelijker dan het "normale" systeem waarbij je al je gegevens moet ingeven en wachten op die sms code. Ongelofelijk dat dit betaalsysteem nog niet wijder verspreid is, want je kan moeilijk stellen dat er geen Apple producten in omloop zijn...
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Vaganzza schreef: Onlangs ook mijn eerste Apple Pay betaling via een website kunnen doen, ook dat was gewoon 10x makkelijker dan het "normale" systeem waarbij je al je gegevens moet ingeven en wachten op die sms code. Ongelofelijk dat dit betaalsysteem nog niet wijder verspreid is, want je kan moeilijk stellen dat er geen Apple producten in omloop zijn...
Welk antiek systeem is dit, dat bevestigingen via SMS stuurt? Lekker veilig ;)
Meestal is dit gewoon QR code scannen en done (voor BC/Maestro) - CC's is inderdaad in te vullen maar daar gebruik ik meestal toch one time cards dus da's altijd wel in te vullen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Vaganzza schreef:ook dat was gewoon 10x makkelijker dan het "normale" systeem waarbij je al je gegevens moet ingeven en wachten op die sms code.
Sorry wat?

Het "normale" systeem is een QR-code inscannen met je favoriete bancontact-ondersteunende app, je pincode ingeven en op 'aanvaarden' duwen. Je verkoopt Apple Pay te duur door te vergeleken met een niet-courant dus veel slechter alternatief dan in werkelijkheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

JamesEarlGray schreef: Sorry wat?
Hij bedoelt de 3DS (of 3DS2) validatie.

Met Apple Pay gebeurt dat biometrisch. Nog veiliger dan een QR-code dus.
JamesEarlGray schreef:Het "normale" systeem is een QR-code inscannen met je favoriete bancontact-ondersteunende app, je pincode ingeven en op 'aanvaarden' duwen. Je verkoopt Apple Pay te duur door te vergeleken met een niet-courant dus veel slechter alternatief dan in werkelijkheid.
Bancontact voor internet-aankopen? Echt :-( Zeg maar dag aan een hele reeks beschermingen tegen fraude/niet-geleverd.

Dat is hét slechtste alternatief! Alhoewel, misschien nog net iets beter dan per overschrijving betalen (YIKES!). Even weinig bescherming, maar zonder de wachttijd.

Bancontact is ontworpen voor "waar-voor-je-geld"-aankopen waar eigenlijk niets mis mee kan gaan. Een brood bij de bakker oid. Het is geen voordelig betaalsysteem voor aankopen op afstand, en ook niet voor grote aankopen waar achteraf nog iets mis kan gaan.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 06 aug 2021, 12:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Even voor de duidelijkheid: ik betaal online nooit met BC, altijd met een kredietkaart (omdat daar ook altijd al verzekeringen bij zitten op mijn kaarten). Apple Pay werkt ook alleen met kredietkaarten btw gen genereert bij elke betaling trouwens automatisch een virtuele kaartnummer.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Vaganzza schreef:Apple Pay werkt ook alleen met kredietkaarten btw gen genereert bij elke betaling trouwens automatisch een virtuele kaartnummer.
Klopt niet, bij oa. Coolblue en Takeaway.com kan je online met Maestro betalen via ApplePay.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Apple Pay werkt idd ook met debetkaarten maar vereist wel chargeback mogelijkheden edm. Bancontact valt dus uit de boot. iDeal evenzeer.

Debetsystemen Maestro/V Pay/Debit Mastercard/Visa Debit zijn allemaal geen probleem. Ook de Franse Bancontact-tegenhanger CB laat chargebacks toe en wordt ondersteund, hetzelfde voor het Duitse Girocard.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Stroper schreef:
Vaganzza schreef:Apple Pay werkt ook alleen met kredietkaarten btw gen genereert bij elke betaling trouwens automatisch een virtuele kaartnummer.
Klopt niet, bij oa. Coolblue en Takeaway.com kan je online met Maestro betalen via ApplePay.
Vergeet inderdaad wat ik zei: want ik betaal nu bv ook in de Colruyt met mijn Hello kaart en dat is BC... Ik zat ff met appelflauwte :lol:
CCatalyst schreef:Apple Pay werkt idd ook met debetkaarten maar vereist wel chargeback mogelijkheden edm. Bancontact valt dus uit de boot. iDeal evenzeer.
Ben je daar zeker van? Betaal je bv in de Colruyt met Maestro ipv BC? Denk het niet.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Vaganzza schreef:Ben je daar zeker van? Betaal je bv in de Colruyt met Maestro ipv BC? Denk het niet.
Als je Apple Pay aanbiedt in Colruyt is het zeker met Maestro dat je betaalt, Bancontact kan niet. Ze lopen er niet mee te koop - want het kost hen och god een paar cent meer - maar Colruyt aanvaardt wel Maestro. Enfin, hier toch.

Met de nieuwe Visa Debit kaart van BNPPF, die wel Bancontact maar geen Maestro heeft, kan je vooralsnog niet betalen bij Colruyt met Apple Pay. Wel door de kaart zelf aan te bieden natuurlijk (via Bancontact). Dringend tijd dat Colruyt haar terminals aanpast.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Zal er volgende keer zeker eens op letten. Mijn Hello kaart werd nog niet vervangen. Als ze dat wel doen, moet ik mij afvragen of het wel nog nuttig is die bij te houden. Alhoewel Belfius na 2 jaar nog altijd aan het onderhandelen is........ :lol:
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

CCatalyst schreef:Bancontact voor internet-aankopen? Echt :-( Zeg maar dag aan een hele reeks beschermingen tegen fraude/niet-geleverd.

Dat is hét slechtste alternatief! Alhoewel, misschien nog net iets beter dan per overschrijving betalen (YIKES!). Even weinig bescherming, maar zonder de wachttijd.

Bancontact is ontworpen voor "waar-voor-je-geld"-aankopen waar eigenlijk niets mis mee kan gaan. Een brood bij de bakker oid. Het is geen voordelig betaalsysteem voor aankopen op afstand, en ook niet voor grote aankopen waar achteraf nog iets mis kan gaan.
Tiens, TIL.

Ik heb nog nooit kweddelen gehad door gebruik van BC voor online aankopen, maar de kans is dus groter op problemen bij BC dan bv bij VISA, PayPal of Apple Pay? Is dit een wassen neus of heeft dat echt concreet voordeel?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

JamesEarlGray schreef:de kans is dus groter op problemen bij BC dan bv bij VISA, PayPal of Apple Pay? Is dit een wassen neus of heeft dat echt concreet voordeel?
Hangt ervan af hoe je "problemen" definieert.

Als in "fraude" => de kans is groter bij Visa, waar men (buiten de EEA) nog steeds met enkel een kaartnummer een transactie kan verrichten. Nu, veel kans dat de fraudefilter dat oppikt en weigert, maar als het er toch doorraakt kan je een melding maken en ben je sowieso gedekt voor de niet-geautoriseerde transacties.

Het zit hem vooral in het ander soort problemen die m.i. couranter voorkomen als je zoals een goede huisvader zorg draagt voor je kaartgegevens. Je hebt iets op afstand besteld, het komt niet aan, handelaar beweert dat het verzonden is en daarmee is de kous af voor hem. Wel, je dient een dispuut in bij de kredietkaart. Plots moet de handelaar nu BEWIJZEN dat het bij jou AANGEKOMEN is (enkel bewijs van verzending is onvoldoende). Kan hij dat niet => geld gaat terug naar uw rekening (en wordt gedebeteerd van de ontvangsten van de handelaar). Met Bancontact? Niets van dat, geld kwijt.

Je hebt een abonnement opgezegd maar het geld wordt toch opnieuw afgehouden => hetzelfde.
Je hebt iets besteld en wat je ontvangt verschilt van de beschrijving en de handelaar wil niet terugbetalen => hetzelfde
Je hebt iets besteld en wat je krijgt is duidelijk namaak => hetzelfde
Je hebt iets besteld en er is duidelijk sprake van valse reclame => hetzelfde
De handelaar belooft een terugbetaling maar geeft die niet => hetzelfde
Je hebt een goed teruggestuurd binnen de wettelijke termijn maar kreeg geen terugbetaling => hetzelfde
Je haalt geld af aan ATM maar je krijgt minder of niets => hetzelfde (alhoewel Bancontact dit misschien ook wel zal oplossen voor u)

Zoals je ziet, Bancontact is uitstekend voor "boter bij de vis" transacties waar je fysiek kan inspecteren wat je koopt. Vanaf dat niet het geval is, zijn kredietkaarten interessanter.

In het begin van de pandemie hebben velen ook het geld van hun geannuleerde vluchten teruggekregen via de kredietkaart. Zij die Bancontact gebruikt hadden moesten wachten op de luchtvaartmaatschappij, en hebben soms ook hun geld niet terug gezien.

Een deel ervan hebben dat geld ook teruggekregen via de reisverzekering gekoppeld aan hun kredietkaart. En zo kom je meteen aan nog meer voordelen die weliswaar afhankelijk zijn van de kredietkaart. Denk maar aan reisverzekeringen, verlengde garanties, verzekering tegen diefstal, etc.
Honoré Gepluimd
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mar 2021, 01:49
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

CCatalyst schreef:
Vaganzza schreef:Ben je daar zeker van? Betaal je bv in de Colruyt met Maestro ipv BC? Denk het niet.
Dringend tijd dat Colruyt haar terminals aanpast.
Waarom zou een firma zich moeten schikken naar de grillen van uw bank? Dus dringend tijd dat BNP wat klantvrriendelijker zou worden. En haar klanten tegen wil en dank geen debetkaart aansmeert waar men in de winkels enz...in de Duitsland en Nederland nauwelijks mee terecht kan, nog veel minder in de Spaanse wiinkels en helemaal niet in de Italiaanse.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Honoré Gepluimd schreef: Waarom zou een firma zich moeten schikken naar de grillen van uw bank?
Omdat het puur uit hebzucht van Colruyt is. In Frankrijk kan Colruyt plots wél kredietkaarten aanvaarden. En hier, in hun Dreamdinges en online ondergoedwinkel en wat nog allemaal is het ook geen probleem. Overigens kost Visa Debit/V-Pay hen niet meer dan Maestro wat ze wel aanvaarden.
Honoré Gepluimd schreef:En haar klanten tegen wil en dank geen debetkaart aansmeert waar men in de winkels enz...in de Duitsland en Nederland nauwelijks mee terecht kan, nog veel minder in de Spaanse wiinkels en helemaal niet in de Italiaanse.
Ik geloof er geen fluit van. De BNPPF kaarten zijn niet de enige die in Spanje/Italie komen waar geen Maestro-logo op staat. Denk maar aan alle toeristen van buiten de EU. Italië bv heeft flink wat Amerikaanse toeristen die traditioneel goed geld uitgeven, je gaat me niet zeggen dat daar niet voor geaccommodeerd wordt.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 18 aug 2021, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Colruyt en AH zijn de enige supermarktketens die enkel Bancontact en Maestro aanbieden. Bij de andere ketens kan je bij mijn weten met alles betalen. Wie is er zich dan aan wie aan het schikken?
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”