Microsoft verliest glans als merk
Geplaatst: 21 aug 2004, 12:22
Softwaregigant Microsoft en Nokia verliezen iets van hun glans als merk. Andere IT-ondernemingen als Samsung, Dell en Apple volgen op flinke afstand in de top-100 van de beste merken ter wereld, maar winnen wel aan waardering. Hoogste nieuwe binnenkomer is eBay.
Niettemin staat Microsoft na Coca-Cola nog immer op de tweede plaats in de lijst van het Amerikaanse blad BusinessWeek, wederom gevolgd door IBM op de derde plaats. Maar waar de waardering van Microsoft met 6 procent afneemt, krijgt IBM er 4 procent meer waardering bij.
Hoogste nieuwe binnenkomer is zogezegd eBay, dat direct de 60e plaats opeist en hiermee een geweldige start maakt in de lijst van BusinessWeek. Om de in de lijst te kunnen worden opgenomen dient een bedrijf meer dan een miljard dollar waard te zijn en minimaal een derde van z'n inkomsten van buiten het moederland halen. De bedrijven worden vervolgens gewaardeerd op zaken als inkomsten, vooruitzichten, stabiliteit en bereik.
Intel staat nog steeds vijfde (+8%), terwijl Nokia van plaats 6 naar plaats 8 daalt (-18%). Als reden noemt BusinessWeek de steeds grotere concurrentie van Samsung, dat met een stijging van maar liefst 16 procent klimt van de 25e naar de 21e plaats. Hewlett-Packard blijft twaalfde, maar plust ondertussen wel zes procent aan waardering.
Grootste stijger, en niet alleen onder de technologiebedrijven, is de Amerikaanse computerfirma Apple, die maar liefst 24% meer aan waardering wint. Het bedrijf stijgt daarmee van de 50e naar de 43e plaats. Ook online warenhuis Amazon wint flink: een stijging 20% en een 66e plaats in de ranglijst (was 74).
Nintendo daalt met een verlies van 33% scherp van de 32e naar de 46e plaats. Volgens BusinessWeek richt de gamefabrikant zich te weinig op oudere spelletjesfanaten.
Bron: Businessweek
Niettemin staat Microsoft na Coca-Cola nog immer op de tweede plaats in de lijst van het Amerikaanse blad BusinessWeek, wederom gevolgd door IBM op de derde plaats. Maar waar de waardering van Microsoft met 6 procent afneemt, krijgt IBM er 4 procent meer waardering bij.
Hoogste nieuwe binnenkomer is zogezegd eBay, dat direct de 60e plaats opeist en hiermee een geweldige start maakt in de lijst van BusinessWeek. Om de in de lijst te kunnen worden opgenomen dient een bedrijf meer dan een miljard dollar waard te zijn en minimaal een derde van z'n inkomsten van buiten het moederland halen. De bedrijven worden vervolgens gewaardeerd op zaken als inkomsten, vooruitzichten, stabiliteit en bereik.
Intel staat nog steeds vijfde (+8%), terwijl Nokia van plaats 6 naar plaats 8 daalt (-18%). Als reden noemt BusinessWeek de steeds grotere concurrentie van Samsung, dat met een stijging van maar liefst 16 procent klimt van de 25e naar de 21e plaats. Hewlett-Packard blijft twaalfde, maar plust ondertussen wel zes procent aan waardering.
Grootste stijger, en niet alleen onder de technologiebedrijven, is de Amerikaanse computerfirma Apple, die maar liefst 24% meer aan waardering wint. Het bedrijf stijgt daarmee van de 50e naar de 43e plaats. Ook online warenhuis Amazon wint flink: een stijging 20% en een 66e plaats in de ranglijst (was 74).
Nintendo daalt met een verlies van 33% scherp van de 32e naar de 46e plaats. Volgens BusinessWeek richt de gamefabrikant zich te weinig op oudere spelletjesfanaten.
Bron: Businessweek