Pagina 1 van 1
Internet valt soms uit, Dommel negeert tickets
Geplaatst: 25 mei 2018, 18:35
door TomMe
Nog mensen die hier problemen mee hebben?
Mijn verbinding valt soms spontaan weg zonder duidelijke oorzaak. Ik maak een ticket aan, ticket wordt gesloten. Ik maak een nieuw ticket aan, support zegt dat hij wat settings op de modem heeft verbeterd..helaas valt het internet achteraf weer enkele keren uit. Ik maak nogmaals een ticket aan, wordt weer gesloten.
Niet echt klantvriendelijk precies..
Ook had ik hier eens willen vragen of, indien men bij Dommel settings op mijn modem kan veranderen, dit geen veiligheidsrisico's inhoudt voor mij (hackers etc)? Enige tijd geleden heeft men zo ook eens de firmware geupdatet zonder mij vooraf of achteraf te informeren en hier was ik toen ook niet erg blij mee.
Dank!
Re: Internet valt soms uit, Dommel negeert tickets
Geplaatst: 25 mei 2018, 21:37
door bitbite
TomMe schreef:Ook had ik hier eens willen vragen of, indien men bij Dommel settings op mijn modem kan veranderen, dit geen veiligheidsrisico's inhoudt voor mij (hackers etc)?
Yups! Die modems/routers zijn devices beheerd door iemand anders, dus die zitten rechtstreeks op je netwerk. Maar troost je, heel veel 'connected' toestellen zijn in hetzelfde bedje ziek en bieden een remote login.
Overigens, ook je alles wat zichzelf kan updaten of waar je weinig keuze hebt (smart tv, smartphone, game console ...) en weinig inzicht in hebt (update van 125MB met 2 regeltjes tekst aan changelog?) in feite een risico.
Re: Internet valt soms uit, Dommel negeert tickets
Geplaatst: 25 mei 2018, 21:46
door datakiller
De modem/router van Telenet zie je niet eens welke software er op zit, en weet je ook niet wanneer deze geupdate word.
Ik dacht dat ISP's deze modem/routers via een locale IP range beheerden zodat deze niet extern toegankelijk zijn. (denk ik en hoop ik)
Re: Internet valt soms uit, Dommel negeert tickets
Geplaatst: 26 mei 2018, 02:31
door GuntherDW
Die configuratie wordt gedaan door dingen als TR-069.
Deze kan je niet zomaar aan tenzij je de aan de kant van de ISP (of proximus/andere OLO's) hun servers zit.
Re: Internet valt soms uit, Dommel negeert tickets
Geplaatst: 26 mei 2018, 08:43
door Winnie
Dommel is nu eenmaal een ramp als het om service gaat...
Best stap je over naar edpnet
Re: Internet valt soms uit, Dommel negeert tickets
Geplaatst: 26 mei 2018, 12:56
door philippe_d
datakiller schreef:Ik dacht dat ISP's deze modem/routers via een locale IP range beheerden zodat deze niet extern toegankelijk zijn. (denk ik en hoop ik)
Voor het TR-069 protocol is er geen aparte locale IP range nodig. Dit gebeurt via TCP poort 8089:
- De provider contacteert de FritzBox via poort 8089. Tijdens deze fase wordt er niets van data doorgegeven, noch door de provider, noch door de FritzBox, en kunnen er dus geen data opgevraagd/uitgelezen worden.
- De FritzBox controleert de integriteit van dit request (aan de hand van een vooraf toegekende uri).
- Na een geslaagde controle op integriteit maak de FritzBox zelf een nieuwe, versleutelde verbinding met de acs server van de provider.
- De FritzBox is bij de provider gekend met zijn CWMP account nummer (0040E-xxxx).
- De acs server kan nu een aantal zaken updaten, zoals: PPPoE login, Voip gegevens, nieuwe firmware pushen.
- De FritzBox zal ook geen nieuwe Firmware accepteren die niet digitaal ondertekend is door AVM.
In principe kan je zelf, onder de Tab "
Provider Services"
- - de ondersteuning voor TR-069 volledig uitzetten.
- of weigeren dat de provider Firmware updates pusht.
Re: Internet valt soms uit, Dommel negeert tickets
Geplaatst: 27 mei 2018, 13:49
door TomMe
Winnie schreef:Dommel is nu eenmaal een ramp als het om service gaat...
Best stap je over naar edpnet
Ik denk erover na.. Heb sinds kort glasvezel liggen, maar dan moet ik weer investeren in een nieuwe modem en betaal ik elke maand ook meer.. Ik was vroeger al klant bij Edpnet, nu reeds 10 jaar bij Dommel.
Dus ik moet me niet echt zorgen maken over hackers? Ik heb enkele "TR-069" users verwijderd en de auto updates afgezet.