Nieuwe vectoring profielen (Upload phase 2, "1.1 MHz" en vectoring zone 4/5)

Nieuws omtrent telecom
PeterD1
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 apr 2019, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 5 keer

Bedankt voor je antwoord. Dat maakt wel wat meer duidelijk, en het is niet zo dat je aan Proximus kan vragen om ook op een ROP aangesloten te worden? Had ook nog deze chat teruggevonden van maart vorig jaar toen ik al eens gevraagd had aan iemand van Proximus welke snelheid ik zou kunnen verwachten en dit zelf ook nog eens bevestigd. Toen was er gezegd 70-100 (zie bijlage) dus vraag me dan af wat er sindsdien veranderd is.
Bijlagen
Proximus2.jpg
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:Maar gezien de verzwakking rechtsreeks verband houdt met de afstand, kan je nog altijd stellen dat zone 1 ongeveer overeenkomt met 400m (afstand modem-ROP).
Dat is ook waar, maar hangt ook weer af van de koper zelf. Als het echt een ancient koperbundel is welke nog slechte isolatie heeft, of hoe dun de kabel is, ga je veel sneller drastisch omlaag qua snelheid dan wanneer het een nieuwere bundel is en/of betere isolatie ertussen zit.
Vectoring helpt wel wat met dat isolatie tussen de paren maar als ze maar met papier zoals zeg maar jaren 50-60 era kabel zijn is de overspraak op de bundels vele malen hoger.

Nuja, als ik het adres invul op lijntest.be, welke PeterD1 geeft zie ik dat hij volgens edpnet een Zone 1 profiel zou krijgen en tot 100/40. Dat wil dan ook weer zeggen dat het op een ROP zou aangesloten worden denk ik? Of houdt die tool ook rekening met LEX profielen?

Al denk ik ook wel dat het niet zo slim is om je adres zomaar publiek beschikbaar te maken, misschien dat deze nog at least een beetje meer prive worden gemaakt tenzij PeterD1 dat niet erg vindt natuurlijk.
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Tja het is niet de eerste maal dat ik op het Px-forum lees "dat de ROP (tijdelijk) vol is" en dat of (tijdelijk) geen aansluiting mogelijk is of de aansluiting "verderop" gebeurt (LEX of andere KVD/ROP) met lagere snelheid tot gevolg
Misschien best contact nemen met Px - bij voorkeur mijns inziens op Px-forum op basis van alle voorhanden elementen (= destijds 70-100 nu 45)
-> na raadpleging "backend" kunnen zij u na enkele dagen u misschien meer concrete info geven (ook over eventuele aanpassingen in de nabije toekomst)
succes
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Op lijntest.be zag ik dat er op de ROP nog vrije poorten waren, door onderaan de pagina FP: 1 te zien.
In principe zouden ze dan toch gewoon hem op de dichtsbijzijnde ROP kunnen aansluiten me dunkt? Het is pas als er 0 vrij paren meer zijn op de ROP dat ze inderdaad moeten gaan liggen foefelen met je lijn.
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Bij verschil in info tussen edpnet en proximus zou ik zelf toch Px om bijkomende inlichtingen vragen (=eerder Px als eigenaar van het netwerk "geloven"), maar inderdaad "het is voor Px een weet en voor ons een vraag"
ter info: op mijn locatie is noch de Px-webifno noch de edpnet web-info "correct" (adsl: edp veel te hoog, Px te hoog)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

PeterD1 schreef:Mijn buren halen helaas volgens Proximus maar 45 mbps (moet er wel bij zeggen dat zij en alle mensen die ik ken in onze straat Telenet gebruikers zijn), het is als ik zo een 20 nr's aan beide kanten verder in de straat ga kijken dat Proximus dan weer 86 mbps adverteerd.
Dat is natuurlijk heel goed mogelijk. 20 Huisnummers verder kan al gauw 200m dichter van de ROP zijn, toch? Dan is het normaal dat die een hogere snelheid krijgen.
De Proximus kabel die voor jouw huis ligt moet je zien als een lus: zowel de linkerkant als de rechterkant van die kabel eindigen in dezelfde KVD. Als je toevallig in het midden van de lus ligt, dan ben je het verst van de ROP (vb 500m).
Zowel de huizen 20 nr's verder links als 20nr's verder rechts zijn dan dichter van de ROP (vb 300m), en halen dus een hogere snelheid.
PeterD1 schreef:Ik heb inderdaad op de link die je gegeven had gekeken wat de verwachte snelheid van mij was en kreeg dan onderstaande snelheid:
gegarandeerde maximale snelheid: 27.9/9.4
snelheid voor 59% van de gebruikers met dezelfde configuratie: 45.6/9.4
Dat lijkt eerder op een zone 3 profiel: 30/10 start profiel, dlm tot max 60/15 ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

20 huisnummers verder hier en je zit al op een andere ROP hier, heck, je moet daarvoor niet zo ver gaan zelfs in mijn straat. 3-4 huizen verder en je zit al op die ROP welke veel dichter zit (wij zitten op de ROP in de straat achter ons, dat stuk van de straat hangt op de ROP op de hoek van de straat). Je moet inderdaad niet zomaar uitgaan dat iedereen in de straat op dezelfde ROP zit.
Dat kan enkel Proximus (en misschien OLO's als edpnet?) nakijken eigenlijk.
PeterD1
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 apr 2019, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 5 keer

Bedankt voor al jullie antwoorden. Heb na wat doorvragen bij Proximus eindelijk wat duidelijkheid gekregen. Blijkbaar zit er een foutje in hun speedtest waardoor ik dus een veel te lage snelheid te zien krijg. Ik wordt aangesloten op de ROP die het dichtste bij ons adres staat en de lijn is geconnecteerd op een profiel van 70/30 en zal via DLM dan nog kunnen opgetrokken worden. Dus goed nieuws eigenlijk :)
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:Ik heb hier nog geen statistieken gezien met 100 mbps op 500 m :-( .
Telt 500m als de proximus tool zelf aangeeft dat je op 500m zit eigenlijk? :P

Heb m'n oude edpnet (en dommel) emails erbij gehaald mbt tickets en zie er onder het "tabje" copper analysis "CABLELENGTH = 500m" staan (dit was in juni 2019).
Het is iets te perfect geloof ik om dat als zekerheid aan te nemen eigenlijk maar toch.
De test een paar weken/maanden later (ten tijde m'n UDP poort 53 issues) deden ze weer zo'n check en gaf de tool 487m aan.

De fritzbox zelf geeft dan weer ~365m aan.
Gebruikersavatar
EotT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
Bedankt: 188 keer

@phillipe_d: In de tabel in de openingspost voor 552 KHz vectoring staat een foutje: zone 6 is van 1.6 db att tot 2.3 db att (en niet 2.1 db). En zone 7 begint dus vanaf 2.3 ipv 2.1 db. (zie pagina 5 van dit document)

Op pagina 7 van dit document staat hetvolgende:
ADSL(2+) will be gradually outphased in the copper distribution areas served by ROPs with all Living Units connectable in VDSL2 as an enabler to activate vectoring also in the downstream frequency bands between 552 kHz and 2,2 MHz. The opening of the VDSL2 zones 6 and 7 will trigger a list of additional homogenizable ROPs.
On 14 July 2017, SDSL has been notified aiming for a “stop sell” from 1/7/2018 and a full “stop service” by end 2019. In 2019, Proximus decided to shift the “stop service” date to mid 2020. On June 3rd 2019, the BIPT approved the “stop sell” and “stop service” of SDSL based on Proximus’ proposal to offer a lower priced EFM solution as an alternative for SDSL lines complying with certain conditions. The “stop sell” has been activated on July 1st 2019 and the “stop service” has been communicated for July 1st 2020
Wilt dit zeggen dat vanaf 1 juli 1.1 MHz en 552 KHz vectoring op alle ROPs zal geactiveerd zijn?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

EotT schreef:@phillipe_d: In de tabel in de openingspost voor 552 KHz vectoring staat een foutje: zone 6 is van 1.6 db att tot 2.3 db att (en niet 2.1 db). En zone 7 begint dus vanaf 2.3 ipv 2.1 db. (zie pagina 5 van dit document)
Op pagina 11 van het document in jouw link lees ik toch 2.1db
Soit, de moeite niet om de tabellen te wijzigen :wink:
EotT schreef:Wilt dit zeggen dat vanaf 1 juli 1.1 MHz en 552 KHz vectoring op alle ROPs zal geactiveerd zijn?
Dat was het plan :wink:
Maar er is een verschil tussen de plannen en de werkelijkheid. Vooral als de plannen van voor Corona dateren, zou dat wel eens de nodige vertraging kunnen oplopen!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
EotT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
Bedankt: 188 keer

philippe_d schreef:Op pagina 11 van het document in jouw link lees ik toch 2.1db
Ah, inderdaad, vreemd. Op de site van edpnet staat ook 2.3 db.
philippe_d schreef:Dat was het plan :wink:
Maar er is een verschil tussen de plannen en de werkelijkheid. Vooral als de plannen van voor Corona dateren, zou dat wel eens de nodige vertraging kunnen oplopen!
Laten we hopen dan dat er niet teveel vertraging op de originele plannen zit.
Gebruikersavatar
EotT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
Bedankt: 188 keer

Het is juli, en 1.1 MHz en 552 KHz vectoring is hier nog niet actief. Blijkbaar zijn de plannen dus toch (door corona?) uitgesteld. :-(
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Dat wordt waarschijnlijk ROP per ROP gedaan, van zodra de laatste ADSL2+ of ADSL1 gebruiker verdwenen is?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Echt gehaast is proximus niet, heb gisteren nog een explorer lijn vervangen van adsl2+ naar vdsl2 maar soit we hadden die capaciteit niet nodig en het kost geld aan de eind klant en zo zullen er nog mensen zijn die wachten. Ik gok dat er daar vooral adsl / sdsl / efm nog ligt / zit.
Gebruikersavatar
EotT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
Bedankt: 188 keer

Sinds gisteren is 552kHz vectoring hier actief. Verbetering +3mb atainable down, +1dB SNR
Lijnwaarden voor en na:

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding


Overzicht attainable down.
Groen: volledige range, oranje: 99 percentiel range. Zwarte lijn: gemiddelde van 99 percentiel range. Goed zichtbaar waar 552mHz vectoring actief wordt.
Afbeelding
okyn
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2011, 01:58
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Misschien een domme vraag maar wat is het verschil tussen profiel en DLM onder vectoring/non-vectoring?

Ik heb 16.5/3 mbit met edpnet en ze claimen dat in zone 3 dit voor mij het beste resultaat is (hiervoor had ik 20/3), terwijl praten ze over DLM die deze limitatie oplegt, echter zie ik in tabel dat met DLM 30/4 mogelijk is in zone 3?

of klopt het niet wat ik zeg

dit zijn mijn waarden:

Code: Selecteer alles

LineProfile = vdsl2_DLM_Overrule_v1
HLOG_LATEST_RESULT = Hlog Test Not Ok
HLOG_LATEST_CREATIONTS = 13/02/2021 17
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DslamName = l50rud00004
DownstreamAttenuation = 21.5
UpstreamAttenuation = 17.9
DownstreamBitRate = 16560.0
UpstreamBitRate = 3064.0
DownstreamNoiseMargin = 12.0
UpstreamNoiseMargin = 10.1
VLAN10_AgentCircuitID = *L50RUD00004 eth 1/1/01/27
VLAN10_OALID = 005285584
VLAN10_SSID = 000000001982436
VLAN10_VLAN_OLO_S-tag = 145
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

okyn schreef:Misschien een domme vraag maar wat is het verschil tussen profiel en DLM onder vectoring/non-vectoring?
Je hebt 2 tabellen: met en zonder vectoring
- met vectoring
  • - profiel 30/10 wil zeggen dat je altijd start met 30/10, met andere woorden: dat is het minimum
    - DLM 60/15 wil zeggen: afhankelijk van de lijnwaarden kan DLM je nog verhogen tot maximum 60/15
- zonder vectoring
  • - profiel 16.5/2 wil zeggen dat je altijd start met 16.5/2, met andere woorden: dat is het minimum
    - DLM 30/4 wil zeggen: afhankelijk van de lijnwaarden kan DLM je nog verhogen tot maximum 30/4
okyn schreef:Ik heb 16.5/3 mbit met edpnet en ze claimen dat in zone 3 dit voor mij het beste resultaat is
Volgens mij kan je lijn zeker 20/3 (non-vectoring) aan (afgaande op de downstream SNR van 12dB).
De vraag is waarom heb jij geen vectoring?
Welke modem gebruik je?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

EotT schreef:Sinds gisteren is 552kHz vectoring hier actief. Verbetering +3mb atainable down, +1dB SNR
Zoals je ziet maakt 552 kHz vectoring niets uit als je zo dicht bent van de ROP (3 mbps attainable is verwaarloosbaar voor jou).
Maar voor klanten verder van de ROP zijn de verbeteringen niet verwaarloosbaar:
  • zone 4: startprofiel 25 mbps i.p.v. 18 mbps ...
    zone 5: startprofiel 20 mbps i.p.v. 12 mbps ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
okyn
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2011, 01:58
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

philippe_d schreef:
okyn schreef:Ik heb 16.5/3 mbit met edpnet en ze claimen dat in zone 3 dit voor mij het beste resultaat is
Volgens mij kan je lijn zeker 20/3 (non-vectoring) aan (afgaande op de downstream SNR van 12dB).
De vraag is waarom heb jij geen vectoring?
Welke modem gebruik je?
modem is een FRITZ!Box 7530, dus zou moeten vectoring aankunnen maar staat uit (ik woon in een "boeregat" :-( )

zou een tbf starten iets helpen?

Afbeelding
Afbeelding
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Waar in de fritzbox zie je of 552kHz vectoring actief is?
Gebruikersavatar
EotT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
Bedankt: 188 keer

Nob, je hebt dezelfde vraag gesteld in 2018: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=52013#p741007
Het antwoord van toen is nog steeds geldig: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=52013#p741020
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

okyn schreef:zou een tbf starten iets helpen?
Toen ik indertijd overschakelde van een BBOX2 (zonder ondersteuning voor benutting vectoring) naar een FB 7360 (met volledige ondersteuning voor vectoring) heeft een TBF wel geholpen om vectoring meteen te activeren op mijn lijn. DLM heeft toen enkele dagen of weken nodig gehad om de sync-snelheid te upgraden van 70 naar 100Mbps voor downstream.

Geen idee of jouw ROP reeds vectoring ondersteunt. Ben je verbonden met een broadcom-ROP? Te zien in de tab 'Overview' (links van die uit je screenshot).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

JamesEarlGray schreef: Ben je verbonden met een broadcom-ROP? Te zien in de tab 'Overview' (links van die uit je screenshot).
Zeer goede opmerking!
okyn schreef:modem is een FRITZ!Box 7530, dus zou moeten vectoring aankunnen maar staat uit (ik woon in een "boeregat" :-( )
Wat is een boeregat?
  • Er zijn klanten in een boeregat die 100/40 halen (als er toevallig een ROP geplaatst is in de buurt) :-)
  • Er zijn klanten in sommige Brusselse straten die niet eens VSDL2 kunnen krijgen (en je kan van Brussel moeilijk zeggen dat het in een boeregat ligt :wink: ). Of toch misschien wel :-D .
okyn schreef:zou een tbf starten iets helpen?
Veel heb je niet te verliezen.
Na een TBF zal je tijdelijk terugvallen op jouw basis profiel (16.5/2), en zal het DLM process gereactiveerd worden ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

EotT schreef:Nob, je hebt dezelfde vraag gesteld in 2018: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=52013#p741007
Het antwoord van toen is nog steeds geldig: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=52013#p741020
Dat was ik al weer vergeten.
Ik had beter eerst de zoekfunctie gebruikt...
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”