Pagina 1 van 1
Het is moeilijk om te "Zoeken" op Userbase
Geplaatst: 02 aug 2017, 12:38
door MarkDM
Meestal worden mijn queries genegeerd. Ik geef 2 woorden, één smijt hij in de vuilbak. Daardoor 10.000 antwoorden.
Er zijn 10499 resultaten gevonden: +fritzbox +06.52
Doorzochte query: +fritzbox +06 52
genegeerd: 06 52
Dat puntje van 06.52 laat hij vallen, enz. Tussen quotes zetten helpt niet.
Hoe kan ik dit doen ?
Re: Het is moeilijk om te "Zoeken" op Userbase
Geplaatst: 02 aug 2017, 12:53
door meon
Euh, da's een goeie. De search is die van phpBB zélf, valt denk ik niet zo heel veel aan te doen? ...
Alternatieve search page ga je meer succes hebben:
https://userbase.be/search , powered by Google.
Re: Het is moeilijk om te "Zoeken" op Userbase
Geplaatst: 02 aug 2017, 13:21
door MarkDM
Als simpele gebruiker heb ik daar geen kennis van en geen zicht over (door wat en hoe die search functie gebeurd).
Ik stel alleen vast dat het niet goed is !
Re: Het is moeilijk om te "Zoeken" op Userbase
Geplaatst: 02 aug 2017, 14:38
door ITnetadmin
Mag ik dit topic dan nog ns onbeschaamd "kapen" *kuch* om voor te stellen dat we toch ns moeten overwegen om een wiki op te stellen, waarin we de meest up to date (technische) informatie over providers (bv of je je pppoe pwd kan vastkrijgen, etc etc) en andere zaken (bv de nuttige uitleg over 112 en hoe het nu zit om die te bellen zonder simkaart), die in het forum gepost werd overnemen en ordelijk sorteren.
Nu is het niet alleen een speld in een hooiberg vaak, maar je moet ook nog ns onthouden of de info ooit al ns gepasseerd is, anders heeft het zelfs geen zin om te beginnen zoeken.
Re: Het is moeilijk om te "Zoeken" op Userbase
Geplaatst: 02 aug 2017, 14:43
door MarkDM
Ja wadde, gij zijt zeker een mobile VIKING ?
Maar je hebt gelijk met je opmerking.
Re: Het is moeilijk om te "Zoeken" op Userbase
Geplaatst: 02 aug 2017, 14:46
door meon
Ben het met je eens dat er *een* systeem nodig is, maar ik weet niet of een wiki het meest geschikte formaat hiervoor is (voor deze site). Ik zie meer heil in een managed metadata-oplossing (taxonomy) dat via tags werkt waarbij je topics/posts kan taggen met keywords en op die manier groepeert of toegankelijk maakt.
Re: Het is moeilijk om te "Zoeken" op Userbase
Geplaatst: 02 aug 2017, 15:03
door ITnetadmin
Dat is ook een oplossing.
Ik zie meer heil in een wiki omdat je dan ook onderling kan linken tussen topics in de tekst.
Je beperkt het aantal editors wat (mss moet niet heel het forum daar aan kunnen) en copypaste de beste artikels en samenvattingen hier ernaartoe.
Dan kan je tegelijk ook wat structuur inbouwen, bv een tree gebaseerd op welke provider (eerst type, dan specifiek) en een tree gebaseerd op tech (bv voip).
Nu is het nog altijd met veel geluk op (zeer specifieke) info stoten.
Neem nu dat topic van een paar jaar terug, waar we onderzocht hebben of je met een gsm zonder simkaart de noodnummers kan bellen of niet.
Daar is toen heel veel nuttige info terechtgekomen, die ik vorig jaar nog gebruikt heb om een instructeur te corrigeren (die beweerde dat het ging, terwijl wij gevonden hebben dat het geblokkeerd is).
Als ik niet eens wist dat dat topic hier ergens begraven was, had ik het nooit kunnen terugvinden.
En dat is het huidige probleem.
Komt daar idd nog ns bij dat de standaard search hier een aantal voegwoorden gewoon gaat "negeren", waardoor de zoektocht hopeloos wordt. Ik heb het ook al meer dan eens opgegeven en gewoon de vraag opnieuw gesteld.
De normale provider info vind je wel terug want daarvan weet je dat die hier is, maar dat soort specifieke research geraakt hopeloos begraven.
Re: Het is moeilijk om te "Zoeken" op Userbase
Geplaatst: 02 aug 2017, 19:07
door Nob
meon schreef:Ben het met je eens dat er *een* systeem nodig is, maar ik weet niet of een wiki het meest geschikte formaat hiervoor is (voor deze site). Ik zie meer heil in een managed metadata-oplossing (taxonomy) dat via tags werkt waarbij je topics/posts kan taggen met keywords en op die manier groepeert of toegankelijk maakt.
Zijn jullie daar nu al niet erg lang aan het over nadenken?
Mij lijkt een wiki toch beter (overzichterlijker).
Wat er ook komt, het is wel overduidelijk dat er _iets_ moet komen. Ik zoek mij iedere keer dood achter die vectoring profielen, het nummer dat je moet bellen om DLM herop te starten, ....
Re: Het is moeilijk om te "Zoeken" op Userbase
Geplaatst: 02 aug 2017, 19:36
door Goztow
Het eenvoudigst is om enkel een forum te maken waar een grote groep edit rechten heeft en daarin 'wiki' achtig topics te maken wetende dat er dan geen backup is van vorige versies. Can happen in 15 minutes.
Re: Het is moeilijk om te "Zoeken" op Userbase
Geplaatst: 02 aug 2017, 20:13
door BertG3
Dat lijkt me inderdaad een goede oplossing. Userbase infoforum ofzo. Bv topics over VOIP, DLM, Vectoring, verschillende soorten bboxen (wel/niet vectoring, O-box met VOIP,...), Opzeggen provider enzovoort. Top idee. En dan 1 post per topic waar iedereen in kan werken zoals op Wikipedia maar dan in forumstijl met phpbb
Re: Het is moeilijk om te "Zoeken" op Userbase
Geplaatst: 02 aug 2017, 20:22
door s5zone
meon schreef:Ben het met je eens dat er *een* systeem nodig is, maar ik weet niet of een wiki het meest geschikte formaat hiervoor is (voor deze site). Ik zie meer heil in een managed metadata-oplossing (taxonomy) dat via tags werkt waarbij je topics/posts kan taggen met keywords en op die manier groepeert of toegankelijk maakt.
Kleine off-topic. SharePoint much?
Edit: beknopte wiki kan wel helpen (zeker met zaken zoals search)
Re: Het is moeilijk om te "Zoeken" op Userbase
Geplaatst: 02 aug 2017, 20:39
door Goztow
BertG3 schreef:Dat lijkt me inderdaad een goede oplossing. Userbase infoforum ofzo. Bv topics over VOIP, DLM, Vectoring, verschillende soorten bboxen (wel/niet vectoring, O-box met VOIP,...), Opzeggen provider enzovoort. Top idee. En dan 1 post per topic waar iedereen in kan werken zoals op Wikipedia maar dan in forumstijl met phpbb
Behalve dat niet iedereen erin kan werken, aangezien wij niet eenvoudigweg backups kunnen terugzetten. Maar werken met een apply systeem, ofwel vanaf een zekere post count kan natuurlijk wel.
Re: Het is moeilijk om te "Zoeken" op Userbase
Geplaatst: 02 aug 2017, 20:41
door meon
Ben het (gedeeltelijk) met Goz en de rest hierboven eens; ik wil functionaliteit in het forum houden, maar daarom moet het zich niet per sé als forum gedragen.
Maw, phpBB als framework kunnen blijven gebruiken, maar
leveragen met custom functionaliteit en wellicht specifieke layout.
Custom functionaliteit zou kunnen zijn: edit history, taxonomy/folksonomy/tags, [[clickable search keywords]], layout-mogelijkheden zoals tabellen...
s5zone schreef:Kleine off-topic. SharePoint much?
SharePoint4life man.
Goztow schreef:Behalve dat niet iedereen erin kan werken, aangezien wij niet eenvoudigweg backups kunnen terugzetten.
Valt denk ik wel iets relatief eenvoudigs voor te verzinnen op databaseniveau.
Ik zou die 'wiki'-functionaliteit inderdaad wel beperkt houden tot ehm, de meer
ervaren bezoeker, postcount, thanks-count, account-age, ... zoiets.
Re: Het is moeilijk om te "Zoeken" op Userbase
Geplaatst: 02 aug 2017, 20:54
door ITnetadmin
Uiteraard kan je dit best beperken, desnoods zelfs tot een groep wiki mods.
En de user login zou moeten overgeerfd kunnen worden vanuit de forum login.
Misschien ns een paar dingen uittesten in een beta omgeving en kijken wat goed werkt?
Re: Het is moeilijk om te "Zoeken" op Userbase
Geplaatst: 02 aug 2017, 21:01
door Goztow
Ik ga eens iets opzetten als test met de beschikbare middelen. We kunnen dan van daar al uit vertrekken. Dit wordt nu intern besproken.