Vaste telefoon en telefoonspam
Geplaatst: 29 okt 2017, 13:38
Hallo,
Persoonlijk heb ik (nog) geen zware last van telefoonspam maar ik ben al verhalen tegengekomen van mensen die al jaren gespamt worden dubieuze bedrijven die pogen iets te verkopen. Die maar blijven bellen. Kunnen in verre landen zitten zoals India of Pakistan. Bedrijven die anoniem bellen of met een gespooft nummer bellen. Vooral in Engelstalige landen. Ik heb daar een beetje last van omdat ik een Brussels 02-nummer heb en dan Franstalige verkopers wel eens aan de lijn heb, al valt dat redelijk mee. Heb nog nooit Nederlandstalige telefoonspam gehad.
Wat zouden mensen kunnen doen die zoiets voorhebben?
Wat ik kan bedenken zijn allemaal zaken die je als burger zelf moet doen. Een voip-telefoon/software hebben met geavanceerde instellingen. Eentje waarin je anonieme oproepen kan blokkeren, een zwartelijst of wittelijst, blokkeren op landcode-niveau.
Mijn Siemens giga-set voip telefoon heeft totaal niets in die geest.
Misschien proberen een IVR op de lijn te zetten. En zo een pincode in te stellen op de lijn. Enkel met de juiste pincode gaat de oproep door.
Kan op twee manieren; een echte geheime pincode.
Of, een boodschap met instructie in een bepaalde taal. Daarmee blokkeer je toch al de anderstalige oproepen. Of automatische robotcalls.
Op niveau van de ISP is er zover ik weet niets. Nochtans zou dat het logische niveau zijn om dergelijke opties aan te bieden. Toch niet bij Scarlet (voip) en WeePee.
Nochtans is het in het voordeel van de ISP om dat wel te doen. Een product dat hinderlijk is voor de klant is niet positief commercieel.
Persoonlijk heb ik (nog) geen zware last van telefoonspam maar ik ben al verhalen tegengekomen van mensen die al jaren gespamt worden dubieuze bedrijven die pogen iets te verkopen. Die maar blijven bellen. Kunnen in verre landen zitten zoals India of Pakistan. Bedrijven die anoniem bellen of met een gespooft nummer bellen. Vooral in Engelstalige landen. Ik heb daar een beetje last van omdat ik een Brussels 02-nummer heb en dan Franstalige verkopers wel eens aan de lijn heb, al valt dat redelijk mee. Heb nog nooit Nederlandstalige telefoonspam gehad.
Wat zouden mensen kunnen doen die zoiets voorhebben?
Wat ik kan bedenken zijn allemaal zaken die je als burger zelf moet doen. Een voip-telefoon/software hebben met geavanceerde instellingen. Eentje waarin je anonieme oproepen kan blokkeren, een zwartelijst of wittelijst, blokkeren op landcode-niveau.
Mijn Siemens giga-set voip telefoon heeft totaal niets in die geest.
Misschien proberen een IVR op de lijn te zetten. En zo een pincode in te stellen op de lijn. Enkel met de juiste pincode gaat de oproep door.
Kan op twee manieren; een echte geheime pincode.
Of, een boodschap met instructie in een bepaalde taal. Daarmee blokkeer je toch al de anderstalige oproepen. Of automatische robotcalls.
Op niveau van de ISP is er zover ik weet niets. Nochtans zou dat het logische niveau zijn om dergelijke opties aan te bieden. Toch niet bij Scarlet (voip) en WeePee.
Nochtans is het in het voordeel van de ISP om dat wel te doen. Een product dat hinderlijk is voor de klant is niet positief commercieel.