Pagina 1 van 1

Data roaming in buitenland

Geplaatst: 22 aug 2017, 13:35
door jaker
Ik heb vorig jaar al eens een poging gedaan om in UK te roamen. Ik had gevraagd om op mijn (werk)smartphone, mits extra betaling, tijdelijk data-roaming te activeren en dat was dan ook toegestaan. Op mijn smartphone (toen een Samsung S3 mini) heb ik de optie "roaming toestaan" aangevinkt bij mobiele netwerken. Mijn thuis provider is Proximus en de smartphone was dan ook daarop ingesteld. Eenmaal in buitenland (zowel in Frankrijk als in Engeland), kon ik onmogelijk een dataverbinding opzetten, zelfs niet na enkele keren herstarten van de smartphone, af- en terug opzetten van de "roaming" optie en dat opnieuw te proberen op verschillende dagen en plaatsen. Bij thuiskomst en na klacht bij Proximus hierover, heb ik wel een creditnota gekregen voor het niet kunnen gebruiken van de roaming.

Mijn vraag is dan ook: wat doe ik fout? Binnen enkele weken ga ik weer naar UK en zou ik wel gebruik willen maken van de nieuwe situatie van gratis roaming binnen de EU. Moet ik misschien telkens eerst het toegangspunt van de lokale roaming partner opzoeken en ingeven? Moet ik een vast netwerk kiezen ipv "automatisch"? Mijn nieuwe smartphone is een Samsung S7 edge.

Re: Data roaming in buitenland

Geplaatst: 22 aug 2017, 13:40
door laroyj
moest je dit vroeger niet eerst melden aan Proximus dat je naar het buitenland ging en toegang wlde hebben tot dataroaming, of was dit bij Base ?
Ik heb dit vroeger in elk geval nog moeten doen.....maar weet niet meer bij welke provider, gezien the UK, momenteel toch nog bij Europa behoort, en je binnen Europa belt , smst en surft tegen dezelfde voorwaarden als in Belgie, zou je dit in theorie binnen Europa niet meer moeten aanvragen, op termijn wordt de situatie voor the UK natuurlijk weer anders....

Re: Data roaming in buitenland

Geplaatst: 22 aug 2017, 13:45
door wotr
Een goede raad: als het niet werkt als je in het buitenland bent, bel dan naar je provider wanneer je je nog in dat buitenland bevindt!
Achteraf kunnen ze inderdaad een compensatie geven, maar dat lost het probleem niet op.

Op je vraag: je moet het toegangspunt van Proximus instellen, niet dat van de buitenlandse provider. Automatisch moet ook volstaan. Wanneer het niet werkt, probeer eens manueel een andere provider te kiezen.

Re: Data roaming in buitenland

Geplaatst: 22 aug 2017, 14:06
door proximusboyke
aan en uitzetten moet je niet in het buitenland doen.
Best is altijd als er een optie word toegevoegd na een paar uur de gsm uit en aanzetten in belgie.
Nu zou dit geen probleem mogen zijn daar nu voorlopig nog europa is.
gewoon maken dat dataroaming aanstaat op je gsm.

Re: Data roaming in buitenland

Geplaatst: 22 aug 2017, 14:22
door jorisx
Deze zomer naar Noorwegen op verlof geweest. Tijdens de auto-rit via Nederland en Duitsland heb ik nergens iets moeten wijzigen van instellingen. Ik kreeg SMSje wanneer ik was verbonden met een buitenlands netwerk en mijn mails bleven binnenkomen.
Op de Ferry van Kiel - Oslo ook nog gebruik gemaakt van providers in Denemarken en data bleef werken zonder enig probleem.
Wanneer ik was verbonden via maritieme netwerk heb ik wel mijn data uitgezet (tarief werd niet vermeld. Oproepen waren 4,5 EUR/min (ontvangen) of 5,5 EUR/min (zelf bellen), SMS niet mogelijk)

Normaal hoef je bij roaming niets aan te passen aan de instellingen, enkel zorgen dat Gegevensroaming is aangevinkt op je smartphone.

Re: Data roaming in buitenland

Geplaatst: 22 aug 2017, 14:42
door jaker
Bedankt voor de reacties. Gewapend met de wetenschap dat ik niets fout had ingesteld heb ik daarnet contact opgenomen met de "mobiele telefoon dienst" van mijn werkgever (Corporate klant bij Proximus) om meer info te vragen. Blijkt dat standaard de data-roaming binnen Europa nog steeds geblokkeerd staat, ondanks de afschaffing van de roamingskost. :roll: Ik heb dat dus nu laten vrij zetten. Na herstart van mijn smartphone zou dit eindelijk in orde moeten zijn. Ik ben benieuwd!

Re: Data roaming in buitenland

Geplaatst: 22 aug 2017, 15:49
door jackho
kan je dat dan niet zelf in en uitschakelen via MyProximus?

Re: Data roaming in buitenland

Geplaatst: 22 aug 2017, 15:54
door cadsite
jackho schreef:kan je dat dan niet zelf in en uitschakelen via MyProximus?
Bij corporate klanten zit daar nog een laag tussen. Daar kan een beheerder beslissen welk personeelslid wat mag doen.

Re: Data roaming in buitenland

Geplaatst: 22 aug 2017, 16:12
door laroyj
klopt, werkte vroeger bij ons ook niet, nu 1Gb dacht ik, enkel het noodzakelijke....

Re: Data roaming in buitenland

Geplaatst: 22 aug 2017, 19:56
door on4bam
Ik heb het hier al eens in een andere thread gepost maar bij Jimmobile (prepaid) mag je het "buiten de bundel roaming" NIET op 0€ zetten. Dit is niet erg logisch aangezien het om een veiligheid gaat die er voor zorgt dat er geen onvoorziene kosten kunnen zijn. De eerstvolgende limiet is €20. Geen ramp maar onnodig tenzij men stiekem hoopt dat je toch wat te veel verbruikt).

Soms is het niet werken van roaming dus niet op een logische wijze te achterhalen, ik had ook al al de settings gecheckt en "switch it off and on again" tot ik via de hotel WiFi de oplossing vond in een oude Base forumpost.

Re: Data roaming in buitenland

Geplaatst: 23 aug 2017, 00:10
door AfAX
Vanuit het buitenland de provider gecontacteerd, en een paar uur later eens flight mode op en af gezet en het werkte. Herstarten was niet nodig.

Re: Data roaming in buitenland

Geplaatst: 24 aug 2017, 14:57
door hendrake
Roaming moet altijd standaard werken, er is neits dat je zelf kan of moet instellen (behalve roaming aan of uit). Als het niet werkt dan ligt dat 99% aan de instellingen van uw thuisprovider.
Zeker bij Proximus is het als werknemer met een abonnement zo goed als onmogelijk om iets aan een instelling te veranderen, ook al zou er geen kost mee gepaard gaan - zoals roaming in de EU.

Het beheer van business-gsm's wordt vaak doorgegeven aan mensen die dat vooral een vervelende klus vinden, niet goed geïnformeerd zijn over hoe die dingen werken en er vooral willen over waken dat het allemaal niet teveel gaat kosten.

Re: Data roaming in buitenland

Geplaatst: 24 aug 2017, 15:22
door philippe_d
Dit laatste is wellicht jouw persoonlijk ervaring bij jou op het werk.
Maar in een groot bedrijf is de account manager verantwoordelijk voor het beheer en de kosten van de GSM abonnementen, en kan hij zich niet bezighouden met het toestaan van individuele afwijkingen op de policy.

Ik vind het dan ook normaal dat als iemand zijn werk GSM niet nodig heeft in het buitenland voor het werk, roaming afstaat?

Zoals sommige company car policies alleen tanken in België toelaten ...

Re: Data roaming in buitenland

Geplaatst: 29 aug 2017, 19:35
door ubremoved_539
philippe_d schreef:Maar in een groot bedrijf is de account manager verantwoordelijk voor het beheer en de kosten van de GSM abonnementen, en kan hij zich niet bezighouden met het toestaan van individuele afwijkingen op de policy.
Bij ons kan men nochtans speciale bundels laten activeren voor verblijf buiten Europa ed. ... het is dus afhankelijk van je bedrijf (en niet meteen de omvang)

Re: Data roaming in buitenland

Geplaatst: 30 aug 2017, 18:06
door ITnetadmin
philippe_d schreef:Dit laatste is wellicht jouw persoonlijk ervaring bij jou op het werk.
Maar in een groot bedrijf is de account manager verantwoordelijk voor het beheer en de kosten van de GSM abonnementen, en kan hij zich niet bezighouden met het toestaan van individuele afwijkingen op de policy.

Ik vind het dan ook normaal dat als iemand zijn werk GSM niet nodig heeft in het buitenland voor het werk, roaming afstaat?

Zoals sommige company car policies alleen tanken in België toelaten ...
Aangezien roaming binnen de EU nu met veel tamtam is afgeschaft, kan je er geld op inzetten dat op dat soort policies meer en meer klachten gaan komen van de users.
Uiteraard kan je daar geen weg mee als verantwoordelijke, want voor zover ik weet heeft nog geen enkele gsm een optie "roaming binnen de EU wel, erbuiten niet".

Re: Data roaming in buitenland

Geplaatst: 30 aug 2017, 20:32
door M_016
Wat bedrijfs gsm betreft is het inderdaad zo dat het bedrijf betaalt & beslist wat al dan niet toegelaten is (gsm policy, car policy, ...)
De beperkingen wat betreft roaming waar al dan niet toegelaten is (bv. EU wel en andere niet) zouden in principe contractueel kunnen opgenomen worden en technisch in HLR (home location register) geïmplementeerd (VLR consulteert immers altijd HLR wanneer iemand zich op een vreemd netwerk aanbiedt)

Re: Data roaming in buitenland

Geplaatst: 31 aug 2017, 00:23
door ITnetadmin
M_016 schreef:Wat bedrijfs gsm betreft is het inderdaad zo dat het bedrijf betaalt & beslist wat al dan niet toegelaten is (gsm policy, car policy, ...)
De beperkingen wat betreft roaming waar al dan niet toegelaten is (bv. EU wel en andere niet) zouden in principe contractueel kunnen opgenomen worden en technisch in HLR (home location register) geïmplementeerd (VLR consulteert immers altijd HLR wanneer iemand zich op een vreemd netwerk aanbiedt)
Wel qua abbo beperkingen, eventueel, hoewel dat toch een list opvragen wordt; nu weet je het zoiezo want enkel het home network wordt toegelaten (roaming vs non-roaming), terwijl een meer gedetailleerde EU aanpak screening zal vereisen van "waar roamt hij nu exact op".

Qua user settings zelf echter is dat problematisch; er is geen gsm waarbij je in de settings roaming kan afzetten "enkel voor buiten de EU".